Er galning har blivit frälst i dvd-audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Er galning har blivit frälst i dvd-audio

Inläggav matså » 2005-01-26 23:30

Hello, köpte en egen födelsedagspresent till mig själv idag. Nämligen Eric Claptons Reptile, tänkte att det är nog lite bättre ljud än vanlig cd. Satte på den och guuuud jag blev rent målös, sicket ljud!! Och vilken bra skiva (fast det hade den ju varit även om det hade varit cd :wink: ) Jag skall snart dricka min cappuchino och njuta mer av skivan. Idag (men imorgon gillar jag cd kanske igen :lol: ) släng dig i väggen cd.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Er galning har blivit frälst i dvd-audio

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-27 10:08

Det finns många andra CD-skivor som låter betydligt bättre än den skivan. Begränsningen ser jag mer i inspelnings/mastringsskdet. Det finns bara kanske ett tiotal utgivna CD-skivor som utnyttjar CD-mediet maximalt. Men visst är det kul med fler kanaler! Det är ju det är är själva grejen med SACD också tycker jag. Det verkar som om dynamikkompression vid mastringen används mycket mindre och varsamt på DVD-Audio SACD, det ser jag som klart mer ljudbefrämjande än själva formatets upplösning i sig, minst 1000 ggr mer är min bedömning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-27 11:29

Det finns bara kanske ett tiotal utgivna CD-skivor som utnyttjar CD-mediet maximalt.

En lista på dom tack 8) .
11010000

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-27 13:35

Ok Lindroos, jag tyckte skivan har jättebra ljud.

Mr_Ekan väljer du skivor efter hur pass bra ljudmässigt istället för musiken? Jag trodde musiken kom i första hand.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-27 13:46

Jättebra ljud... du anger inga som helst referenser eller preferenser, så vad innebär det igentligen? Tycker du om musiken, ljudet eller bådadera? Dessutom verkar du inte ha jämfört med CD-utgåvan (framgår i varje fall inte), hur kan du då påstå att DVD-A var bättre? Sedan kan man gå vidare... Är det samma master till båda formaten eller handlar det om två olika utgåvor där man givetvis vill ge det nya formatet en viss fördel?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-27 18:48

RogerGustavsson, jag var på sprallhumör igår och gjorde inget "doc Brown experiment ala tillbaka till framtiden" Jag har inte hört cd utgåvan och vet inte om dvdaudioskivan är bättre. Men självklart hoppas jag att den är det, vore ju konstigt annars. Förstår inte varför du skall vara så arg på mig. Jag gillar musik, jag gillar inte att hålla på som en vetenskapsman. Jag tyckte om musiken och tyckte ljudet lät väldigt bra.

Jag vet också att cd kan låta väldigt bra. På en del skivor som jag har så är det en stor skillnad mellan vissa skivor. :D Ta bara en sådan skiva som Quartet med Page o Plant, helt fantastisk skiva både när det gäller musik och själva ljudet.

Jag var som sagt på sprall humör och självklart kommer jag att lyssna på cd i fortsättningen och tycker självklart att både Sacd och dvdaudio borde alltid vara bättre än cd. Men det är det ju inte. Min bror lyssnade på Stones och deras sacd. Nu vet jag inte om han lyssnade på en skiva eller alla. Men han sa att det lät skit ljudmässigt.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-27 21:00

Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-27 21:21

marbrink skrev:Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock...
Är det skillnad mellan SACD och CD eller är det skillnad mellan inspelningarna på CD och SACD. Tex varför skulle skivbolaget inte anstränga sig extra för att göra mastern till SACD:n så att den är mer audiofilinriktad, så att folk ska tycka att SACD låter bättre som format? De vill ju lansera formatet, eller hur?

Problemet som jag ser det är att folk drar för långtgående och logiskt felaktiga slutsatser. Att en inspelning låter bra behöver ju inte alls bero på formatet den är lagrad på. I själva verket kan det vara helt andra anledningar till varför den låter bra/bättre. Det är också troligast att det handlar om andra anledningar bland annat med tanke på det som Johan Lindroos påpekar.

Samma gäller DVD:a. Mats felet du gör är att du kommer och påstår saker om CD-formatet utifrån att ha lyssnat på en skiva på DVD-A. Ser du den logiska kullerbyttan? Alltså att skivan du hörde lät bra, eller tom helt fantastiskt är helt ok, men du drar fel slutsats om CD-formatet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-27 21:39

marbrink skrev:Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock...

Ja, det skiljer ungefär en tiopotens i upplösning i toppoktaven om man jämför CD med SACD. Till CD-formatets fördel alltså 8) !
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-27 21:42

Martin skrev:
Är det skillnad mellan SACD och CD eller är det skillnad mellan inspelningarna på CD och SACD. Tex varför skulle skivbolaget inte anstränga sig extra för att göra mastern till SACD:n så att den är mer audiofilinriktad, så att folk ska tycka att SACD låter bättre som format? De vill ju lansera formatet, eller hur?
När Sony gjorde en demo i Göteborg för några år sedan lät CD-varianten av inspelningen så dåligt att jag sällan hört sämre ljud. SACD lät naturligtvis helt OK, dock utan att ens komma i närheten av de bästa inspelningar jag hört.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-27 22:29

Vad är det ni håller på med? Har jag sagt att jag har testat det vetenskapligt? Att vissa ogillar sacd får ju stå för dom, men jag hart hört skillnaden mellan Pgs Up både den vanliga cd och sacdskivan ( i stereo naturligtvis) och jag tyckte sacdskivan lät bättre, men det är vad jag tyckte. Om vi nu skall ta en lite mer seriösare grej med jämförelser.

Så igår kände jag att dvdaudio var bäst. Det var ingen seriös exp utan jag bara kände så. Ursäkta att jag inte tog fram mätapparaten fram.

Om nu sacd är så himla kasst, varför tar sådana artister som Peter Gabriel fram sin musik på Sacd?

Men självklart förstår jag också att det är källan som gäller. Tar man en dålig mastring så blir det kasst vare sig det gäller sacd(som Stones), cd, dvdaudio.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-27 22:41

mats skrev:Om nu sacd är så himla kasst, varför tar sådana artister som Peter Gabriel fram sin musik på Sacd?

Att vara en bra och innovativ artist går tyvärr inte hand i hand med ett kvalitetstänkande. PG´s första digitala skivor är inte speciellt välljudande och låter definitivt sämre än hans tidigare analoga alster.
Om han sedan gör om samma tavla med SACD låter jag vara osagt, har inte lyssnat på dem....

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-27 23:21

Stämmer det Bill, han var mycket besviken på sina cd när det gäller ljudet och gjorde dom också i sacd. Jag har hört 16 golden och Up och tycker bägge dom låter bättre än hans cdversioner, har även för mig att han släppte hans gamla skivor på vinyl på nytt, men här är jag väldigt osäker.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-27 23:51

Bra att ni rättar mig pågar! :roll:
Det här är mina intryck. Visst, ni behöver inte tro på det, men jag vet vad jag hört iaf... 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-28 00:07

Det här är mina intryck. Visst, ni behöver inte tro på det, men jag vet vad jag hört iaf...
Det är nog inte det du hörde jag motsäger utan slutsatsen (om formaten) du drar utifrån detta helt enkelt.

Mats, det är bra att du reagerar. Men som sagt det är viktigt att inte dra för långtgående slutsatser (det är därför du får motreaktioner). Tex om själva formatet eller något helt annat format, genom att lyssna på en inspelning som är lagrat på ett visst format.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-28 00:39

Martin: Vad är det som är så konstigt med detta:

"Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock..."

Jag förstår inte riktigt var du vill komma.... :?:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-28 07:12

Marbrink!

Om jag får lägga mig i lite: Jag förstår din fråga, samtidigt som jag förstår Martin's korrekta påpekande. Jag tror inte diskussionen hade uppstått om du hade formulerat dig såhär: ' Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD-utgåvorna och SACD-utgåvorna...har inte testat DVD-A dock...' :)

Simsalabim, nu uppfyller meningen båda edra's önskemål :oops: 8)

Petitesser kan det tyckas, men det är faktiskt en avsevärd skillnad på betydelsen i meningarna.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-28 10:40

Kan vi vara överens om följande?:

1. Den största skillnaden med SACD/DVD-Audio är att det har
möjlighet till 5.1 kanaler jämfört med bara 2 st hos CD-Audio?

2. DVD-Audio är tekniskt sett åtminstone inte sämre än CD.

3. Det bästa är naturligtvis att ha utrustning att kunna spela så
många olika format som möjligt. Mer musik kan hittas då.

4. SACD är tekniskt sett bättre än CD under ca 10 kHz, men sämre
över 10 kHz, samt att det ger ultraljudsbrus som kan ge
intermodulationsdist tillsammans med högtalare som kan återge
ljud över 20 kHz. Detta är faktiskt hörbart. Med högtalare som
rullar av över 20 kHz är problemet klart mindre.

5. Skaffa den musik du önskar, ofta finns den inte på det
format man absolut vill ha, då får man nöja sig med den som
finns tillgänglig.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-28 11:40

markih: Är det olika utgåvor på CD- och SACD-lagret på en SACD-skiva då? Är det inte enbart tekniken som skiljer där?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-28 12:35

Lindroos Johan, jag håller med dig om femman. Och jag har hört om den där ultraljudistsnacket förr, men då undrar jag varför de med superanläggningar(de bästa) som Timbre, Jorma har, inta har klagat på det? Jag kan i alla fall inte minnas att de har gjort det.

Sen har vi skivbolagen. VArför finns där mest sacdskivor ute jämfört med dvdaudio? Enligt Öhman så är dvdaudio bättre, fast kan det ha med att skulle vara billigare att göra sacd? Eller Sonys reklam för sacd har lite bombaderat så att de vinner mellan dom två. Minns vhskriget, där vhs knappast var bäst.

Ingen fara Martin, jag tycker det har blivit en intressant diskussion.

Men en sak är säker hade all ljudformat låtit som Claptons Reptile (dvdaudio) så hade jag fullt nöjd :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-28 12:57

mats skrev:Lindroos Johan, jag håller med dig om femman. Och jag har hört om den där ultraljudistsnacket förr, men då undrar jag varför de med superanläggningar(de bästa) som Timbre, Jorma har, inta har klagat på det? Jag kan i alla fall inte minnas att de har gjort det.

Det är ju praktiskt sett i praktiken ogörligt att "koppla" ultraljudsåtergivning av och på. Därför blir det ju väldigt svårt att jämföra. För att göra det krävs det mer kontrollerade miljöer där man har sådana möjligheter.

Sen har vi skivbolagen. VArför finns där mest sacdskivor ute jämfört med dvdaudio? Enligt Öhman så är dvdaudio bättre, fast kan det ha med att skulle vara billigare att göra sacd? Eller Sonys reklam för sacd har lite bombaderat så att de vinner mellan dom två. Minns vhskriget, där vhs knappast var bäst.

Det har jag inget fullständigt svar på. Kanske kan det vara att skivbolag är lockade av att det är bakåtkompatibiliteten som är mest intressant och inte om det låter en gnutta bättre eller sämre. De brukar tycka så i alla fall.

Personligen så har ändå DVD-Video (konserter och sådant) det absolut största övertagen om man tänker efter. Vanliga konsumenter ser bara vad de får, och de får BÅDE bild och multikanalsljud (även om det "bara" är Dolby Digital) på DVD-Video. Med DVD-Audio kan man få lite grann video, men inte lika mycket som på DVD-Video, och SACD har ju ingen bild alls normalt. Det är konsert DVD-Video som säljer helt enkelt!

Ingen fara Martin, jag tycker det har blivit en intressant diskussion.

Men en sak är säker hade all ljudformat låtit som Claptons Reptile (dvdaudio) så hade jag fullt nöjd :D

Jo visst är det skoj med musik på nya vis, speciellt när det är i multikanal, det är ju det som är själva grejen. Bra sätt att förnya den gamla gubben! :wink:

[/quote]

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-28 13:05

Finns ju även dvdvideo med dts som tex Gabriels Growing Up tour :P

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-28 13:09

marbrink skrev:markih: Är det olika utgåvor på CD- och SACD-lagret på en SACD-skiva då? Är det inte enbart tekniken som skiljer där?

Oj, den frågan kan jag inte riktigt svara på. Kan dock tänka mig att nivåskillnader och eventuellt även dynamik skiljer, eftersom formaten har olika brusgolv i det hörbara registret. Alltså kan olika mastering ge anpassning till möjligheterna och begränsningarna i de olika formaten. Men hur det 'brukar' utföras vet jag alltså ej.

Om man sedan extraherar PCM-spåret från DSD, så kommer PCM-spåret att få begränsningarna både från PCM och DSD, alltså det sämsta från 2 världar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-28 14:16

marbrink skrev:markih: Är det olika utgåvor på CD- och SACD-lagret på en SACD-skiva då? Är det inte enbart tekniken som skiljer där?

Det kan vara olika mastrar, och det kan vara från samma master. Ganska vanligt är det att CD-lagret skapas från DSD-mastern, tyvärr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-28 14:24

Vill minnas att det finns studioutrustning som använder DSD som format oavsett vad slutprodukten är... så det är inte enbart CD-lagret på en SACD som riskerar att utsättas för "sämsta från 2 världar" utan även helt vanliga CD...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-28 14:26

Nattis: Vanligare är dock att allt bearbetas i pcm-format och omvandlas till dsd i slutprocessen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-28 14:34

Morello skrev:

Ja, det skiljer ungefär en tiopotens i upplösning i toppoktaven om man jämför CD med SACD. Till CD-formatets fördel alltså 8) !

Japp, har jämfört en Pioneer 868 mot en separat CD drive av mycket hög kvalité dock 10 år gammal på SACD-vanlig CD. Vi testade 3 olika skivor och 868 hade inte en chans på nån av dom.

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2005-01-28 15:05

mats skrev: har även för mig att han släppte hans gamla skivor på vinyl på nytt, men här är jag väldigt osäker.

Det finns inte några nya utgåvor av hans tidiga material på vinyl.
Dock finns det den vanliga floran av första och andra press, vinyl, på hans 8 första plattor. Där inkluderas de 2 plattorna med filmmusik.

/B

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-28 16:03

Tack för klargörandet Johan.

Där jag upplever det skiljer mest mellan CD och SACD är i basen...
Jag har jämfört CD vs SACD hemma och även i en hifibutik och upplevde som sagt ganska stor skillnad. Det har inte bara varit med en skiva jag testat heller...

Dock tycker jag SACD är helt ointressant då det inte kommer bli något med det eller DVD-A. Nu satsar jag på CD.. 8) Synd att så få inspelningar är bra bara.. :(

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-28 16:36

Själva formatet i sig borde inte ge de skillnader du upplevt. Det är troligtvis olika mastrar som använts för de olika lagren/skivorna. Eller också om man upplever att frekvensgången i annat register kan subjektivt påverka andra register också, typ en frånvaro av diskant kan kräva viss frånvaro av bas för att låta subjektivt trevligt. Men mer har jag svårt att föreställa mig om varför du upplevt det du upplevt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi