Tidal eller Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Tidal eller Qobuz

Inläggav Strmbrg » 2022-01-09 11:05

Kan meddela att jag precis har bytt från Tidal till Qobus.
Slika byten händer inte så ofta för min del, mest beroende på att jag är allt annat än observant och kunnig när det gäller att hålla mig ajour allt vad marknaden erbjuder. Och till det att jag tycker att det är väldigt besvärligt och inte minst tröttande och tråkigt att hålla på och detaljstudera vad som skiljer mellan de olika erbjudandena. Saknar tålamodet.

Tidal
Bytet orsakades i grunden av att min nya Innuos-streamers app inte var så smidig med Tidal. Den saknar (åtminstone i nuvarande versions-status) funktionen att kunna favorit-markera album och spår.
Hittar jag något nytt och bra så får jag gå in i Tidal-appen, söka fram det på nytt, och favorit-markera. Spela måste jag dock göra i Innuos-appen... Klumpigt.

Qobus
Min nya Innuos-streamers app ger tillgång till Tidal, Qobus, Roon och vad det nu är mer...
I Qobus går det att skriva "Chandos" i sökrutan. Då kommer Chandos-vaxen upp i resultatet. Skriver jag "Chandos Jarvi" så kommer Chandos inspelningar med dirigenten Neeme Järvi upp. Förmodligen dyker då även Deutsche Grammophons inspelningar med Neeme Järvi upp, samt vederbörandes dirigent-son Paavo Järvis inspelningar på diverse skivbolag. Möjligen dyker det även upp även lite annat "skräp". Har inte tänkt på det så mycket... Men det är hursom en funktion som tilltalar mig.

Innuos-abonnemanget bellar visst 150 spänn per månad och utbudet - av det som intresserar just mig - verkar vara betydligt större än jag någonsin kan tänkas ha nytta av. Ids inte jämföra med Tidal.
Båda har ett mångdubbelt större utbud än jag kan skapa mig en överblick över. Och då blir en jämförelse meningslös ur ett praktiskt perspektiv.
Yttermera innehåller Qobus diverse vax i 96 kHz HD-version. Sådant vet jag inte om jag har någon större glädje av. Förvisso så indikerar min M Scaler och TT2-DAC 768 kHz uppsampling när de matas med HD och 705 kHz uppsampling när de matas med lägre samplingfrekvens. Gissar att den procentuellt lilla skillnaden inte är något som renderar i en hörbar förbättring av klarheten.
Jag har inte stött på något vax som både erbjuds i CD- och HD-version för en jämförelse. Har förvisso inte heller letat. Det skall ju vara bra inspelningar med bra musik också, om det skall vara intressant i praktiken.

Det finns ju - exempelvis - en del HD-versioner av gamla småsunkiga Karajan-inspelningar. Varför då? Det skall ju finnas något i originalinspelningen att "lyfta fram" och presentera högupplöst. Gör det inte det så är det - som jag ser det bara blaj, enbart intressant eller lockande för vissa teknik-fokuserade. Lite som att fotografera av ett gammalt grynigt foto taget på 400-ASA-film med en extremt högupplösande digitalkamera.
Men man kan ju "gå igång" på att appen visar en guld-aktig liten logga med texten "HD" i kanske. :)
Senast redigerad av Strmbrg 2022-01-09 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Tidal eller Qobus

Inläggav goat76 » 2022-01-09 11:28

QobuZ :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-09 11:43

Qobuz' sökfunktion är lite lustig. Jo, det går att söka "label" men den fallerar ibland. Skriver man in Deutsche Grammophon får den fnatt. Tar man bort någon bokstav ger den ett bättre svar men knappast att alla album listas. Kortare sökord som Chandos eller Decca fungerar bättre. Ibland fylls det på med annat eller dubbletter. Att dessa sökfunktioner ska vara så dåliga!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-09 11:44

goat76 skrev:QobuZ :)

Ja du ser… Noll koll… :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-09 11:45

RogerGustavsson skrev:Qobuz' sökfunktion är lite lustig. Jo, det går att söka "label" men den fallerar ibland. Skriver man in Deutsche Grammophon får den fnatt. Tar man bort någon bokstav ger den ett bättre svar men knappast att alla album listas. Kortare sökord som Chandos eller Decca fungerar bättre. Ibland fylls det på med annat eller dubbletter. Att dessa sökfunktioner ska vara så dåliga!

Tur att DG inte är något favoritmärke då!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Tidal eller Qobuz

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-09 12:00

Må så vara men de har trots allt en massa namnkunniga utövare under sitt tak, GSO under Järvi t.ex. Ibland förväxlas bolagens namn med artistens.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-01-09 12:02

RogerGustavsson skrev:Qobuz' sökfunktion är lite lustig. Jo, det går att söka "label" men den fallerar ibland. Skriver man in Deutsche Grammophon får den fnatt. Tar man bort någon bokstav ger den ett bättre svar men knappast att alla album listas. Kortare sökord som Chandos eller Decca fungerar bättre. Ibland fylls det på med annat eller dubbletter. Att dessa sökfunktioner ska vara så dåliga!

Deutsche då? Borde ge allt från skivbolaget plus något album med tysk industri-rock, det är väl bara trevligt som omväxling?
För övrigt är svaret på frågan i rubriken Apple Musik :)
Fast jag glömmer hela tiden att jag har tillgång till det och köper vax på löpande band utan att provlyssna. Hårddiskarna bågnar sedan jag började med DSD. Kan bli en utflykt till Netonnet snart för att skaffa en tio terrabytare till.
Senast redigerad av hifikg 2022-01-09 12:04, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-09 12:04

Det fylls ofta på med lite vad som helst!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-09 12:10

RogerGustavsson skrev:Det fylls ofta på med lite vad som helst!

Ja det är lite konstigt ibland och svårt att se paralleller mellan sökfras och vissa sökträffar, men i överlag tycker jag Qobuz sökmotor är klart bättre än Tidals, Qobuz hittar lite bättre även när man stavat lite fel medans Tidal vägrar visa förslag med liknande stavning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-09 12:20

Jag brukar konsultera discogs för att plocka fram exakt stavning för vissa album, även inte allt återfinns där. Trots allt lite kul hur olika träffbild det blir med t.ex. Deutsche Grammophon och Deutsche Grammopho.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2022-01-09 19:27

Varför välja?
Olika samlingar också över tid och båda kostar väl mindre än 2 CD i månaden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-09 19:54

Harryup skrev:Varför välja?

För min del så vill jag ha det enkelt. Därför vill jag bara ha ett abonnemang.

jansch

Inläggav jansch » 2022-01-09 20:18

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:Varför välja?

För min del så vill jag ha det enkelt. Därför vill jag bara ha ett abonnemang.

Ett bra val TYCKER JAG. ...... Och det av ett enda skäl! Man bör bojkotta alla leverantörer som på ett eller annat sätt stödjer MQA eller andra tjänster som ljuger om att dom är lossless och deras upplägg medvetet försvårar kontroll.
Ett större hot än "Loudness War" då det mer handlar om "terrorism" än "öppet krig".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-01-09 20:19

Jag kör Tidal OCH Qobuz.

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-09 22:33

Skulle jag nångång byta från Spotify så skulle jag gå garsnterat ta Qubuz, både för att dom tydligen ska ge bättre betalt till artisterna o också för att jag verkligen inte litar på Tidal med all deras MQA-fiffel.
Dock så är Spotify praktiskt när alla andra också har det o man vill länka musik till dom, o så är Spotify Connect riktigt smidigt o najs.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-01-09 22:49

Tell skrev:Skulle jag nångång byta från Spotify så skulle jag gå garsnterat ta Qubuz, både för att dom tydligen ska ge bättre betalt till artisterna o också för att jag verkligen inte litar på Tidal med all deras MQA-fiffel.
Dock så är Spotify praktiskt när alla andra också har det o man vill länka musik till dom, o så är Spotify Connect riktigt smidigt o najs.

Vad skumt att det tar så lång tid för Spotify att lansera deras HiFi-variant, de utannonerade det och sen blev det bara tyst från deras sida. Undrar vad som hände, kanske blev deras planer störda av att Apple uppgraderade sin tjänst utan prishöjning?

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-09 23:06

goat76 skrev:
Tell skrev:Skulle jag nångång byta från Spotify så skulle jag gå garsnterat ta Qubuz, både för att dom tydligen ska ge bättre betalt till artisterna o också för att jag verkligen inte litar på Tidal med all deras MQA-fiffel.
Dock så är Spotify praktiskt när alla andra också har det o man vill länka musik till dom, o så är Spotify Connect riktigt snikigt o bajs.

Vad skumt att det tar så lång tid för Spotify att lansera deras HiFi-variant, de utannonerade det och sen blev det bara tyst från deras sida. Undrar vad som hände?

Ja ganska så märkligt. Dom märkte att alla andra började köra lossless för en billig summa o kanske bara försökte hålla kvar folk genom att säga "aamen vi släpper också lossless snart, så ni kan stanna hos oss!" men utan att ha nån faktisk plan. Vet inte, men skumt är det iaf!
Men sen å andra sidan så bryr jag mig personligen inte så mycket, du vet ju hur bra jag tycker att 320kbps räcker så :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-09 23:26

Jag kör Spotify och tycker 320 kbps duger gott och väl. Det är nog ytterst sällan som formatet är flaskhalsen i alla fall. Däremot kunde de gärna lägga lite energi på gränssnittet i Apple-TV-appen. Hur vore det om det gick att köa låtar t.ex.? Det är ju helt absurt att inte den funktionen finns.

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-10 01:06

Magnuz skrev:Jag kör Spotify och tycker 320 kbps duger gott och väl. Det är nog ytterst sällan som formatet är flaskhalsen i alla fall. Däremot kunde de gärna lägga lite energi på gränssnittet i Apple-TV-appen. Hur vore det om det gick att köa låtar t.ex.? Det är ju helt absurt att inte den funktionen finns.

Misstänker att det är så gott som samma halvdåliga spelare som på Android TV, o ja jag fattar inte varför dom fortfarande inte lyckats göra den bättre än vad den är. Dom har ju saaakta men säkert uppdaterat den, men dom hade ju kunnat göra den betydligt bättre på rekordtid bara dom hade velat. Trist som fan.
Men som tur är så har vi ju ändå Spotify Connect, så TV-klienten går ju att styra med telefonen om man vill det :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-10 01:32

Ljudet suger med Spotify via telefonen. Ingen aning om varför men så är det. Eller åtminstone var det så för några år sedan. Jag har bara använt Apple-TV-appen sedan den kom, vilket i och för sig också tog evigheter… Jag gissar att den streamar i lägre kvalitet när man använder telefonen. Jag hade också problem med hack och avbrott.

Tell

Inläggav Tell » 2022-01-10 01:51

Fast kör du Spotify Connect för att styra Spotify-appen på din TV så ska den ju köra maxkvalitet? Funkar iaf klockers för mig med mina Android i prylar o jag har svårt att tro att Apple skulle göra det sämre.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-10 07:25

Ni som menar att 320 kb/s duger. Och ni som kanske även menar att det inte är någon enkelt hörbar förbättring med FLAC:
Vad är det ni lyssnar på för musik?
Kan det vara övrig apparatur och kringutrustning som utgör en flaskhals för uppfattningen?

PS
Jag tyckte tidigare att 320 dög utmärkt och att skillnaden mot att spela samma vax på CD var oväsentlig eller till och med ohörbar. Men av olika orsaker så ändrade jag min uppfattning. Det hade förstås varit väldigt bra (fördelaktigt) om jag hade fortsatt att ha den tidigare uppfattningen. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-10 10:26

Tell skrev:Fast kör du Spotify Connect för att styra Spotify-appen på din TV så ska den ju köra maxkvalitet? Funkar iaf klockers för mig med mina Android i prylar o jag har svårt att tro att Apple skulle göra det sämre.

Ja just det, det är ju en annan sak än att streama via telefonen. Har inte provat faktiskt, får göra det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-10 10:37

Strmbrg skrev:Ni som menar att 320 kb/s duger. Och ni som kanske även menar att det inte är någon enkelt hörbar förbättring med FLAC:
Vad är det ni lyssnar på för musik?
Kan det vara övrig apparatur och kringutrustning som utgör en flaskhals för uppfattningen?

Musik är mycket blandat, allt mellan klassiskt, jazz, rock, pop och metal. En viss övervikt för gubbrock kanske. :)

Jag har inte provat att jämföra så mycket och en vettig jämförelse kräver ju att man vet att det är samma master, att det är nivåkalibrerat o.s.v. Jag är väl av den åsikten att om en skillnad är så liten att den är svårdetekterbar är den nog inte så viktig heller. Det går helt säkert att hitta musik där det hörs skillnad men jag känner inte att det är så viktigt för mig.

klacke

Inläggav klacke » 2022-01-13 16:17

Jag kör både Tidal och Qobuz, oftast via ROON. Började med Tidal för flera år sedan och har varit nöjd med det. Men sen kom Qobuz till Sverige och jag ville testa. Nu lyssnar jag nästan uteslutande på Qobuz. Funderar på att avsluta Tidal abonnemanget men som någon skrev så kostar det ju bara som en platta i månaden så jag får se när jag gör det. Om jag skulle välja en av dom så är Qobuz givet för mig. En anledning till att jag föredrar Qobuz, men inte den enda, är att jag inte gillar MQA. Det handlar mest om hur företaget bakom MQA uppför sig, hur dom inte välkomnar diskussion kring sitt format och hur dom motarbeatar sådana som kritiserar MQA. Så märkligt beteende tycker jag. Varför är dom så rädda? Vad försöker dom dölja? Tycker att Tidal gjorde fel när dom bestämde sig för MQA.

Jag kör premium eller vad det kan heta hos bägge. På min anläggning hör man skillnad på Flac och lägre upplösta mp3 versioner. Vissa skivor finns ju också i väldigt högupplösta versioner och visst kan man, om inspelningar är bra, hör skillnad på en 44Khz/16bit version och en 96Khz/24bit version. Men utbudet av så högupplösta skivor är väldigt litet så 44Khz/16bit räcker för mig. Lägre kvalitet (spotify) är inget för mig närjag lyssnar på hemanläggningen. I mobilen spelar det väl ingen roll om man inte har en extern dac. Men det orkar jag inte släpa runt på.
Lyssnar på b.l.a på friforms jazz, experimentell (eletronisk), konstmusik, minimalistisk techno, drone, gamelan, och ja sånt som är bra helt enkelt....
:D

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-13 17:12

klacke skrev:Varför är dom så rädda? Vad försöker dom dölja? Tycker att Tidal gjorde fel när dom bestämde sig för MQA.

För att det är en bluff.
klacke skrev:Vissa skivor finns ju också i väldigt högupplösta versioner och visst kan man, om inspelningar är bra, hör skillnad på en 44Khz/16bit version och en 96Khz/24bit version.

Prova att sampla ned 24/96 versionen och jämför igen med den ej nedsamplade.
Kod: Markera allt
sox in.flac --bits 16 out.flac rate -uL 44.1k dither -s
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-01-14 03:32

Jag träffade en ljudnörd igår som tyckte att Qobuz lät bättre än Tidal.... Han upplevde Tidal som mindre neutral, dvs. det var mer bas. Körde visst med några Elektrostater som jag inte kände till. Tänkte på det efteråt att de är ju inte högtalare som är kända för direkt basigt ljud, men det kanske är lättare att höra skillnader i basåtergivning med sådana högtalare.... :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-14 08:33

FBK skrev:Jag träffade en ljudnörd igår som tyckte att Qobuz lät bättre än Tidal.... Han upplevde Tidal som mindre neutral, dvs. det var mer bas. Körde visst med några Elektrostater som jag inte kände till. Tänkte på det efteråt att de är ju inte högtalare som är kända för direkt basigt ljud, men det kanske är lättare att höra skillnader i basåtergivning med sådana högtalare.... :?

Nörden jämför olika utgåvor eller inbillar sig. Ett tredje alternativ är att Nörden inte ställt in uppspelningsklienterna rätt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-01-14 08:50

Det fina vore om inbillningen vore konstant, dvs att man (utan kostsamma investeringar) kunde inbilla sig att man upplever ett mycket fint ljud.
Och att den inbillningen sitter i.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-14 09:12

Ja, det är nog enda haken med inbillning.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi