Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav hifikg » 2019-03-05 08:56

Diskuterade i en annan tråd det faktum att jag har svårt att skilja på musik från så olika högtalare som Quad ESL 63 och OA52.2. IÖ tycker det är anmärkningsvärt och skriver bl a "Två av de mest olika högtalare som konstruerats är Carlsson OA-52 och Quad ESL 63. Och du tycker de låter så lika att de är svåra att skilja. Eller hur? "

Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt. Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika, annars är den ena, eller den andra, eller båda drabbade av någon slags egen färgning. Tänker jag helt galet? Det jag kan höra är skillnad på basåtergivning och somliga detaljer, samt, just när det gäller dessa två högtalare, att sweetspot skiljer sig rejält, men när jag väl sitter på bästa plats och lyssnar på Pink Floyd så låter det Pink Floyd, det borde väl inte överraska någon?

Om man kan gå in i ett rum och direkt höra att det är bestyckat med Gradient eller Martin Logan så har någon, eller båda, lagt till en egen signatur till ljudet. Säger som många andra att det inte alls behöver vara fel att gilla en färgning, men nog bör det vara möjligt att skapa bra ljud med olika högtalarprinciper och om ingendera princip varken lägger till, eller drar ifrån, något så borde väl resultatet vara nästan lika för en optimalt placerad lyssnare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav steveo1234 » 2019-03-05 09:06

Jag kan typ tycka att du har en poäng. I teorin. I praktiken har jag inte hört någon högtalare som inte färgat ganska rejält och att det går snabbt går att höra vilken "sorts" högtalare det är. Och ja, det innefattar även quad, carlsson, ino och ML ...

Ur mitt perspektiv handlar det mest om att välja en högtalare som har så lite färgning som möjligt och dessutom av den sorten jag kan leva med...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-05 09:07

hifikg skrev:Det jag kan höra är skillnad på basåtergivning och somliga detaljer, samt, just när det gäller dessa två högtalare, att sweetspot skiljer sig rejält

Och då är det ju inget problem att skilja dem åt - speciellt inte för en tränad lyssnare.

hifikg skrev:nog bör det vara möjligt att skapa bra ljud med olika högtalarprinciper och om ingendera princip varken lägger till, eller drar ifrån, något så borde väl resultatet vara nästan lika för en optimalt placerad lyssnare.

Finns så många sätt som skillnader kan uppstå. Att på olika sätt lyckas generera exakt samma ljud - inte bara direktljud, utan samma ljud i alla utstrålningsriktningar - vore snudd på omöjligt.
Om du väljer att lyssna i ett ljuddött rum, så frågan kan minimeras till att skapa tillräckligt lika direktljud så kanske.

Sen har du andra parametrar - distorsionsbeteende, dynamiskt beteende, effektkapacitet m.m.

Det är nog snarare så att det är du som när det blir "tillräckligt bra" stänger analysdelen och kopplar på njutningsdelen. Och inget fel i det (förutom i de fall då det just är analysen som diskutteras).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-03-05 09:10

Nattlorden skrev:
Det är nog snarare så att det är du som när det blir "tillräckligt bra" stänger analysdelen och kopplar på njutningsdelen. Och inget fel i det (förutom i de fall då det just är analysen som diskutteras).

Inget fel? Det är ju lysande. Jag hade gärna haft en väldigt låg tröskel för när det blir så "tillräckligt bra" att jag slutar analysera....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-05 09:21

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Inget fel? Det är ju lysande. Jag hade gärna haft en väldigt låg tröskel för när det blir så "tillräckligt bra" att jag slutar analysera....

Du är i så fall en typisk audiofil - fullständigt egoistisk. :wink: Personligen vill jag att det skall vara bra för alla som lyssnar.

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-03-05 09:23

Ur mitt perspektiv handlar det mest om att välja en högtalare som har så lite färgning som möjligt och dessutom av den sorten jag kan leva med...[/quote]

Har du hittat någon sådan högtalare?
Eller någon som är i närheten?
Är själv också på jakt efter en sån.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-05 09:25

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Du är i så fall en typisk audiofil - fullständigt egoistisk. :wink: Personligen vill jag att det skall vara bra för alla som lyssnar.

Enligt din definition så hör jag definitivt hemma bland audiofilerna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-03-05 09:28

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Det är nog inte felaktigt, men, man kan ju nyansera det med att varken barn eller fru har ett behov av bättre ljud/bild än vad som erbjuds i dagsläget...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-03-05 09:29

MorganM skrev:Ur mitt perspektiv handlar det mest om att välja en högtalare som har så lite färgning som möjligt och dessutom av den sorten jag kan leva med...

Har du hittat någon sådan högtalare?
Eller någon som är i närheten?
Är själv också på jakt efter en sån.[/quote]

Jag letar själv, men tills jag hittar något bättre är det ino i28 som används.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-05 09:33

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:

Det är nog inte felaktigt, men, man kan ju nyansera det med att varken barn eller fru har ett behov av bättre ljud/bild än vad som erbjuds i dagsläget...

Har de sagt det? Eller antar du det? Eller säger de det bara för att göra dig glad?

Du har aldrig någon annan som kommer förbi? IÖ skulle vara helt nöjd om han kommer förbi?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-03-05 09:35

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Har de sagt det? Eller antar du det? Eller säger de det bara för att göra dig glad?

Du har aldrig någon annan som kommer förbi? IÖ skulle vara helt nöjd om han kommer förbi?

Ljud eller bild diskuteras aldrig, varken bra eller dåligt. Det märks lixom inte riktigt av för familjen när vi ser film.

Och nej, jag har praktiskt taget aldrig någon annan som tittar/lyssnar. Jag har haft några stycken forumiter (med varierande nivå av ino erfarenhet) men IÖ har aldrig varit här.,

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-05 10:01

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Högtalarkonstruktörer måste lyssna på ett annat sätt, frågan är om de någonsin kan koppla av och bara låta sig hänföras av musiken. Vad säger herrar Ingvar o Peter mfl? Ibland kan en monoradio i en gammal, kall, Opel, vara tillräckligt för att ändra hela ens musikaliska värld. Tro mig när jag säger att det inte hade mycket med ljudkvalitet att göra :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-03-05 10:02

hifikg skrev:Diskuterade i en annan tråd det faktum att jag har svårt att skilja på musik från så olika högtalare som Quad ESL 63 och OA52.2. IÖ tycker det är anmärkningsvärt och skriver bl a "Två av de mest olika högtalare som konstruerats är Carlsson OA-52 och Quad ESL 63. Och du tycker de låter så lika att de är svåra att skilja. Eller hur? "

Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt. Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika, annars är den ena, eller den andra, eller båda drabbade av någon slags egen färgning. Tänker jag helt galet?

Ja, det tycker jag är galet. Det resonemanget kan möjligen hålla för till exempel försteg, men inte för högtalare. Högtalare kommer alltid att färga ljudet i interaktion med rummet, och det finns väldigt många sätt att göra det på ett "lyckat" sätt. Obviously.

Men att du kan identifiera Pink Floyd spelat på två olika högtalare (eller i en transistorradio på ett bygge, eller ur en telefon liggande i en tågkupé) betyder ju inte att det låter likadant. (Det behöver ju inte ens vara samma låt.)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

miol11

Inläggav miol11 » 2019-03-05 11:30

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Att vara audiofil = egoistisk, fast i de flestas fall så gäller det väl bara i sitt eget "lyssningsrum" hmmmm jag gillar att åka skidor också och då gäller devisen "No freinds on a powder day", Så när nörden kommer fram så tenderar vi förmodligen att bli mer egoistiska..................

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-05 11:50

Personligen så kan jag lyssna och uppskatta högtalare som jag upplever som mer färgade än vad jag personligen är van, om det låter rent och snyggt. Det vill säga, att det inte sticker ut för mycket och framförallt, att distorsionen är låg. Tyvärr så upplever jag att många high-end högtalare är väldigt dåligt på att hålla nere distorsion.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-05 13:19

Almen skrev:
hifikg skrev:Diskuterade i en annan tråd det faktum att jag har svårt att skilja på musik från så olika högtalare som Quad ESL 63 och OA52.2. IÖ tycker det är anmärkningsvärt och skriver bl a "Två av de mest olika högtalare som konstruerats är Carlsson OA-52 och Quad ESL 63. Och du tycker de låter så lika att de är svåra att skilja. Eller hur? "

Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt. Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika, annars är den ena, eller den andra, eller båda drabbade av någon slags egen färgning. Tänker jag helt galet?

Ja, det tycker jag är galet. Det resonemanget kan möjligen hålla för till exempel försteg, men inte för högtalare. Högtalare kommer alltid att färga ljudet i interaktion med rummet, och det finns väldigt många sätt att göra det på ett "lyckat" sätt. Obviously.

Men att du kan identifiera Pink Floyd spelat på två olika högtalare (eller i en transistorradio på ett bygge, eller ur en telefon liggande i en tågkupé) betyder ju inte att det låter likadant. (Det behöver ju inte ens vara samma låt.)

Nåja, lite mer att ”identifiera” handlar det väl om. Jag kanske uttrycker mig oklart.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-05 13:39

music4ever skrev:Personligen så kan jag lyssna och uppskatta högtalare som jag upplever som mer färgade än vad jag personligen är van, om det låter rent och snyggt. Det vill säga, att det inte sticker ut för mycket och framförallt, att distorsionen är låg. Tyvärr så upplever jag att många high-end högtalare är väldigt dåligt på att hålla nere distorsion.

Ja, så är det - framför allt i basregistret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-03-05 14:07

Jag tror att det är lättare att skilja högtalare åt i ett bra rum.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-05 14:15

Fast eftersom basen är så rumsberoende så är jag övertygad om att högtalare på mässor eller i butiker inte kommer till sin rätt.
Är ganska vanligt att en kund får bättre ljud ur sin anläggning än vad det är möjligt i en butik.
Så det är mycket grejor som inte alltid låter som det är tänkt ute i affärer.
Bättre högtalare bör ju testas i hemmiljö.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-05 14:51

Å andra sidan har butiker inte sällan avsevärt större ytor, varför dessa inte drabbas av plågsamma rumsresonanser i samma utsträckning.
Den stora nackdelen med mässor enligt min erfarenhet är störnivån.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-05 17:12

Joo, men det är svårt att ens enas om olika butikers lyssningsrum. Audio Concept hade tidigare ett Svanå och det är ju inte många här som bygger sådant. Osv osv så att ha det optimalt i en butik vet jag inte riktigt vilken som skulle ha lyckats med det.
Sprider sig lite över landet kanske främst av finansiella skäl att butiker ser ut som hem eller om det är hem som ser ut som butiker.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-03-05 17:22

Jag tycker att trådfrågan är intressant då jag allt som oftast tycker att redan SAMMA högtalare låter olika bara man gjort rätt små justeringar på placeringen.
Så byten utan att markera exakt placering och vinkel gör jämförelser extra meningslösa...

Olika konstruktioner på högtalare tycker jag alltid låter helt olika varandra även om jag kan uppskatta återgivning på båda paren.
Jag har nog aldrig hört två par högtalare som jag skulle påstå låter identiskt, inte ens från samma tillverkare.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2019-03-05 18:12

steveo1234 skrev:<snip>

Har du lyssnat i något dedikerat rum ritat av Ingvar, eller är det ”bara” hos dig själv du lyssnat på Ino? :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-03-06 10:07

Kitchenmaster skrev:
steveo1234 skrev:<snip>

Har du lyssnat i något dedikerat rum ritat av Ingvar, eller är det ”bara” hos dig själv du lyssnat på Ino? :)

Praktiskt taget bara hos mig. Lyssnade på i28 hos Nattlorden innan jag köpte dem men jag tror det var i ett helt obehandlat rum. Oavsett vilket så låter de väldigt annorlunda hemma hos mig än vad de gjorde hos honom .

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-03-06 10:27

hifikg skrev:
Almen skrev:

Nåja, lite mer att ”identifiera” handlar det väl om. Jag kanske uttrycker mig oklart.

Det, eller så hårdrog jag lite för diskussionens skull. :) Men det ändrar ju inte sakfrågan.

Att två olika högtalare (i samma eller olika rum) kan spela samma musik på ett tillfredsställande sätt betyder varken att de spelar identiskt eller att att man inte kan skilja på dem.

När du säger att du inte kan skilja på dem för att "Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika" så tror jag att det är ett feltänk.
Senast redigerad av Almen 2019-03-06 11:48, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-06 10:47

steveo1234 skrev:
Kitchenmaster skrev:Har du lyssnat i något dedikerat rum ritat av Ingvar, eller är det ”bara” hos dig själv du lyssnat på Ino? :)

Praktiskt taget bara hos mig. Lyssnade på i28 hos Nattlorden innan jag köpte dem men jag tror det var i ett helt obehandlat rum. Oavsett vilket så låter de väldigt annorlunda hemma hos mig än vad de gjorde hos honom .

Hade dämpvägg bakom ( http://www.nattlorden.com/images/hifi/pi60s-s/bothers.jpg ) och en Canton Digital 1.1 som agerade helmholzfälla (den andra har porten pluggad då den inte bidrog positivt med den öppen) men för övrigt obehandlad och huvudsakligen mattbefriat.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-03-06 11:22

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Kitchenmaster skrev:Har du lyssnat i något dedikerat rum ritat av Ingvar, eller är det ”bara” hos dig själv du lyssnat på Ino? :)

Hade dämpvägg bakom ( http://www.nattlorden.com/images/hifi/pi60s-s/bothers.jpg ) och en Canton Digital 1.1 som agerade helmholzfälla (den andra har porten pluggad då den inte bidrog positivt med den öppen) men för övrigt obehandlad och huvudsakligen mattbefriat.

Ah, tack för rättningen.

Med obehandlat tänkte jag mest att det inte var heltäckningsmatta, massa grejer på väggarna, diffusorer etc.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2019-03-07 14:26

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:

Ah, tack för rättningen.

Med obehandlat tänkte jag mest att det inte var heltäckningsmatta, massa grejer på väggarna, diffusorer etc.

Med tanke på hur intresserad du verkar vara av att hitta bästa möjliga prestanda, så kanske det vore en god idé att lyssna i ett Ino-rum för att utröna om dina intryck består? Då skulle du kunna vara mer säker på om det är högtalarna som inte passar dig, eller om rumsakustiken, placering, etc hos dig skulle kunna justeras så att du blir nöjd. :)

Vid mitt första besök i Täby-källaren 2006 blev det tydligt att Ino är rätt högtalare, för mig. Har senare även lyssnat på Ino i rum där deras potential inte kommer fram till fullo och då var de inte lika imponerande.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-07 15:38

Almen skrev:När du säger att du inte kan skilja på dem för att "Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika" så tror jag att det är ett feltänk.

Hur vet man då vilken som låter rätt? (jag vet att Carlsson är världens bästa, men alla har inte tillgång till Referensen)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-03-07 15:53

hifikg skrev:
Almen skrev:Hur vet man då vilken som låter rätt?

Man tycker att det låter rätt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi