Hur brett i vinkel räknat, har du mellan högtalarna?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Hur brett sett från bästa lyssningsplatsen?

Omröstningen slutade 2006-11-02 22:11

+/-16-18 grader
4
5%
+/-19 21 grader
11
14%
+/-22-24 grader
49
61%
+/-25-27 grader
6
8%
+/-28-30 grader
4
5%
+/-31-33 grader
2
3%
+/-34-36 grader
2
3%
+/-37-39 grader
2
3%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
IngOehman

Hur brett i vinkel räknat, har du mellan högtalarna?

Inläggav IngOehman » 2006-10-19 22:11

Frågan är alltså hur brett i vinkel räknat du har mellan högtalarna. Eftersom detta är en tråd där man röstar så måste man räkna ut vinkeln själv, och det går till såhär:

Tänk dig ditt lyssingsrum sett från ovan, och där ligger ett T på golvet.. En högtalare står på T-takets vänstra ände (med diskanten), den andra vid den högra. Längst ned på T-stolpen sitter du (med öronen).

Takets bredd kallar vi B och stolpens längd kallar vi A.

Vinkeln är då: V = arctan(B/2A).

Exempel:
Det är 2,1 meter mellan högtalarna, du sitter 2,5 meter ifrån linjen mellan högtalarna:

På räknaren slår man då tillexempel: 2,1 / 2 / 2,5 = inv tan

På displayen står sen vinkeln!

Du har 14 dagar på dig att rösta. Lycka till!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 22:15

Äh, det fattar du väl hur det här kommer att sluta? Intervallen är för stora.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur brett i vinkel räknat, har du mellan högtalarna?

Inläggav Svante » 2006-10-19 22:29

IngOehman skrev:På räknaren slår man då tillexempel: 2,1 / 2 / 2,5 = inv tan

Man ska nog tillägga att räknaren ska stå på "deg" om det är den gamla sorten.

Nyare räknare trycker man inv-tan(2.1/2/2.5)-exe på.
Då står det tan^-1(2.1/2/2.5) i displayen. deg här också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-19 22:38

Men vad i helskottafyr - 25 visningar men bara två som röstat! 8O

Kan det vara så att folk tar mitt...
iö skrev:Du har 14 dagar på dig att rösta. Lycka till!

...på för stort allvar?

Nej, jag tror det beror på att alla håller på att prova och mäta! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Svante: Om det är för grova intervall eller inte beror på vad man vill ta reda på. Om man vill ta reda på
om 23 grader +/- 1 grad är närmare verkligheten är 30 grader +/- 1 grad, så är det prima intervall! 8)

Vi kan ju börja med det, tycker jag. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-19 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-10-19 22:39

ca 23,5 grader
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

manw

Inläggav manw » 2006-10-19 22:41

Hamnade mitt emellan två intervall :wink: 21,6 grader. Blev förbluffad över att vinkeln var så liten, har aldrig tänkt på det utan snarare skuffat runt dem tills jag blivit nöjd.

Membranet på diskanthögtalaren ca 120 cm från bakväggen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 22:46

IngOehman skrev:PS. Svante: Om det är för grova intervall eller inte beror på vad man vill ta reda på. Om man vill ta reda på
om 23 grader +/- 1 grad är närmare verkligheten är 30 grader +/- 1 grad, så är det prima intervall! 8)

Vi kan ju börja med det, tycker jag. :wink:

Mhrrm, om jag får vara oförskämd igen då så tycker jag att det beror på vad man vill visa. Man ska förstås välja intervallen så att den spridning som finns i förväntat material visas så bra som möjligt. Om man inte har syftet att visa just att intervallet är litet, då ska man välja stora "bins". Så (nu är jag elak igen) vill man visa att man har rätt så ska man göra som du gör nu... Vill man undersöka hur det verkligen är så väljer man mindre pottor.

Edit: allra bäst är det förstås att fråga hur högtalarna står och sammanställa materialet efteråt. Då behöver man inte visa förväntat intervall för den som svarar, och (återigen) minskar man risken för bias pga frågeställningen.

Nä nu ska jag sluta buttra mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-19 22:49

Tokstolle där! :wink:

Du måste ju tänka på detta:

1. Jag testar väl vad jag vill, och du förläner dig samma möjlighet att testa vad du vill. Att jag tycker det är intressant att jämföra 30 grader mot 23 beror ju främst på att jag tycker att det borde komma till stånd en internationell standard - läs: En bättre standard som respekterar verkligheten!

2. Att undersöka hur högtalare står hos folk i allmänhet saknar (ur mitt perspektiv) helt intresse, eftersom de i de flesta fall säker står som de står av möbleringstekniska skäl. Jag är bara intresserad av hur de hamnar hos folk som bryr sig om ljudkvaliteten och som därför ställt dem så bra de kan med det akustiska resultatet som mål. Att blanda in högtalarplaceringar som inte har med ljudåtergivningen att göra fördunklar ju bara resultaten.

3. Din befängda idé (antydning) om att jag testar som jag gör "för att visa att jag har rätt" - är ju bara relevant (fungerar bara) om jag faktiskt "har rätt"! Jag tror det du skrev var rätt ogenomtänkt, eller? Tänk igenom synpunkten igen... Glöm inte heller att jag inte kan "ha rätt" eftersom jag är lika intresserad som du av att få veta hur det ligger till idag. Jag påstår inte att verkligheten är oförändrad, men jag tror faktiskt att den är som då.

Genom att undersöka får man veta - kunskap är alltid bra. Ju!

Manw:

Det där med hur man uppfattar vinklar från lyssningspositionen är rätt intressant. När man ställer ett par högtalare med +/- 30 graders öppningsvinkel och berättar att det är bara 30 grader så tror de flesta att man inte talar sanning, utan att de står VÄLDIGT mycket bredare än så!

Kanske är det så att man tycker det ser ungefär +/- 30 grader brett ut (liksidig triangel) när det är bara +/- 23? :o :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-19 23:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 22:50

IngOehman skrev:Det där med hur man uppfattar vinklar från lyssningspositionen är rätt intressant. När man ställer ett par högtalare med +/- 30 graders öppningsvinkel och berättar att det är bara 30 grader så tror de flesta att man inte talar sanning, utan att de står VÄLDIGT mycket bredare än så!

Kanske är det så att man tycker det ser ungefär +/- 30 grader brett ut (liksidig triangel) när det är bara +/- 23? :o :wink:

Vh, iö

Ja, och det låter väldigt brett också, jag testade ju det igår... Typ annorlunda, lite Carlsson, nästan. :lol:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-19 22:54

När jag mätte först var det 200:200 cm (26,6 grader), så jag tryckte ihop dem lite så det blev 187:200 (25,1 grader). Inställningen beror på lättare ommöblering utan mätning. Jag kanske ska knuffa ihop dem mer. Oavsett vad är både huvud och högtalarfronter 0,5m från vardera väggen i mitt rum.

6*3 meter, lyssnar på bredden med högtalarna vid toalettväggen.

Bild
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-19 22:55

Hmmm, väldigt svårt det här .... 8O mäta avstånd mellan diskanter .... :?:

Jag har 24 diskanthögtalare fram, och det låter bäst i hela rummet .... :lol:

Beroende på var i rummet så är väl vinkeln till högtalarna mellan 10 och 40 grader sådär. Flyttar jag bordet så kan jag nog få till 23 grader, är det nåt man skall prova 8O 8)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 23:13

Phona dig inte! Mät från pinnen! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 23:14

guldfisk skrev:När jag mätte först var det 200:200 cm (26,6 grader), så jag tryckte ihop dem lite så det blev 187:200 (25,1 grader). Inställningen beror på lättare ommöblering utan mätning. Jag kanske ska knuffa ihop dem mer. Oavsett vad är både huvud och högtalarfronter 0,5m från vardera väggen i mitt rum.

6*3 meter, lyssnar på bredden med högtalarna vid toalettväggen.

Intressant! Du har också möblerat på tvären och har högtalarna brett, precis som jag. Undrar om det finns ett system?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-19 23:18

Jag har också möblerat på tvären, Svante, och jag har 23 grader - framlyssnat och möbleringspraktiskt bäst, ej mätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 23:19

IngOehman skrev:1. Jag testar väl vad jag vill, och du förläner dig samma möjlighet att testa vad du vill. Att jag tycker det är intressant att jämföra 30 grader mot 23 beror ju främst på att jag tycker att det borde komma till stånd en internationell standard - läs: En bättre standard som respekterar verkligheten!

Ja, det var precis det jag menade, syftet med din undersökning är att skaffa underlag för att standarden 23 grader är bättre än standarden 30 grader. Ska man renodla det syftet så ska man sopa alla förvirrande detaljer under mattan, (som att det faktiskt finns en spridning i vad folk föredrar) så att budskapet blir klart och tydligt. Man ska förenkla. Kanske kan man tom göra en tumregel av det? :wink:

Syftet med din undersökning är alltså att "make a point" (hittar inget bra svenskt ord) snarare än att se detaljerna i hur det är.

Jag håller annars helt med om att 23 grader är en vettig standard, speciellt efter alla svar vi har fått, det är inte det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 23:20

Morgan skrev:Jag har också möblerat på tvären, Svante, och jag har 23 grader - framlyssnat och möbleringspraktiskt bäst, ej mätt.

Ok (attans! :D ).

Fler tvärmöblerare?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-19 23:30

Naqref™ skrev:Phona dig inte! Mät från pinnen! ;)

Från pinnen, OK.

Det blir 20,5grader i soffan och där låter det inte så bra så jag brukar sätt mig på bordskanten. Där är det 28 grader och något bättre, men lite för högt upp. Fast bäst låter det i hela rummet förstås ....

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-20 00:50

Dynamic skrev:ca 23,5 grader

Cirka ? Ca,, det kunde ju vara mer exakt :D

Under köksrenoveringen så hamnade soffan lite längre fram (för att köksbordet skulle få plats bakom soffan) då blev det 25,6 grader

Med soffansnormala plats så hamnade det på 23,7.
(Tejpmärken i golvet är ett måste,så man vet var burkarna ska stå)
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-20 00:51

22.50 grader... Fast det känns som jag sitter för nära högtalarna...

/ptr

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-20 01:14

Svante skrev:
Morgan skrev:Jag har också möblerat på tvären, Svante, och jag har 23 grader - framlyssnat och möbleringspraktiskt bäst, ej mätt.

Ok (attans! :D ).

Fler tvärmöblerare?

Yepp, 19,4 grader. Teorin ytterligare skjuten i sank. :wink:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-20 01:33

ptr skrev:22.50 grader... Fast det känns som jag sitter för nära högtalarna...

/ptr

Med två decimalers noggrannhet? Hugaligen! Bra mätt. 8)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-10-20 02:21

Zalve skrev:
Dynamic skrev:ca 23,5 grader

Cirka ? Ca,, det kunde ju vara mer exakt :D

Om man går efter måtten jag mätte så blir det 23,5 men jag var ju själv så det var krångligt att hålla upp måttbandet, kan fela nån centimeter på måtten till lyssningsplatsen så det kan ju vara 23,6 :D
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-20 11:24

Och hur tolkar man om högtalarna är invinklade eller ställda parallellt med väggen? Går det att öka lyssningsvinkeln om man vinklar in högtalarna enligt dig IÖ eller är det en annan diskussion?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-20 13:01

Högtalarens "akustiska centrum" är förstås det som skall räknas. Det kan vara lite knepigt, för det kan vara olika vid olika frekvenser. Men räkna du mellan diskantmembranens mittpunkter. Det är inte raketforskning. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-20 13:02

Min soffa glider gärna runt lite på golvet, men cirkus 45 grader. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-20 19:22

Morello skrev:Min soffa glider gärna runt lite på golvet, men cirkus 45 grader. :)

DET kallar jag brett... :wink:

Är du quadrofoniker?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-21 03:11

45 grader är ju samma sak som +/-22,5 grader Svante. :wink:

Vh, iö

Keba

Inläggav Keba » 2006-10-21 09:46

Jag har 21 grader just nu. Det går att få bredare ljudbild med 2-3 grader till, men mycket musik är så konstigt inspelad att jag helst inte vill ha full bredd. Jag skulle vilja ha ett stereosmalningsreglage så man kunde vrida ner bredden på en del skivor.
En mindre vinkel gör också att ljudbilden inte kollapsar lika snart om man flyttar sig åt sidan. (Mina högtalare har egentligen för lite riktverkan)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-21 10:24

IngOehman skrev:45 grader är ju samma sak som +/-22,5 grader Svante. :wink:

Vh, iö

Jo, jag bara driver lite med Morellos avvikelse från den standard för vinkelangivelse som har etablerats i tråden... :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-21 11:54

Efter mina svävande svar härovanför kände jag mig tvungen att verkligen prova också, inte bara konstatera var jag hade hamnat pga möbleringen. :oops:

Alltså, på med en trevlig (?) liveskiva, Marillion Marbles live i det här fallet. Ställa in lagom nivå och börja flytta runt mig själv med tillhörande huvud och öron.

Använde mig av publiksorlet, det var väldigt tydlig skillnad på huvudflytt då. Bäst, som om man satt mitt i publiken, blev det bara på en relativt liten punkt kanske 10cm i diameter.

Väldigt tydligt. Närmare högtalarna så gled publiken isär i en höger och en vänsterpublik. Längre ifrån blev det en mixad otydlig "grötig" publik.

Fram med ultraljudsavståndsmätaren för att mäta avstånd till framvägg, det blev 238 cm från mitt på huvudet. Sedan laserpekaren för att syfta bredden på bakväggen, mätt rakt över pinnen på mina OA2212. Det resulterade i 210 cm.

In i formeln, och ut kommer då 23,8 grader. Just precis där, med de högtalarna, i den uppställningen och med det phonogrammet finns en entydig punkt där ljudet är klart bäst.

Nu sitter jag aningen högt, det blir väl nästa projekt att prova då, en annan dag när det regnar. Nu skall jag lyssna.

Nästa

Återgå till Teknikforum