Moderator: Redaktörer
Bipen skrev:Funderar på att skaffa en nålvåg med digital visning och har hittat en Dynavox TW-2 och en Ortofon DS-3 som verkar väldigt lika, se länk nedan. Förutom skillnaden i pris 495 vs 1690 kr så ser det ut som att de väger på lite olika höjd över skivan. Har det någon betydelse? Om någon av er har en av dem eller liknande och har testat med lite olika höjd typ 1 – 5 mm över skivtallriken vad blev resultatet, diffar det något?
https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/nalvagar/
olaume skrev:Jag har två nålvågar, en klassisk digital som jag tror jag köpte på Svalander och en ny S-Duo kombinerad nålvåg och nålrengöring från Humming Guru. De mäter nästan exakt lika, på någon hundradels gram när. Så jag tror inte det spelar så stor roll.
Bipen skrev:olaume skrev:Jag har två nålvågar, en klassisk digital som jag tror jag köpte på Svalander och en ny S-Duo kombinerad nålvåg och nålrengöring från Humming Guru. De mäter nästan exakt lika, på någon hundradels gram när. Så jag tror inte det spelar så stor roll.
jag kanske skall förtydliga. Jag menade att med en och samma nålvåg mäta på typ 1 och 5 mm över skivan och se om mätresultatet diffar.
Bipen skrev:@ Bill50x
Det där kan stämma i teorin men har du provat och sett att teorin också stämmer i verkligheten?
Bill50x skrev:Bipen skrev:olaume skrev:Jag har två nålvågar, en klassisk digital som jag tror jag köpte på Svalander och en ny S-Duo kombinerad nålvåg och nålrengöring från Humming Guru. De mäter nästan exakt lika, på någon hundradels gram när. Så jag tror inte det spelar så stor roll.
jag kanske skall förtydliga. Jag menade att med en och samma nålvåg mäta på typ 1 och 5 mm över skivan och se om mätresultatet diffar.
Du ska mäta nåltrycket med nålen på samma höjd över skivtallriken som när du har en skiva liggande där. När du balanserar nolläget på tonarmen är det just skivytan som är referensen. Dvs det är därifrån du applicerar nåltrycket.
Tänk så här: Om du nollar armen med 5 mm kvar till ytan kommer du behöva ett visst "nåltryck" innan nålen landar på skivan. Så det "trycket" behöver du addera till tänkt/önskat värde för att få det hela rätt.
Väljer man nålvåg väljer man alltså den där mätpunkten ligger på samma höjd över skivtallriken som skivan gör. Alternativt bygger du ett podie som du ställer på spelarens bottenplatta precis utanför skivtallriken och vars höjd gör att nålen på pickupen ligger i höjd med en skiva.
Ska man vara riktigt petig så varierar tjockleken på skivor lite grann och vill man ha exakt samma nåltryck på alla skivor ska man kompensera för detta. Själv är jag lat och skulle aldrig drömma att hålla på och labba med detta. För enkelhetens skull har jag ställt in ett värde 2/10 gram under rekommenderat max-värde på en normal skiva och så får det bli vad det blir på typ 180-200g skivor
/ B
Bipen skrev:Om Bills resonemang och test stämmer innebär det att alla nålvågar som inte mäter på samma nivå som en normaltjock skiva visar fel värden. Sedan kan man förstås fråga sig hur stor betydelse det har att nålvågen visar typ 0,2 gram fel eller så.
Bill50x skrev:Bipen skrev:Om Bills resonemang och test stämmer innebär det att alla nålvågar som inte mäter på samma nivå som en normaltjock skiva visar fel värden. Sedan kan man förstås fråga sig hur stor betydelse det har att nålvågen visar typ 0,2 gram fel eller så.
En nålvåg som inte mäter efter en skivans höjd är ingen bra nålvåg.
Men, jag vet inte om det är någon skillnad mellan tonarmar som använder fjäder för att erhålla ett givet nåltryck eller där man flyttar en vikt utmed en skala.
0,2 gram ger förmodligen ingen hörbar skillnad, möjligen i extremfall med kraftigt utstyrda skivor. När jag hade problem med Telarcs "1812" hjälpte dock inte högre nåltryck, nålen/armen hamnade ändå inne på etiketten vid avspelning. Lösningen där var att öka den effektiva massan (genom en liten blybit på pickuphuset) och ombalansering av tonarmen, en Mayware Formula 4.
/ B
RogerGustavsson skrev:Nja, nålarmens gummi brukar åldras och stelna till och visst slits även diamanten. Tillverkarna brukar hävda att 500 timmar kan vara en gräns att hålla sig till. Någon som sett riktiga bilder på nålspetsarnas slitage?
hifikg skrev:
Vad är det som sliter ut en diamant? Knappast mjuk vinyl, väl? Gummiupphängningar och elektronik må vara hänt. Och jag kan tänka mig att det kan samlas en del skräp på diamanten med tiden, men det är väl bara att skala bort med en kniv eller dylikt.
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, nålarmens gummi brukar åldras och stelna till och visst slits även diamanten. Tillverkarna brukar hävda att 500 timmar kan vara en gräns att hålla sig till. Någon som sett riktiga bilder på nålspetsarnas slitage?
Vad är det som sliter ut en diamant? Knappast mjuk vinyl, väl? Gummiupphängningar och elektronik må vara hänt. Och jag kan tänka mig att det kan samlas en del skräp på diamanten med tiden, men det är väl bara att skala bort med en kniv eller dylikt.
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, nålarmens gummi brukar åldras och stelna till och visst slits även diamanten. Tillverkarna brukar hävda att 500 timmar kan vara en gräns att hålla sig till. Någon som sett riktiga bilder på nålspetsarnas slitage?
peterh skrev:Nålar får en karaktäristisk slityta, det finns/fanns mikroskåp för att kolla på nålen. Synd bäst rakt "framifrån" som ett
trappsteg på nålen. Har numera inte tillgång till ett sådant men andra på faktiskt har säkert.
hifikg skrev:Ska konsultera en expert på diamanter o höra om de verkligen kan slitas ner av vinyl.
hifikg skrev:Det ligger i deras intresse att påstå att pickuper måste bytas efter några hundra timmars lyssning, vojne, det e ju nästan som nålar till stenkakor
Bill50x skrev:hifikg skrev:Det ligger i deras intresse att påstå att pickuper måste bytas efter några hundra timmars lyssning, vojne, det e ju nästan som nålar till stenkakor
Jomenvisst ska man förhålla sig till de som talar. Söker du på nätet kommer du hitta bevis på att diamanter faktiskt slits. Du kommer också hitta (bild-)bevis hur vinylen förstörts av slitna diamantnålar.
Vi som har hörseln kvar hör dessutom hur en pickup försämras med tiden, vilket som påpekats tidigare inte bara beror på att diamanten slits utan även på att gummit i upphähningen av nålarmen åldras. Sliten vinyl är inte heller så kul... Djävulskap kommer sällan ensamt. Apropå det så lät din direktgraverade siva inte bättre hos min kamrat idag, det distade rejält, precis som hos Vinylbutikens Kuzma. Den rippning du fått av mig låter iofs ännu sämre men det är en annan femmaKlipper gör det - och det rejält.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster