Trummix

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur ska trummor mixas?

Som om man sitter framför setet och lyssnar
32
84%
Som om man själv sitter bakom setet o spelar
1
3%
Hur som helst eftersom man inte vet om trummisen spelar åt vänster eller höger
5
13%

Antal röster : 38

Användarvisningsbild
Tompa_39

Trummix

Inläggav Tompa_39 » 2011-10-17 16:18

En grej jag undrat över ganska länge....eftersom jag inte tycker det görs riktigt konsekvent.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-17 16:28

Haha... bra fråga! Det logiska vore ju som man lyssnar framifrån... men som notorisk luft-trummis är det naturligtvis lockande att få dem som man spelar själv..
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-10-17 16:38

Jo precis - sen kanske det är olika om man lyssnar i lurar också, då vete sjutton om jag inte föredrar "lufttrummis-mix" 8)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-17 16:43

Jag vill höra trummor som dom hörs på 5-10 meters avstånd. Alltså inte för närmickat och inte för stora och breda men gärna skramliga och burkiga med rumskänsla som i verkligheten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-17 16:52

... Och jag vill höra att cymbalerna är av metall! Min trummis och ljudtekniker till son närmickar så mycket att det bara fräser om cymbalerna! Det ska vara så, säger han...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-17 17:05

Om musiken innehåller trummor vill jag lyssna på dem framifrån som om jag satt i publiken.

Känns mest naturligt att ridecymbalen är till vänster, hi-haten till höger och pukorna sjunkande i ton från höger till vänster. Om det låter helt flummigt (typ ridecymbalen i mitten och lika stämda pukor på båda sidorna) så brukar jag kolla upp trummisen på internet och se om hon eller han spelar med den uppsättningen. Är det inte så utan bara "en häftig mix" blir jag oftast rätt besviken i smyg, även fast det kanske låter häftigt rent upplevelsemässigt.

Sedan tycker jag att trummisen ska kunna lira det som finns på skivan live, annars känns det lite fusk och för producerat.

Exempel:
När jag för ett par år sedan gick för att se Dissection på fryshuset och Deathstars var förband. Trummisen i Deathstars var så jävla tight på cymbalerna då samtidigt som han lirade runt på pukor/virvel, lirade han på två cymbaler med taktförskjutning med den andra handen.

Tji (in your face!) fick jag som fäste blicken på honom för att se att den andra cymbalen som lät var playback. Nu är jag inte så brydd eftersom jag inte var där för att se dem. Det lät säkert häftigt på skivan att lägga på en extra cymbal i mixen, men live gick det inte hela vägen eftersom han inte kunde lira det på riktigt...

(förlåt alla Deatstars-fans)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-17 17:15

PerStromgren skrev:... Och jag vill höra att cymbalerna är av metall! Min trummis och ljudtekniker till son närmickar så mycket att det bara fräser om cymbalerna! Det ska vara så, säger han...

Det är synd! En cymbal på närmickningsavstånd låter inte så naturligt ;)
Men det är tyvärr standard.
Två mikrofoner på virvel (både ovan och under), hi-hat, varje enskild puka, bastrumman samt minst två överhäng.
Kammfilter, here I come! :D

Helst (enligt mig) så ska det bara vara ett par stereomikrofoner ståendes framför trummorna och eventuellt en på bastrumman som man tidskompenserar. Och så ska trummorna vara snorttight stämda (eller ostämda om man lirar Punk).

Inget jäkla "fix it in the mix" !
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-10-17 17:36

Hur det skall låta beror helt och hållet på hur man vill framställa produktionen, vilken känsla man vill förmedla. Är man bara på det klara med det så brukar resultatet ordna sig efter det. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-17 18:16

Men vad tycker Du då? :wink:
Det du skrev är (väl?) självklarheter om man producerar.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bula51

Trummor

Inläggav bula51 » 2011-10-17 18:18

Chopha, jag håller med att ride cymbalen är naturligast i vänster kanal men om nu trummisen är vänsterhänt så måste det vara naturligast i höger, eller?
Sen ska ju alla instrument vara mixade så att eventuell sång ligger främst. Det är min mening i det hela.

Ha det bra alla!

/Bula51

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-10-17 22:16

Chopha skrev:Men vad tycker Du då? :wink:
Det du skrev är (väl?) självklarheter om man producerar.

Om jag lyssnar jazz så vill jag ha (med reservation att jag aldrig mikat och spelat in trummor) det uppmikat med två kulor överhäng och en baskaggemik. Mkt läck från rummet för att få härlig sessionkänsla, sk studiolive. Jag vill ha en publiks upplevelse men inte scenens och konsertlokalens storhet.

Blues/rock vill jag ha antingen inspelat på scen, gärna med läck mellan instrumenten, alla spelar samtidigt. Trummorna mer detaljerat uppmikat med en hel del dynamiska mikar med två häng för cymbalerna. I ljudbilden skall setet vara placerat där man hittar det på scen. Eller inspelat för sig med en utsträckning som är tämligen utsträckt för åkningar vid spel på hängpukorna. Hihat virvel och baskagge tämligen samlat, övriga cymbaler lite vidare. Ev förskjutet ngt åt endera kanalen. Mao, beror på artist, stil och känsla. Joe Bonamassa behöver session-känsla. Maiden och ACDC behöver arena och storfläsk.

Synth/techno/trance/IDM etc; Utnyttja hela perspektivet; Q-sounds, fasglidningar, expander etc etc. Blandat trummaskin och/eller samplade trumtracks. Tänk Yello och Infected Mushroom.

Precis som jag skrev; beror helt på vad man vill framföra. Jag delar producentens perspektiv på en produktion. När jag pillar med egen musik (elektronika) så brukar trummorna oftast hamna i mitten med egen spridning i stereobilden. Brukar också placera i ett simulerat dämpat rum med lite rumskänsla. "Samma" rum så placeras mjukvaru förstärkarna till bas och gitarr, ofta på varsin sida "trumsetet" med egen mikning. Trumsetet mikas upp med vanliga shure-beta och lika imaginärt överhäng. Är lite osäker om vi bygger in ett läck mellan trumset och stärkare, eller om det är separata rum... minns inte. Iaf, det antas alltid att Lennart, vår mjukvarutrummis, är högerhänt; hihat åt höger, ride åt vänster osv.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-18 11:30

Flint skrev:Jag vill höra trummor som dom hörs på 5-10 meters avstånd. Alltså inte för närmickat och inte för stora och breda men gärna skramliga och burkiga med rumskänsla som i verkligheten.

Medhålles! Sedan får trummorna gärna vara trakterade på ett nyanserat sätt, inte bara banka på. Lyssnade för ett tag sedan på Bohus Bigband, vilken trummis! Den kvinnliga slagverkaren brevid var lika bra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-18 12:28

RogerGustavsson skrev:
Flint skrev:Jag vill höra trummor som dom hörs på 5-10 meters avstånd. Alltså inte för närmickat och inte för stora och breda men gärna skramliga och burkiga med rumskänsla som i verkligheten.

Medhålles! Sedan får trummorna gärna vara trakterade på ett nyanserat sätt, inte bara banka på. Lyssnade för ett tag sedan på Bohus Bigband, vilken trummis! Den kvinnliga slagverkaren brevid var lika bra.

Det har vi luftat tidigare, du och jag, vill jag minnas. Den slagverksdialogen är den bästa jag hört!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-18 12:59

Javisst, har vi det! Är trött på det mera vanliga "bankandet" som alltför många trummisar håller på med. Känns mera som de vill visa upp hur hårt och snabbt man kan slå än att det ska bli musik av det. I flera fall är det mera cirkus än musik... Nog med gnäll.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-10-18 14:18

Jag är trummis. Trummor från trummisens position låter skit!

-Man hör inget av baskaggen
-Allt skrammel hörs för mycket (Gnek från kicken, rassel från sejarmattan mm).
-Ljudet hinner inte "mogna" (Vette f hur jag skall förklara det!)
-Raiden blir som en ispik
-Den välljudande sidan är på underskinnets sida. Vänt från trummisen.

Man får helt enkelt en överdos av bi-ljuden, stommar som sjunger mm mm.
Det är faktiskt med litet sorg jag konstaterar detta, för det vackra ljudet av korrekt återgiven musik är ju en stor del i varför man håller på!

(Spelar för tillfället bas! 8O :lol: )

Allt det där blir mycket bättre när man spelar litet tystare på trummorna,
men även där tycker jag att ljudet är mycket bättre en bra bit ifrån!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-18 18:00

RogerGustavsson skrev:

Lyssnade precis nyss på Bohuslän Big Band - Don't Fence Me In. Håller med om trummor/slagverk. Svänger riktigt bra för att vara Svenskt. Bra skiva i stort om man bortser från Nässä Landgrens sk. sång.
Senast redigerad av Flint 2011-10-18 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-10-18 18:09

Det har gått lite trender i det där.

Jag mixade tidigare alltid hihat till höger som man upplever det när man ser ett band live. Jag upplever dock att de amerikanska banden de senaste 5 åren allt oftare mixar trummorna med hihat till vänster som om man själv spelar.

Detta har jag också upplevt att de trummisar som jag jobbat med också vill allt mer de senaste åren. Det går alltså just nu en trend i närmickning/triggning och hihat i vänster högtalare för oss lyssnare.

Jag antar att det var det som ursprungsfrågan var.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-10-18 21:58

Vilket som, bara det inte tar upp hela stereobredden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-10-18 23:16

Höll på att skriva ett lätt irriterat inlägg om att om man mickar ett trumset 5-10 meter från trummorna så brukar det låta fruktansvärt ofokuserat men insåg sen att du menade 'som man upplever det i verkligheten' och då kan jag bara hålla med men med undantaget att jag nog ofta vill ha lite mer tyngd och lågbas.(men det beror ju också på i vilket rum trummorna står)

Men det är märkligt det där.
Att det är så svårt att fånga just "verkligheten" på band. Givetvis är det ju främst vid just uppspelning som problemen uppstår eftersom folk i regel inte har tillräckligt bra ljudanläggning & rum för att det ska gå återskapa samma upplevelse men även med bra inspelningsutrustning så tycker jag det är svårt att med två mickar fånga en bra avbild.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-18 23:29

henrikwiklund
Tror/tycker att det har att göra med rummets tillskott. Gillar därför inte överdrivet dämpade rum som alltså saknar en levande akustik vare sig att lyssna i, spela i eller spela in i.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2011-10-19 14:07

henrikwiklund skrev:Det har gått lite trender i det där.

Jag mixade tidigare alltid hihat till höger som man upplever det när man ser ett band live. Jag upplever dock att de amerikanska banden de senaste 5 åren allt oftare mixar trummorna med hihat till vänster som om man själv spelar.

Detta har jag också upplevt att de trummisar som jag jobbat med också vill allt mer de senaste åren. Det går alltså just nu en trend i närmickning/triggning och hihat i vänster högtalare för oss lyssnare.

Jag antar att det var det som ursprungsfrågan var.

Aah, yes precis - tycker också jag märkt samma trend, men tänkte kanske:
"Jädra mycke' vänsterhänta trummisar nuförtiden - ungefär som i hockeyn, mer o mer vanligt med högerskyttar... iallafall i Brynäs...." 8)

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2011-10-19 15:56

RogerGustavsson skrev:Javisst, har vi det! Är trött på det mera vanliga "bankandet" som alltför många trummisar håller på med. Känns mera som de vill visa upp hur hårt och snabbt man kan slå än att det ska bli musik av det. I flera fall är det mera cirkus än musik... Nog med gnäll.

