Moderator: Redaktörer
Är det skillnad mellan SACD och CD eller är det skillnad mellan inspelningarna på CD och SACD. Tex varför skulle skivbolaget inte anstränga sig extra för att göra mastern till SACD:n så att den är mer audiofilinriktad, så att folk ska tycka att SACD låter bättre som format? De vill ju lansera formatet, eller hur?marbrink skrev:Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock...
marbrink skrev:Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock...
När Sony gjorde en demo i Göteborg för några år sedan lät CD-varianten av inspelningen så dåligt att jag sällan hört sämre ljud. SACD lät naturligtvis helt OK, dock utan att ens komma i närheten av de bästa inspelningar jag hört.Martin skrev:Är det skillnad mellan SACD och CD eller är det skillnad mellan inspelningarna på CD och SACD. Tex varför skulle skivbolaget inte anstränga sig extra för att göra mastern till SACD:n så att den är mer audiofilinriktad, så att folk ska tycka att SACD låter bättre som format? De vill ju lansera formatet, eller hur?marbrink skrev:Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock...
mats skrev:Om nu sacd är så himla kasst, varför tar sådana artister som Peter Gabriel fram sin musik på Sacd?
Det är nog inte det du hörde jag motsäger utan slutsatsen (om formaten) du drar utifrån detta helt enkelt.Det här är mina intryck. Visst, ni behöver inte tro på det, men jag vet vad jag hört iaf...
mats skrev:Lindroos Johan, jag håller med dig om femman. Och jag har hört om den där ultraljudistsnacket förr, men då undrar jag varför de med superanläggningar(de bästa) som Timbre, Jorma har, inta har klagat på det? Jag kan i alla fall inte minnas att de har gjort det.
Sen har vi skivbolagen. VArför finns där mest sacdskivor ute jämfört med dvdaudio? Enligt Öhman så är dvdaudio bättre, fast kan det ha med att skulle vara billigare att göra sacd? Eller Sonys reklam för sacd har lite bombaderat så att de vinner mellan dom två. Minns vhskriget, där vhs knappast var bäst.
Ingen fara Martin, jag tycker det har blivit en intressant diskussion.
Men en sak är säker hade all ljudformat låtit som Claptons Reptile (dvdaudio) så hade jag fullt nöjd
marbrink skrev:markih: Är det olika utgåvor på CD- och SACD-lagret på en SACD-skiva då? Är det inte enbart tekniken som skiljer där?
marbrink skrev:markih: Är det olika utgåvor på CD- och SACD-lagret på en SACD-skiva då? Är det inte enbart tekniken som skiljer där?
Morello skrev:marbrink skrev:Enligt egen erfarenhet är det ganska stor skillnad mellan CD och SACD...har inte testat DVD-A dock...
Ja, det skiljer ungefär en tiopotens i upplösning i toppoktaven om man jämför CD med SACD. Till CD-formatets fördel alltså!
mats skrev: har även för mig att han släppte hans gamla skivor på vinyl på nytt, men här är jag väldigt osäker.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster