Moderator: Redaktörer
Räckte det med att byta på ena?besan skrev:Enkelt sagt så låter det precis som att stärkningen inte orkar eller att diskanten är keff
Om man skall vara lite mera alvarlig så hade jag precis samma problem med en högtalare. Det visade sig vara spridningen på denna högtalare. Löste sig fint med en ringradiator...
//jonas
paa skrev:Räckte det med att byta på ena?besan skrev:Enkelt sagt så låter det precis som att stärkningen inte orkar eller att diskanten är keff
Om man skall vara lite mera alvarlig så hade jag precis samma problem med en högtalare. Det visade sig vara spridningen på denna högtalare. Löste sig fint med en ringradiator...
//jonas
Svante skrev:Nån som vet hur pipen är som last? Svår? Lätt? Det måste väl finnas kurvor på det nånstans?
Rydberg skrev:Svante skrev:Nån som vet hur pipen är som last? Svår? Lätt? Det måste väl finnas kurvor på det nånstans?
Impedans: 5 ohm
Svante skrev:Rydberg skrev:Svante skrev:Nån som vet hur pipen är som last? Svår? Lätt? Det måste väl finnas kurvor på det nånstans?
Impedans: 5 ohm
Jo, där fanns ju den nominella impedansen, men det brukar ju kunna dippa under det vid en del frekvenser. Därför vore en kurva kul.
marbrink skrev:IngOehman: Jag har en förstärkare där det finns en 4 eller 8 ohm knapp så jag kan välja bland impedanserna. Vad hade du valt att använda till piP?
Svante skrev:marbrink skrev:IngOehman: Jag har en förstärkare där det finns en 4 eller 8 ohm knapp så jag kan välja bland impedanserna. Vad hade du valt att använda till piP?
Är det någon som vet vad en sådan knapp gör, egentligen? En rörförstärkare med utgångstrafo kan jag begripa, men en vanlig förstärkare? Byter man matningsspänning till slutsteget, eller?
Svante skrev:marbrink skrev:IngOehman: Jag har en förstärkare där det finns en 4 eller 8 ohm knapp så jag kan välja bland impedanserna. Vad hade du valt att använda till piP?
Är det någon som vet vad en sådan knapp gör, egentligen? En rörförstärkare med utgångstrafo kan jag begripa, men en vanlig förstärkare? Byter man matningsspänning till slutsteget, eller?
Morello skrev:Svante skrev:marbrink skrev:IngOehman: Jag har en förstärkare där det finns en 4 eller 8 ohm knapp så jag kan välja bland impedanserna. Vad hade du valt att använda till piP?
Vi kan ta NAD208 som exempel. Trycker man in knappen för "4 ohm" kopplar man bort en sekundär, så att matningen sjunker något(10 volt). Du hade alltså rätt
Svante skrev:Hej Ö!...
...En fräck fråga: Hur mycket kan du? 9/10?
IngOehman skrev:Svante skrev:Hej Ö!...
Ingen aning. Det beror dessutom på om vaddå för något.
IngOehman skrev:Svante skrev:Hej Ö!...
Dessutom är det ofta signifikant skillnad på att kunna och att förstå. Även om man lär sig en bok helt utantill är det inte säkert att man begriper ett ord av vad som står däri, vilket enkelt kan bevisas filosofisk genom att relatera till just själva boken, som kan påstås vara i besittning av sitt eget innehåll, utan att begripa ett endaste dyft av det. Inom naturvetenskapen är det oftast viktigare att förstå än att kunna en massa saker. Saker kan härledas av den som förstår, men förståelse är onåbar för många som lärt sig utantill.
Gäller frågan musikåtergivning är det rätt lätt att svara på frågan om jag slipper relatera det till "allt som finns att veta".
Jag relaterar det nämligen mycket hellre till "vad jag undrar över", för det kan jag ju kvantifiera och relatera till. Och då är det lätt att svara - 1989 visste jag (efter 11 års hyggligt heltidsgjorda ansträngningar) äntligen allt som jag undrade över avseende musikåtergivning, så jag var tvungen att sluta med studierna och jag lade ned min lilla forskningsinsitution Audio Purus' verksamhet.
. Men sedan dess har en massa (nåja, kaske inte så många ändå)nya problem uppkommit avseende musikåtergivning, så nu finns det några nya oklarheter, men de flesta har jag försökt sätt mig in i och förstå, och de jag struntat i är inte värre än att jag står ut med frågetecknen, under långa perioder, för jag är nämligen mycket lat också.![]()
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Hej Ö!...
Hehe, ja, jag sa ju att frågan var fräck. Jag förstår precis vad du menar, och instämmer å det grövsta. Det är kanske tur att man inte förstår att det där som verkar vara fullständig förståelse som hägrar en bit fram på vägen ändå sällan är vägs ände. Vägen fortsätter alltid, det finns alltid mer att lära. Det värsta är om man inte ser det. Det jag läste in i ditt inlägg var att du ändå verkade mena att det fanns 1000/1000 och då var det klart. Fast det menade du ju inte.
IngOehman skrev:Allt beror dock på hur man definierar kunskapsmängden.
Morello skrev:Ja, det kanske slutar med att Svante börjar studera filosofi.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster