Moderator: Redaktörer
bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
PekkaJohansson skrev:Den bistra sanningen är att en stor andel av hårdrocksskivorna är riktigt dåligt inspelade. Gamla inspelningar distar ofta något fruktansvärt och många nya är sönderkomprimerade. Ämnet har berörts några gånger här på Faktiskt. En del gammelhårdrock som Sabbath och Purple kan hittas i acceptabla utgåvor om man letar. AC/DC är ibland bättre än snittet. På metallsidan är det några enstaka Judas Priest- och Accept-låtar som tål lyssning på mer än bakgrundsnivå. Rammstein har väl ett par spår som låter bra - annars är det påvert.
Med vänlig hälsning
Pekka
bandix skrev:PekkaJohansson skrev:Den bistra sanningen är att en stor andel av hårdrocksskivorna är riktigt dåligt inspelade. Gamla inspelningar distar ofta något fruktansvärt och många nya är sönderkomprimerade. Ämnet har berörts några gånger här på Faktiskt. En del gammelhårdrock som Sabbath och Purple kan hittas i acceptabla utgåvor om man letar. AC/DC är ibland bättre än snittet. På metallsidan är det några enstaka Judas Priest- och Accept-låtar som tål lyssning på mer än bakgrundsnivå. Rammstein har väl ett par spår som låter bra - annars är det påvert.
Med vänlig hälsning
Pekka
(o)lustigt att du säger det, AC/DC och Judas är de som jag brukar trösta mig med ibland. Trist, men det kanske bara är att gilla läget (Blir en ny stärkare iaf, prylar kan man inte få för många av)
Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.
Kronkan skrev:Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.
Om push och pull kopplade rörhäckar har du nog rätt i. För mig var det viktigt för att förstå rockmusik . Och de behöver inte ens vara dyra.
Men taskiga inspelningar har inget med förstärkeriet att göra.
Enligt min dotter så rinner inte vatten uppåt vanligtvis.
Laila skrev:Kronkan skrev:Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
Om push och pull kopplade rörhäckar har du nog rätt i. För mig var det viktigt för att förstå rockmusik . Och de behöver inte ens vara dyra.
Men taskiga inspelningar har inget med förstärkeriet att göra.
Enligt min dotter så rinner inte vatten uppåt vanligtvis.
Vi får välan höppas att ho lever utta nöen externer pumper, eller ...?
bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.
Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.
Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?
Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...
Infra på hårdrock? Knappast! Snarare mer, rätt mycket mer, dB vid lite högre basfrekvenser

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster