Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:En hemanläggning för 10 000 kronor skulle jag nog kunna stå ut med i två månader. Men längre tid blir det för outhärdligt.
En bilstereo eller klockradio ser jag som varandes utom tävlan eftersom de är kompletterande ljudkällor till annan bättre utrustning
Callisto skrev:Reflektion till frågan;
Går man i uppgraderingstankar av sin hemhifi så tyder det på att det inte är tillräckligt njutbart för att sitta nöjd![]()
.
Martin skrev:Håller med Svante att det värsta är timingfel, hack i skivor och avbrott mm. Det är verkligen irriterande och förstör. Allmänt kasst ljud är man ju rätt van vid så det är inte lika farligt för musiken.
Svante skrev: Och svaj med att kunna sjunga falskt. Anläggningen går att förlåta om man bara fattar att musikerna spelar bra och hjärnan är förbaskat bra på att skilja de två åt.
Svante skrev:Satt just och hörde musikprofessorn demonstrera hur Jussi Björling sjöng. På en av de högsta tonerna lade han in en syntetisk ton med "rätt" tonhöjd enligt partituret, för att visa att Jussi sjöng rejält mycket högre. Jussi sjöng alltså i någon mening falskt, fast det lät mycket bättre, mer uttrycksfullt och "skarpt".
Så åtminstone i den klassiska sången används snedstämning som ett uttrycksmedel. Det är "fel" men väldigt konsekvent. Autotune skulle ta kål på det uttrycket helt och hållet.
Bill50x skrev:Svante skrev:Satt just och hörde musikprofessorn demonstrera hur Jussi Björling sjöng. På en av de högsta tonerna lade han in en syntetisk ton med "rätt" tonhöjd enligt partituret, för att visa att Jussi sjöng rejält mycket högre. Jussi sjöng alltså i någon mening falskt, fast det lät mycket bättre, mer uttrycksfullt och "skarpt".
Så åtminstone i den klassiska sången används snedstämning som ett uttrycksmedel. Det är "fel" men väldigt konsekvent. Autotune skulle ta kål på det uttrycket helt och hållet.
Inte bara i den klassiska världen sjunger man falskt, lyssna på den här hyllningen till Beatles
http://www.armeka.se/yesterdayreggae.wma
/ B
Martin skrev:Bill50x: Håller med. Absolut tonal balans och lite brus är inte så viktigt.
Däremot håller jag absolut inte med om att dåliga anläggningar inte återger musik. Här håller jag helt med Svante, det musikaliska är busenkelt att skilja från anläggningen. Det är mest ljudåtergivningen som skiljer mellan olika anläggningar och den behöver inte vara en begränsande faktor för musikupplevelsen. Kanske om vitala frekvensområden saknas så att viktiga toner inte hörs alls, knappt det. Hörseln är bra på att fantisera ut hur det borde vara.
Det känns lite krystat att dra upp eventuella mikroskopiska nyansskillnader (som antagligen är riktigt svåra att höra) hos H/K och Krell-elektronik, när vi andra diskuterar hurvida en klockradio eller ett bose system på bik-bok kan återge musik.tex har det visat sig att väldigt få håller med när jag säger att H/K, Krell, Senheiser bla låter "fett".. alltså en slags inneboende "loudness" som en del av deras "ljudkaraktär". En del verkar hålla med men de flesta verkar inte uppmärksamma dessa skillnader alls så vitt jag kan förstå.
Morello skrev:Ja, det tycker jag. När återgivningen är av samma låga dignitet som ett godtyckligt system med tunern inställd på godtycklig reklamradiokanal, så stänger jag helst av faktiskt. Jag mår dåligt av sådan nivillerad samt distorderad smörja.
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Så åtminstone i den klassiska sången används snedstämning som ett uttrycksmedel. Det är "fel" men väldigt konsekvent. Autotune skulle ta kål på det uttrycket helt och hållet.
Inte bara i den klassiska världen sjunger man falskt, lyssna på den här hyllningen till Beatles
http://www.armeka.se/yesterdayreggae.wma
/ B
Skillnaden är väl att det där lät apa...