Behövs ett separat försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Behövs ett separat försteg?

Inläggav bensnake » 2023-01-17 23:12

Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Behövs ett separat försteg?

Inläggav Bill50x » 2023-01-18 00:27

bensnake skrev:Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?

Om du vill ha flera källor (tex en cd-spelare och en streamer) så måste du åtminstone ha någon form av omkoppling och det verkar det inte finnas på slutsteget. Möjligen är det så att slutsteget spelar allt som matas in, dvs om du har både streamer och CD igång kommer båda att låta samtidigt. Det behöver ju inte vara någon nackdel, det är enkelt att stänga av den källa som inte används.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-18 00:30

Bill50x skrev:
bensnake skrev:Har hittat ett "dual mono block" slutsteg (JJ 322, parallel SET 300B) med 3 par RCA-ingångar och en ALPS volymkontroll. Tillverkaren påstår att ett separat försteg inte behövs "for most digital sources". Ingångskänsligheten anges till 350mV (50kOhm ingångsimpedans). Vad säger ni som begriper?

Om du vill ha flera källor (tex en cd-spelare och en streamer) så måste du åtminstone ha någon form av omkoppling och det verkar det inte finnas på slutsteget. Möjligen är det så att slutsteget spelar allt som matas in, dvs om du har både streamer och CD igång kommer båda att låta samtidigt. Det behöver ju inte vara någon nackdel, det är enkelt att stänga av den källa som inte används.

/ B

Jo, det finns en omkopplare på baksidan, intill rca-ingångarna. Iofs spelar det mindre roll, då jag endast kommer ansluta en Naim-streamer/DAC.
Bilagor
Screenshot_20230117-233606.png
Screenshot_20230117-233606.png (809.37 KiB) Visad 1897 gånger
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2023-01-18 00:47

Det jag har läst säger att låg-ohmig utgång från t.ex DAC ska fungera bra med hög ingångsimpedans. Stämmer det? Någon som kan verifiera?
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
Topping DX5 II, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-18 00:55

Det ser mer ut som en integrerad förstärkare. Min Andersson har använts med försteg enligt tidigare ägare, men Erik säger att det är helt onödigt. Någon dag får jag väl prova, även om jag ser den som en integrerad förstärkare då den har både ingångsväljare och volymkontroll, precis som din.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 00:58

Input impedance: 50 kOhm

Kommer fungera bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-18 01:05

hifikg skrev:Det ser mer ut som en integrerad förstärkare. Min Andersson har använts med försteg enligt tidigare ägare, men Erik säger att det är helt onödigt. Någon dag får jag väl prova, även om jag ser den som en integrerad förstärkare då den har både ingångsväljare och volymkontroll, precis som din.

Det handlar om två monoslutsteg förpackade i en låda (med gemensam strömförsörjning) som kompletterats med 3 ingångar samt ingångsväljare. Det fungerar alltså som en integrerad stärk i anslutnings- och användarhänseende. Jag körde själv med Eriks konstruktioner, dels Silver Night PP-monoblocken med volymkontroll (som jag senare kompletterade med ett Premier-försteg) och därefter Silver Night Mk.2 SET stereoslutsteg med volymkontroll, utan externt försteg och det funkade utmärkt. Vill bara förvissa mig om att det inte borde vara några problem i detta fall.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-18 01:07

pLudio skrev:Input impedance: 50 kOhm

Kommer fungera bra.

Tack!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-18 01:15

bensnake skrev:
hifikg skrev:Det ser mer ut som en integrerad förstärkare. Min Andersson har använts med försteg enligt tidigare ägare, men Erik säger att det är helt onödigt. Någon dag får jag väl prova, även om jag ser den som en integrerad förstärkare då den har både ingångsväljare och volymkontroll, precis som din.

Det handlar om två monoslutsteg förpackade i en låda (med gemensam strömförsörjning) som kompletterats med 3 ingångar samt ingångsväljare. Det fungerar alltså som en integrerad stärk i anslutnings- och användarhänseende. Jag körde själv med Eriks konstruktioner, dels Silver Night PP-monoblocken med volymkontroll (som jag senare kompletterade med ett Premier-försteg) och därefter Silver Night Mk.2 SET stereoslutsteg med volymkontroll, utan externt försteg och det funkade utmärkt. Vill bara förvissa mig om att det inte borde vara några problem i detta fall.

Precis så är min integrerade Andersson förstärkare uppbyggd. Enligt Erik "i princip" 2 st Silver Night i en låda, med ingångsväljare och volymkontroll. Ev skillnader ska jag utröna så småningom. Varför bytte du bort din Silver Night?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-18 01:50

hifikg skrev:
bensnake skrev:

Precis så är min integrerade Andersson förstärkare uppbyggd. Enligt Erik "i princip" 2 st Silver Night i en låda, med ingångsväljare och volymkontroll. Ev skillnader ska jag utröna så småningom. Varför bytte du bort din Silver Night?

Jag kände att jag ville ha lite mer kraft utan att förlora SET/300B-känslan, så det fick bli en parallell-single-end-lösning. Har inte bestämt mig hundra än för vad det blir men det lutar åt JJ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-01-18 13:04

bensnake skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jo, det finns en omkopplare på baksidan, intill rca-ingångarna. Iofs spelar det mindre roll, då jag endast kommer ansluta en Naim-streamer/DAC.

Lustig konstruktion, har jag aldrig sett förut.

Med den angivna känsligheten på ingångarna skulle jag satsa på att köra utan (separat) försteg. Möjligen låna hem ett välrenomerat försteg bara för att prova.
Vilken Naim streamer/DAC avser du?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-18 18:09

Svårt att svara på vad som behövs.
Jag kan bara svara utifrån mina erfarenheter, och då beträffande den senaste erfarenheten i frågan:

Jag använde Chord Hugo TT2 som försteg. Det är en DAC/lurförstärkare/försteg.

Jag fick efter en tid med Chorden för mig att jag skulle skaffa ett "riktigt" försteg. Ett Accuphase C-2150.
Det var INTE grundat i vare sig missnöje med Chorden som försteg eller ett behov av en massa ingångar och andra funktioner. Jag har bara en signalkälla.
Det var ENBART en grunka jag ville ha och av ett fabrikat jag hade förtroende för.
Jag beställde utan att vare sig ha provlyssnat eller ens sett apparaten i verkligheten. (Den fanns inte att tillgå inom landet annat än i Skåne, och dit ville jag inte åka för att låna hem den och kanske krångla med att åka tillbaks med den igen.)

Inbillning eller ej, så ger Accuphasen en väsentligt ökad klarhet i musiken. Både när jag lyssnar via lurar och via högtalare. Jag syftar nu enbart på återgivningen av "klassisk musik". Övriga musikgenrer lyssnar jag inte på och har inte ens brytt mig om att "testa" den med något annat.

Så, ja, det försteget "behövdes". Åtminstone ur perspektivet att jag nu upplever en väsentlig förbättring.
Hade jag aldrig jämfört så hade jag nog "suttit nöjd" med Chorden. Detta eftersom dess inverkan inte innebar någon distraktion i lyssnadet.

Chorden tjänstgör fortfarande i anläggningen, men numera enbart som DAC och för att kunna nyttja M Scalern till fullo.

Chord-Electronics-Hugo-TT2-Review.jpg
Chord-Electronics-Hugo-TT2-Review.jpg (34.56 KiB) Visad 1697 gånger
Bilagor
p-accu-c2150-06.jpg
p-accu-c2150-06.jpg (1 MiB) Visad 1697 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-18 20:35

Bill50x skrev:
bensnake skrev:
Bill50x skrev:Om du vill ha flera källor (tex en cd-spelare och en streamer) så måste du åtminstone ha någon form av omkoppling och det verkar det inte finnas på slutsteget. Möjligen är det så att slutsteget spelar allt som matas in, dvs om du har både streamer och CD igång kommer båda att låta samtidigt. Det behöver ju inte vara någon nackdel, det är enkelt att stänga av den källa som inte används.

/ B

Lustig konstruktion, har jag aldrig sett förut.

Med den angivna känsligheten på ingångarna skulle jag satsa på att köra utan (separat) försteg. Möjligen låna hem ett välrenomerat försteg bara för att prova.
Vilken Naim streamer/DAC avser du?

/ B

Jag valde den billigare (relativt övriga Naimstreamers) varianten, ND5 XS 2. Saknar display men jag tänker att all info man behöver finns i styrenheten (mobilen, plattan...).

jansch

Inläggav jansch » 2023-01-18 21:26

Förvånande har ingen skrivit att varje steg, i praktiken elektronikburk, som läggs till i den anloga signalkedjan tillför distorsion/brus.
En verkliget,rent fysikaliskt, som inte går att undvika.

Nu är det ju så att bra konstruerade burkar har så låg dist att det inte egentligen spelar någon roll, åtminstone inte burkar med halvledarteknik. Dock, den analoga signalen blir sämre.

I vissa fall kan det faktiskt bli bättre när konstruktioner har så hög utgångsimpedans att t.ex frekvensgång påverkas. Då kan ett mellansteg, t.ex förförstärkare fungera som drivsteg.
Att vissa apparater har så hög utimpedans är heknasigt, helt enkelt idiotkonstruktioner. Tyvärr är high end/hifi-marknaden drabbade av sån skit.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-18 21:35

Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 21:40

PerStromgren skrev:Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?

För en estetiskt ren framsida?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-18 22:34

PerStromgren skrev:

Varför sitter ingångsväljaren på baksidan?

Därför att det tvivelsutan hade förstört looken att ha den på framsidan.
Bilagor
Skärmavbild 2023-01-18 kl. 21.33.59.png
Skärmavbild 2023-01-18 kl. 21.33.59.png (1.91 MiB) Visad 1604 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-01-18 22:46

pLudio skrev:

Ja, vi får väl vara glada att inte volymkontrollen också sitter på baksidan...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2023-01-18 23:02

PerStromgren skrev:
pLudio skrev:

Well, DET hade varit anmärkningsvärt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 23:04

bensnake skrev:Jag valde den billigare (relativt övriga Naimstreamers) varianten, ND5 XS 2. Saknar display men jag tänker att all info man behöver finns i styrenheten (mobilen, plattan...).

The maximum output level at 1kHz from the RCA jacks was 2.1V [bra]

https://www.stereophile.com/content/nai ... asurements
Senast redigerad av pLudio 2023-01-18 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-01-18 23:05

bensnake skrev:
PerStromgren skrev:
pLudio skrev:För en estetiskt ren framsida?

Well, DET hade varit anmärkningsvärt.

Eller kul. VI hade i alla fall skrattat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-18 23:10

En del ansluter försteget på framsidan istället :)
Bilagor
4453_tungsol.jpg
4453_tungsol.jpg (224.14 KiB) Visad 1576 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-01-19 08:25

PerStromgren skrev:
pLudio skrev:

Men då är det ju bara att vända hela burken 180 grader, så får man alla anslutningar och reglage på "framsidan" - så praktiskt. Dessutom slipper man se de där mysko glasburkarna som sticker upp på ovansidan... 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-01-19 12:13

Ryska rör, hifikg - det ser förfärligt illa ut dessa dagar. Släng möget och köp nya JJ från PeterH.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2023-01-19 16:48

Strmbrg skrev:Svårt att svara på vad som behövs.
Jag kan bara svara utifrån mina erfarenheter, och då beträffande den senaste erfarenheten i frågan:

Jag använde Chord Hugo TT2 som försteg. Det är en DAC/lurförstärkare/försteg.

Jag fick efter en tid med Chorden för mig att jag skulle skaffa ett "riktigt" försteg. Ett Accuphase C-2150.
Det var INTE grundat i vare sig missnöje med Chorden som försteg eller ett behov av en massa ingångar och andra funktioner. Jag har bara en signalkälla.
Det var ENBART en grunka jag ville ha och av ett fabrikat jag hade förtroende för.
Jag beställde utan att vare sig ha provlyssnat eller ens sett apparaten i verkligheten. (Den fanns inte att tillgå inom landet annat än i Skåne, och dit ville jag inte åka för att låna hem den och kanske krångla med att åka tillbaks med den igen.)

Inbillning eller ej, så ger Accuphasen en väsentligt ökad klarhet i musiken. Både när jag lyssnar via lurar och via högtalare. Jag syftar nu enbart på återgivningen av "klassisk musik". Övriga musikgenrer lyssnar jag inte på och har inte ens brytt mig om att "testa" den med något annat.

Så, ja, det försteget "behövdes". Åtminstone ur perspektivet att jag nu upplever en väsentlig förbättring.
Hade jag aldrig jämfört så hade jag nog "suttit nöjd" med Chorden. Detta eftersom dess inverkan inte innebar någon distraktion i lyssnadet.

Chorden tjänstgör fortfarande i anläggningen, men numera enbart som DAC och för att kunna nyttja M Scalern till fullo.

Chord-Electronics-Hugo-TT2-Review.jpg

Accuphase C-2150 är ju så elegant att man kan köpa det bara för att ha det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-01-19 17:12

Morello skrev:Ryska rör, hifikg - det ser förfärligt illa ut dessa dagar. Släng möget och köp nya JJ från PeterH.

Rören är tillverkade och sålda innan Putin slutade med blöjor. Jag ser det mer som att jag har rånat ryssarna på fina rör :)
Dessutom vet jag vem som äger JJ...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-01-19 18:46

Apropå ryska produkter:

Vi besökte "Matvärlden" i helgen. En stor mataffär med olika avdelningar för mat uppdelat på länder.
Över varje hyllsektion står det vilket land produkterna kommer från.

Där de ryska varorna fanns hade man häktat av skyltarna. Men inte plockat bort varorna.
Snacka om spel för galleriet av värsta, krampaktiga symbolhandlingstyp.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-01-19 19:54

hifikg skrev:
Morello skrev:Ryska rör, hifikg - det ser förfärligt illa ut dessa dagar. Släng möget och köp nya JJ från PeterH.

Rören är tillverkade och sålda innan Putin slutade med blöjor. Jag ser det mer som att jag har rånat ryssarna på fina rör :)

Kan du expandera detta ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-19 19:57

peterh skrev:
hifikg skrev:

Kan du expandera detta ?

Också nyfiken....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-01-19 19:58

Eller så har han blivit kommunist......elller ännu värre Putin älskare 8O :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi