Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Är det någon skillnad i ljud?
/ B
Strmbrg skrev:Bill50x skrev:Är det någon skillnad i ljud?
Har inte utrett den saken. Ids som vanligt inte fördjupa mig i skillnader som sådana, utan försöker fokusera på förutsättningarna för ett odistraherat musiklyssnade.
eljulio skrev:jag upplever en påtaglig förbättring, framförallt att oönskat signalljud är helt eller nästan helt borta. Det är alltså "svartare" för att använda en floskel. Placebo eller inte, men det upplever jag.
pLudio skrev:eljulio skrev:jag upplever en påtaglig förbättring, framförallt att oönskat signalljud är helt eller nästan helt borta. Det är alltså "svartare" för att använda en floskel. Placebo eller inte, men det upplever jag.
Och då har du ändå bytt från Toslink till coax?
RogerGustavsson skrev:Fast då är det källan som begränsar inte Chromecast Audio. Kör Chromecast Audio kopplad optiskt till DAC och med Qobuz blir det 24/96 om fonogrammet är det.
Calleberg skrev:Spotify via kromkastare är bara 256kb, kanske är det det som du hört?
jansch skrev:Kan någon förklara för mej vad som i produktion kostar mer än sådär runt +100kronor? D v s inte borde kosta mer än ca 2000 till konsument.
hifikg skrev:Finns ingen som streamar Apple Music, så jag kör vidare på den avlagda iPhonen.
goat76 skrev:hifikg skrev:Finns ingen som streamar Apple Music, så jag kör vidare på den avlagda iPhonen.
Jag blir förvånad om Apple öppnar upp Apple Music för tredjepartsutvecklare, idén är nog att sälja sin egen hårdvara för streamingtjänsten. Telefon och hörlurar.
jansch skrev:Finns det någon vettigt prissatt trådlös streamer med USB utgång, alltså utan DAC?
goat76 skrev:hifikg skrev:Finns ingen som streamar Apple Music, så jag kör vidare på den avlagda iPhonen.
Jag blir förvånad om Apple öppnar upp Apple Music för tredjepartsutvecklare, idén är nog att sälja sin egen hårdvara för streamingtjänsten. Telefon och hörlurar.
jansch skrev:Finns det någon vettigt prissatt trådlös streamer med USB utgång, alltså utan DAC?
Jag fattar inte varför streamers (utan DAC) är vettlöst dyra....... förstår inte vad som är kostsamt.
MusicMan skrev:jansch skrev:Finns det någon vettigt prissatt trådlös streamer med USB utgång, alltså utan DAC?
Jag fattar inte varför streamers (utan DAC) är vettlöst dyra....... förstår inte vad som är kostsamt.
Precis som Shifts skriver så är Raspberry Pi en bra lösning för streamer som går att anpassa.
- Wifistöd? Ja
- en enkel processor? Ja, eller rätt komplicerad egentligen
- Spotifystöd?. Ja (Ses av Spotify som en dator så högsta bitrate)
- Buffertminne? Ja det skulle jag tro
- Nätadapter eller USB-strömförsörjning? Ja, USB
- USB stöd? Ja
-Blanka knappar och fancy låda? Ja det får man välja själv. Finns displayer osv om man vill ha det.
- Varumärke? Njae, inte direkt något man betalar överpris för
- utveckling av basicgrejor? Vet inte riktigt vad du menar men utvecklingen går hela tiden framåt med olika distributioner att välja mellan och anpassa.
I enklaste utförande med låda och minneskort kan man komma en bra bit under 1000 kronor. Köper man en äldre Pi begagnad så kan det nog bli ruskigt billigt för en kompetent streamer att koppla till DAC via USB.
Själv kör jag en Raspberry Pi med en HfifBerry DAC+ Pro. Operativet Moode streamar med Spotify Connect eller lossless från min NAS. Går även att köra ljudet över Bluetooth om man så vill.
avr7000 skrev:Är det någon som har eller har testat Cocktail Audio X50D?
pLudio skrev:avr7000 skrev:Är det någon som har eller har testat Cocktail Audio X50D?
Nej, men jag tycker inte man skall blanda ihop lagring med uppspelning. En lagringslösning åldras inte så mycket jämfört med uppspelningsmjukvara med en massa musiktjänster i förändring. Den är även klenare än en Raspberry Pi.
pLudio skrev:Frågan ni alla borde ställa: Kan den ekvalisera?
avr7000 skrev:Är det någon som har eller har testat Cocktail Audio X50D?
RogerGustavsson skrev:avr7000 skrev:Är det någon som har eller har testat Cocktail Audio X50D?
Jag tycker det verkar vara en smidig lösning för oss som inte vill hålla på och dona med en massa prylar och få dem att fungera ihop. Dessvärre brukar support på sådana produkter vara klen och i värsta fall upphöra efter några år. Superbilligt är det inte men betalbart för entusiasten. Finns även några modeller från samma koreanska företag som har ADC och DAC ombord och t.o.m. ingång för MM-pickup. Ekvalisera kan de väl inte?
RogerGustavsson skrev:avr7000 skrev:Är det någon som har eller har testat Cocktail Audio X50D?
Jag tycker det verkar vara en smidig lösning för oss som inte vill hålla på och dona med en massa prylar och få dem att fungera ihop. Dessvärre brukar support på sådana produkter vara klen och i värsta fall upphöra efter några år. Superbilligt är det inte men betalbart för entusiasten. Finns även några modeller från samma koreanska företag som har ADC och DAC ombord och t.o.m. ingång för MM-pickup. Ekvalisera kan de väl inte?
Användare som besöker denna kategori: Conny och 42 gäster