måla på SD-kuddar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

måla på SD-kuddar?

Inläggav roggaro » 2012-12-06 05:55

nä jag vet, man får inte kalla dem kuddar :P men skulle vilja måla lite på de främre (fötterna) och antar att tusch är uteslutet..
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-06 08:31

Klart man får kalla dem kuddar- det har jag mailbevis för att Sonic Design själva gör. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-12-06 10:41

En krage i tyg kanske kan vara ett alternativ... Det bör iaf inte påverka materialet i sd-kudden, kan man tycka.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-06 18:16

Tusch borde väl gå bra?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-12-06 18:26

bootstrap skrev:En krage i tyg kanske kan vara ett alternativ... Det bör iaf inte påverka materialet i sd-kudden, kan man tycka.

En utmärkt produkt: SD-strumpan! Klart att fötterna skall ha strumpor i precis den färg man vill ha.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
bakerman22

Re: måla på SD-kuddar?

Inläggav bakerman22 » 2012-12-06 18:45

roggaro skrev:nä jag vet, man får inte kalla dem kuddar :P men skulle vilja måla lite på de främre (fötterna) och antar att tusch är uteslutet..

Varför skulle man inte få använda tusch !!? 8O

Användarvisningsbild
pddnos

Inläggav pddnos » 2012-12-06 19:27

Färgat ljud är väl en styggelse :P

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-06 19:56

Jag tycker det är larvigt att färgen på dessa kuddar skulle ha någon betydelse, låt dom vara som dom är och tänk på något annat vettigare :idea:
Bikinitider

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2012-12-06 20:03

De nougatfärgade ser så goda ut, blir sugen på att ta en tugga varje gång jag ser dom.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-06 21:11

celef skrev:Jag tycker det är larvigt att färgen på dessa kuddar skulle ha någon betydelse, låt dom vara som dom är och tänk på något annat vettigare :idea:

Jag tycker mer att det är larvigt att man inte skulle få snygga till dom med lite tusch om man har svarta högtalare och en svart bänk, och man irriterar sej på att det är en annan färg mitt i pannkakan.
JAG bryr mej inte ett skit, men det finns kanske dom som gör.

Skulle vilja se den som prickar ljudmässig skillnad mellan en uppsättning SD-fötter som är i originalfärg och en uppsättning som är målade med tusch...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-06 21:50

bakerman22 skrev:
celef skrev:Jag tycker det är larvigt att färgen på dessa kuddar skulle ha någon betydelse, låt dom vara som dom är och tänk på något annat vettigare :idea:

Jag tycker mer att det är larvigt att man inte skulle få snygga till dom med lite tusch om man har svarta högtalare och en svart bänk, och man irriterar sej på att det är en annan färg mitt i pannkakan.

Skulle vilja se den som prickar ljudmässig skillnad mellan en uppsättning SD-fötter som är i originalfärg och en uppsättning som är målade med tusch...

jag tycker ändå att det är larvigt att färgen på kuddarna skulle kunna vara störande på något vis
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-06 22:10

Jag tyckte ljudet blev lite tamt i mellanregistret när jag målade mina med vattenfast tusch och med whiteboardpennor försvann delar av basen, ja det gick inte att stampa takten längre. Nylonstrumpor går helt bort, som alla säkert förstår. Det enda som passerar odetekterat i ett trippelblint test är latex, något som knappast förvånar den som fördjupat sig i kulörakustiken.
Tyvärr förlorar, som bekant, latexen sin akustiska integritet på bara några månader och måste därför bytas ofta. Oklädda SD-fötter får mig att känna mig generad och obekväm, det blir helt enkelt för naket i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-12-06 23:35

SD-fötterna ger lite mer gung i mina larsen sexor!
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-06 23:50

celef skrev:
bakerman22 skrev:

jag tycker ändå att det är larvigt att färgen på kuddarna skulle kunna vara störande på något vis

Du tycker det. Jag tycker det. Det finns folk som tycker att en blodig köttbit smakar som en hög med rykande bajs. För mej är det himmelriket.
Alla tycker vi olika. Det borde du veta...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-07 00:09

hifikg skrev:Jag tyckte ljudet blev lite tamt i mellanregistret när jag målade mina med vattenfast tusch och med whiteboardpennor försvann delar av basen, ja det gick inte att stampa takten längre. Nylonstrumpor går helt bort, som alla säkert förstår. Det enda som passerar odetekterat i ett trippelblint test är latex, något som knappast förvånar den som fördjupat sig i kulörakustiken.
Tyvärr förlorar, som bekant, latexen sin akustiska integritet på bara några månader och måste därför bytas ofta. Oklädda SD-fötter får mig att känna mig generad och obekväm, det blir helt enkelt för naket i lyssningsrummet.

Kan inte annat än å hölle mä . . . rent vektiger grejer dähäringa . . . typer

Ergo: mål aldri på nöe om du int vet resultate i förväger . . . spänn aldri ena båge . . . du kan ju få lyssner te ena stränger som brast . . . huvva 8O typer . . . försiktihet ä tömmeregeln nömmer primo . . typ. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-07 00:11

OlofJ skrev:De nougatfärgade ser så goda ut, blir sugen på att ta en tugga varje gång jag ser dom.

Ta en tugga. "Man skall alltid prova" brukade min morsa alltid säga.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-07 00:15

roggaro skrev:nä jag vet, man får inte kalla dem kuddar :P men skulle vilja måla lite på de främre (fötterna) och antar att tusch är uteslutet..

Det finns metallkåpor att köpa till som orginaltillbehör. Rostfritt och mässing, vill jag minnas.

Kom på här annars att om man inte kan måla SD-kuddarna som man vill kan man ju alltid måla allt annat i rummet i en färg som passar SD-kuddarna. Grönt är bra, t.ex.. Grönt är lugnande för nerverna, det är därför det är så mycket grönt i naturen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-07 00:22

Max_Headroom skrev:

Det finns metallkåpor att köpa till som orginaltillbehör. Rostfritt och mässing, vill jag minnas.

Kom på här annars att om man inte kan måla SD-kuddarna som man vill kan man ju alltid måla allt annat i rummet i en färg som passar SD-kuddarna. Grönt är bra, t.ex.. Grönt är lugnande för nerverna, det är därför det är så mycket grönt i naturen.

Är inte alla lyssningsrum grönmålade? Somliga med madrasserade väggar och somliga utan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-07 00:30

bakerman22 skrev:

Svartmålade besökarglasögon hjälper.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2012-12-07 02:21

Mina främre är målade svarta.. troligtvis med tusch och dom verkar inte tagit någon skada av det.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-07 03:00

kan hålla med att det är en ickediskution, men jag provade att ställa upp högisarna på stativ och kuddarna såg väldigt malplacerade ut färgmässigt 8O

tusch fick jag för mig kan torka ut materialet i kuddarna.
men vi glömmer detta, för nu är de nere på golvet igen och faktiskt har de ju samma färg som parketten... de är inte gröna utan bruna och jag har ingen grön parkett heller :| :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-07 03:07

Jag tycker att saker som kallas för kuddar även skall vara kuddformade.

Men även om man avstår från en konventionellt formad (oftast rektangulär)
kudde, så är väl en kudde per definition dessutom en påse som är stoppad
med något?

En SD-fot är som jag ser det inte en kudde. Den ser varken ut som en kudde
eller är en kudde konstruktionsmässigt. Det är en fot (den delen av något
som detta något står på golvet med).

Någon annan kan se det på ett helt annat sätt. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-07 04:05

THX Master :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-12-07 18:16

bakerman22 skrev:
celef skrev:
bakerman22 skrev:

Du tycker det. Jag tycker det. Det finns folk som tycker att en blodig köttbit smakar som en hög med rykande bajs. För mej är det himmelriket.

du har rätt, men jag tycker ändå att det är galet att lägga krut på något så fjuttigt som färgen på dessa kuddar, kom igen lyft blicken eller ta en promenad, tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-12-07 18:24

hifikg skrev:Jag tyckte ljudet blev lite tamt i mellanregistret när jag målade mina med vattenfast tusch och med whiteboardpennor försvann delar av basen, ja det gick inte att stampa takten längre.

+1

Jag tippar att tusch ger bättre svärta *host*

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-12-08 02:49

celef skrev:
bakerman22 skrev:
celef skrev:
bakerman22 skrev:

du har rätt, men jag tycker ändå att det är galet att lägga krut på något så fjuttigt som färgen på dessa kuddar, kom igen lyft blicken eller ta en promenad, tycker jag

Eller lägg tolv och en halv sekund på att dutta på lite tusch så slipper man lyfta blicken eller ta en promenad... :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-08 03:18

celef, jag e stalkad av grannen som kom på att jag hade FÖR mycket bas, när jag spelade lite högt i Måndags :cry:

därav trådens ämne mm.

EDIT: men skönt att höra att nån bryr sig om MIG också :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-12-08 03:32

OK! ska inte sticka under stol med att det va ganska högt, men klockan va halvtre på eftermidagen :o å inte trodde jag någon va i närheten av att vara hemma.

"Art of noice, ambient collection" va de å de låter förvånansvärt rent JuH!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-08 12:19

För att svara lite seriöst så förstår jag "problemet", kuddarna lyser lång väg ur vissa vinklar. Att dutta svart tusch kan knappast ändra funktionen. Latexfärg finns också. Eller snurra ett tyg i lämplig färg runt foten. Det ska jag nog ta o göra själv.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-12-08 13:35

Jag har nougatfärgade fötter. Sjukt fula till mina svarta högtalare. Jag ska nog sätta lite tyg på dem.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi