Störningar av hörselsinnets processande

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Störningar av hörselsinnets processande

Inläggav Strmbrg » 2020-01-27 16:20

Jag har för mig att jag har yrat om detta för ett antal år sedan, men jag tar gärna upp det igen.
Detta eftersom jag just nu sitter och spisar "Tjajkans" andra symfoni samtidigt som jag sitter med knädatorn och arbetar med fakturakonteringar och annat spännande.
Det slår mig att den trevliga musiken låter mer detaljerad och verklig när jag lägger undan jobbdatorn och bara lyssnar.
Jag kan tänka mig två förklaringar:
1 Hjärnan behöver "hjälpa anläggningen, inspelningen och mitt rum på traven" för att ernå den maximala upplevelsen. Detta eftersom jag ju inte sitter i en konsertsal och lyssnar på riktigt.
2 Även om jag sutte i konsertsalen och lyssnade på riktigt, så skulle det kanske låta "bättre" om jag inte satt och jobbade samtidigt? (Nej jag tänker inte ta med mig datorn till någon konsert för att testa...) Det vill säga, hjärnan behöver kanske alltid stänga av andra processer för att upplevelsen skall bli optimal.

PS
Jag tror att det krävs "komplex musik" för att undersöka detta. Då syftar jag på musik med massor av instrument i en akustisk inspelning med rumsklang, djup och bredd.

Åter till arbetet...

516Ud7KlccL._SY355_.jpg
516Ud7KlccL._SY355_.jpg (21.82 KiB) Visad 4585 gånger

https://tidal.com/track/12434678
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Störningar av hörselsinnets processande

Inläggav Perfector » 2020-01-27 17:03

Tror att begränsad multitaskning med stigande ålder kan vara problemet.
När jag var runt 22 så kunde jag har flera saker igång samtidigt utan problem, tala i telefon och med hustrun, spela in musik på kassett och läsa en tidning samtidigt utan några som helst problem.
Idag nyss 68 fyllda kan jag nödigt lyssna på musik och läsa på omslaget samtidigt.
Men om nån ska tala med mig måste jag dra ner volymen nästan helt annars hör jag inte vad den andra personen säger.
Skrutt är livet.
Men det är min tanke det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-27 17:18

Är det du som är farsa till Perfektor-högtalarna förresten?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-01-27 17:23

Jo det är jag.
Har du hört några eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-01-27 17:37

Jag blir ofta oförmögen att göra något annat än att lyssna när jag sjunker ner i lyssningsfåtöljen. Att försöka läsa eller skriva något, här t ex, utan att pausa, är dömt att misslyckas. Finns undantag, men det är musik som jag sällan lyssnar en andra gång på. Jo, jag kan fika o ha ljud på samtidigt när jag får besök, men då lyssnar jag å andra sidan inte på musiken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-27 17:58

Perfector skrev:Jo det är jag.
Har du hört några eller?

Nej, men jag minns en gammal Hifi&Musik-artikel. Det var du och några andra högtalarkonstruktörer som samtalade. Bosse Bengtsson var med, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-01-27 18:02

Jo, den va kul.
Blev inbjuden som fristående byggare och hade en bra stund där.
Jag har pdf'en om det är intressant.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-27 18:34

Absolut!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-01-27 18:39

Skickar med sprend till din E-post.
Som är?
I pm tack

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-01-27 19:00

Lägg upp här, hifi-historia är alltid uppskattat :)

JM

Inläggav JM » 2020-01-27 19:38

Strmbrg skrev:Jag har för mig att jag har yrat om detta för ett antal år sedan, men jag tar gärna upp det igen.
Detta eftersom jag just nu sitter och spisar "Tjajkans" andra symfoni samtidigt som jag sitter med knädatorn och arbetar med fakturakonteringar och annat spännande.
Det slår mig att den trevliga musiken låter mer detaljerad och verklig när jag lägger undan jobbdatorn och bara lyssnar.
Jag kan tänka mig två förklaringar:
1 Hjärnan behöver "hjälpa anläggningen, inspelningen och mitt rum på traven" för att ernå den maximala upplevelsen. Detta eftersom jag ju inte sitter i en konsertsal och lyssnar på riktigt.
2 Även om jag sutte i konsertsalen och lyssnade på riktigt, så skulle det kanske låta "bättre" om jag inte satt och jobbade samtidigt? (Nej jag tänker inte ta med mig datorn till någon konsert för att testa...) Det vill säga, hjärnan behöver kanske alltid stänga av andra processer för att upplevelsen skall bli optimal.

PS
Jag tror att det krävs "komplex musik" för att undersöka detta. Då syftar jag på musik med massor av instrument i en akustisk inspelning med rumsklang, djup och bredd.

Åter till arbetet...

516Ud7KlccL._SY355_.jpg

https://tidal.com/track/12434678

Har dragit detta ett antal gånger tidugare.

Med stigande ålder, vid vissa neurologiska sjukdomar (parkinson, schizofreni, demens mfl) och/eller förvärvade hörselskador försämras reptilhjärnans och/eller yttre hörselcellernas automatiska aktiva selektiva urval av vad vi hör.

I fyrhögsplattan i hjärnstammen sker hos friska och unga ryggradsdjur en aktiv automatisk selektion av viktiga ljud. Här sker en aktiv ljudselektion på flera nivåer. Prominenta ljud vilka som uppfattas som nära lokaliseras och blicken fixeras automatiskt till av örat uppfattad lokalisation. Vissa ljudreflexer hämmas automatiskt. Ljud med många reflexer dränker direktljudet och uppfattas automatiskt befinnas långt borta - inget hot - ignoreras vanligen.

Med stigande ålder, vid vissa neurologiska sjukdomar och/eller förvärvade hörselskador avtar den aktiva ljudselektionen i hjärnstammen. Allt fler reflexer maskerar direktljudet och förmågan att särskilja ljud med kort tidsintervall emellan minskar. Direktljuden blir mer diffusa och flyter alltmer ihop.
Den försämrade ljudperceptionen går till viss del att kompensera med kognitivt hörande.
Av den kognitiva kontexten kan frontalloberna till viss del fylla i det som fattas även om ljudet faktiskt är suboptimalt. Dvs lägg bort datorn och hör mer.
Till råga på eländet minskar yttre hårcellernas selektiva förstärkning av de starkaste frekvenserna. Detta sker efter förvärvade hörselskador och vid normalt ålderande.
I praktiken minskar frekvensselektionen. Men även detta går till viss del att kompensera med kognitivt hörande.
Att kognitivt hörande kan kompensera hjärnstammens nedsatta funktion beror på att vissa nervbanor går förbi fyrhögsplattan mot frontalloberna.

Akustiska åtgärder kan ytterligare förbättra hörandet.
1. Minska reflexernas maskerade effekter, genom minska för tidiga reflexer och minska för starka reflexer, på direktljudet - typ INO rum. Enligt Barron, Lokki, Toole bör alltid alla reflexer vilka inte kommer från sidan i ca 60 grader exkluderas då de alla försämrar ljudperceptionen även hos unga friska - dvs försämrar direktljudet och spatiala upplevelsen.
2. Exkludering av alla reflexer är nästa steg. Dvs bara direktljud.
3. Stereouppfattningen har redan tidigare försämrats. Att lyssna på bara en högtalare i mono kan vara nästa steg för att ge en acceptabel musikupplevelse.

Alla dessa tillkortakommanden ovan ger en allt mer minskad spatial upplevelse.

Med mer fokuserat kognitivt hörande, mindre komplex musik och vissa akustiska åtgärder blir musikupplevelsen bättre.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-01-27 20:09

hifikg skrev:Lägg upp här, hifi-historia är alltid uppskattat :)

Många sidor är det och jag har inte fler upplägg denna månad hos sprend.
Strömberg kanske kan dela med sig om nå'n tycker det är intressant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-27 20:23

Jag har nog postat flera sidor ur artikeln för många år sedan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-01-28 08:35

Det är skillnad på att lyssna och att höra alldeles oavsett allt det där faktiska som JM skrev.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Tell

Inläggav Tell » 2020-01-28 09:51

Det är väl ganska självklart att musik låter bättre o man hör den tydligare om man koncentrerar sig bara på den o inte massa annat samtidigt? Om man dessutom blundar så hjärnan bara behöver bearbeta hörselintrycken så blir musiken ännu tydligare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-01-28 11:08

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Okej, då skulle jag sannolikt känna igen den, för din tråd har jag plöjt :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-28 17:34

Frågeställningen är ganska bra utredd i vetenskapliga skrifter med undersökningar i frågan där man undersöker hjärnans kapacitet till multitasking och då undersöker man mängden bitar som hjärnan kan exekvera per tidsenhet.
Det är starkt limiterat och man har funnit att det är dels frågan om en inlärningsprocess dels genetiskt. Antal bitar som kan exekveras visar sig vara störst hus vissa musiker, där pianister låg på topp och då var det frågan om den yttersta världseliten av konsertpianister. Även dirigenter låg på topp och det var också det översta skiktet.

Gällande ordet "bitar", "bits" så är det först myntat inom neuroscience redan i slutet på 1800-talet eller i början på 1900-talet. Jag minns inte vem det var, men det kan ha varit Santiago Ramón y Cajal som räknas som den förste inom modern neuroscience. Ordet infördes/användes sedermera till Informations-teori/teknologi och datorer och inom digital kommunikation. Därefter började man studera biologisk bit rate gällande medvetandet.

Det man funnit är ett värde på max ungefär 50 bits per second som hjärnan kan exekvera i det man kallar medvetandet. I nervsystemet är det betydligt högre flöden inom det undermedvetna, men medvetandet är limiterat. Detta sätter en stark begränsning gällande multitasking eller att kunna fokusera på flera saker samtidigt.

Exempel 1: Försök att köra bil samtidigt som du talar i telefonen samtidigt som du lyssnar på Wagners opera, samtidigt som du ägnar omtanke med ungarna i baksätet samtidigt som du skall ställa in GPS. Säg till mig i förväg så jag vet var jag inte skall befinna mig vid den tidpunkten.

Exempel 2: Upptar musiken 50 bitar per sekund för medvetandet och det inträffar att andra saker kräver 15 bitar, så trunkeras 15 bitar från musiken så att återstoden blir 35 bitar för musiken.

Detta får en ganska stor följd för lyssning i test av t.ex. olika hifiprodukters ljudkvalitet. Det åtgår nämligen en inte så oansenlig mängd dataflöde i att lyssningstesta. Först ställer man sig frågan om jag hörde rätt, sedan måste man förvissa sig om vad man hörde, sedan skall man avgöra vad man hörde och det medans man lyssnar. Det är en inte oansenlig mängd data som tas från själva lyssnandets upplevelse.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-01-28 17:39

Intressant!

Vad innebär "bitar" i detta - förmodar jag - analoga sammanhang?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-28 17:59

Strmbrg skrev:Intressant!

Informationsmängden i nervsystemet är snarast diskreta flöden av nervimpulser/aktionspotentialer som snarast är att betraktas som digital kod.

Förutom Ramón y Cajal så var även Camillo Golgi verksam samtidigt och båda fick Nobelpriset 1906 för deras studier inom neuroscience. De hade dock helt olika och motsatta teorier om uppbyggnaden av nervceller. Ramón y Cajal använde sig av Camillo Golgis mätmetodik och visade att Camillo Golgi hade fel och att Ramón y Cajal hade rätt. :)

Historia inom neuroscience är fruktansvärt intressant. De gamla tänkarna var utomordentligt skickliga och insatta inom sitt gebit och det gäller oavsett om deras hypoteser var rätt eller fel. Hypoteser som det tagit lång tid att falsifiera av andra supertänkare är att ses som genomtänkta hypoteser. Det måste finnas en logisk stringens i hypoteser om inte hypotesen skall sätta krokben på sig själv redan innan hypotesen lärt sig gå.

Vad gäller bits per second inom nervsystemet och medvetandet så måste jag först kolla upp saken i den bok jag läst i ämnet. Jag minns dock inte vilken bok och det var kring år 2009 jag läste den.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-01-28 20:14

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det räcker inte med att plöja. Du får harva också. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1485667#p1485667
Artikeln har varit uppe till diskussion i andra trådar också.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-28 20:43

Jag googlade lite för att se om jag kan hitta något som påminner om det jag läst i boken jag syftade på i mitt tidigare inlägg. Detta ser ut att vara lika info fast i nedbantad form.

https://www.britannica.com/science/information-theory/Physiology

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-01-29 00:43

STDI skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det räcker inte med att plöja. Du får harva också. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1485667#p1485667
Artikeln har varit uppe till diskussion i andra trådar också.

Ah, den har jag sparat ner i mitt eget arkiv, hade bara inte fattat vem "Perfector" var :)

JM

Inläggav JM » 2020-01-29 11:03

petersteindl skrev:

Jag googlade lite för att se om jag kan hitta något som påminner om det jag läst i boken jag syftade på i mitt tidigare inlägg. Detta ser ut att vara lika info fast i nedbantad form.

https://www.britannica.com/science/information-theory/Physiology

Mvh
Peter

Ett ytterligare exempel på hur tokigt det blir när matematiska/tekniska ansatser överförenklar den medicinska världen. Fria fantasier förklädda i skenbart objektiva termer.
Helt jämförbart med stora delar av tokigheterna den sk psykoakustiken försöker förmedla.
Neurofysiologiska och neuropsykologiska världen är betydligt mer komplex. Förklaringsmodellen måste primärt finnas i den neurofysiologiska och neuropsykologiska världen sekundärt till den tekniska värden och inte tvärtom som i den "psykoakustiska ansatsen".

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-01-29 18:45

Ja, du brukar anklaga psykoakustiken för olika saker. Men har den inget berättigande eller ingen funktion?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM

Inläggav JM » 2020-01-30 08:37

paa skrev:Ja, du brukar anklaga psykoakustiken för olika saker. Men har den inget berättigande eller ingen funktion?

Psykoakustiken är ett "trial and error" sätt att få bra ljud i små rum. Det mycket svårt att räkna sig fram till ett bra upplevt ljud utom i basen där rumsmoderna är hörbara. Beaktande hur vi upplever ljud går det till viss del att räkna sig fram till hur ett optimal rum bör se ut. Omvänt att räkna ut hur ljudet i ett viss givet litet rum kommer att upplevas finns inte tillräckligt med kunskap. Rummets tillkortakommanden kan till vis del räknas fram men hur alla olika suboptimala variabler kommer att upplevas tillsammans är en annan femma. De olika variablerna förefaller ha olika viktning i upplevelsen. Vissa variabler är viktigare än andra.

Stig Carlsson var en av de första att poängtera reflexernas betydelse för bra ljud.
Jag sålde personligen OA12, OA14 mfl under 1970-talet i en butik i Stockholm. Högtalarna sålde sig själva trots miserabelt lyssningsrum. Distorsionen i diskanterna skar som knivar i öronen. Själv hade jag då Dynaco A25 vilket var vad jag hade råd med då och gav ett klart bättre ljud. Högtalarna köptes i en butik på Kungsgatan där nu Telia huserar. Vad hette butiken? Först mycket senare hörde jag hur reflexerna i Stigs högtalare gav en viss spatial positiv upplevelse.

Nu finns kunskap neuropsykologiskt och neurofysiologiskt hur ljudet skall vara i lyssningspositionen. För att nå bästa ljud måste vi utgå från hur ljud upplevs i rummet. Tyvärr är de flesta små rum mycket svåra att skapa bra ljud i. Kompromisser måste till.
Generell är det lättare att få bra ljud med dipoler än lådhögtalare i små rum..

Högtalarförsäljningen är inte längre beroende av duperande karismatiska högtalartillverkare. För att tillämpa denna kunskap hur vi upplever ljud förutsättes kunskap i geometrisk akustik. Kunskap i geometrisk akustik är en nödvändig men ej tillräcklig kunskap.
ASRs spinorama kommer möjligen ge bättre ljud i små rum. Även om rumskurvan idag är en bedräglig skimär som den är utformad idag. Det borde vara möjligt attt skapa simulerad personlig rumskurva utifrån variablerna i det egna rummet, Borde ge intressanta mätdata för varje enskild högtalare.
Många men långt ifrån alla sk psykoakustiker har lyft fram vissa korn av kunskap. Floyd Toole är den som med störst framgång trots han inte riktigt insett att hur upplevelsen av direktljudet påverkas av reflexerna ffa av tiden och hur direktljudet upplevs olika beroende på de många variabler jag har till leda mässat.

Såg på audiosciencereview,com att fakta sällan omvänder "kabel och kabellyftar" troende audiofiler. Fenomenet är intressant.

Människan är mer konform med viss tro och vissa auktoriteter än fakta.

JM
Senast redigerad av JM 2020-01-30 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-30 09:20

Butiken hette väl Daler eller Dahler?

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-01-30 10:14

JM skrev:
paa skrev:Ja, du brukar anklaga psykoakustiken för olika saker. Men har den inget berättigande eller ingen funktion?

Psykoakustiken är ett "trial and error" sätt att få bra ljud i små rum.
...
Människan är mer konform med viss tro och vissa auktoriteter än fakta.

JM

Då förstår jag varför du spyr galla på Psykoakustiken - du har helt missuppfattat vad den handlar om eller har en helt egen tolkning av vad det är.
Psykoakustiken som jag och många andra definierar den är att beskriva hur människan subjektivt uppfattar ljud. Den har inget med rumsakustik att göra.
Det man kan anklaga den för är att, trots hörselsinnets komplexitet, så är de flesta psykoakustiska studier, för att kunna få tydbara resultat, så förenklade att de bara täcker liten delmängd av hur vi uppfattar ljud.

Vad gäller hörselsinnets processande så kan man nog räkna med att vi är mycket begränsade vad gäller multitasking. Det är till största delen skiften mellan olika medvetna arbetsprocesser vi sysslar med och inte fokus på flera aktiviteter samtidigt. Detta innebär ju att vi för att kunna lyssna fokuserat måste minimera fokus på de andra processerna samtidigt. Dessutom så får vi nya perspektiv när vi skiftar fokus från en aktivitet till en annan vilket innebär att vi kanske hör detaljer i musiken vi inte reflekterat över tidigare.
Tänk på alla ljud man inte är medveten om ända tills man av någon anledning får fokus på dem och därefter så kan man inte sluta reta sig på dem. Har man jobbat inom Automotive och NVH så är det svårt att i en bil koppla bort alla ljud man lärt sig leta efter vid felsökning-problemlösning.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2020-02-04 21:04

Något nytt om Bo Bengtsson, har företaget upphört, har han lämnat oss? Vi måste vårda vårt hifi-arv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-02-05 01:19

Det spreds felaktiga rykten om sådana saker för något år sedan, och det blev ju upprörda känslor den gången, så försök undvika sådana gissningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-05 14:52

Strmbrg skrev:PS

:D Roligt hur olika man kan uppleva samma musik stycke,
Själv upplever jag exemplet som välproducerat, dynamiskt och underhållande :)
Men även lättlyssnat och ganska glest 8)

DF991D5A-B16D-4CF7-A261-C144D1D5E336.jpeg
DF991D5A-B16D-4CF7-A261-C144D1D5E336.jpeg (252.24 KiB) Visad 3914 gånger

DA6BBBD6-273B-4C3E-838C-B8DAD9C177D3.jpeg
DA6BBBD6-273B-4C3E-838C-B8DAD9C177D3.jpeg (199.63 KiB) Visad 3914 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Nästa

Återgå till Generellt om hifi