Nålvåg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bipen

Nålvåg

Inläggav Bipen » 2022-12-08 19:16

Funderar på att skaffa en nålvåg med digital visning och har hittat en Dynavox TW-2 och en Ortofon DS-3 som verkar väldigt lika, se länk nedan. Förutom skillnaden i pris 495 vs 1690 kr så ser det ut som att de väger på lite olika höjd över skivan. Har det någon betydelse? Om någon av er har en av dem eller liknande och har testat med lite olika höjd typ 1 – 5 mm över skivtallriken vad blev resultatet, diffar det något?

https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/nalvagar/

Användarvisningsbild
olaume

Re: Nålvåg

Inläggav olaume » 2022-12-08 22:09

Bipen skrev:Funderar på att skaffa en nålvåg med digital visning och har hittat en Dynavox TW-2 och en Ortofon DS-3 som verkar väldigt lika, se länk nedan. Förutom skillnaden i pris 495 vs 1690 kr så ser det ut som att de väger på lite olika höjd över skivan. Har det någon betydelse? Om någon av er har en av dem eller liknande och har testat med lite olika höjd typ 1 – 5 mm över skivtallriken vad blev resultatet, diffar det något?

https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/nalvagar/

Jag har två nålvågar, en klassisk digital som jag tror jag köpte på Svalander och en ny S-Duo kombinerad nålvåg och nålrengöring från Humming Guru. De mäter nästan exakt lika, på någon hundradels gram när. Så jag tror inte det spelar så stor roll.

Användarvisningsbild
Bipen

Inläggav Bipen » 2022-12-08 22:57

olaume skrev:Jag har två nålvågar, en klassisk digital som jag tror jag köpte på Svalander och en ny S-Duo kombinerad nålvåg och nålrengöring från Humming Guru. De mäter nästan exakt lika, på någon hundradels gram när. Så jag tror inte det spelar så stor roll.

Jag kanske skall förtydliga. Jag menade att med en och samma nålvåg mäta först på normal höjd och sedan 5 mm högre upp och se om mätresultatet diffar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-12-08 23:14

Bipen skrev:
olaume skrev:Jag har två nålvågar, en klassisk digital som jag tror jag köpte på Svalander och en ny S-Duo kombinerad nålvåg och nålrengöring från Humming Guru. De mäter nästan exakt lika, på någon hundradels gram när. Så jag tror inte det spelar så stor roll.

jag kanske skall förtydliga. Jag menade att med en och samma nålvåg mäta på typ 1 och 5 mm över skivan och se om mätresultatet diffar.

Du ska mäta nåltrycket med nålen på samma höjd över skivtallriken som när du har en skiva liggande där. När du balanserar nolläget på tonarmen är det just skivytan som är referensen. Dvs det är därifrån du applicerar nåltrycket.

Tänk så här: Om du nollar armen med 5 mm kvar till ytan kommer du behöva ett visst "nåltryck" innan nålen landar på skivan. Så det "trycket" behöver du addera till tänkt/önskat värde för att få det hela rätt.

Väljer man nålvåg väljer man alltså den där mätpunkten ligger på samma höjd över skivtallriken som skivan gör. Alternativt bygger du ett podie som du ställer på spelarens bottenplatta precis utanför skivtallriken och vars höjd gör att nålen på pickupen ligger i höjd med en skiva.

Ska man vara riktigt petig så varierar tjockleken på skivor lite grann och vill man ha exakt samma nåltryck på alla skivor ska man kompensera för detta. Själv är jag lat och skulle aldrig drömma att hålla på och labba med detta. För enkelhetens skull har jag ställt in ett värde 2/10 gram under rekommenderat max-värde på en normal skiva och så får det bli vad det blir på typ 180-200g skivor :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-08 23:42

Sån här har jag, duger inte en sån nuförtiden?
Bilagor
nalvag.png
nalvag.png (103.08 KiB) Visad 2040 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-12-09 07:16

Den där duger nog alldeles utmärkt. :)

Användarvisningsbild
Bipen

Inläggav Bipen » 2022-12-09 08:47

@ Bill50x
Det där kan stämma i teorin men har du provat och sett att teorin också stämmer i verkligheten?

@hifikg
@Conan
Jag har redan en sådan men tyvärr funkar den inte om du behöver ställa in 5 grams nåltryck för att spela av 78-varvare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-12-09 15:48

Bipen skrev:@ Bill50x
Det där kan stämma i teorin men har du provat och sett att teorin också stämmer i verkligheten?

Så klart. Balansera tonarmen så nålen hänger ca 5 mm över skivan, med nollställt nålttryck givetvis. Öka sedan nåltrycket tills nålen precis nuddar vid skivan. Vilket "nåltryck" har du då ställt in? Tänk dig då att skalan visar (bara för att ta ett mått) 0,3 g. Om du då önskar 2,0 grams tryck måste du ställa skalan på 2,3 för att erhålla det önskade värdet. Något som är lätt att kolla med en bra nålvåg ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-12-09 23:07

Bill50x skrev:
Bipen skrev:

jag kanske skall förtydliga. Jag menade att med en och samma nålvåg mäta på typ 1 och 5 mm över skivan och se om mätresultatet diffar.

Du ska mäta nåltrycket med nålen på samma höjd över skivtallriken som när du har en skiva liggande där. När du balanserar nolläget på tonarmen är det just skivytan som är referensen. Dvs det är därifrån du applicerar nåltrycket.

Tänk så här: Om du nollar armen med 5 mm kvar till ytan kommer du behöva ett visst "nåltryck" innan nålen landar på skivan. Så det "trycket" behöver du addera till tänkt/önskat värde för att få det hela rätt.

Väljer man nålvåg väljer man alltså den där mätpunkten ligger på samma höjd över skivtallriken som skivan gör. Alternativt bygger du ett podie som du ställer på spelarens bottenplatta precis utanför skivtallriken och vars höjd gör att nålen på pickupen ligger i höjd med en skiva.

Ska man vara riktigt petig så varierar tjockleken på skivor lite grann och vill man ha exakt samma nåltryck på alla skivor ska man kompensera för detta. Själv är jag lat och skulle aldrig drömma att hålla på och labba med detta. För enkelhetens skull har jag ställt in ett värde 2/10 gram under rekommenderat max-värde på en normal skiva och så får det bli vad det blir på typ 180-200g skivor :-)

/ B

Jag håller med. Det är hyggligt känsligt vilken höjd över tallriken man mäter. Ställ in på normal höjd. Så tjockare skivor får en liten annorlunda inställning i flera avseenden.

Det får man leva med.

Användarvisningsbild
Bipen

Inläggav Bipen » 2022-12-10 13:12

Om Bills resonemang och test stämmer innebär det att alla nålvågar som inte mäter på samma nivå som en normaltjock skiva visar fel värden. Sedan kan man förstås fråga sig hur stor betydelse det har att nålvågen visar typ 0,2 gram fel eller så.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-12-10 14:54

Bipen skrev:Om Bills resonemang och test stämmer innebär det att alla nålvågar som inte mäter på samma nivå som en normaltjock skiva visar fel värden. Sedan kan man förstås fråga sig hur stor betydelse det har att nålvågen visar typ 0,2 gram fel eller så.

En nålvåg som inte mäter efter en skivans höjd är ingen bra nålvåg.

Men, jag vet inte om det är någon skillnad mellan tonarmar som använder fjäder för att erhålla ett givet nåltryck eller där man flyttar en vikt utmed en skala.

0,2 gram ger förmodligen ingen hörbar skillnad, möjligen i extremfall med kraftigt utstyrda skivor. När jag hade problem med Telarcs "1812" hjälpte dock inte högre nåltryck, nålen/armen hamnade ändå inne på etiketten vid avspelning. Lösningen där var att öka den effektiva massan (genom en liten blybit på pickuphuset) och ombalansering av tonarmen, en Mayware Formula 4.

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-12-10 19:00

Bill50x skrev:
Bipen skrev:Om Bills resonemang och test stämmer innebär det att alla nålvågar som inte mäter på samma nivå som en normaltjock skiva visar fel värden. Sedan kan man förstås fråga sig hur stor betydelse det har att nålvågen visar typ 0,2 gram fel eller så.

En nålvåg som inte mäter efter en skivans höjd är ingen bra nålvåg.

Men, jag vet inte om det är någon skillnad mellan tonarmar som använder fjäder för att erhålla ett givet nåltryck eller där man flyttar en vikt utmed en skala.

0,2 gram ger förmodligen ingen hörbar skillnad, möjligen i extremfall med kraftigt utstyrda skivor. När jag hade problem med Telarcs "1812" hjälpte dock inte högre nåltryck, nålen/armen hamnade ändå inne på etiketten vid avspelning. Lösningen där var att öka den effektiva massan (genom en liten blybit på pickuphuset) och ombalansering av tonarmen, en Mayware Formula 4.

/ B

Fast frågan här är ju om 1,8 g är mer rätt nåltryck för just ditt exemplar av pickupen än det rekommenderade 2,0? Eller är det kanske t.o.m. 2,2 g det ska vara? Vad det står som rekommenderat nåltryck i manualen är ju bara en variant av vad det "ska vara". Är minsta nåltryck för att erhålla fullgod spårning det som det "ska vara"? Är spårning samt korrekt nålgeometri mot LP-skivan mest korrekt? Hur ska man värdera friktion och slitage på skivorna?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-10 19:04

Visst fick man väl lära sig att det var bättre med lite för mycket än lite för lite nåltryck? Med för lite far nålen runt i spåren o sliter sönder dem, fast man skulle tro att för mycket är det som gör mest skada. Fast det är väl som vanligt, lagom är bäst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-10 19:17

Nåltrycket allena säger inte allt, det är ju olika hur trycket fördelas i spåret beroende på nålspetsens utformning. Om anliggningsytan är stor fördelas trycket över ett större område och ger då inte mer slitage även om nåltrycket skulle vara lite högre.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-12-11 12:09

Trådens fråga är om vågens höjd över tallriken spelar roll för mätningen. Det påverkar. Hur kritiskt det är kan vi diskutera.

Nåltrycket påverkar skatingen eller det vi kallar antiskating.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-11 17:14

Hur kan pickuper slitas ut? Elektriskt? För diamantnålen lär väl hålla forever liksom. Min MC30 Super har varit med i en herrans massa år nu och lär få hänga med till döden skiljer oss åt, om ingen vill köpa eländet förstås :) Låt vara att den bara får gräva i vinyl 2-3 dagar om året, men ändå, inte tror jag att diamanten har slitits särskilt mycket. Kom nu inte och säg att det inte är äkta diamanter, det vore som att säga att Tomten inte finns!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-11 17:27

Nja, nålarmens gummi brukar åldras och stelna till och visst slits även diamanten. Tillverkarna brukar hävda att 500 timmar kan vara en gräns att hålla sig till. Någon som sett riktiga bilder på nålspetsarnas slitage?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-11 17:31

RogerGustavsson skrev:Nja, nålarmens gummi brukar åldras och stelna till och visst slits även diamanten. Tillverkarna brukar hävda att 500 timmar kan vara en gräns att hålla sig till. Någon som sett riktiga bilder på nålspetsarnas slitage?

Vad är det som sliter ut en diamant? Knappast mjuk vinyl, väl? Gummiupphängningar och elektronik må vara hänt. Och jag kan tänka mig att det kan samlas en del skräp på diamanten med tiden, men det är väl bara att skala bort med en kniv eller dylikt.

Användarvisningsbild
Bipen

Inläggav Bipen » 2022-12-11 17:36

hifikg skrev:
Vad är det som sliter ut en diamant? Knappast mjuk vinyl, väl? Gummiupphängningar och elektronik må vara hänt. Och jag kan tänka mig att det kan samlas en del skräp på diamanten med tiden, men det är väl bara att skala bort med en kniv eller dylikt.

Med kniv 8O

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-11 18:15

Med tändsticksplånet rekommenderades av en del.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2022-12-11 18:41

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Nja, nålarmens gummi brukar åldras och stelna till och visst slits även diamanten. Tillverkarna brukar hävda att 500 timmar kan vara en gräns att hålla sig till. Någon som sett riktiga bilder på nålspetsarnas slitage?

Nålar får en karaktäristisk slityta, det finns/fanns mikroskåp för att kolla på nålen. Synd bäst rakt "framifrån" som ett
trappsteg på nålen. Har numera inte tillgång till ett sådant men andra på faktiskt har säkert.

Smuts samlas men tas lätt bort med en pensel eller skivborste.
Håller man skivorna rena och dammfria minskar både slitage och nedsmutsning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-12-11 21:01

Mirre på Veteran Hifi har mikroskop å jigg som man fäster pu i.
De e koplat datorn så de e lätt å se slitage å andra defekter direkt skärmen.

Sen bygger Mirre ruskit fina vinyl svarvar själv.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-12-11 22:00

hifikg skrev:

Jodå, diamant slits också. Kolla denna text som jag hittade på nätet:

"Wear, Tear and Life

So we know that the more extreme line contacts reduce wear.... but what is the difference?

Apparently according to Jico (manufacturer of the highly regarded SAS stylus), the amount of playing time where a stylus will maintain its specified level of distortion at 15kHz is as follows:

Spherical / Conical - 150hrs
Eliptical - 250hrs
Shibata/Line contact - 400hrs
SAS/MicrRidge - 500hrs

This is not to say that at 500 hrs a SAS stylis is "worn out" - but at that stage the wear has reached the point where distortion at 15kHz surpasses the level specified by Jico for a new stylus. (Which I believe is 3%).

Some manufacturers have traditionally defined a stylus as being "worn out" when it starts to damage the record... in these terms the figures provided by Jico can at least be doubled, and in some cases quadrupled."

Det jag minns från tidigare diskussioner är att man bör kolla nålen efter typ 1000 timmar, eller när det börjar låta illa.

Jag minns också min erfarenhet av Linns pickup "Basic" som lät ganska illa de första 25-50 timmarna, sedan lät pickupen bra i typ en månad sedan började det låta allt sämre. Att pickupen, med sin runda nål, lät illa i innerspår under hela tiden var en annan sak. I den engelska texten ovan anger man ca 150 timmar som speltid på en rund nål innan disten vid 15kHz blir för hög.

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2022-12-11 22:26

peterh skrev:Nålar får en karaktäristisk slityta, det finns/fanns mikroskåp för att kolla på nålen. Synd bäst rakt "framifrån" som ett
trappsteg på nålen. Har numera inte tillgång till ett sådant men andra på faktiskt har säkert.

Skärmbild 2022-12-11 211410.jpg
Skärmbild 2022-12-11 211410.jpg (100.16 KiB) Visad 1688 gånger

USB-mikroskop i all ära men inget slår ju en riktig SEM. :D Här en bild jag själv tagit på en AT 125LC och man ser tydligt slitaget som "platta" och släta områden på vardera sidan av spetsen på nålen. Nålslipningen "LC" står för Line Contact. Borde se ut nåt sånt här alltså:

Skärmbild 2022-12-11 212318.jpg
Skärmbild 2022-12-11 212318.jpg (16.77 KiB) Visad 1688 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-12 02:01

O så säger de att "Diamonds are forever"
Ska konsultera en expert på diamanter o höra om de verkligen kan slitas ner av vinyl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-12-12 09:12

På vinylskivan samlas ju damm och partiklar.

En sliten nål uppträder så här.

Bild

Bild

http://pspatialaudio.com/stylus_wear.htm

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-12-12 12:30

hifikg skrev:Ska konsultera en expert på diamanter o höra om de verkligen kan slitas ner av vinyl.

En gång i tiden körde jag miniracing och byggde mina egna motorer. Behövde koppartråd (till rotorn) och besökte en lindarverkstad i Gamla Stan. Det fanns sådana verkstäder (elmotorer och liknande) på den tiden (slutet 60-tal). När jag berättade för innehavaren vad jag skulle ha tråden till svarade han "en sådan motor kommer inte att röra sig". Han blev mäkta förvånad när jag berättade att en sådan motor, vägandes ca 20 gram, kunde prestera närmare 300.000 varv/minut, i peaken dra över 30 ampere och slunga iväg en bil i skala 1:24 till 100 km/t på en halv sekund.

Så jag skulle inte ge mycket för ett uttalande från en diamantexpert när det gäller vinyl ;-) Prata med tillverkare av pickuper istället!

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-12 18:35

Det ligger i deras intresse att påstå att pickuper måste bytas efter några hundra timmars lyssning, vojne, det e ju nästan som nålar till stenkakor :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-12-13 01:05

hifikg skrev:Det ligger i deras intresse att påstå att pickuper måste bytas efter några hundra timmars lyssning, vojne, det e ju nästan som nålar till stenkakor :)

Jomenvisst ska man förhålla sig till de som talar. Söker du på nätet kommer du hitta bevis på att diamanter faktiskt slits. Du kommer också hitta (bild-)bevis hur vinylen förstörts av slitna diamantnålar.

Vi som har hörseln kvar hör dessutom hur en pickup försämras med tiden, vilket som påpekats tidigare inte bara beror på att diamanten slits utan även på att gummit i upphähningen av nålarmen åldras. Sliten vinyl är inte heller så kul... Djävulskap kommer sällan ensamt. Apropå det så lät din direktgraverade siva inte bättre hos min kamrat idag, det distade rejält, precis som hos Vinylbutikens Kuzma. Den rippning du fått av mig låter iofs ännu sämre men det är en annan femma :-) Klipper gör det - och det rejält.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-12-13 01:10

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Det ligger i deras intresse att påstå att pickuper måste bytas efter några hundra timmars lyssning, vojne, det e ju nästan som nålar till stenkakor :)

Jomenvisst ska man förhålla sig till de som talar. Söker du på nätet kommer du hitta bevis på att diamanter faktiskt slits. Du kommer också hitta (bild-)bevis hur vinylen förstörts av slitna diamantnålar.

Vi som har hörseln kvar hör dessutom hur en pickup försämras med tiden, vilket som påpekats tidigare inte bara beror på att diamanten slits utan även på att gummit i upphähningen av nålarmen åldras. Sliten vinyl är inte heller så kul... Djävulskap kommer sällan ensamt. Apropå det så lät din direktgraverade siva inte bättre hos min kamrat idag, det distade rejält, precis som hos Vinylbutikens Kuzma. Den rippning du fått av mig låter iofs ännu sämre men det är en annan femma :-) Klipper gör det - och det rejält.

/ B

Jag har sällan lyssnat på det spåret, det är mest "Hands & Feet" som snurrats fram, märkligt att jag inte noterat det i alla år, någon gång borde jag ha spelat hela skivan. Får veva igång svarven när skivan är återbördad och testa om min luftspelare är annorlunda :)

Diamanter kan gå upp i rök, förvandlas till koldioxid (!) i händelse av brand, så vakta era dyra pickuper!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi