Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Kommentarer? (obs inget mellanslag mellan ord och frågetecken)
Nä, inga andra än att man får förutsätta att mätningarna är korrekt utförda och att de tex kan förklara att vissa personer tycker att Majik DS låter (betydligt) bättre än Majik DSi. Varför Linn väljer att ha olika DS-delar i resp apparat kan man förstås undra. OM nu inte skillnaden/försämringen ligger någon annanstans i DSi´n.
En annan reflexion är givetvis om dessa mätresultat har någon hörbar inverkan.
/ B
Richard skrev:foxman skrev:Har ägt en Transporter och kan intyga att den INTE är värd sina pengar.
Den blev våldsamt uppskriven i tidningen High- fidelity då den kom.
Men de gjorde ju inga mätningar.
petersteindl skrev:Richard skrev:foxman skrev:Har ägt en Transporter och kan intyga att den INTE är värd sina pengar.
Den blev våldsamt uppskriven i tidningen High- fidelity då den kom.
Men de gjorde ju inga mätningar.
Richard, du är rolig du. Du säger att du inte läser hifiblaskor, men jag tror inte jag sett någon annan på faktiskt som har hänvisat till hifitidskrifter i så stor omfattning som du
Det är absolut inget fel med det. Jag uppskattar det. Det är bra med citat. Men det rimmar inte helt och hållet med att du skriver att du inte läser så mycket hifitidskrifter. Du kanske själv inte tycker att du läser så mycket hifipress, men åtminstone jag som läsare får en annan uppfattning då jag läser dina inlägg. Jag får en känsla av att du läser en hel del och att du är välunderrättad med det som står skrivet.
![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Nu har jag inte samlat på de ställen där du säger att du inte läser så mycket men jag har det i bakhuvudet att du nämnt det vid fler tillfällen. Det är möjligt att jag tar miste därvidlag, men jag tror inte det.
Richard skrev:Det jag själv kommit fram till är att hifitidningar skall endast läsas i reklamsyfte, som lördagsgodis, eller som upplysning om nya produkter och dess prisuppgifter.
De kommersiella hifitidningarna vad det gäller tester av apparater är helt otillförlitliga och helt utan värde om man verkligen vill veta hur litet apparaterna färgar ljudet.
Ragnwald skrev:Richard, fortsätt länka till intressanta tester, uppskattas av mig och många andra.![]()
Stereophile.com, har jag alltid uppskattat och haft hyggligt förtroende för.
Richard skrev:...
Det kanske främst är frekvensgångsskillnaderna man bör se upp med då man lyssnar och jämför dessa spelare. Nätverkspelaren i Majik DSi är inte likadan som den som heter Majik DS.
DSi sänker diskanten och basen betydligt mera än DS.
Majik DS nätverkspelare uppvisar mycket fina mätresultat.
Squeezebox transporter duger nog inte som digital transport ( inte med ett jitter på ca 1000 ps enligt Millers lab. )
Både SB 3 och Touch har lågt jitter på digitalutgångarna, är båda ur jitter- hänseende kraftigt överlägsna den dyrare transporter.
Touch verkar ha en väldigt bra dac och analogsteg.
Kommentarer ?
Skumt i mätningen, är detta inte intressant vid normal lyssning vid icke 96k, eller om man har högupplösta alster så blir det knas?Richard skrev:Här har vi en nätverkspelare som mäter bättre än alla andra hittills !
Yamahas Nps2000.
http://www.milleraudioresearch.com/down ... s2000.html
Rekordlågt jitter, lägst brus av alla och ingen diskantavrullning.
Bäst hittills, om man ser till mätvärden.
![]()
Snygg som tusan, också.
http://prylkoll.se/yamaha-np-s2000-for-audiofilen/
96k - Digital Filter Performance FAIL*
*Test result is not used in UUT evaluation.
prolinn skrev:Högfrekvent jitter såg bra ut, men lågfrekvent ser ju sämre ut än alla de tifdigare apparaterma. Är nog en annan oscillatortyp eller nåt. Mätningen med inget jitter alls tror jag är felmätt helt enkelt. Så kan det inte se ut. Det är så att man undrar om de mäter på rätt sätt över huvud taget.
Skulle MDS mäta bättre än KDS? Bortsett från de effekter som utgångstransformatorerna ger så skulle det förvåna mycket.
prolinn skrev:Alla oscillatorer har jitter.
Jag tror inte det leder någon vart att spekulera runt mätningar man inte vet hur det är utförda och inte förstår.
Richard skrev:En diskantsänkning på 0,5 dB vid 13500 hz är tex något som är klart hörbart- och ingen förbättring mot insignalen, snarare en sol- klar försämring.
Det är bra att folk kan läsa om de upplevda olikheterna som ibland bara beror på enkla frekvensgångsskillnader.
prolinn skrev:Richard skrev:En diskantsänkning på 0,5 dB vid 13500 hz är tex något som är klart hörbart- och ingen förbättring mot insignalen, snarare en sol- klar försämring.
Det är bra att folk kan läsa om de upplevda olikheterna som ibland bara beror på enkla frekvensgångsskillnader.
Säkert, men om man gör så så har man antingen dålig koll eller så har man en anledning att göra så. I vilket fall som helst så får man väl prova apparaten och om den faller till belåtenhet, totalt sett, så kanske man köper.
När man lyssnar så lyssnar man ju på hela konstruktionen och dessutom i någon omgivning. Om någon halv dB hit eller dit i den översta oktaven vara avgörande skulle knappast någon högtalare vara över huvud taget lyssningsbar.
prolinn skrev:Richard skrev:En diskantsänkning på 0,5 dB vid 13500 hz är tex något som är klart hörbart- och ingen förbättring mot insignalen, snarare en sol- klar försämring.
Säkert, men om man gör så så har man antingen dålig koll eller så har man en anledning att göra så. I vilket fall som helst så får man väl prova apparaten och om den faller till belåtenhet, totalt sett, så kanske man köper.
När man lyssnar så lyssnar man ju på hela konstruktionen och dessutom i någon omgivning. Om någon halv dB hit eller dit i den översta oktaven vara avgörande skulle knappast någon högtalare vara över huvud taget lyssningsbar.
Richard skrev:*egentligen inte speciellt konstigt, iPad innehåller processorkraft som ingen Virtex- krets kan uppnå, så datamässigt finns det ingen anledning till någon försämring, speciellt inte i jämförelse med en SB Touch eller Duet.
prolinn skrev:Richard skrev:*egentligen inte speciellt konstigt, iPad innehåller processorkraft som ingen Virtex- krets kan uppnå, så datamässigt finns det ingen anledning till någon försämring, speciellt inte i jämförelse med en SB Touch eller Duet.
Inte helt enkelt att jämföra beräkningsprestanda i en vass Virtex och processorn i en iPad. Dom är väldigt olika till sin konstruktion. I det här fallet är det nog, å andra sidan, inte fråga om någon begränsning i något av fallen och deesutom så används nog väldigt lite av iPaden processor för signalbehandling av ljudströmmen.
Måste testa iPad som signalkälla. Den är ju i vilket fall inte speciellt dyr.
Richard skrev:prolinn skrev:Richard skrev:*egentligen inte speciellt konstigt, iPad innehåller processorkraft som ingen Virtex- krets kan uppnå, så datamässigt finns det ingen anledning till någon försämring, speciellt inte i jämförelse med en SB Touch eller Duet.
Inte helt enkelt att jämföra beräkningsprestanda i en vass Virtex och processorn i en iPad. Dom är väldigt olika till sin konstruktion. I det här fallet är det nog, å andra sidan, inte fråga om någon begränsning i något av fallen och deesutom så används nog väldigt lite av iPaden processor för signalbehandling av ljudströmmen.
Måste testa iPad som signalkälla. Den är ju i vilket fall inte speciellt dyr.
Gör det. Läsplattan är värd pengarna bara som surfplatta.
..men du bör använda programmet sqeezepad till den, kostar 75:- på iTunes.
Då får du väldigt hög användarvänlighet, men den största fördelen är att den klarar intern konvertering av både waw och FLAC. ( utan omvandling till
OGG eller mp3 , vilket den förstås också klarar. )
Streama sedan trådlöst från NAS eller dator med en bra router. Jag har själv två 20 cm antenner från Kjell och kompany som man kan köpa lösa för byte om routern är dålig. Räckvidden är 300 meter. Kostnad 500:- för två. Det kan rekommenderas för alla som kör trådlöst med SB Duet också eftersom den interna antennen som sitter i den är rätt kass.
Jag skulle beskriva ljudet som en aning mörkare än SB Duet eller Touch ( vilket inte förklaras av frekvensgångsmätningar på iPad, den mäter spikrakt) samt attlyssningströttheten lyser med sin frånvaro.
Sagt på Linn- språk: musiken blir mindre" skrammel" i diskanten, utan istället mera lättförståeliga melodislingor. Jag kan själv höra instrument i flera låtar jag förut inte lade märke till speciellt vad de spelade- bara ATT de spelade... Skillnaden skulle jag beskriva som mellan Karik med synkkabel till numerik, kontra utan synkkabel. Jag antar att du förstår.
Den wolfsondac som används har ett buffertsteg på utgången, det är rätt ovanligt bland mediaspelare och läsplattor. SB Duet har också en wolfssondac, men av en billigare typ än i Linns grejor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster