Ljudöverkänslighet o högtalartyp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Ljudöverkänslighet o högtalartyp

Inläggav Renobo » 2015-09-29 11:09

Har en besvärlig ljudöverkänslighet. Vänster öra distar vid vissa frekvenser o volym. Det är väldigt jobbigt. Särskilt i livesammanhang. Men nu lyssnade jag på ett par Klipschhorn och då fanns knappt problemet...

Vad är det som händer?

/krister

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Ljudöverkänslighet o högtalartyp

Inläggav Martin » 2015-09-29 12:46

Jämnare energirespons? Inget bländande bredspridande övre mellanregister mellan 2-5kHz? Ingen plötslig konuppbrytning från mjuka membranmaterial i passbandet. Jag är ju en stor förespråkare för jämn energirespons och har ofta svårt för vanliga högtalare med platt diskantfrontplatta och mjuka sladdriga membran i mellanregistret som plötsligt ändrar karaktär beroende på ljudnivån. Öronen blir trött. Klipsch brukar klara sig från bägge av dessa vanliga problem pga diskanthornet och metallelementen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-29 16:36

Ja jag tror också på jämn energikurva och för örat snälla disstortionskomponenter :)
Vissa har det, andra inte...
Jag tycker inte något vidare om högtalare som har ojämn energikurva eller elaka disstortion, även om dessa ibland kan uppfattas som "högupplösta", "knivskarpa" eller med en "luftig karaktär".
Det blir irriterande och dom tenderar till att låta sämre än nödvändigt med kasst program material och påfrestande för öronen på ett onaturligt vis...

Men dämpade/ akustiskt trevliga miljöer tycker jag ger samma ljudliga fördelar i allmänhet, mildrar problemet betydligt.
Dock så blir det aldrig helt bra om inte ljudförmedlarna har rätt egenskaper :)

Bra = avslappnat och icke påfrestande ljud med en jämn tonal balans vid alla tänkbara ljudnivåer :)
Sedan är det ju en smaksak, man behöver inte tycka om det!
Men jag tycker att det är vad som låter bra personligen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-29 19:58

Det måste ju finnas någon forskning om detta. Jobbiga miljöer känner ju alla av. Men det är knepigare med jobbiga högtalare. Är den jobbiga upplevelsen lika för alla? Eller är vissa känsligare? Har det med frekvenser att göra? Jag kan nog tycka att högtalare med hängmatta är lättare att lyssna på. Starka mellanreg gör ont för mig. Diskonter är inget problem. Bas är skönt i öronen! Någon som känner igen sig?

/Krister

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-29 20:13

Kan det handla om direktivitet också; smalare spridning kunde tänkas vara gynnsamt i många miljöer..?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-29 20:27

Kan det ha med separation att göra? 3-dimensionalitet? Om det är lättare för hjärnan att skilja på saker i musiken så kan det vara högre volym utan att det blir obehagligt. Kan man mäta sånt?

/Krister

Som börjar ana himlen runt hörnet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 07:29

Min upplevelse är den att högtalare som presenterar ljudet på ett naturligt sätt är lättare att lyssna på och inte lika uttröttande för hjärnan.
Min teori är som sådan att högtalare som inte återger ljuden på ett sätt som liknar verkligheten (pga bla just ojämn energikurva eller otrevliga distortionskomponenter men säker massa annat också ?!) kommer att behöva kompenseras av hjärnan och arbetas mycket mer med.
Det är inte lika avslappnande och skönt att lyssna för hjärnan, den får arbeta mycket mer då placeringar i 3D inte finner sig naturligt, utan hjärnan försöker då istället att räkna ut: "var kommer ljudet egentligen ifrån..."

Ljudens "storlek" är också en sak som jag har märkt betyder mycket för mig.
Alltså att ljuden som återges har en storlek som är "rätt" på något vis. (Relativt inspelningens information om storleken, inte jämnfört med verklighetens fysiska mått.
Jag vet ju inte nödvändigtvis hur stor en specifik trumma är osv... )
Men jag har märkt att om en anläggning förstorar eller vrider på detta i lite för stor grad så tycker jag att det blir oavslappnat att lyssna igen, utöver att det kan uppfattas onaturligt bara rent subjektivt med för stora eller för små instrument, även om dessa storlekar ingår i programmaterialets ljudinformation)

Detta har jag upplevt att det kan (har testat en del med själv) uppnås genom bla påverkas genom att flytta högtalarna isär "lite för mycket" och man får då ett förstorat soundstage, något som ofta ger en "wow coolt !" Upplevelse då allt upplevs mer högupplöst, bredare, djupare och ja allmänt större och mäktigare, som att man använder ett förstoringsglas.
Men jag upplever det samtidigt som att ljudet projekteras på ett onaturligt vis och min hjärna blir missnöjd med hur den behöver bearbeta ljudinformationen för att få ordning på oredan som (antagligen, rent objektivt/tekniskt ?!) råder.
Så det kan vara kul ett tag, men sedan så vill jag flytta ihop högtalarna till någonstans i närheten av förhållandet:
Avstånd mellan centrum på diskanterna är 1,18 av avståndet från öra till centrum på en linje dragen mellan diskanterna.
Där ikring så börjar ljudinformationen att upplevas naturlig i storlek och självklar med upplevt mindre processing av hjärnan för att få ihop bitarna.
Storleken på ljudet upplevs "rätt" även om den upplevda storleken varierar med inspelningen (det är som att programmaterialet innehåller information som hjärnan kan räkna på för att få storleken på ljuden, oavsett om inspelningen är gjord så att bastrumman låter som en basvägg eller som en mjölktetra.
Om inspelningen är gjord så, då finns det antagligen efterklang och reflexer upptagna som styrker upplevelsen och det blir naturligt för hjärnan.
Om denna förstoring av bastrumman istället sker i stereon hemma så stämmer inte inspelade efterklanger och reflexer med intrycket av att trumman är som en vägg i storlek och något blir fel.)

Så känner jag att olika anläggningar (rum inkluderat) påverkar mig och min stora dröm och mål är en återgivning som är fullständigt avslappnad och naturlig, någon dag :)
Jag tycker att jag idag har kommit så pass långt som jag kan förvänta mig av en lägenhet, mer naturlighet kräver än mer akustikåtgärder !
Högtalarna upplever jag har kvaliteterna som krävs, så där känner jag mig skönt framtidssäkrad på den punkten :)

Hoppas att du har möjlighet att ordna dom högtalare som du nu uppenbarligen gillat väldigt mycket och att du kan ge dom förutsättningarna att spela så som du uppskattade :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-09-30 10:15

Renobo skrev:Det måste ju finnas någon forskning om detta. Jobbiga miljöer känner ju alla av. Men det är knepigare med jobbiga högtalare. Är den jobbiga upplevelsen lika för alla? Eller är vissa känsligare? Har det med frekvenser att göra? Jag kan nog tycka att högtalare med hängmatta är lättare att lyssna på. Starka mellanreg gör ont för mig. Diskonter är inget problem. Bas är skönt i öronen! Någon som känner igen sig?

/Krister

Jag har ju renoverat ett stort antal gamla Sonab och även 80-talarna, Är diskanterna dåliga / distande känner jag av det i princip direkt utan att mäta eller lyssna närmare. Det yttrar sig i tinitus, även vid ett tillfälle när jag skulle hämta lite grejer hos IÖ och han spelade en jättegammal (tror det var någon operainspelning) så fick jag tjut i öronen.. Jag måste vara en vandrande distdekterare och hoppas det stannar vid det. Jag har god hjälp av mitt akustikreglerade rum som är en lugn lyssningsmiljö.

Det vore sorgligt om man fick så grava problem att man inte kunde lyssna eller spela musik på äldre dagar. Plinga Krister nästa gång du är upp så får du känna hur rummet känns.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-30 13:29

DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att högtalare som presenterar ljudet på ett naturligt sätt är lättare att lyssna på och inte lika uttröttande för hjärnan.
Min teori är som sådan att högtalare som inte återger ljuden på ett sätt som liknar verkligheten (pga bla just ojämn energikurva eller otrevliga distortionskomponenter men säker massa annat också ?!) kommer att behöva kompenseras av hjärnan och arbetas mycket mer med.
Det är inte lika avslappnande och skönt att lyssna för hjärnan, den får arbeta mycket mer då placeringar i 3D inte finner sig naturligt, utan hjärnan försöker då istället att räkna ut: "var kommer ljudet egentligen ifrån..."

Men naturliga ljud är ju inte alltid sköna att lyssna på. Mitt värsta ljud är kyrkorgel eller körer. Men då är det ju oftast i kyrkor. Men inspelade kyrkorglar är mintre plågsamt trots att rummets efterklang finns i inspelningen. 8O Detta är ju märkligt.

Men verkligheten är inte intressant att efterlikna, däremot att lura hjärnan att det är verklighet. Och det klarar olika högtalartyper olika bra. Orthoakustiska gör det på sitt sätt, horn på sitt. Elektrostater på ett annat. Men varför mår jag bättre då jag hör musik uppspelad i Klipschhorn?

/Krister

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 13:54

Nej inte alltid sköna, men det var väll inte frågan ?! :) (man kan ju inte veta om ljudet är oskönt om inte inspelningen fick med det osköna, och verkligheten kan absolut låta skönare än via anläggningen i nästa låt)

Och det jag skrev handlade inte om att göra ljudet sköna utan att ljuden skulle vara minimalt ansträngande att lyssna på.
Ett visst ljuds karaktär (typ en inspelad rostig grind eller något) kan ju fortfarande vara högst otrevlig och påfrestande, hur naturligt det än spelas upp :) (om det inte låter otrevligt så är det väll snarare ett tecken på att någonstans från ljudupptagning till dina öron så har informationen förändrats)

Men du menar alltså att inga sådanna karaktärer i något ljud alls fanns ?

Vet du att alla ljud är sköna att lyssna på via dessa horn ?
Och har du lyssnat på hornen i fler än ett enda rum ?
Med vilken elektronik var det ?
Just samma version av programmaterial som du brukar använda ?

Många faktorer som spelar in i varför du upplevde det du gjorde, många saker som behöver redas ut innan man kan svara och jag vt inte svaret ändå :D
Men kanske har dessa horn någon snäll dal i ett område där du är extra känslig pga en skade på hörseln ?
Då kommer dom att vara mindre jobbiga att lyssna på än en annan högtalare som inte har denna snälla dal i det området :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-30 14:28

DVD-ai skrev:Nej inte alltid sköna, men det var väll inte frågan ?! :) (man kan ju inte veta om ljudet är oskönt om inte inspelningen fick med det osköna, och verkligheten kan absolut låta skönare än via anläggningen i nästa låt)

Och det jag skrev handlade inte om att göra ljudet sköna utan att ljuden skulle vara minimalt ansträngande att lyssna på.
Ett visst ljuds karaktär (typ en inspelad rostig grind eller något) kan ju fortfarande vara högst otrevlig och påfrestande, hur naturligt det än spelas upp :) (om det inte låter otrevligt så är det väll snarare ett tecken på att någonstans från ljudupptagning till dina öron så har informationen förändrats)

Men du menar alltså att inga sådanna karaktärer i något ljud alls fanns ?

Vet du att alla ljud är sköna att lyssna på via dessa horn ?
Och har du lyssnat på hornen i fler än ett enda rum ?
Med vilken elektronik var det ?
Just samma version av programmaterial som du brukar använda ?

Många faktorer som spelar in i varför du upplevde det du gjorde, många saker som behöver redas ut innan man kan svara och jag vt inte svaret ändå :D
Men kanske har dessa horn någon snäll dal i ett område där du är extra känslig pga en skade på hörseln ?
Då kommer dom att vara mindre jobbiga att lyssna på än en annan högtalare som inte har denna snälla dal i det området :)

Du har ju helt rätt här. Frågorna hopar sig. 8) Det är väl just detta som gör hifi till en intressant hobby. Vad är det som händer när det händer, typ.
Men hörseln är ju extremt lätt att lura. Det vet alla som gjort ljudpålägg till film etc. Man hör det man vill höra och toleransen är extremt stor. Jag hör ju att det är stråkar när jag spelar musik i iphonens högtalare. Men det är ju inga problem att bevisa att det som kommer ut ur dessa mikrohögtalare inte har det minsta att göra med verkliga stråkar. Och ändå...

Men detta har kanske inte med min huvudfråga att göra. Men kanske är det så som du skriver att en volymdipp i ett mycket smalt område påverkar mig på ett gynnsamt sätt. Om det vore så enkelt så skulle jag ju kunna bygga ett par högtalare som är specialanpassade för just min hörselproblematik alt använda ett extremt ögbandigt eq.

/Krister

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-30 16:32

Det finns ju hornsystem som skär i öronen, så bara att det är horn är ju absolut inte gånon kvalitetsgaranti.
Men sedan finns det ju horn som är väldigt bra också, SEOS-hornen skär ju i öronen inte precis.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-09-30 17:04

paa skrev:Det finns ju hornsystem som skär i öronen, så bara att det är horn är ju absolut inte gånon kvalitetsgaranti.
Men sedan finns det ju horn som är väldigt bra också, SEOS-hornen skär ju i öronen inte precis.

För dig Krister låter det som att det är frekvensbetingat.

Du helt rätt i paa SEOS är faktiskt riktigt bra. Jag har lyssnat på en hel del horn bland annat noggrant på Onken med multicellhorn som sprider galet bra, ägaren konstaterade efter ett tag att han endast spelade glesjazz med dessa, spelade man något med mer drag försvann man nästan bakom soffan.. Det blev kort sagt väldigt påträngande! Han har nu ett par Kendrick JBL 4350 tror jag dom kallas och med dom spelar han allt. Sedan har rummet också reglerats så det hjälper så klart till.

Klipsch har jag både goda och dåliga erfarenheter av, men då gäller det i huvudsak mässor så-att-ehhh.. Krister du som är gammal Carlssonherre upplever du inte Sonab som påträngade eller bara tydliga? Du har ju spelat på piP som är ett annat djur går det bra eller upplever du problem med dessa också?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-09-30 20:43

bassman skrev:
paa skrev:Det finns ju hornsystem som skär i öronen, så bara att det är horn är ju absolut inte gånon kvalitetsgaranti.

Du helt rätt i paa SEOS är faktiskt riktigt bra. Jag har lyssnat på en hel del horn bland annat noggrant på Onken med multicellhorn som sprider galet bra, ägaren konstaterade efter ett tag att han endast spelade glesjazz med dessa, spelade man något med mer drag försvann man nästan bakom soffan.. Det blev kort sagt väldigt påträngande! Han har nu ett par Kendrick JBL 4350 tror jag dom kallas och med dom spelar han allt. Sedan har rummet också reglerats så det hjälper så klart till.

Klipsch har jag både goda och dåliga erfarenheter av, men då gäller det i huvudsak mässor så-att-ehhh.. Krister du som är gammal Carlssonherre upplever du inte Sonab som påträngade eller bara tydliga? Du har ju spelat på piP som är ett annat djur går det bra eller upplever du problem med dessa också?

Jag har switchat mellan 52orna o piP för att försöka avgöra om det är någon skillnad. Men det är det "nog" inte. Är inte färdig ännu med detta. Just nu är jag mer nöjd med 52orna.
Finns det någon mjukvarueq som är billig? Prov?
/Krister

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2015-09-30 20:55

Renobo skrev:Det måste ju finnas någon forskning om detta. Jobbiga miljöer känner ju alla av. Men det är knepigare med jobbiga högtalare. Är den jobbiga upplevelsen lika för alla? Eller är vissa känsligare? Har det med frekvenser att göra? Jag kan nog tycka att högtalare med hängmatta är lättare att lyssna på. Starka mellanreg gör ont för mig. Diskonter är inget problem. Bas är skönt i öronen! Någon som känner igen sig?

/Krister

Japp, känner igen mig.
I mitt fall är det höger öra som det "distar" i av och till.
I princip alltid i samband med tex förkylning och flygresor, däremellan slumpmässigt.
Väldigt obra när vi hade småbarn.

För mig har det varit viktigt att undvika "S-iga" högtalare.
Klipsch fungerade bra i många år, så även Ino som jag numer spelar på.

/mvh Micke

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-09-30 22:04

Renobo skrev:
bassman skrev:

Jag har switchat mellan 52orna o piP för att försöka avgöra om det är någon skillnad. Men det är det "nog" inte. Är inte färdig ännu med detta. Just nu är jag mer nöjd med 52orna.
Finns det någon mjukvarueq som är billig? Prov?
/Krister

Steamar du musik kan jag rekommendera JRiver, det har en kraftfull PEQ där man kan göra nästan vad som helst och flera ingrepp. Frevens, Q-värde, nivå. Jag styr det programmet via iPad till musik via MacMini och det är väldigt stabilt och intuitivt.. Kostar 49 dolaros men kan laddas ner som test men då kan man inte koppla / styra via iPad, då får man slanta upp :-) Men vad blir det, runt 400:- för ett program som verkligen funkar och kan mycket tycker jag är välivesterade pengar.

Kika demo på mjukvaran på youtube :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-10-01 07:19

Micke65 skrev:

/Krister

Japp, känner igen mig.
I mitt fall är det höger öra som det "distar" i av och till.
I princip alltid i samband med tex förkylning och flygresor, däremellan slumpmässigt.
Väldigt obra när vi hade småbarn.

För mig har det varit viktigt att undvika "S-iga" högtalare.
Klipsch fungerade bra i många år, så även Ino som jag numer spelar på.

/mvh Micke

Jag har också alltid haft stora problem med "S-iga" högtalare :?

Det är en egenskap som jag gillar med Ino (framförallt pi60 modellerna och upp) att dom inte har en tillstymmelse till S-ighet, om inte inspelningen i sig har ett kraftigt problem med det för då kan det låta så ändå, men då är det dömt och kommer att låta så på precis vilken högtalare som helst med outputt över 3KHz.

Andra högtalare jag tycker brukar kunna hantera detta bra är en del Dynaudio, äldre QRS, Vissa Carlsson, Magnepan och ATC sm11 har jag för mig var duktiga ur det av seendet :)
Mvh//David

JM

Inläggav JM » 2015-10-01 07:50

Renobo skrev:Har en besvärlig ljudöverkänslighet. Vänster öra distar vid vissa frekvenser o volym. Det är väldigt jobbigt. Särskilt i livesammanhang. Men nu lyssnade jag på ett par Klipschhorn och då fanns knappt problemet...

Vad är det som händer?

/krister

Har du tinnitus vid samma frekvenser?
Har "cocktail- effekten" ökat dvs du allt mer problem att särskilja en persons samtal i en grupp där flera pratar samtidigt?
Hur gammal är du?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-01 11:25

Jag är 52 och har en dokumenterad hörselskada. Främst diskantbortfall. Hör inte syrsor o vissa fåglar. Jag har hörapparater för att fixa cocktailproblemet. Tinnitus är väldigt högfrekvent o hörs alltid igenom musik eller brus ända upp till 100 db gissar jag. Men ljudöverkänsligheten varierar med ljudupplevelsen, den är inte konstant. Låter som ett trasigt membran. Problemet var nästan borta då musiken spelades genom Klipschhornen. :? Varför?

Visst får man landstingsbidrag på inköp av handikapputrustning?

/krister

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-01 12:13

Renobo skrev:Jag är 52 och har en dokumenterad hörselskada. Främst diskantbortfall. Hör inte syrsor o vissa fåglar. Jag har hörapparater för att fixa cocktailproblemet. Tinnitus är väldigt högfrekvent o hörs alltid igenom musik eller brus ända upp till 100 db gissar jag. Men ljudöverkänsligheten varierar med ljudupplevelsen, den är inte konstant. Låter som ett trasigt membran. Problemet var nästan borta då musiken spelades genom Klipschhornen. :? Varför?

/krister

Alla med tinnitus får gratis Klipschorn!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM

Inläggav JM » 2015-10-01 12:46

Renobo skrev:Jag är 52 och har en dokumenterad hörselskada. Främst diskantbortfall. Hör inte syrsor o vissa fåglar. Jag har hörapparater för att fixa cocktailproblemet. Tinnitus är väldigt högfrekvent o hörs alltid igenom musik eller brus ända upp till 100 db gissar jag. Men ljudöverkänsligheten varierar med ljudupplevelsen, den är inte konstant. Låter som ett trasigt membran. Problemet var nästan borta då musiken spelades genom Klipschhornen. :? Varför?

/krister

Vilken typ av Klippschorn har du. Bilder?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-10-01 15:08

/krister

Det var tråkigt, trodde inte det var så illa..

Varför du upplever mindre problem med Klipsch har jag tyvärr inget svar på.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-01 15:51

JM skrev:

/krister

JM

Har inga egna. Lyssnade hos en bekant.
/K

JM

Inläggav JM » 2015-10-01 17:13

Renobo skrev:
JM skrev:

/krister

JM

Har inga egna. Lyssnade hos en bekant.
/K

Modell?

JM

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-01 17:48

Vad jag vet finns bara en sort. Ända sedan -46.
/KB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-10-01 20:31

Renobo skrev:Vad jag vet finns bara en sort. Ända sedan -46.
/KB

Nä, de har uppgraderats i omgångar.

Eftersom du är känslig mot till exempel orgelmusik IRL så måste det väl vara så att Klipschornen i kombination med det rummet och elektroniken som användes tog bort stora delar av de frekvensområden som du är känslig emot. Vad användes för slutsteg?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JM

Inläggav JM » 2015-10-01 20:46

Bild
Bild
Denna?

JM

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-01 21:28

Japp stora som stryk. Kringutrustning Technics slutsteg, McIntosh försteg o cd. Själv tror jag inte på frekvensteorin. Då skulle det inte göra så stor skillnad. Saker som brukar vara plågsamma upplevdes som njutbara. Jag tror snarare på upplösning och stereoperspektiv etc. Måste kolla in fler hornhögtalare och se om dem ger samma effekt.
/Krister

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-10-01 22:08

Renebo:

Jag är också extremt känslig för när "diskantljud" tar över. Jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men det känns som att något i just mitt vänster öra slår över, typ distljud.
När fenomenet inträffar, har jag en obehagskänsla som faktiskt sitter i ett bra tag.

Jag gjort ett par hörseltest genom åren, som har visat sig att jag hör riktigt bra, på båda mina öron.

Men det är lite märkligt. :D

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-02 19:12

rotel2 skrev:Renebo:

Jag är också extremt känslig för när "diskantljud" tar över. Jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men det känns som att något i just mitt vänster öra slår över, typ distljud.
När fenomenet inträffar, har jag en obehagskänsla som faktiskt sitter i ett bra tag.

Jag gjort ett par hörseltest genom åren, som har visat sig att jag hör riktigt bra, på båda mina öron.

Men det är lite märkligt. :D

Hyperakusi som det heter kan bero på många orsaker. Stress tex. Det var så det började för mig.
/Krister

Nästa

Återgå till Generellt om hifi