Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bandix

Vad dödade min hårdrock?

Inläggav bandix » 2012-10-16 22:07

Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.

Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.

Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-16 22:09

Dålig stärkare, helt klart. Skulle rekommendera en Naim eller en dyr j-a push-pull rörhäck.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-16 22:12

Verkar som om de nya "bättre" högtalarna är sämre på din favoritmusik.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-16 22:17

Ju bättre system jag skaffat ju mindre lyssnar jag på dåligt inspelad musik vilket stor del av metal tyvärr är :/

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-10-16 22:22

Själv va man riktig pudelrockare på 80 talet och gillar fortfarande hårdrock,men knappast nån musik jag sätter på om nån vill höra hur anläggningen låter :)

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2012-10-16 22:23

Knappast högtalarna, dock är stärkaren verkligen klasser sämre än högtalarna. Har fått ett bra erbjudande på en Hegel H100, får slå till och se om det löser problemet med metallen 8O

adzer: Just det jag är rädd för, om det är prylarna det sitter i så går det ju att lösa, svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-16 22:27

bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...

I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-10-16 22:33

...eller så fixar du en högtalarswitch så när du lirar rock så kör du det på dina äldesta och när det kommer till finmusik så lirar du på finhögtalarna.

Kan dock hålla med om att lite äldre rock kan låta litet platt.
Min brors gammla pudel-plattor lät som en stor isbjörspäls på en vägg, lixom...
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-16 22:34

Nej. När det gäller hårdrock tror/tycker jag att det mesta hänger på högtalarna. Lättrivet och smack i kistan så dubbelkaggarna kommer till sin rätt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-16 22:39

Du behöver en NOOLOM eller annan väl fungerande tonkontroll. Dom som monteras i vanliga förstärkare är i regel helt oändvändbara eftersom brytfrekvensen/erna ligger helt fel.
Accuphase och McIntosh har dock åtminstone haft modeller med välbyggda tonkontroller som är riktigt användbara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-10-16 22:43

Den bistra sanningen är att en stor andel av hårdrocksskivorna är riktigt dåligt inspelade. Gamla inspelningar distar ofta något fruktansvärt och många nya är sönderkomprimerade. Ämnet har berörts några gånger här på Faktiskt. En del gammelhårdrock som Sabbath och Purple kan hittas i acceptabla utgåvor om man letar. AC/DC är ibland bättre än snittet. På metallsidan är det några enstaka Judas Priest- och Accept-låtar som tål lyssning på mer än bakgrundsnivå. Rammstein har väl ett par spår som låter bra - annars är det påvert.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-16 22:47

Jag hade en ACDC-cd en gång som lät apa på hifiprylar men på lite större sopiga PA-grejer blev det ett satans drag och lät bra.
Senast redigerad av Flint 2012-10-16 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bandix

Inläggav bandix » 2012-10-16 22:50

PekkaJohansson skrev:Den bistra sanningen är att en stor andel av hårdrocksskivorna är riktigt dåligt inspelade. Gamla inspelningar distar ofta något fruktansvärt och många nya är sönderkomprimerade. Ämnet har berörts några gånger här på Faktiskt. En del gammelhårdrock som Sabbath och Purple kan hittas i acceptabla utgåvor om man letar. AC/DC är ibland bättre än snittet. På metallsidan är det några enstaka Judas Priest- och Accept-låtar som tål lyssning på mer än bakgrundsnivå. Rammstein har väl ett par spår som låter bra - annars är det påvert.

Med vänlig hälsning

Pekka

(o)lustigt att du säger det, AC/DC och Judas är de som jag brukar trösta mig med ibland. Trist, men det kanske bara är att gilla läget (Blir en ny stärkare iaf, prylar kan man inte få för många av)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-16 23:00

bandix skrev:
PekkaJohansson skrev:Den bistra sanningen är att en stor andel av hårdrocksskivorna är riktigt dåligt inspelade. Gamla inspelningar distar ofta något fruktansvärt och många nya är sönderkomprimerade. Ämnet har berörts några gånger här på Faktiskt. En del gammelhårdrock som Sabbath och Purple kan hittas i acceptabla utgåvor om man letar. AC/DC är ibland bättre än snittet. På metallsidan är det några enstaka Judas Priest- och Accept-låtar som tål lyssning på mer än bakgrundsnivå. Rammstein har väl ett par spår som låter bra - annars är det påvert.

Med vänlig hälsning

Pekka

(o)lustigt att du säger det, AC/DC och Judas är de som jag brukar trösta mig med ibland. Trist, men det kanske bara är att gilla läget (Blir en ny stärkare iaf, prylar kan man inte få för många av)

Exaktemente . . .typ :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-16 23:14

Du behöver nog något liknande det här, tror jag.
Bild

Förstärkaren är skit samma, i sammanhanget. Den nuvarande spelar ändå bättre än dina skivor. ;)

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-10-16 23:23

Jag kommer från andra hållet. min hårdrock slutar typ vid ac⦆/dc. Förutom Mustach, vad kan man inhandla? (nej, jag har inte ens metallicas black album)
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-16 23:35

Objektivisten skrev:

I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.

Om push och pull kopplade rörhäckar har du nog rätt i. För mig var det viktigt för att förstå rockmusik . Och de behöver inte ens vara dyra.

Men taskiga inspelningar har inget med förstärkeriet att göra.

Enligt min dotter så rinner inte vatten uppåt vanligtvis.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-17 00:03

Kronkan skrev:
Objektivisten skrev:

Om push och pull kopplade rörhäckar har du nog rätt i. För mig var det viktigt för att förstå rockmusik . Och de behöver inte ens vara dyra.

8O Vi får välan höppas att ho lever utta nöen externer pumper, eller ...? :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-17 00:17

Flint skrev:Jag hade en ACDC-cd en gång som lät apa på hifiprylar men på lite större sopiga PA-grejer blev det ett satans drag och lät bra.

Sopiga PA:n is da shit. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-17 00:48

Laila skrev:
Kronkan skrev:
Objektivisten skrev:

8O Vi får välan höppas att ho lever utta nöen externer pumper, eller ...? :(

Sist ho prate me me om jobba så sa ho att ho rita röra på Ringhals de mesta daerna utom när de e okupation av områe. Då e ho arg för konulta få enga temmer dåa, eller hu de va. Det setter säerlien nåon pumpa i nåen äna åsså skall de klare ena skakeinga. Båe röra och pumpa så att vattna inte renner å fea håll.

Ho lärde sig allt me kenesikst vattna. Dä renner det alltid neåt. Faat de skakingar värre dä.

Richard
Inaktiverad

Re: Vad dödade min hårdrock?

Inläggav Richard » 2012-10-17 05:46

bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.

Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.

Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?

Du skriver inte vad du har för högtalare, förstärkare eller signalkälla.
Kan du inte avnjuta dina gamla skivor med behållning är det anläggningen, samt troligen uppställningen av denna det är fel på.

Vad har du för grejor ?

Jag känner igen mig då jag förut valde musik efter goda inspelningar, typ chris jones. Felet låg då i min anläggning, inte inspelningarna.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-17 06:20

Felet ligger i nog i fokuserandet på inspelningskvalitèt.
Jag är sådan själv ibland :? .
Fast ibland skiter jag i ljudet, och manglar hårdrock i timtal :) .
Ett par pilsner hjälper mig att komma förbi ljudtröskeln, och in i nostalgitrippläge 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 07:10

Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-17 08:05

Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...

Infra på hårdrock? Knappast! Snarare mer, rätt mycket mer, dB vid lite högre basfrekvenser. AC/DC låter hemma hos mig bättre på enklare anläggningar. Mera PA-stuk på högtalarna kan vara välgörande för den typen av musik. Ska man direkt därefter spela ett stycke Bach blir det förstås helknas.... Undrar hur lyssningen ser ut när de spelar in hårdrock? Knappast Quad ESL som används. Hur låter AC/DC över Studio Blue's stora Ino-monitorer? Är AC/DC kass mastrat?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-17 08:14

ACDC håller bra klass överlag, inget audiofilmässigt inspelat men inget jag upplevt störa. Tips: testa Rage Against the Machine´s platta med samma namn, har varit och är fortfarande väldigt bra gjord skiva.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 08:20

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...

Infra på hårdrock? Knappast! Snarare mer, rätt mycket mer, dB vid lite högre basfrekvenser

Vän av ordning ber dig då fundera över hur pass högt infra-tillsatsen kan gripa in, samt om en lutad "house curve" kan ha någon inverkan. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-10-17 08:40

Jag har råkat ut för samma sak tyvärr...

Lösningen blev ett par Cerwin CV15 i garaget som drivs av en nad C350 för tillfällen när man bara vill ösa hårdrock, billig men kapabel rigg för dylika tillfällen :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-17 08:45

En annan krånglig men otroligt givande åtgärd är att lära sig lira själv. Fläskigare tryck finns inte. :)

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 08:54

Rätt!

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-10-17 08:56

Här också en hårdrockare i själen, men bättre anläggning (och kanske ålder/erfarenhet(?)) gör att man lyssnar mer på annat än tidigare. Men min syn är såhär: Det finns inget bättre än hårdrock på en bra anläggning, men det finns inte heller något sämre än hårdrock på en bra anläggning....

Med detta menar jag att en (tillräckligt) bra inspelad hårdrock är det bästa som finns att lyssna på (som hårdrockare). Här är jag dock nog ganska bred i vad jag kan anse vara bra inspelning. Men som exempel tycker jag the black album på vinyl är en höjdare i ljudkvalite (fast viss "inlärning" kanske att lyssna på den i bra anläggning där allt hörs...)

Men dåligt inspelad hårdrock, särskilt då musiken i övrigt är bra, kan göra en så besviken så man inte vill lyssna, i vart fall på en bra anläggning. Det värsta jag vet är när jag tydligt hör kompressor "pumpande", man tror ju det är något fel på sina egna grejer! Exempel på detta tycker jag är Joe Lynn Turner "second hand life" (CD version), den lyssnar jag heller på t.ex. i min utestereo eller i garaget (musikmässigt mycket bra skiva).

*edit:stavfel

Nästa

Återgå till Generellt om hifi