Moderator: Redaktörer
dumle skrev:Ojdå, efter det långa inlägget kom jag på en sak till:
Försvar av MBTI: Man påstår INTE att man är antingen det ena eller det andra. Man påstår att man har en prefererad profil, dvs föredrar ett sätt gentemot ett annat i de flesta situationer.
TEx. om jag är mer Thinking än Feeling i testet så innebär det INTE att jag inte har möjlighet till Feeling eller aldrig använder denna sida av mig själv. Däremot påstår man att jag oftast FÖREDRAR att låta mitt rationella jag styra mitt känslomässiga jag tex moraliskt.
ELLER: Om jag är mer P än J så innebär det INTE att jag inte kan planera eller organisera mitt liv. Det innebär att jag FÖREDRAR att hålla många alternativ öppna, vara flexibel osv.
Min score på skalan säger heller inget om hur duktig jag är att använda min motsatta sida. Om både du och jag har exakt samma nivå på T relativt F, så innebär det INTE att vi nödvändigtvis är lika "bra" på att använda vår motsatta sida. Testet är därmed endast relevant för en själv i denna aspekt, inte i jämförelse med andra.
Och slutligen: Impotensen i testverktyget, som jag ser det, är också att det inte förklarar VARFÖR jag är si eller så. I bästa fall träffar det rätt om HUR jag är. Att försöka förklara varför blir endast:
- "Jo för att du kryssade i så som du gjorde"
- "men varför kryssade jag som jag gjorde?"
- "Jo för att du är ENTP"
- "Men varför är jag ENTP?"
- "Jo för att du kryssat som du gjort"
osv
Det var allt för denna gång...
dumle skrev:Lindroos: 5:a?
Nu är jag riktigt bortdribblad.
"Och slutligen: Impotensen i testverktyget, som jag ser det, är också att det inte förklarar VARFÖR jag är si eller så. I bästa fall träffar det rätt om HUR jag är".
"Dock kommer vi aldrig ifrån att det rör sig om en logisk kullerbytta.
(Enkelt uttryckt -
a) jag påstår att Nisse är trevlig och han kryssar sedan i att han gillar musik och hänger på Faktiskt.se.
b) Det visar sig att dessa omdömen ofta samvarierar i en större grupp.
c) Du säger att du hänger på Faktiskt.se
D) Jag påstår att du är trevlig
En kanske trolig slutsats, men fortfarande logiskt felaktig) "
dumle skrev:- Jag är snäll mot alla människor, gillar djur för dom är så gosiga och så älskar jag min mamma å att gå på musikaler. Jag har aldrig rökt eller varit full för det tycker jag är jättedumt. Jag skulle vilja resa mycket å se världen. Åsså vill jag arbeta för världsfreden för det tycker jag är himla bra.
Vem är jag?![]()
![]()
Naqref skrev:dumle skrev:- Jag är snäll mot alla människor, gillar djur för dom är så gosiga och så älskar jag min mamma å att gå på musikaler. Jag har aldrig rökt eller varit full för det tycker jag är jättedumt. Jag skulle vilja resa mycket å se världen. Åsså vill jag arbeta för världsfreden för det tycker jag är himla bra.
Vem är jag?![]()
![]()
Fröken Sverige?
Användare som besöker denna kategori: Conan, Roadrunner och 17 gäster