Kom själv till den insikten efter några år. Nu för tiden har jag sålt dubbelpedalen och spelar på renoverade 70- tals trummor med betydligt färre pukor. De musiker jag beundrar mest spelar sällan svåra grejjer även om dom kan!
Hellre musik.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-19 16:04

You said it!
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-10-19 23:49

Det svåra är ju att spela en så rak fyrtakt utan krusiduller. Och att det samtidigt svänger. En dubbelpedal får liksom inte plats i det resonemanget, av självklara skäl. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2011-10-20 22:50

Som trumslagare har jag förmodligen en totalknäpp uppfattning om hur trummor ska låta nuförtiden. Jag spelar så gott som uteslutande med både proppar och kåpor och har detta "rep-ljud" som referens till hur bandljudbilden är i "verkligheten". När man sedan hör studioinspelat är det en helt annan sak. I den senare mixsituationen har man ju mer för öronen att det skall bli en god helhet, och inte att trummorna just ska låta som jag tror/vill, även om jag är VAN att höra det på mitt sätt. För mig är något så flummigt som känsla och energi viktigast. Lyckas man riktigt bra kan man spela effektivt, dvs enkelt men med mycket intensitet och energi där det behövs. Summasummarum ska man spela låten, och inte bara sitt beat och sina fills.
En bra låt säger ju inte mer eller ger större upplevelse om ride:en ligger åt något speciellt håll i mixen. Inte heller tycker jag att man ska komma att tänka på hur det hela är uppmickat när man lyssnar. Då har ju produktionen och ljuden fått större betydelse än musiken, vilket ju vanligtvis inte är intentionen. Så tycker jag.
EDD MJUGARE SBRÅG!

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2011-10-21 12:43

Intressant det där med trumsound på inspelningar! Ljudidealet hos producenter ligger ju ofta väldigt långt ifrån hur instrumentet verkligen låter. Och så sitter man där hemma och lyssnar på musik genom Hifi samtidigt som trummorna låter Lofi :)
Hellre musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-21 13:09

Varför ska det "produceras" så mycket i onödan? Jag tycker om när det låter som det spelas live i inspelningslokalen, inte bara trumsetet utan hela konstellationen. Varför har det blivit mode att processa en massa och få det att låta konstigt? Några småbolag kan fixa ett bättre liveintryck utan skogar av mikrofoner och effektrack. Är det knäck i öronen på folk som jobbar som musikproducenter?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-21 13:21

Kom att tänka på den världsberömda liveinspelningen på jazzklubben Stampen - Jazz at the Pawnshop -. Hur i hela friden bar de sig åt?
Lokalen är inte stor och det var knökfullt med publik, men trummorna tonar magiskt korrekt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-21 13:42

De skriver lite om hur det gjordes på omslaget:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/stampen.jpg

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-10-21 15:30

RogerGustavsson skrev:De skriver lite om hur det gjordes på omslaget:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/stampen.jpg

Intressant läsning, 110-135-vinklingen får jag prova.

Sen är det lite vanskligt att fråga sig hur tusan de lyckades med två mikar på Stampen när så mkt annat låter rônk. Om man får dra till med en egen femzlotyteori så handlar det om en naturlig ljudstyrka. De instrument som inte har så lätt att reglera ljudstyrkan är ju blås och trummor, gitarrstärkare får man anpassa därefter. Har sett rätt ofta att tom ståkontra mår bra av en liten knuff från en stärk för att komma "i kapp" trummorna. Men där ligger volymen, och jag tror att i det hänseendet så är det enkelt att mika upp detta vid live-framföranden.

Tittar man på en rocksättning så behöver istället trummorna ha en hel del hjälp att komma ifatt gitarrer, som i sig genom "branschstandard" skall köras så högt att det är precis innan stärkarnas rökdöd. Iaf en Marshall låter som bäst där. Och publiken vill ha en högljudd konsert som dessutom känns. Jazzfjös med growl går liksom inte hem. Där behövs närmikat för att inte få läck från annat sprak och dunder på scen.
- Carlsson Illuminati -

Nästa

Återgå till Generellt om hifi