Slika byten händer inte så ofta för min del, mest beroende på att jag är allt annat än observant och kunnig när det gäller att hålla mig ajour allt vad marknaden erbjuder. Och till det att jag tycker att det är väldigt besvärligt och inte minst tröttande och tråkigt att hålla på och detaljstudera vad som skiljer mellan de olika erbjudandena. Saknar tålamodet.
Tidal
Bytet orsakades i grunden av att min nya Innuos-streamers app inte var så smidig med Tidal. Den saknar (åtminstone i nuvarande versions-status) funktionen att kunna favorit-markera album och spår.
Hittar jag något nytt och bra så får jag gå in i Tidal-appen, söka fram det på nytt, och favorit-markera. Spela måste jag dock göra i Innuos-appen... Klumpigt.
Qobus
Min nya Innuos-streamers app ger tillgång till Tidal, Qobus, Roon och vad det nu är mer...
I Qobus går det att skriva "Chandos" i sökrutan. Då kommer Chandos-vaxen upp i resultatet. Skriver jag "Chandos Jarvi" så kommer Chandos inspelningar med dirigenten Neeme Järvi upp. Förmodligen dyker då även Deutsche Grammophons inspelningar med Neeme Järvi upp, samt vederbörandes dirigent-son Paavo Järvis inspelningar på diverse skivbolag. Möjligen dyker det även upp även lite annat "skräp". Har inte tänkt på det så mycket... Men det är hursom en funktion som tilltalar mig.
Innuos-abonnemanget bellar visst 150 spänn per månad och utbudet - av det som intresserar just mig - verkar vara betydligt större än jag någonsin kan tänkas ha nytta av. Ids inte jämföra med Tidal.
Båda har ett mångdubbelt större utbud än jag kan skapa mig en överblick över. Och då blir en jämförelse meningslös ur ett praktiskt perspektiv.
Yttermera innehåller Qobus diverse vax i 96 kHz HD-version. Sådant vet jag inte om jag har någon större glädje av. Förvisso så indikerar min M Scaler och TT2-DAC 768 kHz uppsampling när de matas med HD och 705 kHz uppsampling när de matas med lägre samplingfrekvens. Gissar att den procentuellt lilla skillnaden inte är något som renderar i en hörbar förbättring av klarheten.
Jag har inte stött på något vax som både erbjuds i CD- och HD-version för en jämförelse. Har förvisso inte heller letat. Det skall ju vara bra inspelningar med bra musik också, om det skall vara intressant i praktiken.
Det finns ju - exempelvis - en del HD-versioner av gamla småsunkiga Karajan-inspelningar. Varför då? Det skall ju finnas något i originalinspelningen att "lyfta fram" och presentera högupplöst. Gör det inte det så är det - som jag ser det bara blaj, enbart intressant eller lockande för vissa teknik-fokuserade. Lite som att fotografera av ett gammalt grynigt foto taget på 400-ASA-film med en extremt högupplösande digitalkamera.
Men man kan ju "gå igång" på att appen visar en guld-aktig liten logga med texten "HD" i kanske.