Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?
Bill50x skrev:bensnake skrev:Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?
Om du vill ha flera källor (tex en cd-spelare och en streamer) så måste du åtminstone ha någon form av omkoppling och det verkar det inte finnas på slutsteget. Möjligen är det så att slutsteget spelar allt som matas in, dvs om du har både streamer och CD igång kommer båda att låta samtidigt. Det behöver ju inte vara någon nackdel, det är enkelt att stänga av den källa som inte används.
/ B
hifikg skrev:Det ser mer ut som en integrerad förstärkare. Min Andersson har använts med försteg enligt tidigare ägare, men Erik säger att det är helt onödigt. Någon dag får jag väl prova, även om jag ser den som en integrerad förstärkare då den har både ingångsväljare och volymkontroll, precis som din.
bensnake skrev:hifikg skrev:Det ser mer ut som en integrerad förstärkare. Min Andersson har använts med försteg enligt tidigare ägare, men Erik säger att det är helt onödigt. Någon dag får jag väl prova, även om jag ser den som en integrerad förstärkare då den har både ingångsväljare och volymkontroll, precis som din.
Det handlar om två monoslutsteg förpackade i en låda (med gemensam strömförsörjning) som kompletterats med 3 ingångar samt ingångsväljare. Det fungerar alltså som en integrerad stärk i anslutnings- och användarhänseende. Jag körde själv med Eriks konstruktioner, dels Silver Night PP-monoblocken med volymkontroll (som jag senare kompletterade med ett Premier-försteg) och därefter Silver Night Mk.2 SET stereoslutsteg med volymkontroll, utan externt försteg och det funkade utmärkt. Vill bara förvissa mig om att det inte borde vara några problem i detta fall.
hifikg skrev:bensnake skrev:hifikg skrev:Det ser mer ut som en integrerad förstärkare. Min Andersson har använts med försteg enligt tidigare ägare, men Erik säger att det är helt onödigt. Någon dag får jag väl prova, även om jag ser den som en integrerad förstärkare då den har både ingångsväljare och volymkontroll, precis som din.
Det handlar om två monoslutsteg förpackade i en låda (med gemensam strömförsörjning) som kompletterats med 3 ingångar samt ingångsväljare. Det fungerar alltså som en integrerad stärk i anslutnings- och användarhänseende. Jag körde själv med Eriks konstruktioner, dels Silver Night PP-monoblocken med volymkontroll (som jag senare kompletterade med ett Premier-försteg) och därefter Silver Night Mk.2 SET stereoslutsteg med volymkontroll, utan externt försteg och det funkade utmärkt. Vill bara förvissa mig om att det inte borde vara några problem i detta fall.
Precis så är min integrerade Andersson förstärkare uppbyggd. Enligt Erik "i princip" 2 st Silver Night i en låda, med ingångsväljare och volymkontroll. Ev skillnader ska jag utröna så småningom. Varför bytte du bort din Silver Night?
bensnake skrev:Bill50x skrev:bensnake skrev:Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?
Om du vill ha flera källor (tex en cd-spelare och en streamer) så måste du åtminstone ha någon form av omkoppling och det verkar det inte finnas på slutsteget. Möjligen är det så att slutsteget spelar allt som matas in, dvs om du har både streamer och CD igång kommer båda att låta samtidigt. Det behöver ju inte vara någon nackdel, det är enkelt att stänga av den källa som inte används.
/ B
Jo, det finns en omkopplare på baksidan, intill rca-ingångarna. Iofs spelar det mindre roll, då jag endast kommer ansluta en Naim-streamer/DAC.
Bill50x skrev:bensnake skrev:Bill50x skrev:Om du vill ha flera källor (tex en cd-spelare och en streamer) så måste du åtminstone ha någon form av omkoppling och det verkar det inte finnas på slutsteget. Möjligen är det så att slutsteget spelar allt som matas in, dvs om du har både streamer och CD igång kommer båda att låta samtidigt. Det behöver ju inte vara någon nackdel, det är enkelt att stänga av den källa som inte används.
/ B
Jo, det finns en omkopplare på baksidan, intill rca-ingångarna. Iofs spelar det mindre roll, då jag endast kommer ansluta en Naim-streamer/DAC.
Lustig konstruktion, har jag aldrig sett förut.
Med den angivna känsligheten på ingångarna skulle jag satsa på att köra utan (separat) försteg. Möjligen låna hem ett välrenomerat försteg bara för att prova.
Vilken Naim streamer/DAC avser du?
/ B
bensnake skrev:Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?
PerStromgren skrev:Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?
PerStromgren skrev:bensnake skrev:Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?
Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?
pLudio skrev:PerStromgren skrev:Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?
För en estetiskt ren framsida?
PerStromgren skrev:pLudio skrev:PerStromgren skrev:Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?
Ja, vi får väl vara glada att inte volymkontrollen också sitter på baksidan...
bensnake skrev:Jag valde den billigare (relativt övriga Naimstreamers) varianten, ND5 XS 2. Saknar display men jag tänker att all info man behöver finns i styrenheten (mobilen, plattan...).
The maximum output level at 1kHz from the RCA jacks was 2.1V [bra]
bensnake skrev:PerStromgren skrev:pLudio skrev:För en estetiskt ren framsida?
Well, DET hade varit anmärkningsvärt.
PerStromgren skrev:pLudio skrev:PerStromgren skrev:Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?
Strmbrg skrev:Svårt att svara på vad som behövs.
Jag kan bara svara utifrån mina erfarenheter, och då beträffande den senaste erfarenheten i frågan:
Jag använde Chord Hugo TT2 som försteg. Det är en DAC/lurförstärkare/försteg.
Jag fick efter en tid med Chorden för mig att jag skulle skaffa ett "riktigt" försteg. Ett Accuphase C-2150.
Det var INTE grundat i vare sig missnöje med Chorden som försteg eller ett behov av en massa ingångar och andra funktioner. Jag har bara en signalkälla.
Det var ENBART en grunka jag ville ha och av ett fabrikat jag hade förtroende för.
Jag beställde utan att vare sig ha provlyssnat eller ens sett apparaten i verkligheten. (Den fanns inte att tillgå inom landet annat än i Skåne, och dit ville jag inte åka för att låna hem den och kanske krångla med att åka tillbaks med den igen.)
Inbillning eller ej, så ger Accuphasen en väsentligt ökad klarhet i musiken. Både när jag lyssnar via lurar och via högtalare. Jag syftar nu enbart på återgivningen av "klassisk musik". Övriga musikgenrer lyssnar jag inte på och har inte ens brytt mig om att "testa" den med något annat.
Så, ja, det försteget "behövdes". Åtminstone ur perspektivet att jag nu upplever en väsentlig förbättring.
Hade jag aldrig jämfört så hade jag nog "suttit nöjd" med Chorden. Detta eftersom dess inverkan inte innebar någon distraktion i lyssnadet.
Chorden tjänstgör fortfarande i anläggningen, men numera enbart som DAC och för att kunna nyttja M Scalern till fullo.
Morello skrev:Ryska rör, hifikg - det ser förfärligt illa ut dessa dagar. Släng möget och köp nya JJ från PeterH.
hifikg skrev:Morello skrev:Ryska rör, hifikg - det ser förfärligt illa ut dessa dagar. Släng möget och köp nya JJ från PeterH.
Rören är tillverkade och sålda innan Putin slutade med blöjor. Jag ser det mer som att jag har rånat ryssarna på fina rör
Dessutom vet jag vem som äger JJ...
peterh skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Ryska rör, hifikg - det ser förfärligt illa ut dessa dagar. Släng möget och köp nya JJ från PeterH.
Rören är tillverkade och sålda innan Putin slutade med blöjor. Jag ser det mer som att jag har rånat ryssarna på fina rör
Dessutom vet jag vem som äger JJ...
Kan du expandera detta ?
Morello skrev:Ryska rör, hifikg - det ser förfärligt illa ut dessa dagar. Släng möget och köp nya JJ från PeterH.
Användare som besöker denna kategori: Skrote och 23 gäster