Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:... Och jag vill höra att cymbalerna är av metall! Min trummis och ljudtekniker till son närmickar så mycket att det bara fräser om cymbalerna! Det ska vara så, säger han...
Chopha skrev:Men vad tycker Du då?![]()
Det du skrev är (väl?) självklarheter om man producerar.
Flint skrev:Jag vill höra trummor som dom hörs på 5-10 meters avstånd. Alltså inte för närmickat och inte för stora och breda men gärna skramliga och burkiga med rumskänsla som i verkligheten.
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:Jag vill höra trummor som dom hörs på 5-10 meters avstånd. Alltså inte för närmickat och inte för stora och breda men gärna skramliga och burkiga med rumskänsla som i verkligheten.
Medhålles! Sedan får trummorna gärna vara trakterade på ett nyanserat sätt, inte bara banka på. Lyssnade för ett tag sedan på Bohus Bigband, vilken trummis! Den kvinnliga slagverkaren brevid var lika bra.
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:Jag vill höra trummor som dom hörs på 5-10 meters avstånd. Alltså inte för närmickat och inte för stora och breda men gärna skramliga och burkiga med rumskänsla som i verkligheten.
Medhålles! Sedan får trummorna gärna vara trakterade på ett nyanserat sätt, inte bara banka på. Lyssnade för ett tag sedan på Bohus Bigband, vilken trummis! Den kvinnliga slagverkaren brevid var lika bra.
Flint skrev:Jag vill höra trummor som dom hörs på 5-10 meters avstånd. Alltså inte för närmickat och inte för stora och breda men gärna skramliga och burkiga med rumskänsla som i verkligheten.
henrikwiklund skrev:Det har gått lite trender i det där.
Jag mixade tidigare alltid hihat till höger som man upplever det när man ser ett band live. Jag upplever dock att de amerikanska banden de senaste 5 åren allt oftare mixar trummorna med hihat till vänster som om man själv spelar.
Detta har jag också upplevt att de trummisar som jag jobbat med också vill allt mer de senaste åren. Det går alltså just nu en trend i närmickning/triggning och hihat i vänster högtalare för oss lyssnare.
Jag antar att det var det som ursprungsfrågan var.
RogerGustavsson skrev:Javisst, har vi det! Är trött på det mera vanliga "bankandet" som alltför många trummisar håller på med. Känns mera som de vill visa upp hur hårt och snabbt man kan slå än att det ska bli musik av det. I flera fall är det mera cirkus än musik... Nog med gnäll.
RogerGustavsson skrev:De skriver lite om hur det gjordes på omslaget:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/stampen.jpg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster