Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Kort inlägg: Horn eller inte horn är en fråga om vinklar, och om frekvensområde.
Harryup skrev:Jag skulle vilja säga att det är en väldigt grov förenkling att säga att horn låter på ett visst sätt.
Olika horn låter olika. Olika drivers låter olika. Det mesta är bråte för HIFI bruk men har heller aldrig varit menat för det. Skall man kasta ljudet 50m kanske inte just precis samma grejor låter bra inomhus.
Så, låter alla vanliga låd högtalare på ett sätt?
Näha!?
Nä, då kan jag lova att vanliga hornhögtalare inte låter på ett visst sätt.
Skulle vilja kalla det fördom snarast.
Harryup skrev:Jag skulle vilja säga att det är en väldigt grov förenkling att säga att horn låter på ett visst sätt.
Olika horn låter olika. Olika drivers låter olika. Det mesta är bråte för HIFI bruk men har heller aldrig varit menat för det. Skall man kasta ljudet 50m kanske inte just precis samma grejor låter bra inomhus.
Så, låter alla vanliga låd högtalare på ett sätt?
Näha!?
Nä, då kan jag lova att vanliga hornhögtalare inte låter på ett visst sätt.
Skulle vilja kalla det fördom snarast.
Bill50x skrev:Mitt intryck av hornhögtalare är att dom är ganska färgande men på rock å sånt fungerar bra för det är sådana dom många gånger spelar på live. Det blir lixom samma känsla då
/ B
Bernt skrev:Horn är jättekul.![]()
Den överlag mest imponerande anläggning jag någonsin hört är ett hornsystem som finns i närheten av Sandviken. I det huset regerar JBL och Altec. Känsligheten ligger en bra bit över 110 dB och rummet är på 60 kvadrat, bashornen (dubbla Jensen Imperial med JBL 15") tar över hela huset och får det att pulsera på ett sätt som är rent kusligt. Man känner sig ganska liten om man säger så... Ofärgat är det ju inte, men oj vad lätt och enkelt det spelar! Och fullständigt obegränsat med kraft förefaller det.
Overkill tycker jag nog är bara förnamnet, det skulle inte funka här hos mig. Mitt rum är på ca 20 kvadrat och jag delar huset med en annan familj.
NNord skrev:Det finns många dåligt konstruerade hornhögtalare, lika som vanliga konventionella högtalare.
Jag har alltid tyckt det vart bäst ljud en bit bort från hornhögtalare eftersom dessa tenderar att vara stora.
Bernt skrev:Horn är jättekul.![]()
Overkill tycker jag nog är bara förnamnet, det skulle inte funka här hos mig. Mitt rum är på ca 20 kvadrat och jag delar huset med en annan familj.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 42 gäster