REL rekommenderar Blu-Tack istället för spikes

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

REL rekommenderar Blu-Tack istället för spikes

Inläggav Tangband » 2020-04-06 18:30

Nu rekommenderar de Blu-Tack under deras subwoofers. De vanliga är att firmor ibland rekommenderar det mellan stativet och högtalaren. Själv ska jag testa Blu-Tack mot golvet för mina baslådor :)

https://rel.net/solutions-for-hard-floors/

https://youtu.be/hMkcHDeL-4A

”The cost of the Blu-Tack solution is extremely affordable and it works better than any other material. We do not recommend the use of spikes or platforms as they do not work well on RELs or any high-quality sub. ”

Användarvisningsbild
goat76

Re: REL rekommenderar Blu-Tack istället för spikes

Inläggav goat76 » 2020-04-06 19:40

Själv kör jag med...

F7E5F5CB-A064-49AF-AE64-819BE96C46FB.jpeg
F7E5F5CB-A064-49AF-AE64-819BE96C46FB.jpeg (340.12 KiB) Visad 8003 gånger

Men jag tror att även jag ska testa med blu-tack under min REL. :)

"- The cost of the Blu-Tack solution is extremely affordable and it works better than any other material. We do not recommend the use of spikes or platforms as they do not work well on RELs or any high-quality sub. Remember, the goal is to couple the subwoofer to the floor and transfer the energy into the room.

The more efficient the subwoofer’s mechanical pathway is, as is true with REL subwoofers, the bigger the jackhammer.

Platforms change the height off the ground (as do spikes) which will have a negative effect on the performance of your REL. The higher off the ground, the less bass will transfer into your room. You may well be surprised at how much better the sound is once this has been completed and for almost zero cost. Enjoy."

Det fetmarkerade var intressant från deras text.
Tolkar jag det rätt att REL menar att den mekaniska kopplingen till golvet är väldigt viktig och att golvet ska spela med så mycket som möjligt?
Senast redigerad av goat76 2020-04-06 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-06 20:54

Jo, detdär är kanske också ett bra alternativ. :)

Jag funderar på Blu-Tack mellan baspelaren och bottenplattan, 4 bitar, så att baspelaren är fristående ungefär 2 mm från bottenplattan.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-04-06 21:08

Tacky. ;)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-04-06 22:53

Tangband skrev:Jo, detdär är kanske också ett bra alternativ. :)

Jag funderar på Blu-Tack mellan baspelaren och bottenplattan, 4 bitar, så att baspelaren är fristående ungefär 2 mm från bottenplattan.

Är det inte ganska lustigt att man från (de många här förmodar vara) spikfotsförespråkarnas högborg inte heller förespråkar spikfötter under just subbarna.

https://images.app.goo.gl/AtT6KiFpV7yCwpLb8
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-07 00:13

Riktiga subbar står på hjul
Bilagor
b270.jpg
b270.jpg (30.05 KiB) Visad 7877 gånger
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-07 07:12

hcl skrev:
Tangband skrev:Jo, detdär är kanske också ett bra alternativ. :)

Är det inte ganska lustigt att man från (de många här förmodar vara) spikfotsförespråkarnas högborg inte heller förespråkar spikfötter under just subbarna.

https://images.app.goo.gl/AtT6KiFpV7yCwpLb8

Alla försök jag gjort hittills visar att Blu-Tack mellan stativ och topp är bästa alternativet. För subbasar har jag testat för lite, men de gånger det blivit bra har jag haft nån form av hårda fötter . Men det bästa är nog att hålla allt öppet. Har inte testat blutack under subwoofers.
Senast redigerad av Tangband 2020-04-07 07:30, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-07 07:16

goat76 skrev:Själv kör jag med...

"- The cost of the Blu-Tack solution is extremely affordable and it works better than any other material. We do not recommend the use of spikes or platforms as they do not work well on RELs or any high-quality sub. Remember, the goal is to couple the subwoofer to the floor and transfer the energy into the room.

The more efficient the subwoofer’s mechanical pathway is, as is true with REL subwoofers, the bigger the jackhammer.

Platforms change the height off the ground (as do spikes) which will have a negative effect on the performance of your REL. The higher off the ground, the less bass will transfer into your room. You may well be surprised at how much better the sound is once this has been completed and for almost zero cost. Enjoy."

Tolkar jag det rätt att REL menar att den mekaniska kopplingen till golvet är väldigt viktig och att golvet ska spela med så mycket som möjligt?

REL skriver inte att de VILL att basljuden ska fortplanta sig ned i parketten. Jag tolkar det annorlunda : jag tror de menar ” fixerar” subwoofer till golvet och med energi menar de ljudet från själva subwoofern, inte golvet.

Blutack gör nog att subbasen blir väldigt fixerad vid golvet, alltså att subbasen inte kan röra sig alls då det tunga basmembranet vill sätta lådan i rörelse. Men viss mekanisk dämpning borde finnas, blutack är ju häftmassa som fixerar och är lite poröst. Vill man föra över all mekanisk energi till golvet så borde väl det bästa vara att använda hård koppling, typ spikar eller metallfötter , vilket inte blutack riktigt är ?

Jag gissar att blutack med subwoofer fixerar subwoofern till golvet och förbättrar massafördelningen membran/ låda , eftersom fixering av lådan gör att denna får del av massan som hela golvet har. Tänk om blutack både fixerar och dämpar ?
Senast redigerad av Tangband 2020-04-07 07:42, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-07 07:27

hifikg skrev:Riktiga subbar står på hjul

Detdär borde bli ” hård koppling” typ spikar men utan fixering vid underlaget. Dags att montera bort hjulen och ta fram häftmassan ? :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-07 08:50

Tangband skrev:

REL skriver inte att de VILL att basljuden ska fortplanta sig ned i parketten. Jag tolkar det annorlunda : jag tror de menar ” fixerar” subwoofer till golvet och med energi menar de ljudet från själva subwoofern, inte golvet.

Blutack gör nog att subbasen blir väldigt fixerad vid golvet, alltså att subbasen inte kan röra sig alls då det tunga basmembranet vill sätta lådan i rörelse. Men viss mekanisk dämpning borde finnas, blutack är ju häftmassa som fixerar och är lite poröst. Vill man föra över all mekanisk energi till golvet så borde väl det bästa vara att använda hård koppling, typ spikar eller metallfötter , vilket inte blutack riktigt är ?

Jag gissar att blutack med subwoofer fixerar subwoofern till golvet och förbättrar massafördelningen membran/ låda , eftersom fixering av lådan gör att denna får del av massan som hela golvet har. Tänk om blutack både fixerar och dämpar ?

Jag tror du har rätt, sen tror jag även de menar att de tillhörande fötterna redan ger den optimala höjden från golvet och att spikar och annat liknande ökar höjden vilket då kanske inte ger maximalt ljudtryck ( vet inte rätta ordet att använda) mot golvet. Min REL har en slavbas undertill som spelar rakt ned i golvet.

Det verkar främst vara så att de vill använda blu-tack dels för att säkerställa att den inte vickar på ett oplant golv och dels det du nämner att hela golvet ska bli ”en del” av subben.
Jag har svårt att se att blu-tack ger någon direkt dämpning alternativt fjädring likt en SD-fot, ett relativt tunt lager häftmassa kan nog inte ses som något annat än en hård koppling med ytterst liten dämpande förmåga, men jag jan ha fel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-07 09:03

Är själv Blu-Tack beroende sedan 80-talet.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-04-07 09:07

Mina står på liggunderlag direkt på golvet, men de rör sig inte så mycket då de väger ca 200kg/st liggunderlaget är mest till för att inte repa golvet om man skulle behöva flytta på dem någon gång. :twisted:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-07 09:25

Hur mycket går det åt? Kan man köpa storpack?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-07 09:48

Vad du skulle kunna testa med också för att kunna lättare byta mellan klägg och fötter är att du sågar till några ekbitar 3x3 cm av någon list. Kanske vad som helst går bra men det måste ju vara en aning högre än dina vanliga fötter (på högtalarna) så kan du sätta en liten klick mellan träbiten och lådan och en mellan träbiten och golvet. Då kan du ju skifta lite fram och åter inför det ultimata testen där du skruvar bort fötterna och bara har liten klägg mellan högtalaren och golvet. Köper du riktig affischlera så kommer det inte lämna några märken på golvet.

mvh/Harry Up

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-07 11:16

hifikg skrev:Hur mycket går det åt? Kan man köpa storpack?

Inget hemmarns köp. Två förpackningar kostar 60:-, men en kanske räcker till två subbasar? Det blir ju 8 små pads totalt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-07 11:19

goat76 skrev:
Tangband skrev:

Jag tror du har rätt, sen tror jag även de menar att de tillhörande fötterna redan ger den optimala höjden från golvet och att spikar och annat liknande ökar höjden vilket då kanske inte ger maximalt ljudtryck ( vet inte rätta ordet att använda) mot golvet. Min REL har en slavbas undertill som spelar rakt ned i golvet.

Det verkar främst vara så att de vill använda blu-tack dels för att säkerställa att den inte vickar på ett oplant golv och dels det du nämner att hela golvet ska bli ”en del” av subben.
Jag har svårt att se att blu-tack ger någon direkt dämpning alternativt fjädring likt en SD-fot, ett relativt tunt lager häftmassa kan nog inte ses som något annat än en hård koppling med ytterst liten dämpande förmåga, men jag jan ha fel.

Stereophile har ju visat att materialet minskar vibrationerna från själva högtalarkabinettet ganska effektivt. Men då omkring 150-3000 Hz , alltså ovanför subbens arbetsområde.

”The winner in this comparison, however, is the cheapest: the three pads of Blu-Tack, squashed flat between the base of the speaker and the stand top-plate. As can be seen in fig.3, not only do these pads reduce the amplitude of the main mode by more than 6dB, and almost zap the 156Hz and 344Hz modes out of existence, they significantly clean up the cabinet wall's HF vibrations. Their improvement on the cabinet's vibrational behavior can also be seen in the time domain.”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-07 11:28

Tangband skrev:

Inget hemmarns köp. Två förpackningar kostar 60:-, men en kanske räcker till två subbasar? Det blir ju 8 små pads totalt.

Det behöver inte bli några SD-fot-tjocka klumpar alltså? En sub som väger sina modiga kg borde väl tarva en del klet?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-07 11:36

hifikg skrev:
Tangband skrev:

Det behöver inte bli några SD-fot-tjocka klumpar alltså? En sub som väger sina modiga kg borde väl tarva en del klet?

Nej det behövs inte. Kolla in REL videon i början av tråden :)

”You may well be surprised at how much better the sound is once this has been completed and for almost zero cost. Enjoy.

Addendum: The same Blu-Tack hack can be done with any REL, simply mold the Blu-Tack into shapes that are slightly smaller than the bottoms of our feet.”
Senast redigerad av Tangband 2020-04-07 11:43, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-07 11:39

Harryup skrev:Vad du skulle kunna testa med också för att kunna lättare byta mellan klägg och fötter är att du sågar till några ekbitar 3x3 cm av någon list. Kanske vad som helst går bra men det måste ju vara en aning högre än dina vanliga fötter (på högtalarna) så kan du sätta en liten klick mellan träbiten och lådan och en mellan träbiten och golvet. Då kan du ju skifta lite fram och åter inför det ultimata testen där du skruvar bort fötterna och bara har liten klägg mellan högtalaren och golvet. Köper du riktig affischlera så kommer det inte lämna några märken på golvet.

mvh/Harry Up

Jo, det är väl så man kan göra

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-07 12:10

Om det nu handlar om att få bort studsar från låda till golv så envisas jag med att rekommendera 30x30 mm dörrstoppar som sätts med dubbelhäftande tejp under högtalaren.
2 i framhörnen och en mitt i bak .
då hittar lådan själv jämnt golv och man får en god isolation från återkoppling.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-07 16:27

Vilken häftmassa är den bästa då? Jag vill ju inte köpa någon lågbudget-variant. :)

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-07 21:20

Nordost Blue Valhalla Tack skulle jag rekommendera. Guldplätterad, dubbeltvistad och oxygen-free blu-tack, gör basgången lite luftigare o ljusare. För 20kkr grammet kan man ju inte annat än rekommendera den för precis alla!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-04-07 21:39

Tell skrev:Nordost Blue Valhalla Tack skulle jag rekommendera. Guldplätterad, dubbeltvistad och oxygen-free blu-tack, gör basgången lite luftigare o ljusare. För 20kkr grammet kan man ju inte annat än rekommendera den för precis alla!

Äh, Svalander har säkert något för halva priset som du ändå inte hör skillnad på i blindtest!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-07 21:50

hifikg skrev:
Tell skrev:Nordost Blue Valhalla Tack skulle jag rekommendera. Guldplätterad, dubbeltvistad och oxygen-free blu-tack, gör basgången lite luftigare o ljusare. För 20kkr grammet kan man ju inte annat än rekommendera den för precis alla!

Äh, Svalander har säkert något för halva priset som du ändå inte hör skillnad på i blindtest!

Vadå blindtest, allt är ju ändå bara placebo! :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-08 17:22

Fyra små bollar blutack under varje bashögtalare, så att bastornen går fri från den separata svartmålade bottenplattan av ek med ca 2 mm . Under bottenplattan är det 4 små pads av blutack . Den sitter som berget i parketten.
Senast redigerad av Tangband 2020-04-08 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-08 17:29

Tangband skrev:Fyra små bollar blutack under varje bashögtalare, så att bastornen går fri från bottenplattan av ek med ca 2 mm . Den är nu målad svart. Under bottenplattan är det 4 små pads av blutack . Den sitter som berget i parketten.

Och hur låter det?

Jag skojar inte med följande fråga, men tror du det är någon skillnad från häftmassa till häftmassa, någon kan kanske vara hårdare och en annan kan kanske torka ut snabbare och bli stenhårda med tiden, eller grottar jag ner mig lite för mycket nu? :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-04-08 17:31

goat76 skrev:
Tangband skrev:Fyra små bollar blutack under varje bashögtalare, så att bastornen går fri från bottenplattan av ek med ca 2 mm . Den är nu målad svart. Under bottenplattan är det 4 små pads av blutack . Den sitter som berget i parketten.

Och hur låter det?

Jag skojar inte med följande fråga, men tror du det är någon skillnad från häftmassa till häftmassa, någon kan kanske vara hårdare och en annan kan kanske torka ut snabbare och bli stenhårda med tiden, eller grottar jag ner mig lite för mycket nu? :D

Vill du vara säker så är möjligen blutack från originalmärket den bästa som kanske behåller sin form i flera år.
Men jag vet inte . Troligen vet Harryup däremot . Och kanske REL.
Återkommer med lyssningsintryck imorgon :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-08 17:36

Tangband skrev:
goat76 skrev:

Och hur låter det?

Vill du vara säker så är möjligen blutack från originalmärket den bästa som kanske behåller sin form i flera år.
Men jag vet inte . Troligen vet Harryup däremot . Och kanske REL.
Återkommer med lyssningsintryck imorgon :)

I videon från REL så var de inte så noga med vilken typ som användes, var Stereophile det i sina tester?

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-08 17:40

goat76 skrev:

Och hur låter det?

Du tyckter jakten på en neutral tonkurva o det perfekta ljudet jadda jadda var onödigt, men att sitta o peta i vilken häftmassa man ska ha under högtalarna då? :P

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-08 17:52

Tell skrev:
goat76 skrev:

Och hur låter det?

Du tyckter jakten på en neutral tonkurva o det perfekta ljudet jadda jadda var onödigt, men att sitta o peta i vilken häftmassa man ska ha under högtalarna då? :P

Det har fortfarande inte något med en rak tonkurva att göra, detta handlar väl mer om subjektivt lyssnande och går helt i linje med hur jag utvärderar allt annat, lyssnar och väljer det som låter bäst då jag ändå vet att lyssning i ett rum redan ör en hel ormgrop av färgningar. :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi