Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Grundregeln har väl alltid varit 1.18xbredden mellan högtalarna till sittplatsen.
JanneX skrev:Finns en tumregel eller är det helt beroende av parametrar som spridningskaraktäristik i de aktuella högtalarna och rum?
IngOehman (2011) skrev:T-kvoten 1,18:1 är inte en tumregel, utan det är den kvot som ger en
vinkel till respektive högtalare om 23 grader, som är den vinkel som man
i empiriska studier kan visa fungerar bäst som maxöppning för stereofonisk
återgivning, i en situation där direktljudet är psykoakustiskt dominerande.
Dock konkurrerar vinkeln med den (film)standard som säger att det skall
vara 22,5 grader till varje högtalare, men skillnaden är dels liten och 22,5
grader är dessutom mindre än 23 grader, så den inrymms inom maxvinkeln.
jockewe skrev:Vad skönt det är med sådana här trådar!
Nu fick jag äntligen "tummen ur" och följde tumregeln på centimetern och konstaterar att det är en
jättestor skillnad på nästan och helt rätt.
goat76 skrev:jockewe skrev:Vad skönt det är med sådana här trådar!
Nu fick jag äntligen "tummen ur" och följde tumregeln på centimetern och konstaterar att det är en
jättestor skillnad på nästan och helt rätt.
Kan du i mer detalj beskriva vad det är du upplever bättre, och i jämförelse med vad?
jockewe skrev:(Vackert är det ju inte men förr fick jag släpa fram liggfåtöljen för att njuta)
paa skrev:Här finns en klassisk tråd i ämnet:
viewtopic.php?p=289958
goat76 skrev:paa skrev:Här finns en klassisk tråd i ämnet:
viewtopic.php?p=289958
I den tråden är det en jordskredsseger till 22-24 grader, men frågan är väl om inte forumets obestridde ledare Ingvar Öhman redan hade berättat för folket på Faktiskt under flera år innan omröstningen varför han anser att 23 grader är den rätta lyssningsvinkeln. Så frågan är väl hur "öppen" den där trådens frågeställningen verkligen var, och hur många som verkligen landat i den högtalaruppställningen utan att innan vetat Ingvars syn på saken?
IngOehman skrev:Ja, om man ritar ett T och jämför "taket" med "stapeln" skall det bli 1:1,18.
Allt sett ovanifrån med högtalarna (diskantdomarna noga räknat) på takets kanter och lyssnaren längst ned på stapeln.
Så här:
[ Bild ]
Vh, iö
goat76 skrev:I den tråden är det en jordskredsseger till 22-24 grader, men frågan är väl om inte forumets obestridde ledare Ingvar Öhman redan hade berättat för folket på Faktiskt under flera år innan omröstningen varför han anser att 23 grader är den rätta lyssningsvinkeln. Så frågan är väl hur "öppen" den där trådens frågeställningen verkligen var, och hur många som verkligen landat i den högtalaruppställningen utan att innan vetat Ingvars syn på saken?
steveo1234 skrev:Jag testade för ett tag sen och ställde upp högtalarna och justerade sen dem i bredd tills jag var nöjd. Därefter mätte jag t-kvot och hamnade mycket nära 23grader när jag mätte.
goat76 skrev:steveo1234 skrev:Jag testade för ett tag sen och ställde upp högtalarna och justerade sen dem i bredd tills jag var nöjd. Därefter mätte jag t-kvot och hamnade mycket nära 23grader när jag mätte.
Hur långt är det från mittpunkten mellan högtalarna och öronen på lyssningsplats i ditt rum?
Jag är lite lur på att personer med relativt långt lyssningsavstånd är de som föredrar en smalare uppställning, kanske orsakat av att det ganska stora mellanrummet som annars blir mellan högtalarna, vilket i sin tur möjligtvis ger en odistinkt/”blaskig” fantomcenter, så kallat ”hål i mitten”. Kanske är lösningen d att minska avståndet och storleken på lyssningstriangeln, istället för att snäva ner stereobredden?
Hur upplever du ljudet om du låter högtalarna stå kvar i nuvarande position och flyttar fram lyssningspositionen så att du som lyssnare hamnar i en liksidig triangel där avståndet till respektive högtalare blir det samma som avståndet mellan diskantelementen? Jag misstänker att du kommer uppleva den lyssningspositionen som ännu bättre än din nuvarande plats, med både en distinkt ljudande fantomcenter men med en tydligt större stereobredd.
goat76 skrev:Jag är rätt förvånad över varför man skulle vilja ha ett så smalt stereofält som 23 grader ger. Testade nyss att skjuta ihop mina högtalare baserat på T-kvoten 1:1,18 och upplevelsen blir näst intill mono, för att överdriva det en liten smula.
Vad är den bakomliggande teorin för denna smala högtalaruppställning?
Jag hittar knappt någon information ute på nätet angående detta, och det lilla jag hittar verkar ha anknytning till forumet Faktiskt eller att någon användare härifrån nämnt det på ASR. Denna någon (som kanske är DVD-ai?) nämnde att hörseln ska vara mindre känslig för crosstalk när inkommande ljud kommer från 23 graders vinkel, men vad hjälper det när stereobilden ändå blir betydligt smalare än det blir med en liksidig lyssningstriangel?
Så berätta gärna vad tanken är med detta, och vad det är i ljudet som ni upplever bättre med 23 graders lyssningsvinkel?
goat76 skrev:Jag är rätt förvånad över varför man skulle vilja ha ett så smalt stereofält som 23 grader ger. Testade nyss att skjuta ihop mina högtalare baserat på T-kvoten 1:1,18 och upplevelsen blir näst intill mono, för att överdriva det en liten smula.
Vad är den bakomliggande teorin för denna smala högtalaruppställning?
Jag hittar knappt någon information ute på nätet angående detta, och det lilla jag hittar verkar ha anknytning till forumet Faktiskt eller att någon användare härifrån nämnt det på ASR. Denna någon (som kanske är DVD-ai?) nämnde att hörseln ska vara mindre känslig för crosstalk när inkommande ljud kommer från 23 graders vinkel, men vad hjälper det när stereobilden ändå blir betydligt smalare än det blir med en liksidig lyssningstriangel?
Så berätta gärna vad tanken är med detta, och vad det är i ljudet som ni upplever bättre med 23 graders lyssningsvinkel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster