Moderator: Redaktörer
MP skrev:Nä nu får det fan vara nog sluta kasta skit på Bill!
Bete er som män och inte som en flock hyperkänsliga östrogen dromedarer med tolv pucklar.
MrUncool skrev:Kan du inte söka över hela forumet eller varför inte hela internet? Tänk så mycket skit du skulle kunna hitta som ett slags "alibi".
MP skrev:Vad säger du Bill om vi fokuserar på trådens tema
Vad har hänt med Linn?
Går det år pipsvängen? eller vad sysslar man med nu?
MP skrev:Var kommer din berättelse från Herr Banan?
Min är som jag minns en intervju med Ivor
JanBanan skrev:MP skrev:Var kommer din berättelse från Herr Banan?
Då är det kanske dags att upplysa dig om att Ivor ljuger ganska mycket. Det finns massor av ställen man kan läsa om vad som egentligen hände, t.ex:
http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldewor ... table.html
Sen finns det visserligen variationer på storyn, men jag tror att slutsatsen man kan dra är att Ivor inte "designade" LP12; han snodde designen rakt av.
Harryup skrev:JanBanan skrev:MP skrev:Var kommer din berättelse från Herr Banan?
Då är det kanske dags att upplysa dig om att Ivor ljuger ganska mycket. Det finns massor av ställen man kan läsa om vad som egentligen hände, t.ex:
Sen finns det visserligen variationer på storyn, men jag tror att slutsatsen man kan dra är att Ivor inte "designade" LP12; han snodde designen rakt av.
Nej, det gjorde han inte.
Han la till precision. Ariston är bland det absolut sämsta jag har skruvat på någonsin, det är snävare toleranser på McDonalds plastleksaker. Sen med tiden skärpte man sig väl en del, men för ingenjörer kan man väl göra en jämförelse om att Ariston och Texas knappasater på räknarna är av samma kaliber.
mvh/Harry
JanBanan skrev: Linns födelse gick till så att Ivor jobbade på Ariston och han försökte flytta produktionen till sin farsas mekaniska verkstad, vilket misslyckades. Då snodde han helt sonika designen för en av skivspelarna och började tillverka den själv. Den kom att kallas LP12.
Harryup skrev:JanBanan skrev:MP skrev:Var kommer din berättelse från Herr Banan?
Han la till precision. Ariston är bland det absolut sämsta jag har skruvat på någonsin, det är snävare toleranser på McDonalds plastleksaker. Sen med tiden skärpte man sig väl en del, men för ingenjörer kan man väl göra en jämförelse om att Ariston och Texas knappasater på räknarna är av samma kaliber.
mvh/Harry
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Nog om detta, nu tänker jag bara prata Linn - om jag har något att säga...
/ B
Ja, och då blir allt bättre när andra svarat på dina tarvliga inlägg? Det är ju inte första gången så det är ju lätt att inse vissa är rätt trötta på dina hånande inlägg och lätt tänder till när du håller på sådär.
petersteindl skrev:... på den tiden då det begav sig. Linn hade samma urusla kvalitet som Ariston på den tiden. Den yttre skivtallriken hade en glipa på uppemot 0,8 mm skulle jag gissa om jag är snäll. Skivtallrikarna kunde knackas in för lägre svaj så att säga. Då jag hade min Linn så bytte jag skivtallrik tills jag fick en som passade precis med den inre lilla skivtallriken som lagret är monterat på.
petersteindl skrev:
Jag kan ju upplysa om att det som står hos Linn i deras Linnsaga är just bara en uppdiktad saga, helt utan verklighetsförankring.
--------------------------------------------------------------------------------
Vad gäller kvalitén hos gamla Ariston så håller jag helt med Harryup om dess uruselhet, delar av Ariston var nämligen tillverkade på samma mekaniska verkstad som Linn
-------------------------------------------------------------------------------
Men tårar och ond bråd död var det på den tiden och speciellt för upphovsmannen till Linn Sondek LP12, nämligen Hamish Robertson. Laila, förrutom Erik Andersson så känner även jag till hur historien egentligen var.
Väl mött![]()
Peter Steindl
matereo skrev:Harryup skrev:JanBanan skrev:MP skrev:Var kommer din berättelse från Herr Banan?
mvh/Harry
Precis... artikeln avslutas ju i näst sista stycket med....
"Drawbacks? Aristons are pigs to set up - they need hours of fiddling with P-clips, suspension spring locknuts and belt alignment adjusters to give of their best. Still, some would say that's half the fun! Sadly, the Ariston story doesn't have a happy ending. "
Så att på ett sätt kan man ju säga att han inte gjorde någon vidare egen design, utan snarare tweakade Ariston RD11 och ev. någon Thorens TD.150 som är rätt snarlik den med.... när han inte kom längre så beslöt han göra en egen spelare med utgångspunkt i de han jobbat med tidigare... Lp12!
petersteindl skrev: Tror ni verkligen att Linn och dom andra hade stora investeringar i början![]()
![]()
Ha Ha Ha
![]()
Idag har grabbarna helt nya verktyg och maskiner. Det är därför som kvalitén har höjts.
Och, nej the Ariston-Linn story fick ingen happy ending. Ivor Tiefenbrun hade pengarna på sin sida och Hamish Robertson var periodare. Hamish Robertson förlorade allt till Ivor, och ni skall veta att de faktiskt var partners. De som kände båda kunde bara stå bredvid och beskåda tragedin, för i ett svagt ögonblick, på ruinens brant tog Hamish Robertson livet av sig och Ivor kunde nu andas ut och börja frissera sin egen historia. Och det är den historian som världen har fått käka upp. Tycker ni att den smakar gott?
Det är väl själva f-n att man måste undervisa engelska tidningar i deras egen hifihistoria![]()
![]()
![]()
MvH![]()
Peter Steindl
prolinn skrev:dimitri skrev:ThePreTor1aN skrev:Jag ska inte uttala mig om det specifika fallet, men det här betyder väl mer eller mindre att billiga Denon receivers kan mycket väl mäta sig ljudmässigt med annan topp-förstärkeri också?. Tex. Meridian, Lexicon, Marantz och allt?
Just i det här fallet betyder det att två personer i en blindlyssning föredrog återgivningen från en ganska billig denonmaskin före en 90kkr linnmaskin. Inget annat.ThePreTor1aN skrev:Självklart har jag lite svårt och förstå detta eftersom enligt min erfarenhet får Denons billiga receivers storpisk av billiga Marantz receivers också, eller i samma prisklass.
Då kanske Marantz hade också föredragits vid blindlyssning före Linn-combon? Marantz har väl lika goda förutsättningar att producera goda apparater som Denon, eller hur? Dessutom så undrar jag om dessa två märken inte ingår i samma koncern.
Hej å hå, vilken mogen debattnivå det är på det här forumet.
prolinn skrev:För att återgå till ämnet en aning och kommentera den omskrivna testet så är det väl inte så konstigt om den enklare Denonen föll herrar Linn-antagonister i smaken. Dels för att i synnerhet en av testarna tycks ha en i det närmaste nevrotisk relation till Linn som märke(!?), men en kanske än mer trolig förklaring kan faktiskt vara att Denonen förutom att eventuellt tilltala testarna rent subjektivt även troligen bättre maskerade den bristfälliga signalkällan på ett behagfullt sätt.
prolinn skrev:En halvskitig strand kan ju te sig inte fullt så skitig om man tittar genom en lagom tonad ruta.
Fullt genomsläpp med denon
petersteindl skrev:Hej Matereo![]()
Det som du skriver är dåliga spekulationer och [s]fullständig bullshit[/s] inte helt rätt![]()
(understatement). Vad vet du om vad som hände? Det är lätt att trampa fel då man ger sig ut på slak lina. Nåväl, fel kan rättas till.
Även Linn hade clips och bråte undertill för fastsättning av tonarmskabel. Beroende på hur kabeln var utformad eller vreds till så funkade inte fjädringen som den skulle. De var ett helvete att montera.
matereo skrev:petersteindl skrev:Hej Matereo![]()
Det som du skriver är dåliga spekulationer och [s]fullständig bullshit[/s] inte helt rätt![]()
(understatement). Vad vet du om vad som hände? Det är lätt att trampa fel då man ger sig ut på slak lina. Nåväl, fel kan rättas till.
Även Linn hade clips och bråte undertill för fastsättning av tonarmskabel. Beroende på hur kabeln var utformad eller vreds till så funkade inte fjädringen som den skulle. De var ett helvete att montera.
Jadu det är rätt många hifiblaskor i England som återger ungefär samma story, kring Linn och Lp12 och jag har faktiskt hört liknande berättas av en äldre hifihandlare (Skotte ursprungligen dessutom) i Birmingham. Men jag tvivlar inte på att det du säger är rätt heller... Jag tycker det iaf. minst säger att man med berättigande bör ha en del ugglor i mossen ang. Ivor och hans påståenden. Jim Dunlop var ju en rätt känd profil, och jag kan bara känna att det är lite underligt att inte fler av de äldre hifijournalisterna däröver har någon koll alls.
Tack för inlägget Peter!
petersteindl skrev:
Hej Matereo
Du nämner Jim Dunlop. Menar du Peter Dunlop?
MvH![]()
PS
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster