Vilken lysdiodfärg föredrar du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken färg föredrar du?

Röd
32
16%
Orange
22
11%
Grön
67
35%
Blå
40
21%
Vit
26
13%
Gul
7
4%

Antal röster : 194

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-02-09 00:55

Niklase skrev:Ja vad ska man säga, röd är snyggt.

Jag kan avslöja att alla som gillar röda dioder kommer att få sitt lystmäte i AMP27/AMP500, i alla fall om de driver steget till klippning. :roll:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-09 14:57

HolographicAudio™ skrev:
Niklase skrev:Ja vad ska man säga, röd är snyggt.

Jag kan avslöja att alla som gillar röda dioder kommer att få sitt lystmäte i AMP27/AMP500, i alla fall om de driver steget till klippning. :roll:

Då ska man jäklar i det spela högt! :D

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-02-09 21:50

Röstade orange, tycker det är en ganska behaglig färg. Nöjd med belysningen på min gamla Yamaha-förstärkare. Även ganska nöjd med ljudet från denna, men rädd jag kommer ändra uppfattning när jag får mina Ino Audio-högtalare.
Enda lysdioden på denna är en orange via ljusledare på volympoten. Tyvärr följer inte belysningen på denna med vid dimning av displayen. Dock har CD-spelaren den funktionen som tidigare efterlystes i tråden, går ställa in displayen så den slocknar när man inte pillat på spelaren på ett tag. Dock har den tråkigheten att en röd lysdiod tänds när displayen slocknar, för att indikera att den är igång, har man displayen på är lysdioden släckt.

Vad som är konstigt är att trots att nästan alla aparater idag innehåller någon form av processor, och dessutom går styra med fjärrkontroll, vanligtvis IR. Detta borde betyda att de har allt som behövs för att mäta omgivningsljus. ändå är det väldigt ovanligt att de själva ställer belysning på display och lysdioder efter rådande omgivning. I alla fall på de jag kollat, men kanske är jag som är dåligt uppdaterad?

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-02-11 12:10

svart

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-11 12:13

...undrar vem som blir först med underredesbelysning istället för dioder/lampor/displayer på fronten... ...eller om någon redan snott min idé (igen)...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-11 13:43

Bild
sorry... :cry:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Greensleeves

Varför inte ett grönt undersken..?

Inläggav Greensleeves » 2009-02-11 14:02

Tänk ändå om detta "undersken" hade varit i den civiliserade färgen grönt...
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-11 14:29

*suck* Jag måste snart ha världsrekordet i goda idéer som jag inte visste om att andra redan gjort...

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-11 14:31

Nattlorden skrev:*suck* Jag måste snart ha världsrekordet i goda idéer som jag inte visste om att andra redan gjort...

Du är inte ensam... :wink:

Användarvisningsbild
Greensleeves

Hoppas ni får många goda idéer..!

Inläggav Greensleeves » 2009-02-11 14:33

Nattlorden, manger och allsköns övriga hjältar,

Jag hoppas att ni snart får jättegoda idéer som förbättrar livsvillkoren på planeten Jorden, och som gör er till pundmiljardärer!
Det hoppas jag..!
Innerligt.

8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-11 14:45

Tack. :)

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2009-02-11 14:52

Min nya NAD C315BEE har blåa lamps! Inte så snyggt, gröna känns mer rätt lixom!
Hej.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Still blue lights with NAD...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-11 14:54

wilhelm-tell skrev:Min nya NAD C315BEE har blåa lamps! Inte så snyggt, gröna känns mer rätt lixom!

Jag hade hoppats att NAD skulle ha slutat med blå dioder åtminstone på sina två-kanalspjäser, men icke... :cry:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hoppas ni får många goda idéer..!

Inläggav Nattlorden » 2009-02-11 15:03

Greensleeves skrev:Nattlorden, manger och allsköns övriga hjältar,

Jag hoppas att ni snart får jättegoda idéer som förbättrar livsvillkoren på planeten Jorden, och som gör er till pundmiljardärer!
Det hoppas jag..!
Innerligt.

8)

Tack... garanterad dräglig tillvaro livet ut räcker dock gott för min del, pundmiljardär behöver jag inte bli (om vi inte talar hyper-infaltion här dvs).

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2009-02-11 15:21

Nattlorden skrev:Tack... garanterad dräglig tillvaro livet ut räcker dock gott för min del, pundmiljardär behöver jag inte bli (om vi inte talar hyper-inflation här dvs).

Jag försöker vara beredd på det värsta... det lär dröja innan finanskris och lågkonjunktur är helt över... under denna dystra tid får vi ändå försöka må bra så gott vi kan... exempelvis genom musiklyssnande via en stereo som i bästa fall har en god estetisk framtoning... ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-11 18:29

Blåa lysdioder är definitivt läckra.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Greensleeves

Dioder i guldfärg...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-11 20:05

Om inte guld ännu har föreslagits som diodfärg i denna tråd, gör jag detta nu genom att vidarebefordra signaturen Brumels förslag från tråden Färg på Front?.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-11 20:33

Tänker osökt på hjältarna i Liftaren Guide som snor ett rymdskepp från parkering vid restaurangen vid universums slut, med "läskiga svarta knappar med svart text på svart bakgrund".
Svarta lysdiode, s.k. DEAD - Dark Emitting Arsenide Diode. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Dioder i diskret svart...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-11 20:37

soundbrigade skrev:... Svarta lysdioder, s.k. DEAD - Dark Emitting Arsenide Diode. :wink:

Dioder i färgen svart... torde vara diskret så det förslår... :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-11 20:56

Annars, vad är det för fel på blått?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Gärna blått på andra ställen än i dioderna...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-11 21:03

soundbrigade skrev:Annars, vad är det för fel på blått?

Jag kan absolut inte säga att det universellt sett är något fel på färgen blått använd i olika lysdioder. Däremot kan jag säga att jag som individ upplever skenet från blåa dioder som alldeles för starkt, intensivt och oestetiskt för att trivas med det.
Om jag å andra sidan ser en regnbåge med blått i, känns det okay.
Helt okay.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-02-11 21:06

Tycker inte om denna kalla diodfärg. Skapar ingen känsla av hemtrevnad för min del i alla fall..

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-02-12 00:12

Bild
:wink:

Användarvisningsbild
Greensleeves

Blåsken och valnöt...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-12 01:31

Det var ett mäktigt blåsken... skiner bra... nästan mäktigt... lite svårt bara att få ihop detta nästan överjordiska blåsken med mina högtalare vars ytterhölje är i valnöt... :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-12 09:59

Jag upplever blått som mer transparent (förlåt) än rött och grönt (och gult och orange), vilka jag upplever som grumliga.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-12 10:55

Min fru fullkomligt ääälskar blå lysdioder - på allt! Själv föredrar jag "amber".
Hennes senaste inköp var en strömbrytare med en blå lysande ram.... (elko plus) svindyr för att vara en vanlig j-a strömbrytare

Kanske kan jag ge henne en påse blå lysdioder på "alla hjärtans dag" :idea:

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-12 11:02

PS

På en Playstation 3 finns alla lysdiodfärger i omröstningen, utom den vita.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Greensleeves

En svårbotad blådiod-psykos..?

Inläggav Greensleeves » 2009-02-12 19:26

slockna skrev:Min fru fullkomligt ääälskar blå lysdioder - på allt! Själv föredrar jag "amber".
Hennes senaste inköp var en strömbrytare med en blå lysande ram.... (elko plus) svindyr för att vara en vanlig j-a strömbrytare...

Kan den väsensljuva måhända misstänkas lida av en svårbotad blådiod-psykos..? :shock:

:D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-12 19:30

Nattlorden skrev:
Tack... garanterad dräglig tillvaro livet ut räcker dock gott för min del, pundmiljardär behöver jag inte bli (om vi inte talar hyper-infaltion här dvs).

Pungmiljardär då? 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Greensleeves

Vikten av mjuka färger ang displaytext och fronttext...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-12 20:47

Jag tror jag ändrar min önskan om att ambitiösa, seriösa, hårt arbetande innovatörer ska bli pundmiljardärer till att de ska bli dollarmiljardärer, så kanske vi slipper lite mer ekivoka associationer i denna tråd.
Ursäkta allvaret! :)

När det gäller hifi-prylars estetik, finns det nog mycket som kan sänka eller höja en apparats framtoning. Det amerikanska märket Audio Research har kanske inte en helt fantastisk estetik i alla stycken, någon kanske skulle säga att den är tämligen oföränderlig, förutsägbar, och därmed lite trist. Jag har inget färdigt omdöme rörande just dessa faktorer specifikt, utan har mer funderat över hur firmans pjäser, med den lite kalla vita fronten inklusive de litet tråkiga lyfthandtagen - som gör att pjäserna knappast är att jämställa med en vacker landskapsmålning rent estetiskt - ändå framstår som rätt behagliga att vila ögonen på.
Det senare faktumet tror jag beror på att firman inte bara använder en mjuk och behaglig grön/gröngul färg till sina dioder, utan nyttjar en mycket finstämd och tilltalande grön färg för texten i displayerna. Denna text tillåts dessutom ha en viss storlek, varför den behagliga, softade gröna färgen lyfts fram extra mycket, och ger pjäserna en tämligen sympatisk framtoning. Detta märks ex. på Audio Research nya försteg Reference 3:

...............................Bild

Målas pjäsen dessutom i svart, blir den nästan ett konstverk:

..............................Bild

Skulle jag riktigt hänge mig åt estetiska hifi-önskningar, skulle jag nog önska mig en svart pjäs, med gröna dioder, behaglig displaytext, och... en varm grön/gröngul text på själva fronten. Vem vet..? Det kanske finns sådana skapelser...

...................Bild

Vi kan alla önska och drömma...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi