Är svenska hifi-recensenter sämre än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 14:45

Jag håller med Timbre... :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 15:10

Man påminns ju onekligen om låten "vem kan man lita på.." :wink:

Själv har jag stort nöje av att förströelse-läsa i hifiblaskor och som Timbre spana in snygga bilder :-)

Sen kan man ju ha jäkligt skoj åt deras flumspråk också..

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 15:22

Mycket hifilektyr hamnar nog i badrumsdomänerna.... :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-11 15:30

Ja det stämmer, blandat med kalle anka för de intellektuella :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-11 16:00

Timbre skrev:
BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLtV

En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.
Hifipressens situation i ett nedbantat och avklätt skick...?

En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?

Är det färgbilder som gäller föredrar jag t ex Playboy före Hifi & Musik (har iofs inte "läst" Playboy på 20 år). In en "HiFi"-tidning så föredrar jag sakinnehållet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 16:06

Med risk för att stöta mig med halva forumet så tycker jag att Molt är ruskigt trist. Å andra sidan är det ju en amatörblaska skriven av hifientusiastiska tekniker :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-11 16:08

tråkig men informativ skulle jag uttrycka mig....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 16:20

Birger:
Helt Ok! Alla har rätt till sina åsikter. Ingen vet bättre/kan bättre bedöma hur dina åsikter ser ut än du själv, och ingen begär att MoLt skall vara för alla!

Pease Brother! 8)

Timbre skrev:
BACH skrev:Den enda Svenska HiFi- tidskriften som jag anser är något att ha är MoLt

En liten tillbakatitt i MoLT nummer 1 årgång 36 och bland lite av varje hittar vi 10 sidor skriverier om Fosgate Model-4 samtidigt som NHT presenteras i ett projekt på 7 sidor.
Bläddrar vi bland annonserna (som man ju så gärna gör i Stereophile) finns det bara två stycken men bägge är helsidesannonser. Den ena från Reference Audio i Stockholm och den andra från Svenska Laserföreningen med lokal i Alvik som sålde bl.a. just NHT och Fosgate.
Hifipressens situation i ett nedbantat och avklätt skick...?

En Hifi & Musik i flerfärgstryck kostade vid den här tiden 39:50 och en amatörtryckt MoLT kostade 60 kr där t.o.m. bilderna saknade skärpa.
Blåst eller asgarv?

Timbre skrev:
LarsR skrev:Timbre, hur upplevde du att recensionen var skriven, var den saklig, omfattande, fanns det kritik med och hur objektiv kändes beskrivningen mm.

Mig veterligen så är det bara i Molt som jag har läst där jag har funnit kritik som redovisats på ett bra och förklarande sätt.

Molt är ju nu för tiden helt utan annonser.

Omfattande definitivt och resten blir ju en subjektiv bedömning men visst finns här kritiska synpunkter för den som orkar ta sig igenom.
Dagens Moltar har jag ingen erfarenhet av. "50 meter lång tång" som Jax skrev... :)

Men vad vill du med ditt spekulativa förstainlägg Timbre?

MoLt har inte sedan 80-talet haft någon aktiv annonsförsäljning överhuvudtaget, däremot har man (sedan 1989 och även idag) kunnat annonsera, om man vill. Detta - ingen aktiv annonsförsäljning, gäller alltså för den nämnda tidningen, precis som det gäller idag.

Om någon specifikt vill annonsera i MoLt kan man alltså göra det då liksom idag, men ingen i redaktionen har någonting överhuvudtaget med det att göra.

Detta är väl också orsaken till att nästan ingen vill anonsera i MoLt - det garanterar helt enkelt inte en god recension, för vad bryr sig skribenten om huruvida det annonseras? Därför betraktas en annons i MoLt som bortkastade pengar av många branschaktörer.

I MoLt får ju goda apparater goda recensioner - alldeles oavsett om de annonserar eller ej *. Motsatsen gäller förstås också, även om vi försöker undvika att skriva om direkt usla apparater. Det är ju jobbigt att skriva artiklar, så det känns vettigare att lägga huvuddelen av krutet på att beskriva apparater som är speciellt bra, för upplysning om bra apparater är ju intressantare information för LTS-medlemmarna.

Kort sagt:
Om du vill söka samband mellan artiklar i MoLt och annonser, så får du söka någon annanstans än hos LTS. Prova den som annonserat. :wink: Vill du bara smutskasta MoLt med falska spekulationer så går det bra att fortsätta som du började dock. :?

LTS kan ju inte rimligtvis ha som policy att specifikt vägrar någon att annonsera - bara för att det skrivs om deras specifika apparater i samma hummer av MoLt ¤.
Vi har ju inte bett någon att anonsera överhuvudtaget! Skribenterna är inte heller avlönade och de har således inget intresse av huruvida någon vill annonsera eller inte. Ingen som "jobbar med" tidningen har heller något ägande i den. Allting sker med idéella insatser, och tryck och porto finansieras ju från LTS-medlemmarnas medlemsavgifter. Den enda som skulle kunna ha intresse av att det annonseras i MoLt är LTS-medlemmarna, eftersom det kan innebära att det skulle kunna räcka till mera verksamhet i form av medlemsmöter och liknande. Men de som sliter mad allt det idéella arbetet skulle näppeligen sörja om de slapp det. :wink:

Just detta att MoLt-redaktionen struntar högaktningsfullt i om huruvida det (och i såfall vad som) annonseras *, märks tydigt i att ingen lyfter ett finger för att försöka sälja några annonser.

Vh, iö

- - - - -

*Det borde alla inse som läst fler MoLt-nummer än ett enda.

¤Hmmm... Eller det kanske vi kan förresten! Bara för att gardera för attacker från dem som gjort det till sin livsuppgift att sprida osanna rykten eller att skapa spekulationer om LTS med avsikt att så tvivel på LTS goda ambitioner.
Jag tycker det är mycket trist dock med en värld där man skall behöva gardera mot andras illvilja, och jag när dessutom förhoppningen/förtroendet att LTS-medlemmarna med sin oerhört mycket större insikt i vad LTS som organisation faktiskt gör och vill, ser det absurda i sådana där spekulativa försök till misstänkliggörande av LTS' ambitioner.

Man skulle också kunna tänka sig att alltid hantera verkligheten på ett sätt som inbegriper att alltid vara rädd för okändas illvilja. Man kan t ex gardera för misstankar genom att inte testa två grunkor från samma importör, fast man (rätt vanligt) har stött på dem samtidigt. Man kan alltså välja att agera strategiskt hela tiden. Men sådant sysslar vi inte med i MoLt.

Ingen garanterar heller att LTS hela tiden "hittar alla bra saker som finns i varje tid". Vi gör så gott vi kan, efter resurserna. Men ambitionen sträcker sig inte längre än att vi gör vårt bästa, och att vi alltid redovisar allting ärligt och så noga vi kan eller orkar. Om det inte räcker för vissa så är väl helt enkelt inte LTS rätt för dem.

Det är helt ok! Men det är näppeligen ett argument för att ägna sig åt osakliga och fabulerande spekulativa angrepp mot en organisation som gör sitt bästa, och jag tycker dessutom att det vi lyckas med är något enastående, men det är bara en åsikt. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 16:37, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-03-11 16:36

IÖ: Anledningen till att jag tycker att Molt är trist beror på att jag ofta inte förstår tekniska förklaringar mm. Dessutom har den ju en enkel layout vilket är förståerlit då den ju utges av entusiaster och inte bekostas av hela eller halva hifibranschen. Däremot har jag fullt förtroende för att den är så opartisk en publikation kan vara. Just det behövs i en så grumlig bransch som ljudbranschen.

Keep up the good work :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 16:40

Tack!

Och som sagt: Helt ok att tycka att MoLt är tråkig!

Det är förstås trist att alla människor är olika, det vill säga det är det ju inte alls(!) tvärtom - men konsekvensen att det inte går att skriva en artikel så att alla finner den vara intressant/begriplig, det är lite trist. Men det får vi alla stå ut med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-03-11 17:06

Det där med layout är rätt viktigt faktiskt. Köpte H&M igår och måste säga att det är en fantastiskt tidning att "titta i". Prenumerar på Stereophile(eller pedofilen som min tjej säger) och kan konstatera att deras layuotansvarige borde få foten. Maken till ostrukturerad tidning får man leta efter. Men trevlig läsning är det :)
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 17:25

Det är lite för lite hifiporrbilder i Stereophile, tycker jag. Speciellt i senaste med en artikel om Thorens td124. Vi kanske är kanske är bortskämda i dessa fikareportage-forum vi huserar. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 17:49

Bilder är bra. Bättre än 1000 ord, ju.

Fast jag gillade looken när MoLt inte hade några bilder alls på omslaget. Bara text... Då fick hela innehållet liksom en rättvis presentation. En bild kan ju så lätt dominera över en annan.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 17:51

IngOehman skrev:Men vad vill du med ditt spekulativa förstainlägg Timbre?

Blir ett inlägg plötsligt spekulativt för att det ifrågasätter MoLT eller är det bara ett spekulativt inlägg bland andra i en spekulativ debatt?

MoLT nämndes som det enda alternativet och jag ville peka på likheter med branschen i övrigt. Faktum kvarstår: Sjutton sidor recension och 50% av annonserna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 17:58

Det finns inga likheter med branschen i övrigt. MoLt är inte en tidskrift för vilken annonserna betyder något.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 18:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-11 18:01

Nu är snarstuckenheten lite väl högt ställd. Exemplet gällde en molt på 80 talet, som ngn i tråden påpekade, då de inte längre har annonser. Slutdiskuterat om den saken, med andra ord.

Varsågod att fortsätta med trådämnet, mina herrar.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 18:07

Ett egenavslöjande inlägg. Avstår svar av respekt för administrationen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 18:09

Nej V8, det är en hyggligt modern MoLt (till stora delar nuvarande styrelse och redaktion) det handlar om.

Timbre skrev:Blir ett inlägg plötsligt spekulativt för att det ifrågasätter MoLT eller är det bara ett spekulativt inlägg bland andra i en spekulativ debatt?

Det är spekulativt för att ifrågasättandet sker med hjälp av ett tendensiöst spekularande, och inte med någon som helst fakta.
Kort sagt framgår det med önskvärd tydlighet att ditt syfte var att antyda något - för att de som läste det skulle tro något som inte är sant.

Du är bättre än att ägna dig är simpel smutskastning.

Det anstår inte en person av din vanligtvis superba smak, oantastliga stil och stora begåvning.

En debatt är inte spekulativ för att den innehåller åsikter, men när inlägg inte är åsikter, utan gissningar avsedda att drabba någon, då spekuleras det. Osakliga antydningar med avsikt att smutskasta är spekulativt.

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 18:32

IngOehman skrev:Det anstår inte en person av din vanligtvis superba smak, oantastliga stil och stora begåvning.

Alla har vi bra och dåliga sidor...

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 18:53

Hetsporren skrev:Alla har vi bra och dåliga sidor...

Så att ifrågasätta har blivit en dålig sida... :?:
Det var nytt Hetsporren... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 18:56

Ja att ifrågasätta genom att spekulera är 100% dåligt. Så beter man sig helt enkelt inte mot någon. Det är tarvligt.

Men visst är det som Hetsporren säger: alla har bra och dåliga sidor, men när man har så bra sidor som Timbre tycker jag man kan ta fasta på dem!

Och bara för att alla har dåliga sidor tycker jag inte man kan använda det för att ursäkta ojussta påhopp med antydningar om korruption, på en massa människor som offrar sin fritid och jobbar och sliter för andras glädjes skull.

Vh, iö

- - - - -

PS. Precis som ordet 'ifrågasätta' antyder är ett seriöst ifrågasättande att ställa frågor om det man undrar över. Inte att spekulera och förolämpa folk med antydningar om att något (som man inte vet något om alls) har gått fel till.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:01, redigerad totalt 3 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-11 18:57

Timbre skrev:

Så att ifrågasätta har blivit en dålig sida... :?: Det var nytt Hetsporren...

Det sa jag inte. Jag bara konstaterade att du, liksom alla andra, har bra och dåliga sidor.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 19:00

En debatt är inte spekulativ för att den innehåller åsikter, men när inlägg inte är åsikter, utan gissningar avsedda att drabba någon, då spekuleras det. Osakliga antydningar med avsikt att smutskasta är spekulativt

När timbre skriver om molt är det spekulation.. Då andra skriver om andra tidningar med samma "mönster" är det åsikter 8O

Ja jäklar.. Skoj läsning detta..Man får ju erkänna den humor som sprudlar även om den är makalöst "bonnig" och "protektionistisk".. Humor är det i alla fall på rätt hög nivå...Om än konstigt vinklad humor..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:03

Vem har försvarat ondsinta ur luften tagna spekulationer om korruption menar du Mayro? Det har väl ingen av dem du riktar dig till gjort, eller har jag missat något?

Om vilket mönster talar du om? Ser du ett "mönster" i en enda händelse, ett enda nummer, menar du? 8O :D :lol:

Kort sagt: Vad i förklaringen jag skrev förstod du inte?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-11 19:06

Timbre skrev:

Så att ifrågasätta har blivit en dålig sida... :?:
Det var nytt Hetsporren... :)

Du ifrågasätter inte, du antyder utan att säga rent ut. Vilket är svagt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:20

Ett försök att komma tillbaka on topic:

X X X X X

(som misslyckades... :? )
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2006-03-11 19:20

i skrev:Du ifrågasätter inte, du antyder utan att säga rent ut. Vilket är svagt.

Jag antyder inte utan jag redovisar. Den distinktionen brukar man få lära sig tidigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:28

Du antyder att det finns ett samband mellan annonser och artiklar i MoLt, som MoLt skall dömas för.

Detta är ingen "redovisning", för detta samband finns inte! Om det är så att det är något du inte vet någoting om, så fråga gärna. Men det gjorde du inte. Det du gjorde var en ren spekulation från dig sida, och det var lågt av dig.

MoLt har ingenting med sammanträffandet att göra. Det är annonsören som bestämt att de skall annonsera, ingen från LTS. De som skriver artiklarna vet inte ens om vilka annonser som eventuellt förekommer. Att LTS skulle skriva annorlunda på grund av att någon annonserar är rent befängt. Vi bryr oss bara om medlemmarnas väl.

Du borde lära dig distinktionen mellan redovisning och spekulation. Du visar ju med dina inlägg att du inte vet/förstår skillnaden.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-11 19:29

Men vad vill du med ditt spekulativa förstainlägg Timbre?

Det timbre gjorde va exakt samma sak som andra "roar" sig med här.. Och detta säger du inget om alls..

Men men. Du är ju "sååå" opartisk :lol: Och därför synnerligen objektiv...

edit
Du vet.. Genom tystnad kan man också stödja... Och eftersom du så väl noterar timbres "entreinlägg" torde du också lätt noterat en rad av liknande mönster även från andra...

Jaja..skoj läsning här i alla fall.. Speciellt då du börjar dina sagor om "illvilliga" osv osv

Man skulle snudd tro man läste en prästs skrift för nån sektaktig kyrkoförsamling... Men så påminns man om att det ju bara va Iö som skriver för sin firmas och förenings räkning.. Och då förstår man ju partiskheten direkt.. och finner den fullt förståerlig också..

För du är väl, som "man" direkt skriver dom ggr sladd skriver nåt alltid endast ute efter att främja din "rörelse" så du får sälja....o ge reklam..

Alla i branchen är ju detta har jag ju lärt mig här av medlemmarna..

Och du är synerligen "i branchen" .. Både som tillverkare.. LTS guru.. samt "moltgubbe"...fingrarna i flera burkar minst sagt..

Så... partiskare kan man knappast bli anser jag..

Humor på hög nivå som sagt... :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-11 19:32

Tycker till att börja med att det är tråkigt att du är så ovänlig, och att du själv spekulerar illa om saker du inte vet något om.

En viss humor ligger det dock i att du tycks tro att jag "äger" LTS (...min forma och förening...). Mindre kul, nästan sorgligt, är att du menar att jag inte får försvara de saker jag bryr mig om, när de utsätts för orättfärdiga övergrepp/spekulationer! 8O
Dessutom antyder du att jag skulle ha någon sorts av dig påtvingat ansvar att hålla koll på allt som någon säger och protestera om något är fel. 8O

Om du tycker något är fel är det väl bättre att du klagar, och kanske någon gång du kanske till och med kan göra det utan att lämna sakfrågan. Alltså utan att du oavsett ämne alltid måste nämna mig, Ino eller LTS i ditt svar? (Eller det kanske är för svårt för dig? Glöm det isåfall.)

Men att detta oavsett: Vem pratar du om Mayro, som skulle ha spekulerat om något som jag (enligt dig) borde ha klagat på?

Ge ett exempel på någon spekulation. Jag har inte sagt att ingen har spekulerat, bara att jag isåfall missat det. Ge ett exempel!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-11 19:50, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi