EKK varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 20:37

Richard skrev:Edit: det finns bättre kablar än ekk, van den hul är ett bra exempel.

Bild
Senast redigerad av tvett 2013-04-20 20:39, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-20 20:39

2013:

Bill50x skrev:Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....
/ B

2010:

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Enkardelig, mekaniskt stabil.

Och smidig som ett järnrör. Ful också.

/ B

Konsekvens är fint.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 20:39

_Fredrik_ skrev:
Richard skrev:
aisopos skrev:
genstruktur skrev:Finns det något förklaring till detta?

Det finns många möjliga förklaringar till detta.

Jag tror mest på förväntanseffekter och placebo. Men är givetvis inte 100% säker. :)

Jag tror på verkliga skillnader, men är själv inte så säker på att jag i längden föredrar EKK framför vissa andra dyrare kablar, tex van den hul för 200 kr/ metern.
Jag råkade notera att du idag har ändrat massa gamla inlägg, inte bara ett utan flera. Jag blir lite nyfiken, varför?

Tekniskt "perfekt" är inte detsamma som ljudmässigt subjektivt det bästa. Har jag märkt sedan jag provat en massa kablar sen sist. :wink:
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 20:44

Bill50x skrev:EKK och motsvarande (tex enkardelig telefonkabel vid korta avstånd) är absolut inget dåligt alternativ. Speciellt inte om man väger in kostnaden. Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....

Jag har provat lite olika kablar i den lägre prisskalan (och lånat några dyrare) och mitt intryck är att om man ska ha något som ljudmässigt klår EKK måste man absolut öppna plånboken rejält. Funktionsmässigt, dvs att kunna hanteras fysiskt och att se någorlunda vettig ut så finns det många alternativ till EKK...

/ B

Tycker nog det finns kablar som är bättre än EKK om man lyssnar på musik.

Och visst har du rätt, EKK är en hyfsat prisvärd kabel, fast väldigt opraktisk, och inte speciellt mycket bättre än vanlig lampsladd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-20 20:55

MagnusÖstberg skrev:2013:

Bill50x skrev:Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....

2010:
Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Enkardelig, mekaniskt stabil.

Och smidig som ett järnrör. Ful också.

Konsekvens är fint.

Javisst är det? Å andra sidan är EKK detsamma som för några år sedan (lekte väl med dem första gången typ mitten/slutet 90-talet) så intrycket är givetvis detsamma.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-20 20:59

Richard skrev:
Bill50x skrev:EKK och motsvarande (tex enkardelig telefonkabel vid korta avstånd) är absolut inget dåligt alternativ. Speciellt inte om man väger in kostnaden. Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....

Jag har provat lite olika kablar i den lägre prisskalan (och lånat några dyrare) och mitt intryck är att om man ska ha något som ljudmässigt klår EKK måste man absolut öppna plånboken rejält. Funktionsmässigt, dvs att kunna hanteras fysiskt och att se någorlunda vettig ut så finns det många alternativ till EKK...

Tycker nog det finns kablar som är bättre än EKK om man lyssnar på musik.

Och visst har du rätt, EKK är en hyfsat prisvärd kabel, fast väldigt opraktisk, och inte speciellt mycket bättre än vanlig lampsladd.

Som jag ser det, inte bara hyffsat prisvärd utan mycket. Men det finns bättre.

Vad är alternativet till att lyssna på musik, talböcker och nyheter?

EKK är mycket bättre än vanlig lampsladd. I alla fall ljudmässigt, kanske inte tunedemmässigt.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-20 21:00

Richard skrev:Och visst har du rätt, EKK är en hyfsat prisvärd kabel, fast väldigt opraktisk, och inte speciellt mycket bättre än vanlig lampsladd.

Jag har markerat det jag tycker verkar vara subjektiva värderingar.

Men du anser alltså att alla som inte håller med har så in i helvete skitfel?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-20 21:04

Magnus, trodde du att det skulle komma fram något objektivt, från någon?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-04-20 21:07

tvett skrev:
Richard skrev:Edit: det finns bättre kablar än ekk, van den hul är ett bra exempel.

Bild

Och med önskad effekt.. Såååååå 2012.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-20 21:07

aisopos skrev:Magnus, trodde du att det skulle komma fram något objektivt, från någon?

Ja.

Nöjd med svaret?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-20 21:11

OK, då vet jag ...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 21:30

adagio skrev:Nu har jag provat alla möjliga kopplingar, bla kört EKK i flera dygn.
Måste säga att man tröttnar på Biwire efter ett tag, den direkta kopplingen är att föredra trots fler kontaktpunkter, mer direkt pang på och mer korrekt coherence helt klart. Men byglarna måste bort, provade med EKK-byglar vilket tog bort en antydan till råhet som orginalbyglarna erbjöd. Kanske inbilning.
Nuvarande konfig med sk shotgunterminering på NO frey med EKKjumpers får tjänstgöra tillsv.

