Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Det finns ingen "rätta" triangeln, man får först och främst hitta en högtalare som passar rummet och därefter anpassa bredd, avstånd från vägg, invinkling och lyssningsplatsens position tills man optimerat, eller kanske snarare minimerat felen som uppstår i rummet. Varje rum är unikt.
Strmbrg skrev:Hm, jag har såklart läst Magnepans rekommendation beträffande lyssningstriangelns form förr, men liksom struntat i den för att det verkat lite galet...
Hursom så skriver de att c/c-avståndet mellan högtalarna skall vara ungefär 60% av avståndet mellan högtalaren och lyssningsplatsen.
Är inte det "ganska extremt" smalt? Är det kanske lite andra förutsättningar för den här högtalartypen än för gängse lådhögtalare?
Nu flyttade jag emellertid fåtöljen bakåt en bra bit så att det är ett förhållande om cirka 70%.
Det är ju fortfarande runt tre meter kvar till väggen bakom mig, så där är det fortsatt fritt från besvärande reflexioner.
Jag vet att det finns en uppsjö av hävdanden kring vad som är den rätta triangelformen, men misstänker att det nästan uteslutande utgås från lådhögtalare. Om det nu är någon skillnad i förutsättningarna...
Nattlorden skrev:Vardagsrum och bio enl. Ino T-kvot. Tv-rummet bredare av nödvändighetsskäl pga rummets utformning.
E skrev:T-kvoten 1:1,18 ger c:a 46° öppningsvinkel.
Mvh E*
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Vardagsrum och bio enl. Ino T-kvot. Tv-rummet bredare av nödvändighetsskäl pga rummets utformning.
Vad innebär T-kvoten?
E skrev:Taket går mellan diskanterna. Stolpen är 1,18 gånger taket. Vid stolproten sitter audiofilen.
I praktiken vill man kanske vara fler än en lyssnare. Och så måste man ju ta hänsyn till annat än optimal öppningsvinkel också.
Mvh E*
Strmbrg skrev:Du menar väl liksidig? Magnepan skriver att man skall börja vid typ 60 grader och fippla lite utåt därefter.
Strmbrg skrev:Kan nämna att jag nu med den något smalare triangeln får ett betydligt mer spatsiöst ljud. Jag rörde inte högtalarna, men flyttade fåtöljen en bit bakåt. Det borde - spontant tänkt - leda till en lite smalare ljudbild. Men, rimligtvis så får jag nu ett annat förhållande mellan det direktstrålade ljudet och det rumsreflekterade, som inverkar på helhetsintrycket.
PS
Bredden mellan hägtalarna anger Magnepan som ett c/c-mått, dvs att man mäter mellan högtalarnas mittlinjer.
E skrev:Strmbrg skrev:Kan nämna att jag nu med den något smalare triangeln får ett betydligt mer spatsiöst ljud. Jag rörde inte högtalarna, men flyttade fåtöljen en bit bakåt. Det borde - spontant tänkt - leda till en lite smalare ljudbild. Men, rimligtvis så får jag nu ett annat förhållande mellan det direktstrålade ljudet och det rumsreflekterade, som inverkar på helhetsintrycket.
PS
Bredden mellan hägtalarna anger Magnepan som ett c/c-mått, dvs att man mäter mellan högtalarnas mittlinjer.
Eller så har du inte så många grannar som klipper gräset klockan sex på morgonen? Dvs det är renare på elnätet och allt det där.![]()
Får du förresten inte väldigt dåligt basstöd av att sitta så långt från väggen bakom dig? Eller är det en av poängerna med dipoler kanske att detta fungerar?
Mvh E*
E skrev:Får du förresten inte väldigt dåligt basstöd av att sitta så långt från väggen bakom dig? Eller är det en av poängerna med dipoler kanske att detta fungerar?
Mvh E*
Strmbrg skrev:En liten undran beträffande det där om 46 grader (eller någon annan till synes mycket exakt siffra):
Gäller de där 46 graderna oavsett hur rummets längd/breddförhållande är? Gäller det oavsett närhet till väggar?
Gäller det oavsett diverse andra påverkande parametrar?
goat76 skrev:Du bör nog inte utgå från en tumregel framtagen för en annat specifikt högtalarmärke,
goat76 skrev:Du bör nog inte utgå från en tumregel framtagen för en annat specifikt högtalarmärke, det enda man kan ha som utgångspunkt är vad tillverkaren av just dina högtalare säger.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Chris71 och 12 gäster