Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Det jag kan höra är skillnad på basåtergivning och somliga detaljer, samt, just när det gäller dessa två högtalare, att sweetspot skiljer sig rejält
hifikg skrev:nog bör det vara möjligt att skapa bra ljud med olika högtalarprinciper och om ingendera princip varken lägger till, eller drar ifrån, något så borde väl resultatet vara nästan lika för en optimalt placerad lyssnare.
Nattlorden skrev:
Det är nog snarare så att det är du som när det blir "tillräckligt bra" stänger analysdelen och kopplar på njutningsdelen. Och inget fel i det (förutom i de fall då det just är analysen som diskutteras).
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:
Det är nog snarare så att det är du som när det blir "tillräckligt bra" stänger analysdelen och kopplar på njutningsdelen. Och inget fel i det (förutom i de fall då det just är analysen som diskutteras).
Inget fel? Det är ju lysande. Jag hade gärna haft en väldigt låg tröskel för när det blir så "tillräckligt bra" att jag slutar analysera....
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:
Inget fel? Det är ju lysande. Jag hade gärna haft en väldigt låg tröskel för när det blir så "tillräckligt bra" att jag slutar analysera....
Du är i så fall en typisk audiofil - fullständigt egoistisk.Personligen vill jag att det skall vara bra för alla som lyssnar.
Du är i så fall en typisk audiofil - fullständigt egoistisk.Personligen vill jag att det skall vara bra för alla som lyssnar.
MorganM skrev:Ur mitt perspektiv handlar det mest om att välja en högtalare som har så lite färgning som möjligt och dessutom av den sorten jag kan leva med...
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:
Det är nog inte felaktigt, men, man kan ju nyansera det med att varken barn eller fru har ett behov av bättre ljud/bild än vad som erbjuds i dagsläget...
Det är nog inte felaktigt, men, man kan ju nyansera det med att varken barn eller fru har ett behov av bättre ljud/bild än vad som erbjuds i dagsläget...
Har de sagt det? Eller antar du det? Eller säger de det bara för att göra dig glad?
Du har aldrig någon annan som kommer förbi? IÖ skulle vara helt nöjd om han kommer förbi?
Har de sagt det? Eller antar du det? Eller säger de det bara för att göra dig glad?
Du har aldrig någon annan som kommer förbi? IÖ skulle vara helt nöjd om han kommer förbi?
hifikg skrev:Diskuterade i en annan tråd det faktum att jag har svårt att skilja på musik från så olika högtalare som Quad ESL 63 och OA52.2. IÖ tycker det är anmärkningsvärt och skriver bl a "Två av de mest olika högtalare som konstruerats är Carlsson OA-52 och Quad ESL 63. Och du tycker de låter så lika att de är svåra att skilja. Eller hur? "
Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt. Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika, annars är den ena, eller den andra, eller båda drabbade av någon slags egen färgning. Tänker jag helt galet?
Almen skrev:hifikg skrev:Diskuterade i en annan tråd det faktum att jag har svårt att skilja på musik från så olika högtalare som Quad ESL 63 och OA52.2. IÖ tycker det är anmärkningsvärt och skriver bl a "Två av de mest olika högtalare som konstruerats är Carlsson OA-52 och Quad ESL 63. Och du tycker de låter så lika att de är svåra att skilja. Eller hur? "
Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt. Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika, annars är den ena, eller den andra, eller båda drabbade av någon slags egen färgning. Tänker jag helt galet?
Ja, det tycker jag är galet. Det resonemanget kan möjligen hålla för till exempel försteg, men inte för högtalare. Högtalare kommer alltid att färga ljudet i interaktion med rummet, och det finns väldigt många sätt att göra det på ett "lyckat" sätt. Obviously.
Men att du kan identifiera Pink Floyd spelat på två olika högtalare (eller i en transistorradio på ett bygge, eller ur en telefon liggande i en tågkupé) betyder ju inte att det låter likadant. (Det behöver ju inte ens vara samma låt.)
music4ever skrev:Personligen så kan jag lyssna och uppskatta högtalare som jag upplever som mer färgade än vad jag personligen är van, om det låter rent och snyggt. Det vill säga, att det inte sticker ut för mycket och framförallt, att distorsionen är låg. Tyvärr så upplever jag att många high-end högtalare är väldigt dåligt på att hålla nere distorsion.
steveo1234 skrev:<snip>
Jag letar själv, men tills jag hittar något bättre är det ino i28 som används.
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:<snip>
Jag letar själv, men tills jag hittar något bättre är det ino i28 som används.
Har du lyssnat i något dedikerat rum ritat av Ingvar, eller är det ”bara” hos dig själv du lyssnat på Ino?
hifikg skrev:Almen skrev:hifikg skrev:Diskuterade i en annan tråd det faktum att jag har svårt att skilja på musik från så olika högtalare som Quad ESL 63 och OA52.2. IÖ tycker det är anmärkningsvärt och skriver bl a "Två av de mest olika högtalare som konstruerats är Carlsson OA-52 och Quad ESL 63. Och du tycker de låter så lika att de är svåra att skilja. Eller hur? "
Ja, det tycker jag är galet. Det resonemanget kan möjligen hålla för till exempel försteg, men inte för högtalare. Högtalare kommer alltid att färga ljudet i interaktion med rummet, och det finns väldigt många sätt att göra det på ett "lyckat" sätt. Obviously.
Men att du kan identifiera Pink Floyd spelat på två olika högtalare (eller i en transistorradio på ett bygge, eller ur en telefon liggande i en tågkupé) betyder ju inte att det låter likadant. (Det behöver ju inte ens vara samma låt.)
Nåja, lite mer att ”identifiera” handlar det väl om. Jag kanske uttrycker mig oklart.
steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:Har du lyssnat i något dedikerat rum ritat av Ingvar, eller är det ”bara” hos dig själv du lyssnat på Ino?
Praktiskt taget bara hos mig. Lyssnade på i28 hos Nattlorden innan jag köpte dem men jag tror det var i ett helt obehandlat rum. Oavsett vilket så låter de väldigt annorlunda hemma hos mig än vad de gjorde hos honom .
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:Har du lyssnat i något dedikerat rum ritat av Ingvar, eller är det ”bara” hos dig själv du lyssnat på Ino?
Praktiskt taget bara hos mig. Lyssnade på i28 hos Nattlorden innan jag köpte dem men jag tror det var i ett helt obehandlat rum. Oavsett vilket så låter de väldigt annorlunda hemma hos mig än vad de gjorde hos honom .
Hade dämpvägg bakom ( http://www.nattlorden.com/images/hifi/pi60s-s/bothers.jpg ) och en Canton Digital 1.1 som agerade helmholzfälla (den andra har porten pluggad då den inte bidrog positivt med den öppen) men för övrigt obehandlad och huvudsakligen mattbefriat.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:
Hade dämpvägg bakom ( http://www.nattlorden.com/images/hifi/pi60s-s/bothers.jpg ) och en Canton Digital 1.1 som agerade helmholzfälla (den andra har porten pluggad då den inte bidrog positivt med den öppen) men för övrigt obehandlad och huvudsakligen mattbefriat.
Ah, tack för rättningen.
Med obehandlat tänkte jag mest att det inte var heltäckningsmatta, massa grejer på väggarna, diffusorer etc.
Almen skrev:När du säger att du inte kan skilja på dem för att "Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika" så tror jag att det är ett feltänk.
hifikg skrev:Almen skrev:Hur vet man då vilken som låter rätt?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], MrLeng och 15 gäster