Almen skrev:Bill50x skrev:Vad jag menar är att testsetupen kan ha begränsningar, som den testade apparaten INTE har. I bästa fall kommer den testade apparaten inte detekteras, men i värsta fall gör den så därför att den har någon liten defekt. Men fördelen mot testsetupen kommer aldrig att märkas, eftersom testsetupen är den begränsade faktorn. Alltså, man hör bara det negativa, inte det positiva.
Hur kan detta resonemang vara så svårt att förstå?
/ B
Ditt resonemang är inte svårt att förstå.
Det test vi gjorde i Göteborg härförleden var designat just för att testa det du påstår. I sweetspot-tråden skrev jag till dig följande:
Testet handlade dessutom om något som du tidigare har visat stort intresse för, och där du har kommit med egna teorier om hur F/E-lyssning fungerar eller inte fungerar. Nu visade testet att dina teorier inte stämde, det var väl kul att du fick lära dig något nytt, eller? Du får gärna kommentera hur utfallet av testet påverkar din teoretiska uppfattning om F/E-lyssning.
Om du nu inte är nöjd med det testet, varför arrangerar du inte själv en F/E-lyssning? Du skulle ju då antingen få oss andra tröghuvuden att förstå vad du menar, eller själv inse var du hamnar fel i ditt tänkande. Win-win, som man brukade säga.
Jag avser inte att vara raljerande, men :
Jag tror inte det finns något intresse från bill 50 x för ett sådant test.
Det vore förvisso lärorikt, - men det medför också att hela denna karusell med " musikaliska apparater" och " ännu mer musikaliska apparater" ( vid nästa apparat- släpp ) faller som ett korthus.
Det skulle innebära att kejsaren står där utan kläder* - och vem vill riskera
det, om man investerat i cd- signalkällor för 150000:- ?
..eller en skivspelare för 100000 ?
Det krävs prestigelöshet för att genomföra ett sådant test, som du föreslår, Almen.
Bill 50 x : rätta mig om jag har fel i detta.
Varför vill du inte genomföra ett sådant test ?
* att det inte finns några magiska förmågor eller musikalitet i apparaterna, bara mera eller mindre färgningar ( försämringar ) av insignalen, då den passerat apparaten.
Färgningar som kan upplevas positiva i ett visst hifisystem- men som, ofelbart, låter betydligt sämre utanför ett sådant, ty sådan är systemanpassningens gissel. Matchning av färgade komponenter resulterar i sameness- allting låter likadant.