Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 23:00

Herr domare!
Jag kallar mitt sanningsvittne Rickard
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-17 23:05

MP skrev:Nä nu får det fan vara nog sluta kasta skit på Bill!
Bete er som män och inte som en flock hyperkänsliga östrogen dromedarer med tolv pucklar.

:D

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 23:08

Hej Phloam :)
Är du också en karlakarl med integritet?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-17 23:18

alltså, det som har hänt med Linn är ju egentligen förfärligt! Många här gör sig lustiga över det. Det tycker jag är taskigt! Linn har gjort det överlägset fulaste hembiosystemet som kan köpas för över tiotusen. Plastigt och räligt.

En återkommande Mardröm är att jag går om kring på ICA Maxi bland kokböckerna på mediaavdelningen och deppar och plötsligt ser ett Linn-system till kraftigt nedsatt pris. På lappen står det: "High-end till stormarknadspris! Förr: 11 995, nu 8995 kr". Allt i otäck vit plast.

Lite som om Jimmy Page skulle säga: "Nej det var inte någon piska i väskan, det var handkräm"

Eller Jaz Coleman skulle säga: "Jag har ljugit om alllt"

Lill-Babs: "jag är oskuld".

Eller att Keith Richards skulle dö.

Ja ni förstår, världen skulle vara förändrad.

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 23:20

:lol: :mrgreen:

Jag förstår

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-17 23:33

Morello skrev:Bill, hur mycket av din dyrbara tid investerade du när du rotade fram alla dom där otrevligheterna? :D

Bara arbetstid - hahaha! (min egen alltså, är ju egenföretagare)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-17 23:38

MrUncool skrev:Kan du inte söka över hela forumet eller varför inte hela internet? Tänk så mycket skit du skulle kunna hitta som ett slags "alibi".

Jag sökte inget alibi. Bara en balans. Jag sökte enbart i denna tråd eftersom någon hänvisade till epiteten "idiot" och "pucko" och någon annan påpekade att just dessa uttryck inte förekommit i just denna tråd.

/ B

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 23:44

Vad säger du Bill om vi fokuserar på trådens tema
Vad har hänt med Linn?
Går det år pipsvängen? eller vad syslar man med nu?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-17 23:53

MP skrev:Vad säger du Bill om vi fokuserar på trådens tema
Vad har hänt med Linn?
Går det år pipsvängen? eller vad sysslar man med nu?

Det går alldeles utmärkt med Linn. Ur kommersiell synvinkel alltså. Om dom marknadsmässigt har riktat in sig på rätt väg, det får vi se senare.

/ B

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-18 00:03

MP skrev:Nu tror jag du fabulerar bästa Herr Banan
Det stämmer inte riktigt med min Hifi-Bibels berättelser

I så fall råder dig att forska lite mera. Google is your friend!

MP

Inläggav MP » 2008-10-18 00:09

Var kommer din berättelse från Herr Banan?
Min är som jag minns en intervju med Ivor

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-18 00:16

MP skrev:Var kommer din berättelse från Herr Banan?

Då är det kanske dags att upplysa dig om att Ivor ljuger ganska mycket. Det finns massor av ställen man kan läsa om vad som egentligen hände, t.ex:

http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldewor ... table.html

Sen finns det visserligen variationer på storyn, men jag tror att slutsatsen man kan dra är att Ivor inte "designade" LP12; han snodde designen rakt av.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-18 00:21

JanBanan skrev:

Då är det kanske dags att upplysa dig om att Ivor ljuger ganska mycket. Det finns massor av ställen man kan läsa om vad som egentligen hände, t.ex:

Sen finns det visserligen variationer på storyn, men jag tror att slutsatsen man kan dra är att Ivor inte "designade" LP12; han snodde designen rakt av.

Nej, det gjorde han inte.
Han la till precision. Ariston är bland det absolut sämsta jag har skruvat på någonsin, det är snävare toleranser på McDonalds plastleksaker. Sen med tiden skärpte man sig väl en del, men för ingenjörer kan man väl göra en jämförelse om att Ariston och Texas knappasater på räknarna är av samma kaliber.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-18 01:00

De som har Linn tycker att Linn har blivit bättre på förut svagare områden, som förstärkare.

Alla utom Slobbans kompis Janne tycker att Sondek är en överjävlig skivspelare.

Richard tycker att det är skönt att han valde den transparenta Denonen i ett s k blindtest.

Jag tycker att Linn har fula och omärkvärdiga 5.1 system.

De flesta har inte råd att köpa Linn

MP

Inläggav MP » 2008-10-18 01:01

Utmärkt nu börjar tråden ta sig :)
Det som Harry antyder med precisionen minns jag också att jag har läst då han enligt egen utsago var en hejare på att medelst sina maskiner urskilja kohjärnorna oskadda från kraniet
En tidig Linn var väl ändå en riktigt uppskattad spelare bland fonografologerna och hifi pressen, trots det ringa priset?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-18 01:19

Harryup skrev:
JanBanan skrev:

Han la till precision. Ariston är bland det absolut sämsta jag har skruvat på någonsin, det är snävare toleranser på McDonalds plastleksaker. Sen med tiden skärpte man sig väl en del, men för ingenjörer kan man väl göra en jämförelse om att Ariston och Texas knappasater på räknarna är av samma kaliber.

mvh/Harry

Precis... artikeln avslutas ju i näst sista stycket med....

"Drawbacks? Aristons are pigs to set up - they need hours of fiddling with P-clips, suspension spring locknuts and belt alignment adjusters to give of their best. Still, some would say that's half the fun! Sadly, the Ariston story doesn't have a happy ending. "

Så att på ett sätt kan man ju säga att han inte gjorde någon vidare egen design, utan snarare tweakade Ariston RD11 och ev. någon Thorens TD.150 som är rätt snarlik den med.... när han inte kom längre så beslöt han göra en egen spelare med utgångspunkt i de han jobbat med tidigare... Lp12!
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-18 01:51

En tidig LP12 har jag ägt, troligtvis en 1977:a med en
Grace tonarm. Utmärkt spelare som jag lite lätt ångrar
att jag sålde. Erik Andersson berättade i mitten av 80-talet
att han inte var helt kontant med hur tillblivelsen av LP12
gick till. Men om detta kan nog bara Erik "vidareförtälja" . :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-18 13:11

JanBanan skrev: Linns födelse gick till så att Ivor jobbade på Ariston och han försökte flytta produktionen till sin farsas mekaniska verkstad, vilket misslyckades. Då snodde han helt sonika designen för en av skivspelarna och började tillverka den själv. Den kom att kallas LP12.

Harryup skrev:
JanBanan skrev:

mvh/Harry

:D Tjolahopp Harryup

Det ligger någonting i det Jannebanan säger. Det fanns en till person som på den tiden jobbade med Hamish Robertson och Ivor Tiefenbrun och det var Peter Dunlop. Peter Dunlop var inte med från början men han kom in då allt och alla delade på sig och istället för att vara partners blev bittra fiender.

Vem var då denne Peter Dunlop? Jo han var pappa till Systemdek. På 80-talet importerade jag Systemdek och hade väldigt bra kontakt med honom. Han känner till historien väldigt väl och en afton kom vi in på hur allt föddes. Då berättade han hela historien och det var vid ett sådant tillfälle då man kände total rapport som det heter. Peter Dunlop och jag kom väldigt bra överrens. Jag har inga som helst dubier om att Peter Dunlop inte skulle ha talat sanning.

Jag kan ju upplysa om att det som står hos Linn i deras Linnsaga är just bara en uppdiktad saga, helt utan verklighetsförankring.

Vad gäller kvalitén hos gamla Ariston så håller jag helt med Harryup om dess uruselhet, delar av Ariston var nämligen tillverkade på samma mekaniska verkstad som Linn :( sedermera blev tillverkade av. Denna Mekaniska verkstad ägde Ivor Tiefenbrunns fader på den tiden. Linn som namn har att göra med att verkstan låg i Glasgow vid en park som heter Linn Park. Son i Sondek är franska och betyder ljud på svenska. Även Sonab har Son i sitt namn.

Den som först sålde Linn i Sverige var Hifi huset i Uppsala. Det var Janne Svemo som importerade dessa. På den tiden betingade Linn 500 kr 8O som nog kan anses varit dess rättmätiga pris :) . Den hade ingen träplint och var mer som en byggsats. Därefter importerade Ingenjörsfirma Sven Eriksson Linn. Sven Eriksson var Stig Carlssons assistent och lärjunge och var, förste mättekniker hos Stig Carlsson på KTH. Sven Eriksson gick ur tiden bara för några dagar sedan. Hats off, vila i frid, Sven.
Därefter importerade Glotta AB Linns produkter. Därefter importerade Ljudbutiken AB Linns Produkter under en kort period. Därefter importerade High Fidelity med Göran Rudling i spetsen Linns produkter. Nu säljer Linn direkt till Butiker utan distributör som mellanhand.

Det verkar som om herrskapet har glömt Linns totala frånvaro av kvalitet på den tiden då det begav sig. Linn hade samma urusla kvalitet som Ariston på den tiden. Den yttre skivtallriken hade en glipa på uppemot 0,8 mm skulle jag gissa om jag är snäll. Skivtallrikarna kunde knackas in för lägre svaj så att säga. Då jag hade min Linn så bytte jag skivtallrik tills jag fick en som passade precis med den inre lilla skivtallriken som lagret är monterat på. Sedan har vi motorerna som vi mätte på hos Stig Carlsson. Till slut fick vi hela Glottas lager av reservdelsmotorer innan vi kunde hitta en användbar :lol:

Då man väl hade monterat hela skivspelaren och kunde spela sina LP-skivor så ändrades inställningarna med tiden :( Det var ett evigt skruvande. Vem vet, jag kanske tar Linnhistorien med Hamish och Tiefenbrun någon gång från början, men att Ivor skulle vara dess upphovsman ser jag som ett dåligt skämt som det idag är bättre att skratta åt än att gråta :lol: Ett gott skratt förlänger livet.

Men tårar och ond bråd död var det på den tiden och speciellt för upphovsmannen till Linn Sondek LP12, nämligen Hamish Robertson. Laila, förrutom Erik Andersson så känner även jag till hur historien egentligen var.

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-18 13:13

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nog om detta, nu tänker jag bara prata Linn - om jag har något att säga...

/ B

Ja, och då blir allt bättre när andra svarat på dina tarvliga inlägg? Det är ju inte första gången så det är ju lätt att inse vissa är rätt trötta på dina hånande inlägg och lätt tänder till när du håller på sådär.

Nu ska vi se, vad brukar detta kallas för.... hmmm,,, Kasta sten i glashus, kanske... :D

Bara i ditt inlägg ovan hittar jag "tarvlig" och "hånande" men det är väl helt i sin ordning så länge det är du som säger det, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-18 13:27

petersteindl skrev:... på den tiden då det begav sig. Linn hade samma urusla kvalitet som Ariston på den tiden. Den yttre skivtallriken hade en glipa på uppemot 0,8 mm skulle jag gissa om jag är snäll. Skivtallrikarna kunde knackas in för lägre svaj så att säga. Då jag hade min Linn så bytte jag skivtallrik tills jag fick en som passade precis med den inre lilla skivtallriken som lagret är monterat på.

Min första LP12:a köptes 82-83 någon gång och den hade, precis som du skriver, en klart undermålig kvalitet. Tallriken skevade säkert 1-1,5 mm i höjdled från ena kanten till den andra. Den skivspelaren blev sedemera stulen vid ett inbrott och vid nyköp ett antal år senare kan du gissa vad jag kollade på först :-)

Men den lät bra trots bristerna, det var därför jag gick till samma källa igen efter en cirkus med Technics direktdrift, Dual 505 och några andra varianter på spelare. På den tiden var en LP12:a lite dyr men hade många konkurrenter som kostade mångdubbelt. Den skillnaden har Linn dock eliminerat....

Hela det "smutsiga" spelet med Linns försäljningstaktik har jag märkt nada av eftersom de jag hade kontakt med de personer som fortfarande anses vara sjyssta och seriösa, tex Anders på Tonläget i Göteborg.

Idag skulle jag vilja påstå att kvaliteten på en LP12:a är alldeles utmärkt men prisvärd är väl ändå inte direkt ett lämpligt epitet...

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-18 14:02

petersteindl skrev:
Jag kan ju upplysa om att det som står hos Linn i deras Linnsaga är just bara en uppdiktad saga, helt utan verklighetsförankring.
--------------------------------------------------------------------------------
Vad gäller kvalitén hos gamla Ariston så håller jag helt med Harryup om dess uruselhet, delar av Ariston var nämligen tillverkade på samma mekaniska verkstad som Linn
-------------------------------------------------------------------------------
Men tårar och ond bråd död var det på den tiden och speciellt för upphovsmannen till Linn Sondek LP12, nämligen Hamish Robertson. Laila, förrutom Erik Andersson så känner även jag till hur historien egentligen var.

Väl mött :)
Peter Steindl

Det var som... 8O 8O 8O

Kul att du verifierar det jag hört ryktesvägen. Jag tror inte ens alla nuvarande handlare känner till det. Vem kan lita på linn och Ivor efter detta ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-18 14:12

matereo skrev:
Harryup skrev:
JanBanan skrev:

mvh/Harry

Precis... artikeln avslutas ju i näst sista stycket med....

"Drawbacks? Aristons are pigs to set up - they need hours of fiddling with P-clips, suspension spring locknuts and belt alignment adjusters to give of their best. Still, some would say that's half the fun! Sadly, the Ariston story doesn't have a happy ending. "

Så att på ett sätt kan man ju säga att han inte gjorde någon vidare egen design, utan snarare tweakade Ariston RD11 och ev. någon Thorens TD.150 som är rätt snarlik den med.... när han inte kom längre så beslöt han göra en egen spelare med utgångspunkt i de han jobbat med tidigare... Lp12!

Hej Matereo :)

Det som du skriver är dåliga spekulationer och [s]fullständig bullshit[/s] inte helt rätt :mrgreen: :) (understatement). Vad vet du om vad som hände? Det är lätt att trampa fel då man ger sig ut på slak lina. Nåväl, fel kan rättas till.

Även Linn hade clips och bråte undertill för fastsättning av tonarmskabel. Beroende på hur kabeln var utformad eller vreds till så funkade inte fjädringen som den skulle. De var ett helvete att montera.

En gång i tiden fanns det ett Skotskt skivspelarmärke som hette BSR McDonald. De var inspirationskällan till samtliga skivspelare som har tillverkats i Skotland. Det var således inte Thorens, även om det står så i engelsk press.

BSR McDonald tillverkade mer än 100 000 skivspelare i månaden. På sin höjdpunkt var det 250 000 skivspelare i månaden. Det är betydligt mer än 2 miljon skivspelare per år 8O . De exporterade en 40 fotcontainer i veckan till Panasonic i Japan. En remdriven skivspelare med flytande upphängning och tonarm sålde de för 17 kr på export. Jag hade sedermera kontakt med en del av dessa herrar :) Det var omöjligt att tillverka skivspelare till detta pris i Japan eller någon annan stans överhuvudtaget. Så de Japanska storföretagen köpte sina spelare från BSR, monterade in dessa i sina egna trälådor och sålde dessa tillbaks till Europa under Japansk branding.

BSR var ursprungligen från Birmingham, men en av deras största fabrik för dessa skivspelare låg i Skotland. Efter 10-12 års väldigt hög inflation i Storbritannien så hade verkligheten sprungit ifatt och det blev billigare för Japsen att tillverka skivspelare själv. Då gick BSR McDonald i konkurs. Vad tror ni då händer med 10 tusentals anställda och ingenjörer? Vad tror ni händer med alla verktyg som gjuter delar till skivspelarna? Vad tror ni händer med alla svarvar och mekaniska bearbetningsmaskiner?

Jo, de säljs ut till alla hugade spekulanter som vill prova på lyckan och inte stå sysslolösa. Många av delarna som satt i alla dessa skivspelare kommer ursprungligen från BSR McDonalds gjutverktyg och har bearbetats av deras gamla maskiner. En annan sak. Alla betalade en spottstyver av konkursförvaltaren för att komma igång. Tror ni verkligen att Linn och dom andra hade stora investeringar i början :roll: :lol: :lol: Ha Ha Ha 8)

Idag har grabbarna helt nya verktyg och maskiner. Det är därför som kvalitén har höjts.

Och, nej the Ariston-Linn story fick ingen happy ending. Ivor Tiefenbrun hade pengarna på sin sida och Hamish Robertson var periodare. Hamish Robertson förlorade allt till Ivor, och ni skall veta att de faktiskt var partners. De som kände båda kunde bara stå bredvid och beskåda tragedin, för i ett svagt ögonblick, på ruinens brant tog Hamish Robertson livet av sig och Ivor kunde nu andas ut och börja frissera sin egen historia. Och det är den historian som världen har fått käka upp. Tycker ni att den smakar gott?

Det är väl själva f-n att man måste undervisa engelska tidningar i deras egen hifihistoria :lol: 8) :)

MvH :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2008-10-18 14:19

Bra, att någon annan återger sin syn på verkligheten - det blir liksom lite trovärdigare när allt inte bara är rosa skimmer. Ibland uppskattar man internet mer än vanligt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-18 14:24

Bra och intressanta inlägg där Peter :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-18 14:29

petersteindl skrev: Tror ni verkligen att Linn och dom andra hade stora investeringar i början :roll: :lol: :lol: Ha Ha Ha 8)

Idag har grabbarna helt nya verktyg och maskiner. Det är därför som kvalitén har höjts.

Och, nej the Ariston-Linn story fick ingen happy ending. Ivor Tiefenbrun hade pengarna på sin sida och Hamish Robertson var periodare. Hamish Robertson förlorade allt till Ivor, och ni skall veta att de faktiskt var partners. De som kände båda kunde bara stå bredvid och beskåda tragedin, för i ett svagt ögonblick, på ruinens brant tog Hamish Robertson livet av sig och Ivor kunde nu andas ut och börja frissera sin egen historia. Och det är den historian som världen har fått käka upp. Tycker ni att den smakar gott?

Det är väl själva f-n att man måste undervisa engelska tidningar i deras egen hifihistoria :lol: 8) :)

Peter Steindl

8O 8O 8O 8O Det var det värsta jag hört på länge!

Nåja, man brukar väl säga att sanningen överträffar/är värre än myten.

Ibland är man glad att internet finns.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-18 15:50

prolinn skrev:
dimitri skrev:
ThePreTor1aN skrev:Jag ska inte uttala mig om det specifika fallet, men det här betyder väl mer eller mindre att billiga Denon receivers kan mycket väl mäta sig ljudmässigt med annan topp-förstärkeri också?. Tex. Meridian, Lexicon, Marantz och allt?

Just i det här fallet betyder det att två personer i en blindlyssning föredrog återgivningen från en ganska billig denonmaskin före en 90kkr linnmaskin. Inget annat.

ThePreTor1aN skrev:Självklart har jag lite svårt och förstå detta eftersom enligt min erfarenhet får Denons billiga receivers storpisk av billiga Marantz receivers också, eller i samma prisklass.

Då kanske Marantz hade också föredragits vid blindlyssning före Linn-combon? Marantz har väl lika goda förutsättningar att producera goda apparater som Denon, eller hur? Dessutom så undrar jag om dessa två märken inte ingår i samma koncern.

Hej å hå, vilken mogen debattnivå det är på det här forumet.

Du antyder, direkt efter de ovanstående citaten att debattnivån är låg. :?

Vad åsyftar du då?

Är det spekulationerna och framställningarn om en upplevelse där en
apparat fått "storpisk" (från ThePreTor1aN) som du tänker på då, eller
är det replikerna från dimitri då åsyftar? Eller kanske något annat som
någon skrivit, det vill säga inte de du citerade och kommenterade med
att nivån var låg?

Själv tycker jag att båda var klart sansade, även om jag har svårt att
tillmäta det ThePreTor1aN skrev någon större betydelse för vad det är
rimligt att tro på i sakfrågan.

Av allt att döma undersökta han ju inte saken blindt och dessutom är
det en rätt ovanlig uppfattning. Det går inte att utelsuta att hans
uppfattning om apparaterna ifråga beror på kombinationseffekter eller
på suggestion.

Det dimitri skriver är ju självklarheter, av sådant slag som det är bra att
någon skriver ned, så de tillgängliggörs även för dem som inte själv
inser att de är uppenbara.

prolinn skrev:För att återgå till ämnet en aning och kommentera den omskrivna testet så är det väl inte så konstigt om den enklare Denonen föll herrar Linn-antagonister i smaken. Dels för att i synnerhet en av testarna tycks ha en i det närmaste nevrotisk relation till Linn som märke(!?), men en kanske än mer trolig förklaring kan faktiskt vara att Denonen förutom att eventuellt tilltala testarna rent subjektivt även troligen bättre maskerade den bristfälliga signalkällan på ett behagfullt sätt.

Hur lyckas du få in spekulationer som saknar argument, ett person-
påhopp och på slutet ytterligare en lös spekulation som även den
helt saknar något argument att ta stöd emot. :?

VARFÖR (argument, plz) skulle det vara en mer trolig förklaring att
Denon har maskerat någonting? :o

Missförstå mig inte - du får självklart tro att det är som du skriver, men
om du vill att andra skall tro det (vilket jag förmodar är skälet till att du
skriver) så behöver du nog argumentera och inte bara påstå saker rakt
ut i luften.

Jag känner inte till apparaterna (i varje fall inte Linn-apparaten) själv i
tillräcklig detalj för att kunna komma med någon synpunkt på det hela,
men om det finns något du vet om dem (något om hur de presterar
kanske?) som du vill ta fram som argument för din att tro att Linn-
apparaten skulle maskera mindre, så gör gärna det. :)

Utan något argument blir det ju bara lösa påståenden (närmare
bestämt gissningar/spekulationer) kvar av det du skriver. Och det var
väl inte det du ville åstadkomma? :?

prolinn skrev:En halvskitig strand kan ju te sig inte fullt så skitig om man tittar genom en lagom tonad ruta.

Fullt genomsläpp med denon :lol:

Ja, det där med nivån på diskussionen, ja... Tycker du att du höjer den
med inlägg av det där slaget? :(

Allvarligt talat: har du verkligen INGA argument alls att komma med?

Du verkar ju ha en väldigt bestämd uppfattning om hur det är med de
här sakerna, men du låter ingen få veta VAD det är som gör att du tror
så - det vill säga du tycks inte vilja ge någon som läser det du skriver
några argument som talar för att din tro är relevant.

Jag kan tycka att försök att förlöjliga en förstärkare genom att rionisera
över den och för säkerhets skull lägga till en :lol:, är nästan så låg nivå
man kan lägga sig på i en diskussion om sådana här saker. Kan då
uppfatta att det blir lite konstigt när du antyder att DU tycker att nivån
på andras inlägg är på låg nivå. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

torig

Inläggav torig » 2008-10-18 16:18

Jag tycker också det var en bra och intressant beskrivning om LP12ans historia och uppkomst, som Peter Steindl gjorde. Dock skriver du lite tillspetsat, men det beror väl på den kontrovers som fanns mellan Ljudbutiken och High Fidelity (under Rudlings tid). Med tillspetsat menar jag:

”Jag kan ju upplysa om att det som står hos Linn i deras Linnsaga är just bara en uppdiktad saga, helt utan verklighetsförankring.”

Jag kan inte se att det står något kontroversiellt, ”uppdiktat” eller ”helt utan verklighetsförankring” på Linns hemsida angående deras historia. För det är väl sant att Tiefenbrun startade Linn Products 1972 och att LP12 introducerades samma år, eller..?? Mycket mer står ju inte.

Ivor Tiefenbrun ÄR ju en kontroversiell person, som gjort sig ovän med många, däribland Hamish Robertson och Naims grundare Julian Vereker. Och Tiefenbruns ”fiender” har väl inte varit sena att sprida ”sin syn” på Linn till handlare, som i sin tur spridit det vidare till sina kunder. Effekter av detta ser vi ju bland annat på detta forum, där det med jämna mellanrum ges ”tjuvnyp” mot Linn – uppdiktat eller inte, kan vara svårt för läsaren att veta.

Linn Sondek LP12 och Ariston Audio RD11 var väl in princip samma skivspelare i början på 70-talet. Tittar man på foton på gamla LP12 och RD11, verkar det ju (på utsidan) bara vara trälådan som skiljer. Att kvaliteten var lite ”si och så” under 70-talet och i början av 80-talet, tror jag inte enbart är synonymt med Linn. Jag har haft en ERA 444 (fina skivspelare ”på den tiden” – på 70-talet), men idag skulle jag näppeligen vilja spela av mina vinylskivor på en dito.

Ännu en kommentar: ”Då man väl hade monterat hela skivspelaren och kunde spela sina LP-skivor så ändrades inställningarna med tiden Det var ett evigt skruvande.”

Det där gäller än idag. En LP12 måste med jämna mellanrum ”in på service”. Det tror jag många andra skivspelare också behöver (hur var det med ”världens bästa skivspelare” - Forsell Mediphone Air).

Avslutningsvis Peter, det finns en rätt så intressant notering att göra. De skivspelare som du bland annat sålde, Systemdek och inte minst Pink Triangle, finns inte kvar. Däremot LP12 och det kan ju inte bara ha att göra med kontroversiell marknadsföring från Linns sida.

”Pink Triangle Turntable” tycker jag förövrigt är en mycket intressant skivspelare, som jag gärna velat jämföra med dåtidens LP12. Jag har bara hört ”Little Pink Thing”, som väl är att jämföra med Linn Axis. Vore intressant om du på din tråd kunde berätta mer om Pink Triangle. Själv återkommer jag kanske med synpunkter på Linn.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-18 16:39

petersteindl skrev:Hej Matereo :)

Det som du skriver är dåliga spekulationer och [s]fullständig bullshit[/s] inte helt rätt :mrgreen: :) (understatement). Vad vet du om vad som hände? Det är lätt att trampa fel då man ger sig ut på slak lina. Nåväl, fel kan rättas till.

Även Linn hade clips och bråte undertill för fastsättning av tonarmskabel. Beroende på hur kabeln var utformad eller vreds till så funkade inte fjädringen som den skulle. De var ett helvete att montera.

Jadu det är rätt många hifiblaskor i England som återger ungefär samma story, kring Linn och Lp12 och jag har faktiskt hört liknande berättas av en äldre hifihandlare (Skotte ursprungligen dessutom) i Birmingham. Men jag tvivlar inte på att det du säger är rätt heller... Jag tycker det iaf. minst säger att man med berättigande bör ha en del ugglor i mossen ang. Ivor och hans påståenden. Jim Dunlop var ju en rätt känd profil, och jag kan bara känna att det är lite underligt att inte fler av de äldre hifijournalisterna däröver har någon koll alls.

Tack för inlägget Peter!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-18 16:51

matereo skrev:
petersteindl skrev:Hej Matereo :)

Jadu det är rätt många hifiblaskor i England som återger ungefär samma story, kring Linn och Lp12 och jag har faktiskt hört liknande berättas av en äldre hifihandlare (Skotte ursprungligen dessutom) i Birmingham. Men jag tvivlar inte på att det du säger är rätt heller... Jag tycker det iaf. minst säger att man med berättigande bör ha en del ugglor i mossen ang. Ivor och hans påståenden. Jim Dunlop var ju en rätt känd profil, och jag kan bara känna att det är lite underligt att inte fler av de äldre hifijournalisterna däröver har någon koll alls.

Tack för inlägget Peter!

Hej Matereo

Du nämner Jim Dunlop. Menar du Peter Dunlop?

PS

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-18 17:11

petersteindl skrev:

Hej Matereo

Du nämner Jim Dunlop. Menar du Peter Dunlop?

PS

Ja.... jag är lite ihoprörd med folk från min andra kant av musikintresset... nämligen Jim Dunlop som håller på med Gitarr effekter och tillbehör... men jag menade Peter (Ariston, Systemdek) Dunlop när jag skrev givetvis.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi