Richard skrev: Jag tänker själv-framförallt lyssnar jag själv och min uppfattning är att isobarikprincipen är oslagbar som lågbaspresterare med hög artikulation.
Jag har inte hört någonting komma inärheten faktiskt. Och jag har lyssnat till mycket.
Har tidigare ägt 2par aktiva Linn Isobarik och ett par aktiva Linn Keltik (även de med isobarikbasar) - båda fortfarande mycket bra högtalare men numera finns det bättre konstruktioner.
Keltikar är ändå 20 år gamla idag.
Isobarik torde vara närmare 40år men har otroligt trogna fans (vissa närmast besatta) som hävdar deras överlägsenhet gentemot alla nya konstruktioner. Kul tycker jag!
Tveklöst har dessa högtalare kvaliteter i basen.
Linn övergav konstruktionen av kostnadskäl. Numera har Linns toppmodeller aktiva basar med servostyrning som ger ännu bättre kontroll av elementet, sägs det. Åtminståne låter de bättre tycker jag, även om deras nuvarande toppmodeller inte faller mig i smaken. Deras bästa talare, Komri är tyvärr nedlagd. DEN har överlägsen bas jämfört med isobarikkonstruktionerna nämda i inlägget. Har du hör den?
Vet om att deras R/D tittade på en kombination av Isobarik och servostyrning men det blev stoppat av kostnadskäl, till utvecklarnas förtret. Tror det skulle bli skitbra, så synd...