EKK är faktiskt den bästa budgetkabel jag hört, man får allt som man kan begära mer eller mindre gratis. Men det finns ytterligare lite mer väljud att hämta om man orkar bry sig eller ids betala massor av pengar :oops: .

Bild
Nordost Frey i Shotgunterminering
Bild
De vita magnepanerna

Du har så bra högtalare att det vore märkligt om du inte hörde att det finns bättre kablar än EKK. De där magnepanarna är mumma.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 21:41

Om man provlyssnar EKK mot dyrkabel är det viktigt att byta några gånger, minst två gånger, så man inte råkar ut för placebo.

:roll:
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-20 21:44

tvett skrev:Om man provlyssnar EKK mot dyrkabel är det viktigt att byta några gånger, minst två gånger, så man inte råkar ut för placebo.

Det viktigaste är att springa fram till högtalarna och byta en 7-8 gånger, jävligt fort måste det gå också, med stetoskopet i högsta hugg, annars blir det placebo.... :roll:
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-20 21:46

tvett skrev:Om man provlyssnar EKK mot dyrkabel är det viktigt att byta några gånger, minst två gånger, så man inte råkar ut för placebo.

Allt är placebo, har du inte fattat det än tvett? :o
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-20 21:54

Lördag kväll och kabeltråd.... Bild fyll på glasen gott folk :P
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 22:18

Objektivisten skrev:

Nej, hur menar du nu? Filosofiskt sett är allt skuggor på en grottvägg...

Snygg signatur du har där föresten. Börjar det inte bli lite väl mycket nu?

"Man måste alltid räkna med att det finns öron som är så dåligt konstruerade att de inte påverkas."
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-21 00:17

FBK skrev:Lördag kväll och kabeltråd.... Bild fyll på glasen gott folk :P

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 79#1504479

Användarvisningsbild
HK430

d

Inläggav HK430 » 2013-04-21 01:46

tvett skrev:
Objektivisten skrev:

Nej, hur menar du nu? Filosofiskt sett är allt skuggor på en grottvägg...

Hm, undrar hur HiFi låter i idévärlden..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-04-21 09:25

Bill50x skrev:
EKK är mycket bättre än vanlig lampsladd. I alla fall ljudmässigt

Det är väl inget större fel på lampsladd ljudmässigt? Vad skulle det vara? Felet med EKK är att den är klumpig och bångstyrig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-04-21 10:37

Det är inget fel på lampsladd, den är lysande! :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-04-21 10:47

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:
EKK är mycket bättre än vanlig lampsladd. I alla fall ljudmässigt

Det är väl inget större fel på lampsladd ljudmässigt? Vad skulle det vara? Felet med EKK är att den är klumpig och bångstyrig.

+1

Men har man tuktat den och stukat den till perfektion ligger den riktigt bra..

Tills man skall byta nåt, slutsteg eller talare då får man börja om :? 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

LasseA

Inläggav LasseA » 2013-04-21 12:10

Om det inte finns en regel mot historierevisionism så borde det införas. Att ändra ett tre år gammalt inlägg i en sedan länge insomnad tråd för att passa ens nuvarande åsikter är patetiskt.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-04-21 12:18

LasseA skrev:Om det inte finns en regel mot historierevisionism så borde det införas. Att ändra ett tre år gammalt inlägg i en sedan länge insomnad tråd för att passa ens nuvarande åsikter är patetiskt.

Är gamla tyckanden så viktigt för dig att du vill kalla det för historierevisionism?

HiFi måste vara något djävligt allvarligt...
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-21 12:50

Lust skrev:
LasseA skrev:Om det inte finns en regel mot historierevisionism så borde det införas. Att ändra ett tre år gammalt inlägg i en sedan länge insomnad tråd för att passa ens nuvarande åsikter är patetiskt.

Är gamla tyckanden så viktigt för dig att du vill kalla det för historierevisionism?

Det är väl snarare när någon börjar ändra tre år gamla inlägg (vem det än var, inte märkt det) som man inser att det för vissa är riktigt allvarliga saker det här med audio.

Att reagera på historierevisioner är däremot inget konstigt. Det kan ju få efterföljande kommentarer att se helt ogenomtänkta ut.

Det är ju verkligen att föredra att skriva ett nytt inlägg, eller lägga till i sitt gamla att man lärt sig något/eller ändrat uppfattning under tidens gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-21 12:50

Lust skrev:

Lika allvarligt som för den som ändrar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-04-21 14:51

Det finns många möjliga förklaringar till detta.

Jag tror mest på förväntanseffekter och placebo. Men är givetvis inte 100% säker.

Jo det är klart att det kan bero på många olika saker men jag tänkte mest höra era åsikter kring det hela. Hundra procent säker kan man nog inte vara på många saker i livet. I alla fall anser jag att jag inte kan vara det :) .

Kan vara så att den gamla kabeln var defekt på något sätt helt enkelt. Den har några år på nacken faktiskt. Även om det mekaniska slitaget inte borde vara så stort på en kabel som ligger still? Kan kanske fått sig en törn när man dragit in och ut tv-bänken genom åren kanske?

Om resultatet stämmer så är det i princip läge att hissa varningsflagg för den gamla sorten.

Det var en Tara labs från hifiklubben. Tre kardeler i varje ledare(svart respektive röd).

EKK och motsvarande (tex enkardelig telefonkabel vid korta avstånd) är absolut inget dåligt alternativ. Speciellt inte om man väger in kostnaden. Men det finns åtminstone en nackdel med EKK och det är den fysiska utformningen. Ful och smidig som ett järnrör....

/ B

Jag tycker faktiskt inte att den var så bångstyrig som jag trodde. Kanske beror på att jag bara körde 3G1 varianten iofs. Min gamla kabel var nästan värre i det avseendet anser jag. Förväntanseeffekt? :D Jag förväntade mig en bångstyrig rackare men fann en smidig snok?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-21 15:35

Jag fick intrycket att den skillnad du hörde var en rätt liten skillnad.
Så liten att du har varit tvungen att lyssna noga, och söka efter skillnaden.
Och inte alls känt dig så jättesäker på att skillnaden verkligen säkert fanns
där.

Och en sak är ganska säker med vår kropp i kombination med vårt psyke.
Söker vi en skillnad mellan två saker (oavsett vad det är) så hittar vi en,
och det finns bara ett sätt att undersöka om det är en verklig skillnad vi
upplever och det är blindtest.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-04-21 15:56

aisopos skrev:Jag fick intrycket att den skillnad du hörde var en rätt liten skillnad.
Så liten att du har varit tvungen att lyssna noga, och söka efter skillnaden.
Och inte alls känt dig så jättesäker på att skillnaden verkligen säkert fanns
där.

Och en sak är ganska säker med vår kropp i kombination med vårt psyke.
Söker vi en skillnad mellan två saker (oavsett vad det är) så hittar vi en,
och det finns bara ett sätt att undersöka om det är en verklig skillnad vi
upplever och det är blindtest.

Nej alltså det är inte någon skillnad i klass med - vad i helvete vilken skillnad det var! Eller typ som en byte av högtalare eller så. Det är mer som en "hinna" försvunnit eller vad man skall säga. Låter klarare, lite renare. Men visst det är klart jag har lyssnat noga. Brukar bli lite så automatiskt när jag byter något i anläggningen. Sen är det så att jag själv inte tror att det är någon skillnad på kablar, då blir man automatiskt lite osäker på om det är någon skillnad när man upplever det. Lurar jag mig själv typ? :)

Hur som helst så anser jag att EKK är fullgod som högtalarkabel :).

Du har helt rätt såklart. Jag kan inte alls bevisa att den skillnad jag upplever verkligen finns där. Hade varit kul att vara med på något blindtest någon gång på diverse olika hifi-prylar.

En annan skillnad jag kom på mot mina gamla kablar var att jag nu även satte på bananer på änden till högtalarna. Påverkar det tror ni?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-21 16:16

genstruktur skrev:Nej alltså det är inte någon skillnad i klass med - vad i helvete vilken skillnad det var! Eller typ som en byte av högtalare eller så. Det är mer som en "hinna" försvunnit eller vad man skall säga. Låter klarare, lite renare. Men visst det är klart jag har lyssnat noga. Brukar bli lite så automatiskt när jag byter något i anläggningen. Sen är det så att jag själv inte tror att det är någon skillnad på kablar, då blir man automatiskt lite osäker på om det är någon skillnad när man upplever det. Lurar jag mig själv typ? :)

ur som helst så anser jag att EKK är fullgod som högtalarkabel :).

Du har helt rätt såklart. Jag kan inte alls bevisa att den skillnad jag upplever verkligen finns där. Hade varit kul att vara med på något blindtest någon gång på diverse olika hifi-prylar.

En annan skillnad jag kom på mot mina gamla kablar var att jag nu även satte på bananer på änden till högtalarna. Påverkar det tror ni?

Vad som är viktigt är att byta några gånger fram och tillbaka när man testar tex högtalarkablar. Bara en sådan sak som att dra ut och in på kontakterna kan göra skillnad iom att man gnider bort beläggning på kontaktytorna och får en effektivare/bättre kontakt. Och det är också så att efter ett par lyssningar så hör man mer detaljer i musiken, det låter tydligare. Det gör det även när man bara lyssnar på samma låt/stycke några gånger i rad utan att ändra någonting. För min egen del har jag dessutom märkt att när jag kopplat fram och tillbaka mellan två apparater ett antal gånger så hör jag ingen skillnad längre mellan dem. Om det nu inte är grava skillnader förstås. Så det finns massor med fällor när man lyssnar, även när man lyssnar blint!

För er som tycker att EKK är smidigare än vad ni trodde, prova flätade 2,5 kvadrater :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi