Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Nu kanske jag trycker skostorlek 45 rakt i klaviaturen, men jag förkastar begreppet percieved pitch till att inte vara ngt annat än en del av reklamkampanj komponerad av Linn. Givet gemensam uppspelningshastighet alt motsvarande sampling rate så är tonhöjden densamma oavsett MartinLogan eller klockradio. Annars hade det varit rätt svårt att stämma min elbas med min stämapparat om jag varit tvungen att göra det hemma endast. Men det är min uppfattning och inget man skall hänga upp sig på.
Hursom;
Jag är av uppfattningen att rummet, givet användande av högtalare, inverkar på upplevelsen av ljudet. Oavsett om det är musik eller inte.
Till sist, Richard:
Du bör vara medveten om att jag just klappade samman en tråd du startade på liknande sätt. Utvecklar sig denna på samma sätt så lär denna få bra kortare liv.
Vee-Eight skrev:Nu kanske jag trycker skostorlek 45 rakt i klaviaturen, men jag förkastar begreppet percieved pitch till att inte vara ngt annat än en del av reklamkampanj komponerad av Linn. Givet gemensam uppspelningshastighet alt motsvarande sampling rate så är tonhöjden densamma oavsett MartinLogan eller klockradio. Annars hade det varit rätt svårt att stämma min elbas med min stämapparat om jag varit tvungen att göra det hemma endast. Men det är min uppfattning och inget man skall hänga upp sig på.
Hursom;
Jag är av uppfattningen att rummet, givet användande av högtalare, inverkar på upplevelsen av ljudet. Oavsett om det är musik eller inte.
Till sist, Richard:
Du bör vara medveten om att jag just klappade samman en tråd du startade på liknande sätt. Utvecklar sig denna på samma sätt så lär denna få bra kortare liv.
Richard skrev:Vee-Eight skrev:Nu kanske jag trycker skostorlek 45 rakt i klaviaturen, men jag förkastar begreppet percieved pitch till att inte vara ngt annat än en del av reklamkampanj komponerad av Linn. Givet gemensam uppspelningshastighet alt motsvarande sampling rate så är tonhöjden densamma oavsett MartinLogan eller klockradio. Annars hade det varit rätt svårt att stämma min elbas med min stämapparat om jag varit tvungen att göra det hemma endast. Men det är min uppfattning och inget man skall hänga upp sig på.
Hursom;
Till sist, Richard:
Se bara till att personangreppen hålls borta . Det är din uppgift.
IngOehman skrev:Jo, "percieved pitch" är ett begrepp inom psykoakustiken som predaterar Linn
med årtionden.
Det använd faktiskt inom audiologin också, och det behövs. Exempelvis när
man skall diskutera hörseldefekter som påverkar den upplevda tonhöjden.
Det finns flera skäl till att den upplevda tonhöjden kan påverkas av lite olika
faktorer (även flera olika sorters olinjära och linjära fel), inklusive det rum som
musiken spelas i (alltså även live - akustiska instrument som spelar i en lev-
ande akustisk lokal), men - då röstningsalternativen är för få så blir ändå nej-
svaret det mest relevanta, så det tog jag.
För jag måste ju förmoda att Richar ville komma någon vart med sitt inlägg,
och då tror jag inte det han villa ha sagt var att det är viktigt att sitta på
precis rätt plats när man lyssnar på musik, så det inte blir falskt, eller att en
inspelning kan fånga en upplevd pitch som är felaktig, eftersom den sort av
rumspåverkan som kan ändra upplevelsen av tonhöjden även varierar inom
ett och samma rum.
Vh, iö
DQ-20 skrev:Men vad fan! Hur kan man ta ThePreTor1aNs inlägg på allvar. Det var ju ett collage och en parodi. Jättebra dessutom. Att använda inlägget som utgångspunkt för en diskussion om "perceived pitch" är ju helt...obegripligt.
bomellberg skrev:Man kan göra ett roligt experiment avseende percieved pitch. Lägg en mp3-spelare eller dylikt på bordet och öronplupparna likaså. Kör sedan igång en låt och nynna med. När ni stoppar plupparna i öronen kommer ni att upptäcka att låten går i en annan tonart än den ni nynnar i.![]()
/Bosse
Nattlorden skrev:Richard - definiera hur perceived pitch skiljer sig från den äkta, så man kan svara på frågan, tack.
phon skrev:Nattlorden skrev:Richard - definiera hur perceived pitch skiljer sig från den äkta, så man kan svara på frågan, tack.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)
bomellberg skrev:Man kan göra ett roligt experiment avseende percieved pitch. Lägg en mp3-spelare eller dylikt på bordet och öronplupparna likaså. Kör sedan igång en låt och nynna med. När ni stoppar plupparna i öronen kommer ni att upptäcka att låten går i en annan tonart än den ni nynnar i.![]()
/Bosse
sprudel skrev:Jag erkänner direkt: Jag har inte förstått vad percieved pitch är. Vad ska jag lyssna efter?
Richard skrev:sprudel skrev:Jag erkänner direkt: Jag har inte förstått vad percieved pitch är. Vad ska jag lyssna efter?
Upplevd tonhöjd - du kan lyssna till tex vilka toner en elbassist spelar.
Den stereo som återger tonerna tydligast är musikaliskt bäst, ger bäst utbyte musikaliskt och får dig att lyssna på mest musik.
Det krävs att man slutar lyssna till " ljudet " som musikerna spelar, utan istället koncentrera sig på " vad" de spelar, dvs vilka toner de spelar....*
* om du nu vill det- du gör som du vill förstås.
hifikg skrev:Med tanke på att vi människor är så skröpliga så borde det mesta spela ganska liten roll. Om vi hör olika tonhöjder på höger och vänster öra, har en aning (eller mycket) skillnad i hörselförmåga mellan öronen och dessutom har kommit upp i en ålder där mycket av den vassaste diskanten filats ner till något ljuvt och behagligt, så borde ett byte av en USB-kabel, eller ens en högtalarfot, spela tämligen liten roll för musikupplevelsen. Är man dessutom en sådan sort som har "svag inre referens" så kan man komma undan både billigt och enkelt. Sån e jag har jag kommit underfund med. Så det är bara att sjunka ner och njuta. Nästan allt låter bra i mina krumma öron. Eller så har jag bara tur. Med bra musik kan jag till och med förlora mig i musiken med vår lillstereo, Stereo One från Audio Pro.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Med tanke på att vi människor är så skröpliga så borde det mesta spela ganska liten roll. Om vi hör olika tonhöjder på höger och vänster öra, har en aning (eller mycket) skillnad i hörselförmåga mellan öronen och dessutom har kommit upp i en ålder där mycket av den vassaste diskanten filats ner till något ljuvt och behagligt, så borde ett byte av en USB-kabel, eller ens en högtalarfot, spela tämligen liten roll för musikupplevelsen. Är man dessutom en sådan sort som har "svag inre referens" så kan man komma undan både billigt och enkelt. Sån e jag har jag kommit underfund med. Så det är bara att sjunka ner och njuta. Nästan allt låter bra i mina krumma öron. Eller så har jag bara tur. Med bra musik kan jag till och med förlora mig i musiken med vår lillstereo, Stereo One från Audio Pro.
Rätt - och fel. Precis som med F/E-lyssning handlar det om upplevd skillnad, inte om absoluta nivåer (av perception alltså). Det spelar ju ingen roll om min hörsel är -10 dB vid 15k, förmodligen hör jag skillnaden mellan -3 och -8 dB i vilket fall som helst. Det är ju skillnaden på 5 dB som jag ska detektera.
Och detta gäller ju alla avvikelser i ljudet. Det är skillnaden som är det intressanta. Vad vi sedan ser som mer, eller mindre, viktigt är en annan sak.
/ B
Nattlorden skrev:Richard skrev:sprudel skrev:Jag erkänner direkt: Jag har inte förstått vad percieved pitch är. Vad ska jag lyssna efter?
Den stereo som återger tonerna tydligast är musikaliskt bäst, ger bäst utbyte musikaliskt och får dig att lyssna på mest musik.
Det krävs att man slutar lyssna till " ljudet " som musikerna spelar, utan istället koncentrera sig på " vad" de spelar, dvs vilka toner de spelar....*
Det fixar t.o.m. min klockradio, vad jämför du med för konstiga utrustningar?
mx skrev:Nattlorden skrev:Richard skrev:sprudel skrev:Jag erkänner direkt: Jag har inte förstått vad percieved pitch är. Vad ska jag lyssna efter?
Det fixar t.o.m. min klockradio, vad jämför du med för konstiga utrustningar?
Undrar jag med.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 25 gäster