Moderator: Redaktörer
CHC skrev:Isidor skrev:Faskorrekta högtalare ger onekligen en bättre återgivning ur rent signalanalytiskt perpektiv: snyggare fyrkantvågor, impulssvar, stegsvar o.s.v. Saken är bara den att vi inte uppfattar ljud med ögonen. Sedan Heysers papers i ämnet på sjuttiotalet har den mänskliga hörselns okänslighet för fasavvikelser fastställts i ett flertal oberoende lyssningstester utförda av bl.a. NRC i Kanada.
Men snälla Isidor.... tror du på det där själv???
Konsekvensen blir ju att samma resonemang skulle vara applicerbart på förstärkare... Och det kan du väl ändock inte mena?
mvh/CHC
marie skrev:Bra att ni säger ifrån-det verkar som om de flesta endera tror på alla knäppa uttalanden eller så är det kanske så att ingen bryr sej om vad vissa skriver. Är för ny här för att veta vilka som är dom omöjliga.
/Marie
marie skrev:Enkelt norman-att uttrycka en personlig åsikt är oftast oförargligt men att kategoriskt fastslå en åsikt eller tolkning som stor sanning är i bästa fall knäppt(vänlig tolkning)
//Marie A
marie skrev:norman.jag håller helt med om det.och min åsikt är att man inte ska uttrycka egna åsikter och tolkningar så de verkar vara den enda sanningen.bättre att uttrycka sej lite mer försiktigt.dessutom tror jag inte Toole:s arbeten är den enda sanningen.
/Marie A
Kraniet skrev:jag upplever att vi börjat driva iväg från topic här.. Sakfrågan..
Det är jätteviktigt för lokalisering av en signal, men då pratar man ju om relativ fas (vid samma frekvens) absolut fas vid olika frekvenser (fasgång) är ju en helt annan sak.visar på att fas är av vikt för lokaliseringen av en signal, dock olika mycket för olika typer av signal.
Martin skrev:Nattlorden, det är bra det du säger att man som princip inte borde blunda för de mindre felen för att det finns större. Det är kanske inte det vi talar om egentligen.
Min definition av värre fel är sånt som förstör mer för musikåtergivningen, vare sig de är lätta att upptäcka eller inte. Det är därför intressant att kunna isolera enstaka fel och jämföra med deras respektive "rätt" för att kunna dra användbara slutsatser så att andra fel som kanske är värre inte påverkar/maskerar resultatet.
Det jag egentligen ville komma till var att högtalartillverkare ofta går på en viss linje eller nish, helt övertygade om att det är rätt väg att gå, tex faskorrekthet utan att egentligen utröna (isolera effekten) om det är en viktig egenskap i sig. Det har nämligen inte så stor betydelse i ett marknadsföringsperspektiv. Visar man upp en perfekt uppmätt impuls på sin hemsida och pratar entusiastiskt om att man har "löst" ett stort problem inom högtalarkonstruktion så kommer man att sälja högtalare i mängder. Då spelar det mindre roll att det problem man löst i sin tur har skapat/förvärrat en lång rad andra problem som egentligen betyder mer (är värre) för musikåtergivningen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 18 gäster