Från High End till paketstereo, sunt eller dumt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Från High End till paketstereo, sunt eller dumt?

Inläggav Hetsporren » 2005-04-24 09:10

Yamaha CDC-585 (199 EUR)
Yamaha CDX-596 (229 EUR)
Yamaha AX-596 (319 EUR)
Yamaha TX-592 (189 EUR)

Har fått ett lockande paketpris på ovanstående Yamaha-prylar, från den tyska firman HiFi Fabrik. Tanken var ju först att bara köpa förstärkaren och att handla av en svensk nätbutik (se annan tråd) men ju mer jag funderat över saker och ting, desto mer lockande har denna tanke blivit. Inte minst för att HiFi Fabrik kan erbjuda lite bättre priser samt att man kan få prylarna i "titan"-finish. Naturligtvis har jag tänkt ta ut digitala signaler från såväl CD-spelaren (saknar en dylik, att spela CDs på en DVD-spelare är omständigt) som CD-växlaren...

Nåväl, vi får väl se hur det går med detta projekt. Dock vore det intressant att ta del av era allmänna funderingar kring en rockad som denna: Är enhetlig design, lockande Internet-priser och en lagom återgivningsnivå (det är trots allt ganska välljudande prylar) en tämligen normal utveckling som fler f.d. high end-suktare lär anamma och är det i så fall ett tecken på erfaren insikt, ålder eller bristande intresse? Kort sagt: Sunt eller dumt?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 09:51

Ett med åldern bristande intresse för status gjorde att jag sålde min Linn-kombo och köpte en hembioreciever. På köpet fick jag fler effektkanaler (som ska användas för aktiv delning), mer effekt, inbyggd D/A (bättre än CD-spelarens), radio, pengar över och framför allt: Klasser bättre ljud!

Och ja, det är en denon 2105. Och ja, jag är med i LTS. Och ja, LTS tar kål på en del av glädjen med apparater för apparaters skull. Men det offrar jag numera gärna till förmån för musiken.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-24 09:59

Ett med åldern bristande intresse för status gjorde att jag sålde...

Lite sådär känner jag oxå! Verkar förresten vara en vanlig hifi-väg att vandra, från Linn till LTS?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 10:05

Jag är väl ett lätt offer för sekter :wink:

Halleluhja!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-24 10:48

Intressant inlägg, Belker. Någon annan som har åsikter i trådens ämne?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-24 11:09

Att gå från ultra highend (vad det nu är) till mer normalt prissatta (men ändå bra) hifiprodukter är nog inte så konstigt att man gör.
Class only looks like arrogance from below.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-24 11:12

Utan att veta ngt om just dessa Yamaha apparater så finns det ngt konsekvent i tanken. Som att sluta en cirkel. Vi startar med ett paketstereo, sedan kommer x antal rundor med uppgraderingar (i bästa fall) vilket tar si så där 20-30 år, för att någonstans inse att det är musiken som räknas. Och att stereopaket duger faktiskt rätt bra.
Det finns dessutom status i att vara anti pryl. "No logo", you know.

Så visst, varför inte.
Dimitri

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-04-24 11:39

Tycker också det är en naturlig mognad.
Mycket av de hifi-apparater som finns är ju inte mer än dyra penisförlängare. Jag köpte nyligen en cd-spelare, jag valde mellan begagnad Cyrus CD7, Rega Planet 2000 samt ny Pioneer DV-575/470. Jag är helt övertygad om att 575'an hade gett lika mkt välljud, men då jag redan hade en dvd-spelare och tycker Regan både är snyggare och "roligare" valde jag denna trots att det kostade mig drygt tusen spänn mer.

Att kunna köpa "fula" apparater som generellt sett anses som dåliga på grund av vilket märke som står på, trots att de är riktigt bra tycker jag är ett stort tecken på sundhet! Tummen upp. :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-24 11:43

Jag kan nog tänka mig att det är en naturlig utveckling. Jag vet i alla fall rätt många som har gått den vägen. Om det beror på erfaren insikt, ålder eller bristande intresse är väl svårare att säga, jag antar att det varierar från fall till fall. Varför både CD-spelare och CD-växlare, förresten?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-24 18:28

Du kommer inte bli nöjd med ljudet. Har du haft bra prylar och nu går ner 8O så lär det inte bli bättre eller lika bra.
Herregud, risken är att du tappar intresset istället pga dålig återgivning.

Några skriver att det är en naturlig utveckling 8O 8O , eller hur 8) .

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 18:32

Det handlar väl inte (för mig iaf) om att skaffa sämre prylar, utan bättre och billigare. Hur hotspur upplever en Yamahauppsättning har vi ingen aning om.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-24 18:37

Med tanke på titeln på tråden "Från HighEnd..." och sen komma med en yamaha förstärkare :lol: .

Jaja, vi har helt enkelt olika syn på vad highend är. För mig är inte Yamahan i den ligan 8) .

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 18:42

Ok, jag läste inte in något i "High End". Jag hade hotspurs senaste prylar i åtanke (typ hegel). Allmänt billigare relativt det man är van vid.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-04-24 18:44

Men du kanske också är fast i statusfällan, som vi pratar om att komma ur. För de flesta är det väl en rätt tuff väg att vandra (man måste både svälja stoltheten och gå emot grupptrycket). :D

(Har ej hört Yamaha-paketet Hotspur spånar om, så vill inte uttala mig om dess kvalitéer)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-24 18:57

labrat skrev:Men du kanske också är fast i statusfällan, som vi pratar om att komma ur. För de flesta är det väl en rätt tuff väg att vandra (man måste både svälja stoltheten och gå emot grupptrycket). :D

(Har ej hört Yamaha-paketet Hotspur spånar om, så vill inte uttala mig om dess kvalitéer)

De komponenter jag har har hela tiden blivit bättre och bättre återgivningsmässigt. Det hela började förvisso för ca 20 år sedan 8) . I mitt fall så har det inneburit att de bättre produkterna kostat mer och mer.

Statusfälla, nej, tror nog snarare att problemet ligger hos de som inte har "dyra" produkter. Måste ofta hävda att deras billigare produkter låter lika bra eller bättre. Det finns säkert många överprisade produkter, men likaså så finns det produkter som är bättre än de billigare men det verkar ingen tro 8) .

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-04-24 19:27

Frågan är väl om dom dyrare komponenterna egentligen är bättre, eller enbart färgar på ett tilltalade sätt.
Har själv bantat min anläggnings nypris med en 2-300000 dom sista åren och är faktiskt mer nöjd med ljudet nu än någonsin!
Detta innebär inte automatískt att allt billigt är lika bra som dyrt, men det kan ändå löna sig att sväja stoltheten ibland och även prova dessa billiga men bra saker som finns där ute.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-24 19:46

Hotspur skrev:
Ett med åldern bristande intresse för status gjorde att jag sålde...

Lite sådär känner jag oxå! Verkar förresten vara en vanlig hifi-väg att vandra, från Linn till LTS?

För att omfamna LTS behöver man ingalunda gå ifrån Linn eller vad det nu är man intresserat sig för tidigare. LTS är inte motsats varken till något märke eller till någon princip. LTS tar absolut inte ställning till olika märkens vara eller icke vara.

Alla apparater som kan ge någon glädje i musikåtergivningsuppdraget - är ju per definition bra för den personen.

Att förstå LTS så bra att man inser poängerna med föreningen betyder att man är hälsosamt klar i huvudet! :wink:

(Och förstås att man motstått att bli hjärntvättad av alla absurda lögner och myter om LTS...)

Vh, iö

PS. Jag skall väl inte tolka ditt inlägg som att du är på väg att bli "pro LTS" Stefan? :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-24 22:41

Att förstå LTS så bra att man inser poängerna med
föreningen betyder att man är hälsosamt klar i huvudet!

:wink: :wink: :wink:
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-03 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-04-24 22:43

Om jag inte behövt gå i säng nu så hade jag lagt ut en omröstningstråd med frågan "Är Hotspur LTS-medlem inom ett år?" (kanske fixar ngn nattsuddare detta ist?). Jag hade röstat ja 8) .

Vh
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-25 00:50

Hotspur skrev:
Att förstå LTS så bra att man inser poängerna med
föreningen betyder att man är hälsosamt klar i huvudet!

Jovisst! Och att reta sig på den attityd vissa LTS-toppar uppvisar,
på detta forum, kan säkert oxå klassas som en hälsosam reflex?

Nej, det visar bara att man är offer för sina förutfattade meningar.
Och för andras förutfattade meningar också, om man gått på alla de myter som florerar. :(

Det är väl inte direkt ohälsosamt att lura sig själv, men rätt så dumt. :?

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-25 09:10

Jag har aldrig haft några förutfattade meningar om LTS. Första
gången jag kom i kontakt med dem var på Arken -98, då ett gäng
LTS:are i filttofflor och med gröna drinkar i handen ville digga till
Pippi Långstrump(!) på vår Advantage/QRS-anläggning, vilken jag
demonstrerade på mässan den gången. Då tyckte jag, ärligt talat,
att LTS-medlemmarna gav ett högst märkligt intryck. Detta var iofs
sent på kvällen när inga vanliga besökare fanns kvar och somliga
var kanske lite berusade, inte minst jag själv...
Senast redigerad av Hetsporren 2005-05-03 10:35, redigerad totalt 2 gånger.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-25 09:43

Hmm, det måste ha varit senare än 1998, eftersom jag fick "Astrid Lindgrens Bästa" av en polare på min trettioårsdag 1999. Jag vill dessutom minnas att det inte var Pippi, utan Madicken och Pilutta-visan... :-)

Med alltid lika glada hälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-25 09:47

PekkaJohansson skrev:Jag vill bestämt minnas att det var Madicken och Pilutta-visan - ett av mina favoritspår på "Astrid Lindgrens Bästa"... :-) Med alltid lika glada hälsningar Pekka

Du har förmodligen helt rätt... :wink: Kan ha varit år 2000 oxå.

Please, låt oss återgå till:
Nåväl, vi får väl se hur det går med detta projekt. Dock vore det intressant att ta del av era allmänna funderingar kring en rockad som denna: Är enhetlig design, lockande Internet-priser och en lagom återgivningsnivå (det är trots allt ganska välljudande prylar) en tämligen normal utveckling som fler f.d. high end-suktare lär anamma och är det i så fall ett tecken på erfaren insikt, ålder eller bristande intresse? Kort sagt: Sunt eller dumt?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-25 10:01

Tja Hotspur kommer bli den nye Öhman. :D (jag duckar)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-25 11:29

Hej hotspur.

Den "resan" du funderar på brukar bli dyr. Efter ett tag så sitter man inte och rasar över hur illa det låter. Utan över alla detaljer och musikaliska vibbar som inte finns även om man hör låten...
Jag har just lyft ur ett treårigt svart hål. tystnad i två år. Hemmabio under ett år. Och sedan UT med skräpet.

Och lite mer kännsla in via två kanals... :)

Så ta semester... :) och njut lite av den sommar som kanske nu snart kommer....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-25 21:19

Som sagt, jag tror att dessa prylar låter bra. CD-spelarna skall ju
bara agera drivers till DA9 och förstärkaren har fått hyggliga till bra
omdömen i internationell press. Den är kraftfull och har dessutom
nåt så ovanligt (i prisklassen) som Pre Out och Main In, ovärderligt
då Cantonernas RC-box skall kopplas in... Tunern hoppar jag dock.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-25 22:56

Hej Stefan.

Jag har ju CDX-596:an och är nöjd med den. Den låter bra även med inbyggda dacen och är snabb i responsen. Kul med CD-text om man brukar bränna skivor och hyffsat tyst mekanik. Har bara ett par invändningar och det är displayen som bara visar totala tiden en kort stund efter att man satt i skivan, sedan visar den bara en etta (eller spåret som den kommer att börja på), rätt meningslös info. Och att displayen är orange. :) Sedan så har den gemensamma knappar för skip och spolning på fronten vilket är lite snålt tycker jag.

Men den är schysst.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-25 23:25

Hotspur skrev:

Jag har aldrig haft några förutfattade meningar om LTS.

:lol: :lol: :lol:

Hotspur skrev:Första gången jag kom i kontakt med dem var på Arken -98, då ett gäng LTS:are i filttofflor och med gröna drinkar i handen ville digga till Pippi Långstrump(!) på vår Advantage/QRS-anläggning, vilken jag demonstrerade på mässan den gången.

Jag torde vara den ende i LTS som ständigt bär filttofflor (vilket beror på att min vänstra fot krossades för ett antal år sedan således att jag inte kan bära vanliga skodon, ber förstås om ursäkt om det stör dig).

Hotspur skrev:Då tyckte jag, ärligt talat, att LTS-medlemmarna gav ett högst märkligt intryck. Detta var iofs sent på kvällen när inga vanliga besökare fanns kvar och somliga var kanske lite berusade, inte minst jag själv...

Jag vet inte om detta är en kommentar i rätt riktning, men du får inte skylla medlemmarna för detta, de flesta av dem du träffade var ju faktiskt från LTS styrelse... :oops:

Medlemmarnas enda synd, är att de inte avsatt oss. :wink:

När det gäller "märkligheten" som tydligen störde dig kan nämnas följande:
Att vi hade lab-rockar på oss på denna mässa var en konsekvens av att vi under en längre tid utsatts för de mest häpnadsväckande lögner och mytbildningar på internet (LTS lyssnar överhuvudtaget inte på musik utan mäter BARA!), samt att vi (som konsekvens därav) faktiskt portats på mässan detta år! Se där, redan här ser vi att du är offer för förutfattade meningar, eftersom ditt intryck av oss berodde på rockarna, som ju var en konsekvens av just (andras) förutfattade menigar! Snacka om konsekvenser av mytbildningar och därav formade förutfattade meningar, som givit konsekvenser, som givit dig förutfattade meningar... :o

(Ett stort tack till Sladd som agerade ypperligt gentilt för att tillse LTS' välkomnande till senare mässor! (finns det ingen puss-smiley?) Jag är för övrigt fortfarande skyldig Sladd en GT!)

Hursomhelst, för att göra en lång historia kort beslutade vi att göra en kul grej av det hela - spinna på myten och ikläda oss lab-rockar, övertygade om att alla normalintelligenta människor skulle begripa att vi inte går i labrockar normalt :o , utan att vi bara parodierade de absurda myterna om LTS. På så vis kunde vi synas på mässan trots att vi nekats deltagande.

Det fungerade utmärkt. Alla (nästan) fattade att det var på skoj.

Hotspur skrev:Att jag numera är så trött på er attityd kan knappast heller skyllas på några förutfattade meningar, det grundar sig istället på alla de grova påhopp man som ensam hifi-entusiast fått utstå i exempelvis min numera låsta 668-tråd.

Du tänker nog lite fel nu. Dina förutfattade meningar fick dig att agera irrationellt och otrevligt mot LTS, och då tolkar du förstås motreaktionerna som grova påhopp, men det är ju bara för att du inte inser absurditeten i dina ursprungliga beskyllningar.

Hotspur skrev:För att inte tala om er förmåga att alltid köra samma åsikter, på samma sätt, om och om igen - som en kör sänd från något dignifierat samfund i den andliga världen.

Menar du att man bör byta åsikter hela tiden? :o

Nja, det verkar ju helt poänglöst. Det är nog bättre att alltid ärligt säga det man tycker, än att göra dig glad genom att ibland säga något man inte tycker. Det får du acceptera.

Kanske är det så att du får höra samma sak onödigt gånger, bara för att du inte indikerat att du förstått? (eller för att du inte förstått på riktigt, välj valfri variant)

Jag tror nog du slipper dessa upprepningar om du slutar komma med kommentrer som visar att du gått på alla myter. Du får helt enkelt ge upp idén att du kan övertyga andra (LTS-medlemmar till exempel) om vad som är deras åsikter. Hur mycket du än försöker kommer de, faktiskt, att veta det bättre än du.

I mera faktiska sammanhang är det nog så, att du inte kan begära att folk skall sluta säga att himlen är blå. I synnerhet inte så länge som du söker debatten och dessutom varje gång deklarerar att himlen minsann är grön-orange för den som tycker det, och att ingen j-l skall komma och påstå något annat - det skall inte finnas någon sanning om himlens färg!

Sådana nihilistiska idéer är svåra att få gehör för hos dem som har kunskap att se den objektiva dimensionen (mappad efter våra hyggligt etablerade definitioner). Det blir näppeligen bättre på gehörsfronten av att du lanserar idén att den blå himlen är ett dekret från ett dignifierat samfund... :o
Men å andra sidan är jag inte övertygad över att du verkligen vill ha gehör, utan kanske mest bara vill trolla lite? :wink:

Så mitt tips är:
¤Ge dig själv en timeout från de förutsfattade meningarna!
¤Ge dig själv en chans att se sakerna ur ett nytt perspektiv.
¤Undersök om det kanske kan vara så, att det du tror att LTS tycker faktiskt inte stämmer med LTS uppfattningar. Det är klart effektivare att fråga LTS-representanter vad för idéer LTS driver, istället för att berätta om vilka myter du snappat upp om det.

Kanske kommer du ändå inte ifrån dina förutfattade meningar?

Well, det får vi se. Men även om du bara får dina förutfattade meningar uppgraderade så kan det vara en liten framgång ändå. Dina nuvarande förutfattade meningar om LTS är ju flera år gamla Beta-versioner, som de flesta har uppgaderat ifrån för flera år sedan. :wink: 8)

Unna dig själv de nyare versionerna!

Hotspur skrev:Edit: Kortade ned den negativa beskrivningen av LTS.

Det gjorde inget alls! :wink:

Det var värre att du raderade den positiva beskrivningen helt. :cry:

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-26 12:03, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-25 23:29

PekkaJohansson skrev:Hmm, det måste ha varit senare än 1998, eftersom jag fick "Astrid Lindgrens Bästa" av en polare på min trettioårsdag 1999. Jag vill dessutom minnas att det inte var Pippi, utan Madicken och Pilutta-visan...

Med alltid lika glada hälsningar

Pekka

Hotspur skrev:Du har förmodligen helt rätt... :wink: Kan ha varit år 2000 oxå.

Nej, fel igen. Du har lite svårt för det där med fakta tycks det... :wink:

Eller är det jag som minns fel? Hmmm.... Mycket möjligt i och för sig.

Det var faktiskt så sent som 2002 som rockarna införskaffades. 8)
(kan tillägga att jag är dålig på årtal, men den förhoppningsvis pålitliga uppgiften kommer från Morello)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-26 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-25 23:52

IngOehman skrev:Dina nuvarande förutfattade meningar om LTS är ju flera år gamla Beta-versioner, som de flesta har uppgaderat ifrån för flera år sedan. :wink: 8)

Unna dig själv de nyare versionerna!

LOL :lol: :lol: :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi