Ni som tycker att pi-P känns för vass i toppen ibland..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Ni som tycker att pi-P känns för vass i toppen ibland..

Inläggav jeppe » 2005-01-20 15:54

den gör nämligen det med fel elektronik. Jag har inte testat en uppsjö förstärkare med pi-P men dock följande fyra med Philips 963SA som källa: Rotel RA-1062, Panasonic XR-45 omtalad för sin 2-kanals prestanda (kördes via coax.digital-kabel), Densen Beat
B-100 MKII och Musical fidelity X-150. Målet för mig är en lugn detaljerad diskant-återgivning (även vid hög volym), och naturligtvis en djup tight bas.

Artister som lyssnats på: Tori Amos, Knopfler, Laura Pausini, Tracy Chapman, toto mm

Roteln har ett rent och starkt och rätt så detaljerat ljud med piparna men i högsta diskanten så sticks S-en direkt när man vrider upp volymen lite.

Panasonicen är faktiskt ruggigt bra över alla register (speciellt basen) utom högst upp där det sticks vid lite högre volym, dock ok på låga volymer. låter som distorsion vid ljusare piano och vissa kvinno-röster.

Densen har ingen återkoppling och jag antar att det är därför ljudet "flyger ut ur högtalarna" grymt följsam förstärkare, inte den djupaste basen men tyvärr för aggressiv längst upp för piparna.

Däremot MF X-150... är en dröm helt enkelt, alla skärande konsonanter borta utan att några detaljer försvann, sammanhållning, tight ljupbas, härliga röster. Underbart lättlyssnad. Jag körde X-150 direkt efter Roteln och vips blev allt bara så mycket bättre, natt och dag? Japp.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-20 20:58

Enkelt sagt så låter det precis som att stärkningen inte orkar eller att diskanten är keff :)

Om man skall vara lite mera alvarlig så hade jag precis samma problem med en högtalare. Det visade sig vara spridningen på denna högtalare. Löste sig fint med en ringradiator...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-20 21:07

förtydligande....

Ringradiatorn är mer riktad än "vanliga" diskantelement" och med tanke på mina betongväggar så var det ju jätte bra...

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-01-20 21:38

kul att höra olika sätt att lösa såna problem på

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-20 21:48

besan skrev:Enkelt sagt så låter det precis som att stärkningen inte orkar eller att diskanten är keff :)

Om man skall vara lite mera alvarlig så hade jag precis samma problem med en högtalare. Det visade sig vara spridningen på denna högtalare. Löste sig fint med en ringradiator...
//jonas
Räckte det med att byta på ena? :wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-20 21:51

paa skrev:
besan skrev:Enkelt sagt så låter det precis som att stärkningen inte orkar eller att diskanten är keff :)

//jonas
Räckte det med att byta på ena? :wink:

Aj, satan där kom du på mig.... fan...

*måste börja tänka mera när jag skriver*

//jonas

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2005-01-21 01:39

Jag kör mina piP med Jungson för och slutsteg. Tvärtom upplever jag det som diskanten känns nästan lite för mjuk.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 02:06

hmm...
...har inte upplevt att piP är speciellt vassa i toppen i sig, men som de flesta andra produkter kräva piP bra matchning av kringkomponenterna.
Diskanten i piP har en sjusärdeles stor spridning och i en annan liknande tråd så föreslogs att rumsakustiken kan ha en stor negativ inverkan, vilket i mitt fall/rum säkert stämmer bra.

Att sedan vissa CD skivor är riktigt ess-iga i sig (vilken som helst med George Michael / Suede) kan ju göra lyssning till en plåga i nästan vilken anläggning som helst och nästan än mer i en "högupplösande".

Jag har själv haft ett par olika Rotel (som i mitt tycke kändes lite "trötta" men samtidigt var mer förlåtande) och nu senast en Amplifix som jag varit rätt nöjd med, förutom att många sämre inspelade skivor låtit riktigt gräsligt på normala lyssningsnivåer, mycket tröttande att lyssna på.

Den är nu såld och kommer ersättas i veckan som kommer av en Electrocompaniet ECI-4 just för att deras lite mer "laidback" sound tilltalar mig och låter trevligare (och framförallt mindre essigt) i mitt rum och med mina grejor, även om jag fått pruta en del på annat.

Med den uppsättning jag provade förra veckan (min Paja 668, mina piP och en (dock något för klen för mitt behov) Electrocompaniet ECI-3 ihopsnörat med hyfsat kablage så har jag kommit ruskigt nära mitt ljudideal och jag upplever ett större "lugn" i anläggningen som helhet.

En mycket trevlig kille på ett annat, välbekant, forum
:wink: har ett par Totemhögtalare (som jag upplever som lite kantigare/hårdare i klangen än mina piP) till sin Amplifix = en kombo det känns som jag skulle avsky i min lya. Men han tycker att han fått till det galant med att matcha sitt signal/högtalarkablage och känner att han prickat in det hyfsat den vägen.

mvh Henrik (som inte ska lägga in inlägg så här pass sent eftersom det tenderar att bli långt och osammanhängande)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 13:59

Nån som vet hur pipen är som last? Svår? Lätt? Det måste väl finnas kurvor på det nånstans?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-21 14:06

Svante skrev:Nån som vet hur pipen är som last? Svår? Lätt? Det måste väl finnas kurvor på det nånstans?

Modell piP
Baselement: 1 st 10,3 cm
Diskantelement: 1 st 1,9 cm
Impedans: 5 ohm
Placering: Ca 49 cm över golv (40 - 55), mot eller strax framför dämpad vägg
Kontinuerlig / Max effekt: 25 W / >100 W (> 300 Hz)
Känslighet: 86 dB-2,83 V
Rek.först.eff: 10-100 W
Tonkurva -3dB/typ.linj: 34 - 21 000 Hz / ±2,5 dB
Deln.fre./Branthet: 4,5 kHz fashomogent. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck: 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W)
Dimension(b*h*d)/Vikt: 16,4*33*28 (15,1/10,8 lit) / 4,5 kg
Finish: Valfritt (102 fanér & lacker)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 14:15

Rydberg skrev:
Svante skrev:Nån som vet hur pipen är som last? Svår? Lätt? Det måste väl finnas kurvor på det nånstans?

Jo, där fanns ju den nominella impedansen, men det brukar ju kunna dippa under det vid en del frekvenser. Därför vore en kurva kul.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-21 14:44

Svante skrev:
Rydberg skrev:

Jo, där fanns ju den nominella impedansen, men det brukar ju kunna dippa under det vid en del frekvenser. Därför vore en kurva kul.

Klistrat från Ino produktkatalog:

Impedans

När jag specificerat impedansen på de olika systemen har jag haft ambitionen att värdet skall motsvara verkligheten mycket bättre än med gängse förekommande metoder för impedansangivelser.
Jag specificerar därför impedansen såsom kvoten mellan RMS-värdet på spänning och ström, med högtalaren driven av skärt brus (16 – 28 kHz). Metoden garanterar att mätvärdet verkligen rimligt väl motsvarar högtalarens belastning på den drivande förstärkarens nätdel. I några fall har jag dock avrundat impedansen nedåt till närmaste lägre ”normala” impedans, till exempel 8 ohm om högtalarens verkliga impedans enlig ovan beskrivna mätning är 9 – 10 ohm.
Jag garanterar även att ingen av Ino Audios högtalares impedanser vid någon enstaka frekvens är lägre än 0,7 ggr det brusuppmätta RMS-värdet. Extremt låga impedanser i kombination med svåra fasvinklar förekommer inte heller på några av systemen. Samtliga Ino Audios högtalare är rimliga laster och behöver inga monsterförstärkare för att kunna drivas, även om givetvis en god förstärkare alltid är bättre än en mindre god.
Mina bakkanalshögtalare är till och med extremt lätta att driva. De kan utan problem parallellkopplas till önskat antal. Upp till åtta stycken i rummets bakre halva kan användas (fyra parallellkopplade per bakkanal) och drivas av en vilken vanlig stereoförstärkare som helst (3+3 stycken för ambiens 1).
Upp till tolv stycken (parallellkopplas sex plus sex att drivas av två surround-kanaler) kan drivas av alla rimligt strömstarka förstärkare (8 stycken för ambiens 1). Jag har träffat på förstärkare som kan driva 40 stycken ambiens 3 (parallellkopplade 20 + 20) utan att protestera!
Senast redigerad av Rydberg 2005-01-21 14:47, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-01-21 14:44

Svante!

Jag har efterfrågat mätningar för alla INO produkter. Finns inga som publiceras i alla fall. Lite konstigt med tanke på härkomsten. Kanske nån som vet varför de inte publiceras?
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-21 18:38

En mätning av bamsefars Ino-system finns här på faktiskt.se kolla på: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=bamsefar

Att det saknas mätningar hänger väl ihop en del med att Ino-produkterna inte marknadsförs på vanligt sätt och knappast dyker upp i div. tidskrifter som testobjekt. Som köpare är det kanske annorlunda. Jag ville gärna ha en typisk frekvensgångskurva men Öhman hade ingen liggandes (snarare kunde han inte hitta någon) och han ville helst mäta utomhus. Sommaren var kanske inte idealisk för det? Har själv mätt på piP i mitt rum bara för att kolla att man skruvat ihop allt korrekt. Det hade jag förstås inte... fel fas på diskanterna. Med den mätteknik jag hade blev det en rätt rak kurva från 35 Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-21 22:36

Hej alla!

Det här med att redovisa mätningar är dubiöst, emedan det är så mycket enklare att generera en kurva och lämna den ifrån sig, än att samtidigt leverera all den nödvändiga kunskapsgrund som behövs för att kunna tolka kurvan relevant.

I princip kan problemet yttra sig på två sätt.

1. Antingen mäter man i en akustisk lokal, och då kommer okunniga (men förstås välmenande) hobby-analytiker alltid att dra en massa slutsatser som har absolut ingenting med själva mätobjektet att göra. :o

2. Alternativt mäter man i en absolut ljuddöd miljö, men då kommer samma hobby-analytiker att tro att alla högtalarens viktiga rums- och stereosystem-anpassningar (som nu syns tydligt) är ofullkomligheter hos högtalaren ifråga! :x

Jag har löst dessa kommunikationsproblem genom att i stället för att redovisa en massa kurvor som bara kommer att misstolkas, istället I SAMBAND MED DEMO (och endast då) helt enkelt erbjuda mig att i en dialog/diskussion svara på frågor, berätta (och visa!) hur högtalarna beter sig mätmässigt, och varför. När någon undrar alltså.
. Utan denna möjlighet till dialog (alltså med återkoppling) så kommer missförstånden med garanti. Alla missförstår förstås inte allt, men varje gång jag visat en kurva misstolkas den av vissa. Och varje gång så sker riskerar det att leda till spekulationer och ryktesspridning.
. Tyvärr är det ju "pseudoexperterna" som är mest benägna att yttra sig, och nästan alltid är yttringen helt irrelevant. Sådana här komplicerade saker lämpar sig helt enkelt inte för envägskommunikation med folk vars kunskapsnivå är okänd. Okunskap i sig är inget problem, det är när man inte vet lyssnarens kunskapsnivå som man inte kan formulera sig utan risk för missförstånd. I själva verket är mycket okunniga och extremt kunniga människor alltid lätta att kommunicera saker till, eftersom de brukar känner sig själva så bra, avseende nivån på den för frågan relevanta kunskapen alltså.
. De som kommit en hundradel framåt kunskapsleden däremot, tror ofta att de är nästan framme! Och tror man så är det lätt att göra sig till tolk åt andra (som är väsentligt mindre insatta än 1/1000). Därför säger jag så lite som möjligt vid de tillfällen där risken att bli "felöversatt" är som störst... :wink:
. Enda undantaget jag gjort är det försök till beskrivning av mätmetoderna (eller i varje fall en liten, liten del av dem) och krav jag använder, för de data som innehålls i produktbeskrivningen. Där finns inga kurvor presenterade, men förhoppningsvis framgår rimligt väl hur redovisade tunkurvespecifikationer skall tolkas.

Vh, Ing. Öhman

PS. Hoppas jag inte trampat någon på fötterna nu.

PPS. Impedansen hos Ino piP går aldrig under 4 ohm. Medelmpedansen är dock ganska hög, närmare bestämt i storleksordningen 8 ohm. Min "0,7gg-regel" gör dock att jag inte specificerat den som en 8 ohmshögtalare, utan en på 5 ohm. Över några hundra Hz är piP en mycket lätt last. Lika lätta som pi60 och pi60s är de inte dock, för isåfall hade de till följd av det lilla formatet och den stora utsträcktheten nedåt i frekvens blivit alltför trögdrivna.

PPPS. Återkoppling är bra både hos förstärkare och i kommunikation. Endast med återkoppling vet man att det som kommer ut och fram blir rimligt rätt. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-21 23:58

IngOehman: Jag har en förstärkare där det finns en 4 eller 8 ohm knapp så jag kan välja bland impedanserna. Vad hade du valt att använda till piP?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-21 23:59

Hej Ö!

Jovisst kan jag förstå tolkningsproblemen med tonkurvor, speciellt om du har lagt ner mycket möda på spridningsmönstret. En impedanskurva däremot är ju inte lika svår att tolka.

Nu kan ju jag tycka, men det beror väl på min bakgrund, att kunskap är kunskap och att den mår bäst av att delges alla som vill ha den. De som inte förstår kan ju inte lära sig utan exempel. Fast å andra sidan kan jag beundra ditt val att inte bara visa kurvor som passar marknadsföringen, som så många andra gör.

PS En fräck fråga: Hur mycket kan du? 9/10? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-22 00:01

marbrink skrev:IngOehman: Jag har en förstärkare där det finns en 4 eller 8 ohm knapp så jag kan välja bland impedanserna. Vad hade du valt att använda till piP?

Är det någon som vet vad en sådan knapp gör, egentligen? En rörförstärkare med utgångstrafo kan jag begripa, men en vanlig förstärkare? Byter man matningsspänning till slutsteget, eller?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-22 00:02

Svante skrev:
marbrink skrev:IngOehman: Jag har en förstärkare där det finns en 4 eller 8 ohm knapp så jag kan välja bland impedanserna. Vad hade du valt att använda till piP?

Är det någon som vet vad en sådan knapp gör, egentligen? En rörförstärkare med utgångstrafo kan jag begripa, men en vanlig förstärkare? Byter man matningsspänning till slutsteget, eller?

det undrar jag också
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-22 00:07

Svante skrev:

Vi kan ta NAD208 som exempel. Trycker man in knappen för "4 ohm" kopplar man bort en sekundär, så att matningen sjunker något(10 volt). Du hade alltså rätt :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-22 00:09

Morello skrev:
Svante skrev:

Vi kan ta NAD208 som exempel. Trycker man in knappen för "4 ohm" kopplar man bort en sekundär, så att matningen sjunker något(10 volt). Du hade alltså rätt :wink:

Ja, det finns väl inte så mycket annat man kan göra antar jag... :wink:

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-01-22 12:17

Tack för info om återkoppling Öhman, man kortsluter dessutom en förstärkare utan återkoppling mycket lätt. Min Densen brann upp för ett tag sen, suck

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-23 02:44

Svante skrev:Hej Ö!...

...En fräck fråga: Hur mycket kan du? 9/10? :wink:

Ingen aning. Det beror dessutom på om vaddå för något.

Dessutom är det ofta signifikant skillnad på att kunna och att förstå. Även om man lär sig en bok helt utantill är det inte säkert att man begriper ett ord av vad som står däri, vilket enkelt kan bevisas filosofisk genom att relatera till just själva boken, som kan påstås vara i besittning av sitt eget innehåll, utan att begripa ett endaste dyft av det. Inom naturvetenskapen är det oftast viktigare att förstå än att kunna en massa saker. Saker kan härledas av den som förstår, men förståelse är onåbar för många som lärt sig utantill.

Gäller frågan musikåtergivning är det rätt lätt att svara på frågan om jag slipper relatera det till "allt som finns att veta".

Jag relaterar det nämligen mycket hellre till "vad jag undrar över", för det kan jag ju kvantifiera och relatera till. Och då är det lätt att svara - 1989 visste jag (efter 11 års hyggligt heltidsgjorda ansträngningar) äntligen allt som jag undrade över avseende musikåtergivning, så jag var tvungen att sluta med studierna och jag lade ned min lilla forskningsinsitution Audio Purus' verksamhet.
. Men sedan dess har en massa (nåja, kaske inte så många ändå)nya problem uppkommit avseende musikåtergivning, så nu finns det några nya oklarheter, men de flesta har jag försökt sätt mig in i och förstå, och de jag struntat i är inte värre än att jag står ut med frågetecknen, under långa perioder, för jag är nämligen mycket lat också. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-23 11:47

IngOehman skrev:

Hehe, ja, jag sa ju att frågan var fräck. Jag förstår precis vad du menar, och instämmer å det grövsta. Det är kanske tur att man inte förstår att det där som verkar vara fullständig förståelse som hägrar en bit fram på vägen ändå sällan är vägs ände. Vägen fortsätter alltid, det finns alltid mer att lära. Det värsta är om man inte ser det. Det jag läste in i ditt inlägg var att du ändå verkade mena att det fanns 1000/1000 och då var det klart. Fast det menade du ju inte. :wink:

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-01-23 15:01

IngOehman skrev:

Dessutom är det ofta signifikant skillnad på att kunna och att förstå. Även om man lär sig en bok helt utantill är det inte säkert att man begriper ett ord av vad som står däri, vilket enkelt kan bevisas filosofisk genom att relatera till just själva boken, som kan påstås vara i besittning av sitt eget innehåll, utan att begripa ett endaste dyft av det. Inom naturvetenskapen är det oftast viktigare att förstå än att kunna en massa saker. Saker kan härledas av den som förstår, men förståelse är onåbar för många som lärt sig utantill.

Gäller frågan musikåtergivning är det rätt lätt att svara på frågan om jag slipper relatera det till "allt som finns att veta".

Jag relaterar det nämligen mycket hellre till "vad jag undrar över", för det kan jag ju kvantifiera och relatera till. Och då är det lätt att svara - 1989 visste jag (efter 11 års hyggligt heltidsgjorda ansträngningar) äntligen allt som jag undrade över avseende musikåtergivning, så jag var tvungen att sluta med studierna och jag lade ned min lilla forskningsinsitution Audio Purus' verksamhet.
. Men sedan dess har en massa (nåja, kaske inte så många ändå)nya problem uppkommit avseende musikåtergivning, så nu finns det några nya oklarheter, men de flesta har jag försökt sätt mig in i och förstå, och de jag struntat i är inte värre än att jag står ut med frågetecknen, under långa perioder, för jag är nämligen mycket lat också. :o
Vh, iö

Hallelujah Brother! Äntligen en människa som begripit att MÄTNINGAR endast redovisar de faktiska omständigheter som gällde vid mättillfället och inget annat! :) Detta gödslande med mätkurvor i tid och otid och som oftast är otillräckligt specificerade, säger inte ett skvatt om hur det låter HEMMA HOS MIG!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-23 16:39

Svante skrev:
IngOehman skrev:

Hehe, ja, jag sa ju att frågan var fräck. Jag förstår precis vad du menar, och instämmer å det grövsta. Det är kanske tur att man inte förstår att det där som verkar vara fullständig förståelse som hägrar en bit fram på vägen ändå sällan är vägs ände. Vägen fortsätter alltid, det finns alltid mer att lära. Det värsta är om man inte ser det. Det jag läste in i ditt inlägg var att du ändå verkade mena att det fanns 1000/1000 och då var det klart. Fast det menade du ju inte. :wink:

Nu menar jag nog trots allt att man ofta faktiskt kan definiera ungefär vad 1 av 10 är eller vad 2 av 1000, eller 7 eller 42, eller 575 av 1000 är för något.

Om man har ett grepp om ett ämnes komplexitet går det nämnligen att skaffa sig en bild där man fartfarande inte kan nå 1000, men ändå liksom se "limes 1000".

Allt beror dock på hur man definierar kunskapsmängden.

Är det "hur jobbig den var att inhämta", "hur stor plats den skulle ta att redovisa", eller "hur stor betydelse för ens makt över problemen" den har?

Jag är inne på att det handlar om makten över problemen, primärt. Förvisso kan man se att det går att fördjupa sig i all oändlighet i hur små detaljer som helst (dit har jag ju rört mig, inte sällan längre än vad som är sunt, enligt vissas mening) men med begreppet "makten över problemen" kvar i bakhuvudet är det rimligt att väga kunskapsmängden svagare ju mindre nytta man har av dem, oavsett hur komplicerade eller svårinhämtade kunskapskomponenter de är - och vips ser man den sista dimensionens yttersta horisont!

Förvisso är det fortfarande oändligt långt dit, men man förstår i varje fall avståndet. Som är 1000! :)

Vh, Ing. Öhman

PS. Min blygsamhet förbjuder mig att definiera mitt X i X/1000. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-23 17:29

IngOehman skrev:Allt beror dock på hur man definierar kunskapsmängden.

Ja, kanske är det där vi tänker olika. Jag tänker mig nog att man inte kan begripa vad som kan vara intressant när man står vid början av vägen, eller fö någonstans på vägen. Även om jag sa "jag vill jobba med ljud" när jag var 10 så begrep jag inte att det fanns något mycket mer än att stå i radioaffär (som yrke). När jag började på elektro trodde jag att jag skulle jobba med att bygga elektronik, nu vill jag förstå strömningsmekanik och FEM. Allt har haft med ljud att göra och jag är övertygad om att när jag har förstått strömningsmekanik så kommer det att finnas nåt nytt som är relevant för ljud att lära sig.

Uj vad filosofiska vi blev nu då... :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-23 17:38

Ja, det kanske slutar med att Svante börjar studera filosofi 8) .
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-23 17:43

Ujj man kan ju ha FEM till sådana roliga saker också, själv har jag bara haft det till att beräkna kritiska frekvenser mm vid hållfasthet av broar å helikoptrar mm :(

Man kanske ska ta upp det igen fast med en roligare inriktning :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-23 17:52

Morello skrev:Ja, det kanske slutar med att Svante börjar studera filosofi 8) .

Ja, det vore kul. Jag får börja studera ljudfilosofen Farbro Barbro. :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi