Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Jo det är jag.
Har du hört några eller?
Strmbrg skrev:Jag har för mig att jag har yrat om detta för ett antal år sedan, men jag tar gärna upp det igen.
Detta eftersom jag just nu sitter och spisar "Tjajkans" andra symfoni samtidigt som jag sitter med knädatorn och arbetar med fakturakonteringar och annat spännande.
Det slår mig att den trevliga musiken låter mer detaljerad och verklig när jag lägger undan jobbdatorn och bara lyssnar.
Jag kan tänka mig två förklaringar:
1 Hjärnan behöver "hjälpa anläggningen, inspelningen och mitt rum på traven" för att ernå den maximala upplevelsen. Detta eftersom jag ju inte sitter i en konsertsal och lyssnar på riktigt.
2 Även om jag sutte i konsertsalen och lyssnade på riktigt, så skulle det kanske låta "bättre" om jag inte satt och jobbade samtidigt? (Nej jag tänker inte ta med mig datorn till någon konsert för att testa...) Det vill säga, hjärnan behöver kanske alltid stänga av andra processer för att upplevelsen skall bli optimal.
PS
Jag tror att det krävs "komplex musik" för att undersöka detta. Då syftar jag på musik med massor av instrument i en akustisk inspelning med rumsklang, djup och bredd.
Åter till arbetet...
https://tidal.com/track/12434678
hifikg skrev:Lägg upp här, hifi-historia är alltid uppskattat
hifikg skrev:Lägg upp här, hifi-historia är alltid uppskattat
petersteindl skrev:hifikg skrev:Lägg upp här, hifi-historia är alltid uppskattat
Jag har nog postat flera sidor ur artikeln för många år sedan.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Intressant!
Vad innebär "bitar" i detta - förmodar jag - analoga sammanhang?
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Lägg upp här, hifi-historia är alltid uppskattat
Mvh
Peter
Okej, då skulle jag sannolikt känna igen den, för din tråd har jag plöjt
Strmbrg skrev:Intressant!
STDI skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Okej, då skulle jag sannolikt känna igen den, för din tråd har jag plöjt
Det räcker inte med att plöja. Du får harva också. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1485667#p1485667
Artikeln har varit uppe till diskussion i andra trådar också.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Intressant!
Jag googlade lite för att se om jag kan hitta något som påminner om det jag läst i boken jag syftade på i mitt tidigare inlägg. Detta ser ut att vara lika info fast i nedbantad form.
https://www.britannica.com/science/information-theory/Physiology
Mvh
Peter
paa skrev:Ja, du brukar anklaga psykoakustiken för olika saker. Men har den inget berättigande eller ingen funktion?
JM skrev:paa skrev:Ja, du brukar anklaga psykoakustiken för olika saker. Men har den inget berättigande eller ingen funktion?
Psykoakustiken är ett "trial and error" sätt att få bra ljud i små rum.
...
Människan är mer konform med viss tro och vissa auktoriteter än fakta.
JM
Strmbrg skrev:PS
Jag tror att det krävs "komplex musik" för att undersöka detta. Då syftar jag på musik med massor av instrument i en akustisk inspelning med rumsklang, djup och bredd.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 28 gäster