Richard skrev:Edit: det finns bättre kablar än ekk, van den hul är ett bra exempel.

Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....
/ B
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Enkardelig, mekaniskt stabil.
Och smidig som ett järnrör. Ful också.
/ B
_Fredrik_ skrev:Jag råkade notera att du idag har ändrat massa gamla inlägg, inte bara ett utan flera. Jag blir lite nyfiken, varför?Richard skrev:aisopos skrev:genstruktur skrev:Finns det något förklaring till detta?
Det finns många möjliga förklaringar till detta.
Jag tror mest på förväntanseffekter och placebo. Men är givetvis inte 100% säker.
Jag tror på verkliga skillnader, men är själv inte så säker på att jag i längden föredrar EKK framför vissa andra dyrare kablar, tex van den hul för 200 kr/ metern.
Bill50x skrev:EKK och motsvarande (tex enkardelig telefonkabel vid korta avstånd) är absolut inget dåligt alternativ. Speciellt inte om man väger in kostnaden. Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....
Jag har provat lite olika kablar i den lägre prisskalan (och lånat några dyrare) och mitt intryck är att om man ska ha något som ljudmässigt klår EKK måste man absolut öppna plånboken rejält. Funktionsmässigt, dvs att kunna hanteras fysiskt och att se någorlunda vettig ut så finns det många alternativ till EKK...
/ B
MagnusÖstberg skrev:2013:Bill50x skrev:Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....
2010:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Enkardelig, mekaniskt stabil.
Och smidig som ett järnrör. Ful också.
Konsekvens är fint.
Richard skrev:Bill50x skrev:EKK och motsvarande (tex enkardelig telefonkabel vid korta avstånd) är absolut inget dåligt alternativ. Speciellt inte om man väger in kostnaden. Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....
Jag har provat lite olika kablar i den lägre prisskalan (och lånat några dyrare) och mitt intryck är att om man ska ha något som ljudmässigt klår EKK måste man absolut öppna plånboken rejält. Funktionsmässigt, dvs att kunna hanteras fysiskt och att se någorlunda vettig ut så finns det många alternativ till EKK...
Tycker nog det finns kablar som är bättre än EKK om man lyssnar på musik.
Och visst har du rätt, EKK är en hyfsat prisvärd kabel, fast väldigt opraktisk, och inte speciellt mycket bättre än vanlig lampsladd.
Richard skrev:Och visst har du rätt, EKK är en hyfsat prisvärd kabel, fast väldigt opraktisk, och inte speciellt mycket bättre än vanlig lampsladd.
aisopos skrev:Magnus, trodde du att det skulle komma fram något objektivt, från någon?
adagio skrev:Nu har jag provat alla möjliga kopplingar, bla kört EKK i flera dygn.
Måste säga att man tröttnar på Biwire efter ett tag, den direkta kopplingen är att föredra trots fler kontaktpunkter, mer direkt pang på och mer korrekt coherence helt klart. Men byglarna måste bort, provade med EKK-byglar vilket tog bort en antydan till råhet som orginalbyglarna erbjöd. Kanske inbilning.
Nuvarande konfig med sk shotgunterminering på NO frey med EKKjumpers får tjänstgöra tillsv.
EKK är faktiskt den bästa budgetkabel jag hört, man får allt som man kan begära mer eller mindre gratis. Men det finns ytterligare lite mer väljud att hämta om man orkar bry sig eller ids betala massor av pengar.
Nordost Frey i Shotgunterminering
De vita magnepanerna
tvett skrev:Om man provlyssnar EKK mot dyrkabel är det viktigt att byta några gånger, minst två gånger, så man inte råkar ut för placebo.
tvett skrev:Om man provlyssnar EKK mot dyrkabel är det viktigt att byta några gånger, minst två gånger, så man inte råkar ut för placebo.
Objektivisten skrev:tvett skrev:Om man provlyssnar EKK mot dyrkabel är det viktigt att byta några gånger, minst två gånger, så man inte råkar ut för placebo.
Allt är placebo, har du inte fattat det än tvett?
FBK skrev:Lördag kväll och kabeltråd....fyll på glasen gott folk
tvett skrev:Objektivisten skrev:tvett skrev:Om man provlyssnar EKK mot dyrkabel är det viktigt att byta några gånger, minst två gånger, så man inte råkar ut för placebo.
Allt är placebo, har du inte fattat det än tvett?
Nej, hur menar du nu? Filosofiskt sett är allt skuggor på en grottvägg...
Magnuz skrev:Bill50x skrev:
EKK är mycket bättre än vanlig lampsladd. I alla fall ljudmässigt
Det är väl inget större fel på lampsladd ljudmässigt? Vad skulle det vara? Felet med EKK är att den är klumpig och bångstyrig.
LasseA skrev:Om det inte finns en regel mot historierevisionism så borde det införas. Att ändra ett tre år gammalt inlägg i en sedan länge insomnad tråd för att passa ens nuvarande åsikter är patetiskt.
Det är väl snarare när någon börjar ändra tre år gamla inlägg (vem det än var, inte märkt det) som man inser att det för vissa är riktigt allvarliga saker det här med audio.Lust skrev:LasseA skrev:Om det inte finns en regel mot historierevisionism så borde det införas. Att ändra ett tre år gammalt inlägg i en sedan länge insomnad tråd för att passa ens nuvarande åsikter är patetiskt.
Är gamla tyckanden så viktigt för dig att du vill kalla det för historierevisionism?
HiFi måste vara något djävligt allvarligt...
Lust skrev:LasseA skrev:Om det inte finns en regel mot historierevisionism så borde det införas. Att ändra ett tre år gammalt inlägg i en sedan länge insomnad tråd för att passa ens nuvarande åsikter är patetiskt.
Är gamla tyckanden så viktigt för dig att du vill kalla det för historierevisionism?
HiFi måste vara något djävligt allvarligt...
Det finns många möjliga förklaringar till detta.
Jag tror mest på förväntanseffekter och placebo. Men är givetvis inte 100% säker.
Om resultatet stämmer så är det i princip läge att hissa varningsflagg för den gamla sorten.
EKK och motsvarande (tex enkardelig telefonkabel vid korta avstånd) är absolut inget dåligt alternativ. Speciellt inte om man väger in kostnaden. Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....
/ B
aisopos skrev:Jag fick intrycket att den skillnad du hörde var en rätt liten skillnad.
Så liten att du har varit tvungen att lyssna noga, och söka efter skillnaden.
Och inte alls känt dig så jättesäker på att skillnaden verkligen säkert fanns
där.
Och en sak är ganska säker med vår kropp i kombination med vårt psyke.
Söker vi en skillnad mellan två saker (oavsett vad det är) så hittar vi en,
och det finns bara ett sätt att undersöka om det är en verklig skillnad vi
upplever och det är blindtest.
genstruktur skrev:Nej alltså det är inte någon skillnad i klass med - vad i helvete vilken skillnad det var! Eller typ som en byte av högtalare eller så. Det är mer som en "hinna" försvunnit eller vad man skall säga. Låter klarare, lite renare. Men visst det är klart jag har lyssnat noga. Brukar bli lite så automatiskt när jag byter något i anläggningen. Sen är det så att jag själv inte tror att det är någon skillnad på kablar, då blir man automatiskt lite osäker på om det är någon skillnad när man upplever det. Lurar jag mig själv typ?
ur som helst så anser jag att EKK är fullgod som högtalarkabel.
Du har helt rätt såklart. Jag kan inte alls bevisa att den skillnad jag upplever verkligen finns där. Hade varit kul att vara med på något blindtest någon gång på diverse olika hifi-prylar.
En annan skillnad jag kom på mot mina gamla kablar var att jag nu även satte på bananer på änden till högtalarna. Påverkar det tror ni?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster