Moderator: Redaktörer
Renobo skrev:Det måste ju finnas någon forskning om detta. Jobbiga miljöer känner ju alla av. Men det är knepigare med jobbiga högtalare. Är den jobbiga upplevelsen lika för alla? Eller är vissa känsligare? Har det med frekvenser att göra? Jag kan nog tycka att högtalare med hängmatta är lättare att lyssna på. Starka mellanreg gör ont för mig. Diskonter är inget problem. Bas är skönt i öronen! Någon som känner igen sig?
/Krister
DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att högtalare som presenterar ljudet på ett naturligt sätt är lättare att lyssna på och inte lika uttröttande för hjärnan.
Min teori är som sådan att högtalare som inte återger ljuden på ett sätt som liknar verkligheten (pga bla just ojämn energikurva eller otrevliga distortionskomponenter men säker massa annat också ?!) kommer att behöva kompenseras av hjärnan och arbetas mycket mer med.
Det är inte lika avslappnande och skönt att lyssna för hjärnan, den får arbeta mycket mer då placeringar i 3D inte finner sig naturligt, utan hjärnan försöker då istället att räkna ut: "var kommer ljudet egentligen ifrån..."
DVD-ai skrev:Nej inte alltid sköna, men det var väll inte frågan ?!(man kan ju inte veta om ljudet är oskönt om inte inspelningen fick med det osköna, och verkligheten kan absolut låta skönare än via anläggningen i nästa låt)
Och det jag skrev handlade inte om att göra ljudet sköna utan att ljuden skulle vara minimalt ansträngande att lyssna på.
Ett visst ljuds karaktär (typ en inspelad rostig grind eller något) kan ju fortfarande vara högst otrevlig och påfrestande, hur naturligt det än spelas upp(om det inte låter otrevligt så är det väll snarare ett tecken på att någonstans från ljudupptagning till dina öron så har informationen förändrats)
Men du menar alltså att inga sådanna karaktärer i något ljud alls fanns ?
Vet du att alla ljud är sköna att lyssna på via dessa horn ?
Och har du lyssnat på hornen i fler än ett enda rum ?
Med vilken elektronik var det ?
Just samma version av programmaterial som du brukar använda ?
Många faktorer som spelar in i varför du upplevde det du gjorde, många saker som behöver redas ut innan man kan svara och jag vt inte svaret ändå
Men kanske har dessa horn någon snäll dal i ett område där du är extra känslig pga en skade på hörseln ?
Då kommer dom att vara mindre jobbiga att lyssna på än en annan högtalare som inte har denna snälla dal i det området
paa skrev:Det finns ju hornsystem som skär i öronen, så bara att det är horn är ju absolut inte gånon kvalitetsgaranti.
Men sedan finns det ju horn som är väldigt bra också, SEOS-hornen skär ju i öronen inte precis.
bassman skrev:paa skrev:Det finns ju hornsystem som skär i öronen, så bara att det är horn är ju absolut inte gånon kvalitetsgaranti.
Men sedan finns det ju horn som är väldigt bra också, SEOS-hornen skär ju i öronen inte precis.
För dig Krister låter det som att det är frekvensbetingat.
Du helt rätt i paa SEOS är faktiskt riktigt bra. Jag har lyssnat på en hel del horn bland annat noggrant på Onken med multicellhorn som sprider galet bra, ägaren konstaterade efter ett tag att han endast spelade glesjazz med dessa, spelade man något med mer drag försvann man nästan bakom soffan.. Det blev kort sagt väldigt påträngande! Han har nu ett par Kendrick JBL 4350 tror jag dom kallas och med dom spelar han allt. Sedan har rummet också reglerats så det hjälper så klart till.
Klipsch har jag både goda och dåliga erfarenheter av, men då gäller det i huvudsak mässor så-att-ehhh.. Krister du som är gammal Carlssonherre upplever du inte Sonab som påträngade eller bara tydliga? Du har ju spelat på piP som är ett annat djur går det bra eller upplever du problem med dessa också?
Renobo skrev:Det måste ju finnas någon forskning om detta. Jobbiga miljöer känner ju alla av. Men det är knepigare med jobbiga högtalare. Är den jobbiga upplevelsen lika för alla? Eller är vissa känsligare? Har det med frekvenser att göra? Jag kan nog tycka att högtalare med hängmatta är lättare att lyssna på. Starka mellanreg gör ont för mig. Diskonter är inget problem. Bas är skönt i öronen! Någon som känner igen sig?
/Krister
Renobo skrev:bassman skrev:paa skrev:Det finns ju hornsystem som skär i öronen, så bara att det är horn är ju absolut inte gånon kvalitetsgaranti.
För dig Krister låter det som att det är frekvensbetingat.
Du helt rätt i paa SEOS är faktiskt riktigt bra. Jag har lyssnat på en hel del horn bland annat noggrant på Onken med multicellhorn som sprider galet bra, ägaren konstaterade efter ett tag att han endast spelade glesjazz med dessa, spelade man något med mer drag försvann man nästan bakom soffan.. Det blev kort sagt väldigt påträngande! Han har nu ett par Kendrick JBL 4350 tror jag dom kallas och med dom spelar han allt. Sedan har rummet också reglerats så det hjälper så klart till.
Klipsch har jag både goda och dåliga erfarenheter av, men då gäller det i huvudsak mässor så-att-ehhh.. Krister du som är gammal Carlssonherre upplever du inte Sonab som påträngade eller bara tydliga? Du har ju spelat på piP som är ett annat djur går det bra eller upplever du problem med dessa också?
Jag har switchat mellan 52orna o piP för att försöka avgöra om det är någon skillnad. Men det är det "nog" inte. Är inte färdig ännu med detta. Just nu är jag mer nöjd med 52orna.
Finns det någon mjukvarueq som är billig? Prov?
/Krister
Micke65 skrev:Renobo skrev:Det måste ju finnas någon forskning om detta. Jobbiga miljöer känner ju alla av. Men det är knepigare med jobbiga högtalare. Är den jobbiga upplevelsen lika för alla? Eller är vissa känsligare? Har det med frekvenser att göra? Jag kan nog tycka att högtalare med hängmatta är lättare att lyssna på. Starka mellanreg gör ont för mig. Diskonter är inget problem. Bas är skönt i öronen! Någon som känner igen sig?
/Krister
Japp, känner igen mig.
I mitt fall är det höger öra som det "distar" i av och till.
I princip alltid i samband med tex förkylning och flygresor, däremellan slumpmässigt.
Väldigt obra när vi hade småbarn.
För mig har det varit viktigt att undvika "S-iga" högtalare.
Klipsch fungerade bra i många år, så även Ino som jag numer spelar på.
/mvh Micke
Renobo skrev:Har en besvärlig ljudöverkänslighet. Vänster öra distar vid vissa frekvenser o volym. Det är väldigt jobbigt. Särskilt i livesammanhang. Men nu lyssnade jag på ett par Klipschhorn och då fanns knappt problemet...
Vad är det som händer?
/krister
Renobo skrev:Jag är 52 och har en dokumenterad hörselskada. Främst diskantbortfall. Hör inte syrsor o vissa fåglar. Jag har hörapparater för att fixa cocktailproblemet. Tinnitus är väldigt högfrekvent o hörs alltid igenom musik eller brus ända upp till 100 db gissar jag. Men ljudöverkänsligheten varierar med ljudupplevelsen, den är inte konstant. Låter som ett trasigt membran. Problemet var nästan borta då musiken spelades genom Klipschhornen.Varför?
Visst får man landstingsbidrag på inköp av handikapputrustning?
/krister
Renobo skrev:Jag är 52 och har en dokumenterad hörselskada. Främst diskantbortfall. Hör inte syrsor o vissa fåglar. Jag har hörapparater för att fixa cocktailproblemet. Tinnitus är väldigt högfrekvent o hörs alltid igenom musik eller brus ända upp till 100 db gissar jag. Men ljudöverkänsligheten varierar med ljudupplevelsen, den är inte konstant. Låter som ett trasigt membran. Problemet var nästan borta då musiken spelades genom Klipschhornen.Varför?
/krister
/krister
JM skrev:Renobo skrev:Jag är 52 och har en dokumenterad hörselskada. Främst diskantbortfall. Hör inte syrsor o vissa fåglar. Jag har hörapparater för att fixa cocktailproblemet. Tinnitus är väldigt högfrekvent o hörs alltid igenom musik eller brus ända upp till 100 db gissar jag. Men ljudöverkänsligheten varierar med ljudupplevelsen, den är inte konstant. Låter som ett trasigt membran. Problemet var nästan borta då musiken spelades genom Klipschhornen.Varför?
/krister
Vilken typ av Klippschorn har du. Bilder?
JM
Renobo skrev:JM skrev:Renobo skrev:Jag är 52 och har en dokumenterad hörselskada. Främst diskantbortfall. Hör inte syrsor o vissa fåglar. Jag har hörapparater för att fixa cocktailproblemet. Tinnitus är väldigt högfrekvent o hörs alltid igenom musik eller brus ända upp till 100 db gissar jag. Men ljudöverkänsligheten varierar med ljudupplevelsen, den är inte konstant. Låter som ett trasigt membran. Problemet var nästan borta då musiken spelades genom Klipschhornen.Varför?
/krister
Vilken typ av Klippschorn har du. Bilder?
JM
Har inga egna. Lyssnade hos en bekant.
/K
Renobo skrev:Vad jag vet finns bara en sort. Ända sedan -46.
/KB
rotel2 skrev:Renebo:
Jag är också extremt känslig för när "diskantljud" tar över. Jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men det känns som att något i just mitt vänster öra slår över, typ distljud.
När fenomenet inträffar, har jag en obehagskänsla som faktiskt sitter i ett bra tag.
Jag gjort ett par hörseltest genom åren, som har visat sig att jag hör riktigt bra, på båda mina öron.
Men det är lite märkligt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster