En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

En nätverksspelartest.

Inläggav Harryup » 2011-07-08 20:34

Efter Karl XII's och min lyssningstest av SB3 och Touch jämfört med min Tascam cd-spelare så blev det ytterligare en person som tyckte att min SB3 lät lite väl snällt och "vackert", dvs lätt trött i jämförelse. Åh andra sidan kunde Tascamen uppfattas som lite trevligt rappare och klarare men också en liten bit gällare på toppen av transienter eller ljusa röster. Nåväl vi hade inga förutfattade förväntningar på att höra nån skillnad när vi kopplade in KXII's Touch men den lät faktiskt bäst av två världar. Rappheten och klarheten ifrån Tascamen och aningens mörkare som SB3'an vilket gjorde den klart trevligast att lyssna till. Nu är det här min summering av vårt tyckande och det är möjligt att KXII's version kan skilja sig en del men det förklarar han säkert i så fall. Glad ändå trots att KXII varit här och visat att mina grejor är bara skit så tänkte jag att det vore kul att se och höra hur en "bättre" spelare kan låta. Jag besöker alltså High Fidelity för första gången på kanske 10 år. Visste inte hur mycket av det gamla som skulle vara kvar men blev väldigt positivt överraskad. Väldigt bra service och trevlig personal. Och efter demon blir jag tillfrågad om jag vill låna spelaren, javisst gärna. Nu kommer ju denna test inte riktigt bara gälla a-b. Nu behöver jag ju använda en annan server (uPnP) och Linnen gillar ju att spela analogt ut eftersom den har en inbyggd DAC av matchande kvalite' så jämförelsen blir Linn mot SB3 och Touch med Dac-1. Eftersom jag läser en del tysk press så vet jag ju hur väl ansedda DS-serien är där och när jag var i Japan så rankade man Linn mycket högt också. Skall bli kul det här, tycker i vart fall jag. Men det kommer väl ta ett tag in på nästa vecka in vi gör de första testerna. Och förvänta er inga blinda tester.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-08 21:10

Ja, då får vi se om du verkligen gör rätt ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-08 21:26

Plocka fram kaninkostymen du så får vi se. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-08 21:45

It´s on!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-08 22:18

Ska bli kul, detta.
Linn! 8O

Åsså kasta en en DAC eller två i leken plus de inbyggda...de e mycke nu. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-08 22:26

Trevligt att höra om det blir nån skillnad mellan de olika spelarna !
Bra initiativ . :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-09 00:18

Bra initiativ. Ha görsköj, som vi säger i GBG.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-09 11:30

Detta blir kul läsning, ingen blindlyssning och test av Linn-utrustning. Harryup
får vara försiktig med orden om Linnen skulle låta bättre än de andra...

Får man fråga vilken burk du lånade Harryup?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-09 16:05

Aerob skrev:Detta blir kul läsning, ingen blindlyssning och test av Linn-utrustning. Harryup
får vara försiktig med orden om Linnen skulle låta bättre än de andra...

Får man fråga vilken burk du lånade Harryup?

Javisst får man fråga det. Vill du göra det? :-)

En Majik DS.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jonnor

Ungefär samma test gjorde jag för två år sedan :-)

Inläggav Jonnor » 2011-07-10 09:15

Hej!

Då jämförde jag en SB Classic mot en Majik DS med Dynamik. Övrig utrustning var Marantz PM-17 MkII och ett bar underbara QLN Signature (från Radiolagret). Jag avvaktar en stund innan jag berättar mer om utfallet :-).

Innan dess har jag haft en DA9 från Harmony Design inkopplad till SB och den gjorde en del nytta om elkontakten satt felvänd. Vänder man på kontakten så att fas och nolla hamnar rätt händer en hel del med ljudet från SB:en och den externa omvandlaren blir meningslös. Helt klart borde SB vara utrustad med en bättre nätdel, men man kan inte begära allt för 1600 kr. Naturligtvis kör man med den interna volymkontrollen inaktiverad.
/J

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-07-10 12:54

Harryup, du skulle inte kunna slänga in en Meridian MC200 i det testet? :twisted:

Finns handlare med denna och vissa har även en MS600 "liggandes" som väntar på att visa fötterna.. :roll:
100% Digital

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Ungefär samma test gjorde jag för två år sedan :-)

Inläggav KarlXII » 2011-07-10 12:55

Jonnor skrev:Hej!

Då jämförde jag en SB Classic mot en Majik DS med Dynamik. Övrig utrustning var Marantz PM-17 MkII och ett bar underbara QLN Signature (från Radiolagret). Jag avvaktar en stund innan jag berättar mer om utfallet :-).

Innan dess har jag haft en DA9 från Harmony Design inkopplad till SB och den gjorde en del nytta om elkontakten satt felvänd. Vänder man på kontakten så att fas och nolla hamnar rätt händer en hel del med ljudet från SB:en och den externa omvandlaren blir meningslös. Helt klart borde SB vara utrustad med en bättre nätdel, men man kan inte begära allt för 1600 kr. Naturligtvis kör man med den interna volymkontrollen inaktiverad.
/J

Spännande, Jonnor, och välkommen till faktiskt.se. :)
Det ska bli kul att se vad du kommit fram till.

Det här med polariteten: är det något du lyssnat dig fram till eller finns det något sätt att ta reda på hur det ska vara?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-10 12:56

crion skrev:Harryup, du skulle inte kunna slänga in en Meridian MC200 i det testet? :twisted:

Finns handlare med denna och vissa har även en MS600 "liggandes" som väntar på att visa fötterna.. :roll:

Kanske du har en till och med...?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-07-10 15:36

Nej tyvärr, har inte vågat göra ett hemlån på dem :lol:
100% Digital

Richard
Inaktiverad

Re: Ungefär samma test gjorde jag för två år sedan :-)

Inläggav Richard » 2011-07-10 19:52

KarlXII skrev:
Jonnor skrev:Hej!

/J

Spännande, Jonnor, och välkommen till faktiskt.se. :)
Det ska bli kul att se vad du kommit fram till.

Det här med polariteten: är det något du lyssnat dig fram till eller finns det något sätt att ta reda på hur det ska vara?

Välkommen till faktiskt.se !

Väldigt intressant att läsa om resultatet av jämförelsen. Hoppas den kommer snart. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-10 20:13

crion skrev:Harryup, du skulle inte kunna slänga in en Meridian MC200 i det testet? :twisted:

Personligen tycker jag att det skulle vara förbjudet för HiFi-leverantörer att leverera hårddiskar i HiFi-servrar. Men visst kan den låta bra.
Men jag skulle inte ta i en sådan ens med tång. Nä, det är NAS eller typ Linux, Apple server eller WHS eller nått annat standard datig lagringsenhet som är det som gäller.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-07-10 21:50

Det är många som vill att de skall öppna upp sin storage för NAS enheter. Samtidigt är det förmodligen bekvämt att ha ett slutet ekosystem..

Vi får se vad som händer, faktumet att de tog bort twinstore från sin produktrange säger ändå något.
100% Digital

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-10 22:28

Googlade lite på Meridian MC200, lite märkligt att man trycker in så lite som 500 GB hdd i en maskin som denna. Känns farligt nära att man växer ur den rätt snabbt (åtminstone skulle jag gjort det). tusen gånger mer flexibelt med lagring i tex nas.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-10 22:38

Mats skrev:Googlade lite på Meridian MC200, lite märkligt att man trycker in så lite som 500 GB hdd i en maskin som denna. Känns farligt nära att man växer ur den rätt snabbt (åtminstone skulle jag gjort det). tusen gånger mer flexibelt med lagring i tex nas.

Kan det vara så att det sitter en 2,5" hdd i den? isf förstår jag om den inte är större. är det däremot en 3,5" så är allt under 2TB meningslöst litet.
NAS är ju dock en helt klart nättre lösning så man kan få exakt så mycket plats man behöver.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-07-11 08:14

Det stämmer att det är en 2,5" hårddisk i MC200. Dock lägger den ihop all sammanlagd storage i alla enheter i huset. Så skulle man t.ex. ha två MC200 så lägger den ihop dessa och visar det som ett 1TB bibliotek.

Tidigare fanns en twinstore för 2*3,5" Diskar i raid1.

De accepterar dock backup till PC/NAS men inte som primärstorage i nuläget.
100% Digital

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-11 11:13

Jag skulle nog definitivt gå med i LTS om de skulle göra en stor nätverkspelare- test. Det skulle vara mycket intressant läsning.

Jag finner numera det helt ointressant att läsa om olika cd eller dvd- spelare och dess återgivning.

Det känns ju helt stenålder, ju. :? Användarmässigt är det ju en ren katastrof med vanliga cd- spelare.

Märkligt att nästan inga tester genomförts av streamers, inte ens i den komersiella hifi- pressen. De gånger man testat är det nästan alltid en enskilld nätverksspelare, och ingen jämförelse mellan flera olika sådana.

Därför ser jag fram emot Harryups och Karl XII test av Linn majik DS och SB 3 samt touch.

Om jag ber dem litet extra mycket så kanske de även testar mot SB Duet.

:)

Jag tror att det är fler än mig och sprudel som undrar hur den står sig, både digitalt och analogt vid en jämförelse med touch eller Linn.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-11 13:38

Harryup - tis- eller onsdag?

Behöver planera mitt liv lite ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-11 13:38

Ser ju inte omöjligt ut men jag vet ju inte riktigt vad vi hinner. Men lite intressant kan det vara utan displaykretsar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-11 13:43

Då föreslår jag onsdag. Uppgraderade programvaran till en Airport Express så nu kan vi med svårighet sköta underhållningen i vardagsrummet. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-07-11 16:53

Prova gärna skillnaden mellan Airport express via linjeutgång och optisk utgång. Skall tydligtvis vara betydelsefull skillnad.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-11 17:30

Airporten använder jag bara för nätverket till fjärrkontrollen. Så just nu är det besvärligt hemma då just inget fungerar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 03:05

Klockan är 2.45. Airporten är nedgraderad och fjärren funkar igen. Tog bara säkert 30 timmar att få igång den. Så nu skall Majiken kopplas in. Hmmm, inget ljud. Ladda ner manualer, ladda ner programvara som det verkar som någon med flit inte gjort så bra. Allt ser ut att funka men inget ljud.
Tar tjuren vid hornen och flashar om spelaren, och se allt funkar.
Men vad gör allt detta en dag som Banguras spelar 4-0 mot Halmstad.
Så nu funkar den och den verkar låta bra. Lite Carla Bruni, Jaques Brel, Chris Jones, Keith Jarret jodå det här blir bra när man kan lyssna på normal nivå senare idag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-12 03:36

3:36 Fortfarande roligt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-12 08:20

Hörre - inga egna test nu :D
Jag saknar dig.