Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Ja-men, va-faan?
Ingen som åtminstone kan säga att nedanstående är helt fel?
Strmbrg skrev:Okay, what comes now is strictly subjective, since the personal perceptions of the people that had the opportunity to audition our experiments.
Anybody can come up an state that it is true or untrue, we cannot care.
Among the listeners were friends / colleges that came by chance and audiophiles with hearing experience.
The tests were always jitter vs. less-jitter or in other words Altmann-UPCI not installed or installed.
Almen skrev:Ovanstående ger ingen information huruvida man vidtagit åtgärder för att undvika typ I-fel. Var det blint ABX-test? Troligen inte. Kan man då säga något om resultatet? Nej.
Nimrod skrev:Strmbrg, jag läste nånstans att du hade slutat bry dig om små saker, dom där jitttrarna är väl rätt små, är dom inte?
Vilken DAC blev det?
Strmbrg skrev:Nimrod skrev:Strmbrg, jag läste nånstans att du hade slutat bry dig om små saker, dom där jitttrarna är väl rätt små, är dom inte?
Vilken DAC blev det?
Njä, jag är inte säker på det.
Alltså att jittrarna är rätt små, inte vilken DAC det blev.
Med reservation för pur inbillning, så vill jag hävda att klarheten och de andra aspekterna jag angav inledningsvis - och som också lyfts fram i artikeln - är hyfsat påtagliga.
Eller annorlunda uttryckt:
Spotify-lyssning på klassisk musac upplever jag som acceptabel, men knappast mer.
CD lyssning på sammavarandes upplever jag som väldigt bra.
Nu förhåller det sig förvisso så att båda källorna hanteras av samma DAC. Vilket kan kullkasta hela grejen - för den som har det på agendan.
Så, för att mitt resonemang skall funka, så förutsätter jag att:
Benchmark-DACen kan hantera ganska mycket jitter.
Spotify-materialet innebär rejält med jitter.
CD-speleriet innebär betydligt mindre jitter.
Jittret från Spotify är såpass stort att effekterna av detsamma blir påtagligt även över en god DAC.
Jittret från CD-spelaren är såpass litet att det med en god DAC hamnar på en såpass låg nivå att klarheten blir påtaglig, men med en normalgod DAC, tex dess inbyggda, renderar i en hörbarhetseffekt som hamnar på en såpass hög nivå att resultatet blir störande.
PS
Notera att jag för ett ganska förutsättningslöst resonemang nu. Och att jag inte är intresserad av att "ha rätt".
Det är funderandet och vart alltsammans tar vägen som intresserar mig.
Strmbrg skrev:Tack, Johan Lindroos för en engagerad kommentar.
Nå, så kan det naturligtvis vara, att orsaken till min upplevelse av ett lite oklart ljud via Spotten beror på både det ena och det andra.
Möjligheten finns ju dessutom att jittermängden - om den nu skulle vara stor - inte alls har med min upplevelse att göra.
Vad som fick mig att tänka i banor av jitter, var att de i artikeln beskrivna ljudupplevelserna av jitter, stämmer ganska bra med hur jag upplever ljudet av klassisk musik över Spotten.
Så, oavsett om "mitt ljudupplevelseproblem" när jag spisar klassiskt över Spotten beror på jittermängder stora nog att inte kunna hanteras tillräckligt bra av min DAC, så kvarstår egentligen min grundfråga:
-Hur låter jitter?
Eller snarare - vad gör jitter i stora mängder med det upplevda ljudet?
Det kanske finns undersökningar som ger svar?
Strmbrg skrev:Ingvar,
Det är intressant det du skriver att de hörbara konsekvenserna av jitter inte brukar vara så allvarliga.
Inbillnings-möjligheten ligger typ ALLTID med i bagaget för min del.
Inbillning kan alltså - precis som en massa annat - vara själva orsaken till en upplevelse. Om jag inte tänker galet nu.
Hm, jag ägnar kanske mina tankar år de där pyttesmå sakerna nu, och det är ju ett intressant fenomen att man gör - även om det är jag själv som gör det denna gång.
Nu kom jag att tänka på detta med huruvida man skulle kunna ta reda på om jitter ger en hörbar effekt. Nämligen ett enligt konstens regler genomfört blindstyretest.
Då kom jag i sin tur att fundera över följande, och det omfattar då blindtest i stort:
-De som deltar i ett blindtest, vet de om att de deltar i ett blindtest?
-Påverkar själva vetskapen om deltagandet perceptionen i någon mån?
-Kan denna mån innebära att vederbörandes perception försämras?
-Kan perceptionsförsämringen rendera i skeva slutsatser?
Nu burgar'e ju bli rejält intressant.
Även om tråden för närvarande tycks knuffas runt på en rangerbangård.
...
sprudel skrev:Strmbrg skrev:...En massa bokstäver, och avslutade med:
...Nu burgar'e ju bli rejält intressant.
Även om tråden för närvarande tycks knuffas runt på en rangerbangård.
...
Jag har nog fått den uppfattningen av dina trådar att du har så stor erfarenhet av lyssning och sättet du lyssnar på att blindtest är till ingen nytta för dig. Om du skulle blindtesta Spotify vs CD/Flac av samma utgåva bör du kunna knipa det också i blindtest.
O m du hypotestiskt inte fann någon skillnad i blindtest, hur skulle det påverka dig?
Strmbrg skrev:
Nå, min tanke om att blotta vetskapen om att man skall testlyssna, kanske försämrar perceptionen måste rimligen prövas innan blinnstyretestet känns relevant.
Men, det är bara en tanke, och ingenting som jag är angelägen om skall ha någon somhelst substans.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:
Nå, min tanke om att blotta vetskapen om att man skall testlyssna, kanske försämrar perceptionen måste rimligen prövas innan blinnstyretestet känns relevant.
Men, det är bara en tanke, och ingenting som jag är angelägen om skall ha någon somhelst substans.
Jag har samma känsla och därför bör man inte ens få veta vad man skall lyssna på innan. Man skall ju inte komma i ett fellyssningsläge utan det intressanta för mig är låter det annorlunda då man lyssnar på musik.
Att "felsöka" med hjälp av musik känns som att man lyssnar på ett annat sätt. Att hitta skillnader med hjälp av "specialtoner" känns bara nördigt.
Om man nu inte tänker lyssna på dessa ljud sen normalt förstås.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:
Oj!
Fast, hur menar du beträffande:
1 Stor erfarenhet av lyssning?
2 Sättet jag lyssnar på?
sprudel skrev:Strmbrg skrev:
Oj!
2 Sättet jag lyssnar på?
Mitt intryck är att du lyssnar mycket, därför.![]()
Mycket klassiskt, akustiskt, det är ju då man hör något.
Sättet tänker jag också på när du är tveksam till Spotify, du markerar mer en känsla/upplevelse än hur ljud låter men jag kan ha fel.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:Strmbrg skrev:
Oj!
2 Sättet jag lyssnar på?
Mitt intryck är att du lyssnar mycket, därför.![]()
Mycket klassiskt, akustiskt, det är ju då man hör något.
Sättet tänker jag också på när du är tveksam till Spotify, du markerar mer en känsla/upplevelse än hur ljud låter men jag kan ha fel.
Ja, jag är inte så slängd i / intresserad av att dissekera eller ens analysera ljudet.
Brukar väl egentligen bara spontanreagera på när den akustiska musiken innehåller något som distraherar. Sitter aldrig och LYSSNAR efter fel, liksom.
Strmbrg skrev:Ja, alltså, det BORDE väl vara utrett och därefter konstaterat att deltagande i blinnlyssning INTE leder till något slags psykologiskt baserad nedsättning av detektionsförmågan.
Men, eftersom min fundring inte blivit bemött av någon med stor kunskap i frågan, så förkastar jag inte möjligheten ännu.
- Kanske är det ingen som tänkt på att så kan vara fallet?
darkg skrev:Strmbrg skrev:Ja, alltså, det BORDE väl vara utrett och därefter konstaterat att deltagande i blinnlyssning INTE leder till något slags psykologiskt baserad nedsättning av detektionsförmågan.
Men, eftersom min fundring inte blivit bemött av någon med stor kunskap i frågan, så förkastar jag inte möjligheten ännu.
Det kan ju knappast visas att det aldrig blir så i alla fall. Man kan gott tänka sig att stress (prestationsångest) och upptagenhet av distraherande inre grubbel kan ställa till det på olika sätt under olika testförfaranden. Men kan man urskilja under korrekt blindtest är åtminstone det bevisat. Kan man det inte kan man säkert många gånger dra den personliga slutsatsen att skillnaden i vilket fall inte var jättestor.
Harryup skrev:darkg skrev:Strmbrg skrev:Ja, alltså, det BORDE väl vara utrett och därefter konstaterat att deltagande i blinnlyssning INTE leder till något slags psykologiskt baserad nedsättning av detektionsförmågan.
Det kan ju knappast visas att det aldrig blir så i alla fall. Man kan gott tänka sig att stress (prestationsångest) och upptagenhet av distraherande inre grubbel kan ställa till det på olika sätt under olika testförfaranden. Men kan man urskilja under korrekt blindtest är åtminstone det bevisat. Kan man det inte kan man säkert många gånger dra den personliga slutsatsen att skillnaden i vilket fall inte var jättestor.
Låter rimmligt och vana och träning förstärker säkert resultatet.
Men, personligen brukar jag ha lättare att lyssna då man bara lyssnar och sen kanske ägaren ändrar något och undrar om man noterade någon skillnad. Då är det i en musiklyssningssituation och inte finn-fem-fel.
mvh/Harryup
Strmbrg skrev:Nå,
Finns det någon slags tillstymmelse till "gemensam nämnare" för hur gitter av olika karaktär låter?
Finns de ens en tillstymmelse till "nämnare" som kan nämna något om saken?
petersteindl skrev:
Jag kunde därmed ställa in tidskonstanter på flera timmar. Det betyder att man får vänta till dagen efter med att lyssna![]()
Det kunde ta ett halvt dygn för PLL:en att låsa. Inte speciellt säljbart.
Då man går upp i tidskonstant blir det som att fokusera objektivet på objektet då man tar bilder. Det är som att rensa upp det diffusa. Först blir det renare i diskanten, sedan i mellanregistret och därefter i basen och därefter kommer fokus på hela ljudbilden. Det är egentligen då det händer saker som är intressanta, som jag ser det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster