Hornhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Hornhögtalare

Inläggav Flint » 2005-10-06 14:43

Hur sätter man ihop ett riktigt bra hornsystem?

Val av delning, element/drivare, lämplig drivelektronik, placering...

Vad skiljer i subjektiv musikalisk upplevelse mot t.ex basreflexlådor.

Passar horn till all musik eller låter viss kalas och annat rent av illa.

Är det overkill med hornhögtalare i vanlig bostadsmiljö?

Någon som har hört hörnhornet från Klipsch?
http://www.klipsch.com/product/product.aspx?cid=2

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 15:43

Jag har kört med det mesta historiskt med började faktiskt med horn. Och har nu kommit ut igen.
Dock så det enda som jag hittat hitills som får plats hemma är ett tractrix i området 675—16-17000Hz ungefär. Är lite sugen på något från 100Hz och uppåt men det blir lite stort.
Mycket av horn låter direkt illa och det är alltid dom som sakunniga aldrig kan glömma eller sluta att referera till, en mycket tröttsam inställning istället för nyfikenhet. Jag har hört en hel del Altec, JBL, olika hembyggen, Jensen Imperial, Lowther, Avantgarde, Edgar. Mycket är bråte och passar inte för finlyssning medans annat rätt använt får en att undra om det bara var inspelningar som blivit sämre med åren.
Och rätt delade och kompenserade så finns det något lite extra roligt när orkestern spelar. Dynamik och transientåtergivning får vanliga högtalare att låta lite jämntjockt och komprimerat.
Den som har hört vaktparaden live vet vad jag menar. Trummor känns i magen utan att det låter högt, instrument gjorda av metall har en metallklang. Själv använder jag en Audion 300B på en JBL2450 driver i hornet och får en verkniingsgrad på ca 112-114dB.
Subjektiv musikupplevelse är att det är vanligt att det finns en trattighet eller ett transistorvasst ljud ur horn för övre registern. Men om man har en kombination som saknar dessa defekter så finns det inga vanliga lådor som får fram samma gåshud. I basen så "flyter" den ut tungt och med transienter medans en "vanlig" bas inte får samma luftighet, låter tjockare. Generaliseringar förstås med mitt eget tyckande och egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 15:52

Harryup
Jag började också med horn. Byggde de gamla RT-hornen och baxade omkring överallt. Kul var det. Utom för grannarna. Horn passar bra till liveinspelningar. Det låter verkligen live. Man kanske skulle ta en vända med byggsågen igen. Jag har fyra 15" JBL-basar och två 075:or ligger och väntar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 15:59

Jo, jag har en del liggande också. Lite JBL 2" ett flertal horndiskanter och lite basar. Men det jag är nyfiken på nu av lite mer nostalgiska skäl är mina alnico Tannoy Monitor Gold 15" när dom kommer tillbaka ifrån remagnetisering och omkoning. Misstänker att det blir lite hornbyggen då.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 16:09

Omkoning och remagnetisering. Blev det dyrt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-06 16:13

Kort inlägg: Horn eller inte horn är en fråga om vinklar, och om frekvensområde.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 16:16

Flint skrev:Omkoning och remagnetisering. Blev det dyrt?

Vet inte riktigt än men typ 600kr/h för magnetisering och nya koner kanske 2000:-/st

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 16:17

Tannoy Alinico hade tappat halva magnetstyrkan medans JBL av samma ålder inte var påverkade alls.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 16:20

IngOehman skrev:Kort inlägg: Horn eller inte horn är en fråga om vinklar, och om frekvensområde.

Och användningsområde. Vet en som körde ElectroVoice Patrician på hästhoppning.
Eller motortävlingar i USA med jättelika horn.
Men annars så kan det bli rätt ibland och då "hörs" dom inte.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-06 17:59

Horn eller ej har väl varit på tapeten många gånger. Vad verkningsgrad anbelangar så är det inte så stor skillnad, en basreflexkonstruktion kan komma upp till omkring 9 % i verkningsgrad och de flesta hornkonstruktioner brukar i praktiken hamna ungefär där också.

Det är svårt idag att hitta element som fungerar bra i ett bashorn. Kvoten Fs/Qes ger i stort bandbredden och den behöver oftast vara omkring 350-400 Hz. Det är få element som uppnår detta.

Det subjektiva är just det, subjektivt och det är som smak, olika. Horn låter annorlunda. Vissa säger att det låter renare genom lägre distortion, thd och im, andra säger annat. Reflektioner i hornet är ett faktum och påverkar naturligtvis återgivningen.

"Overkill", ja jag tycker nog det idag då vi har kunskap att konstruera bra högtalare som använder andra principer. Men det är ofrånkomligt att det är helt fantastiskt roligt att bygga hornhögtalare. Det innebär en hel del nya problem och kräver dessutom ordentligt med plats i vardagsrummet. Mitt vardagsrum är 9 x 6 meter och omkring 4 meter i takhöjd. Jag använder mest mina OA-5 II.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 18:08

Mitt intryck av hornhögtalare är att dom är ganska färgande men på rock å sånt fungerar bra för det är sådana dom många gånger spelar på live. Det blir lixom samma känsla då :-)

Men det är någon form av lätthet/oansträngdhet och dynamik som är väldigt förförisk tycker jag. Samma upplevelse fick för övrigt även med de stora dyra högtalarna som visades på Sollentunamässan, de som var gjorda i någon lätt fackverkskonstruktion och utan dämpning. Minns ej vad dom heter just nu.

I konventionella högtalare dämpar man ju bort resonanser etc. Dämpning innebär ju i princip en effektförlust och det menar många har betydelse för hur det låter. Själv har jag ingen aning, jag är inte högtalarkonstruktör :lol:

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 18:44

PeterAkemark
Jag river mig på flinten och undrar vad jag borde komma ihåg dig ifrån. Erkänner att jag inte kommer på det. Har du varit en profil på något sätt inom HiFi. Handlare, importör, säljare, debattör?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 18:46

Bill50x
Japp. Det är svårt att få allt under ett och samma tak. Säkert därför det finns en del att välja på. Det är bra. Jag är nöjd med mina grejer men det är ändå kul att prova något nytt ibland.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 20:01

Jag skulle vilja säga att det är en väldigt grov förenkling att säga att horn låter på ett visst sätt.
Olika horn låter olika. Olika drivers låter olika. Det mesta är bråte för HIFI bruk men har heller aldrig varit menat för det. Skall man kasta ljudet 50m kanske inte just precis samma grejor låter bra inomhus.
Så, låter alla vanliga låd högtalare på ett sätt?
Näha!?
Nä, då kan jag lova att vanliga hornhögtalare inte låter på ett visst sätt.

Skulle vilja kalla det fördom snarast.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 20:08

Harryup skrev:Jag skulle vilja säga att det är en väldigt grov förenkling att säga att horn låter på ett visst sätt.
Olika horn låter olika. Olika drivers låter olika. Det mesta är bråte för HIFI bruk men har heller aldrig varit menat för det. Skall man kasta ljudet 50m kanske inte just precis samma grejor låter bra inomhus.
Näha!?

Du har naturligtvis rätt. Det finns bra och dåliga, mer eller mindre färgande hornhögtalare precis som med allt annat. Men alla konstruktionsprinciper, oavsett om det gäller transistor- eller röförstärkare, cd- eller vinylspelare... alla bär dom en viss karaktär i botten. Än så länge har vi inte kommit speciellt långt i utvecklingen av musikåtergivningsutrustning och därför är alla konstruktioner en kompromiss av något slag. Val av kompromiss blir då en fråga om preferenser och tex musiksmak.

Fördomar om hur saker verkligen låter finns i alla läger, det vet väl "alla" att IC-kretsen TLD-4711c inte går att använda i ett seriöst försteg?

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-10-06 20:27

Full-längds-horn tror jag på om man har platts :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 20:43

Jag har horn,
..i pannan !

:twisted:
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 20:44

Harryup skrev:Jag skulle vilja säga att det är en väldigt grov förenkling att säga att horn låter på ett visst sätt.
Näha!?

ja, men det finns horndistorsion ! :?
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-06 20:49

Horn tar man till vid samma tillfällen som man sätter händerna i trattfrom runt munnen och ropar, dvs när man inte kan spela starkt nog med det som finns.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 20:55

Bill50x skrev:Mitt intryck av hornhögtalare är att dom är ganska färgande men på rock å sånt fungerar bra för det är sådana dom många gånger spelar på live. Det blir lixom samma känsla då :-)

/ B

Jag tycker det är precis tvärt om, rock är det som inte är roligt på vissa hornhögtalare.

Det finns många dåligt konstruerade hornhögtalare, lika som vanliga konventionella högtalare.

Jag har alltid tyckt det vart bäst ljud en bit bort från hornhögtalare eftersom dessa tenderar att vara stora.
NN

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 21:00

NNord skrev:Jag har alltid tyckt det vart bäst ljud en bit bort från hornhögtalare

Instämmer.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-10-06 21:04

Horn är jättekul. :D

Den överlag mest imponerande anläggning jag någonsin hört är ett hornsystem som finns i närheten av Sandviken. I det huset regerar JBL och Altec. Känsligheten ligger en bra bit över 110 dB och rummet är på 60 kvadrat, bashornen (dubbla Jensen Imperial med JBL 15") tar över hela huset och får det att pulsera på ett sätt som är rent kusligt. Man känner sig ganska liten om man säger så... Ofärgat är det ju inte, men oj vad lätt och enkelt det spelar! Och fullständigt obegränsat med kraft förefaller det.

Overkill tycker jag nog är bara förnamnet, det skulle inte funka här hos mig. Mitt rum är på ca 20 kvadrat och jag delar huset med en annan familj.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 21:04

Flint

Antagligen helt naturligt eftersom de är stora, och uppför sig som "punktkällor", elle rva de heter.. just på ett smärre avstånd.

Jag lyssnar på mer än 3 meters avstånd ! Om man nu kan kalla mina högtalare för hornhögtalare, ETT horn har dom iaf ! :wink:
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 21:07

Bernt skrev:Horn är jättekul. :D

Den överlag mest imponerande anläggning jag någonsin hört är ett hornsystem som finns i närheten av Sandviken. I det huset regerar JBL och Altec. Känsligheten ligger en bra bit över 110 dB och rummet är på 60 kvadrat, bashornen (dubbla Jensen Imperial med JBL 15") tar över hela huset och får det att pulsera på ett sätt som är rent kusligt. Man känner sig ganska liten om man säger så... Ofärgat är det ju inte, men oj vad lätt och enkelt det spelar! Och fullständigt obegränsat med kraft förefaller det.

Overkill tycker jag nog är bara förnamnet, det skulle inte funka här hos mig. Mitt rum är på ca 20 kvadrat och jag delar huset med en annan familj.

Jaha, det va efter ni hälsade på hos NN, hemma hos Time antar jag ! Hans grejor är verkligen fina ! Skulle vart intressant att lyssna på dom någon gång !

:!: :!: :!:

Föresten Bernt, jag har beställt nya diskanter så ni får komma och lyssna på ett par ikke-trasiga K2 med auroratorn när ni har vägarna förbi vettja !! :wink: Tornen är snart färdiga..
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 21:09

NNord skrev:Det finns många dåligt konstruerade hornhögtalare, lika som vanliga konventionella högtalare.

Jag har alltid tyckt det vart bäst ljud en bit bort från hornhögtalare eftersom dessa tenderar att vara stora.

Ja, alltså. Vilka är konstruerade för att lyssna på 3-4 m avstånd?
Altec Voice of the Theathre? Eller kanske gamla W-horn?
Om vi tar horn gjorda för hemmabruk så är det vanligaste, och förstås det ovanligaste Tannoy i olika skepnader, Lowther, Voight med sin uppfinning Tractrix för den jämna spridningen på kort avstånd.
Så det man normalt har hört i hem har aldrig gjorts för att användas hemma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 21:10

NNord
Jag tror dig. Jag har hört orkestrar på mindre ställen som har haft bashorn i PA:t. OK tryck på dansgolvet men j*vlar vilket liv i i bortre ändan av lokalen. Eller i entren.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-10-06 21:12

Förresten, vi var och hörde på rundstrålande horn hos Bahnsen Engineering (Danmark) i våras, gigantiska runda horn i ett rum på ca 100 kvadrat. Väldigt intressant! 8)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=5
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 21:12

Bernt skrev:Horn är jättekul. :D

Bernt, du tänker negativt.
Med horn typ Times så skulle du inte behöva dela huset med någon.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 21:13

Bernt,
tveksamt om du ens skulle kunna dela huset med någon. :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 21:14

Nästa

Återgå till Generellt om hifi