Vanan att spela starkt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-06-02 20:41

Måste nog ? köpa ett steg till för att spela riktigt starkt och dist fritt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-03 00:56

bakerman22 skrev:
phloam skrev:
MichaelG skrev:
Strmbrg skrev:
För min del så är det där med att spela starkt, på sätt och vis litegrann samma sak som att köra fort, dricka dyrt, göra karriär, tjäna mer.., acca snabbt, resa långt, veta bäst...
...Mer, mer, mer...

För min del är det där med att spela starkt ett sätt att få en liknande upplevelse som när man lyssnar på musiken live. Jag förstår inte det konstiga med detta, eller varför detta upplevs som ett problem. Eller pratar vi om olika saker?

Hälsn. Michael

Jag tror faktiskt.se att det där med att spela starkt handlar väldigt lite om att återskapa verkliga förhållanden, utan mycket mer om den rena kick det ger att förstärka musikens uttryck och budskap med hjälp av volym.

Det är nog ingen slump att vissa musikstilar förknippas med hög volym - just för att innehållet kräver det mer än hos andra. Visst, man kan få en kick av att spela Cornelius Vreeswjik tokhögt, men spelar man Motörhead så är det nästan nödvändigt.

Även live väljs ju volymen efter musikstilen/syftet med musiken för att skapa den rätta kicken hos publiken (där hörseln ofta får betala priset tyvärr).

Så på det sättet håller jag med Strmbrg, att man kanske inte kan få nog av den kicken och vill ha mer, mer... in absurdum ibland. Spelar man allt högt så måste man sen spela jättehogt för att det ska bli nån skillnad.

Var hamnar man då om man enbart lyssnar på hårdrock ?
Jag lyssnar t.ex aldrig på Cornelis ?

Bra fråga! :D

Jag skulle säga att även den som bara lyssnar på hårdrock gör inte det på samma höga volym oavsett allt. Samma gäller där, Guns 'n Roses kan passa bra på glidarnivå i cabben medan Ace Of Spades måste spelas lika högt som Lemmy är vacker. Så det så.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-03 05:40

Ursäkta en kvasifillesåf, men:

Jag tycker att det är INTRESSANT - alltså inte FEL, eller för den delen rätt - som fenomen, att vilja spela musik på hög volym.
Jag gör ju det själv, gång emellan.

Att tjafsa om hur starktspelandet skall/bör VÄRDERAS UTIFRÅN ETT PERSON-BEDÖMNINGSSPERSPEKTIV, vem som är mer sofistikerad än vem, eller liknande, är inte speciellt väsentligt, tycker jag.

När jag exempelvis borstat till lite, så vill jag uppenbarligen höja volymen, tex.
Jag har lite svårt att tro att det har att göra med att jag hör sämre i tillborstat tillstånd. Och även om det finns en viss hörsel/borsten-koppling, så är det nog inte hela förklaringen till ljudtryckshöjnings-viljan.

Pholam var inne lite på få-en-kick-aspekten:
Och, enbart med pur spekulation, så hamnar nog min polett där också. Alltså snarare det, än någotslags saklighets-ambition om att välja ett ljudtryck som de facto, eller de-upplevelse har med en live-referens att göra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-03 08:35

phloam skrev:

Jag skulle säga att även den som bara lyssnar på hårdrock gör inte det på samma höga volym oavsett allt. Samma gäller där, Guns 'n Roses kan passa bra på glidarnivå i cabben medan Ace Of Spades måste spelas lika högt som Lemmy är vacker. Så det så.

Nu lyssnar jag ju jag helst inte på Ace of spades över huvud taget. :wink:

Men jag förstår vad du menar. Jag väljer styrkan på musiken utifran vad jag känner för. Alltid. Oavsett vad det är.
Men jag tror dock att min grundstyrka som jag har, ligger högre än många andras.

Tror att många inte spelar speciellt starkt för att deras grejer börjar låta skit väldigt tidigt.
Dom kan helt enkelt inte, och har därför vant sej med att dom inte kan.

Min teori. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-03 08:58

Strmbrg skrev:För min del så är det där med att spela starkt, på sätt och vis litegrann samma sak som att köra fort, dricka dyrt, göra karriär, tjäna mer.., acca snabbt, resa långt, veta bäst...
...Mer, mer, mer...

Det känns som ganska icke-intelligenta metoder att tillämpa.

phloam skrev:Jag tror faktiskt.se att det där med att spela starkt handlar väldigt lite om att återskapa verkliga förhållanden, utan mycket mer om den rena kick det ger att förstärka musikens uttryck och budskap med hjälp av volym.
---
Så på det sättet håller jag med Strmbrg, att man kanske inte kan få nog av den kicken och vill ha mer, mer... in absurdum ibland. Spelar man allt högt så måste man sen spela jättehogt för att det ska bli nån skillnad.

Flint skrev:+1

Ja, om det är de erfarenheterna ni har, och de bevekelsegrunderna ni hade för att spela starkt, så förstår jag om ni tröttnat. Låter jättejobbigt.

bakerman22 skrev:Tror att många inte spelar speciellt starkt för att deras grejer börjar låta skit väldigt tidigt.

Det tror jag också är ganska vanligt. Det var det för mig i alla fall, men med lite erfarenhet, mognad och prestigelöshet insåg jag vad som krävdes. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-03 10:11

bakerman22 skrev:Men jag förstår vad du menar. Jag väljer styrkan på musiken utifran vad jag känner för. Alltid. Oavsett vad det är.
Men jag tror dock att min grundstyrka som jag har, ligger högre än många andras.

En sån (grund)preferens kan man ju ha, och vad man känner för har ju åtminstone delvis att göra med vilken musik man spelar (menar jag) så det är jag med på :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-03 10:22

Almen skrev:
Ja, om det är de erfarenheterna ni har, och de bevekelsegrunderna ni hade för att spela starkt, så förstår jag om ni tröttnat. Låter jättejobbigt.

Jag har inte sagt att jag tröttnat, bara försökt svara på trådskaparens frågor...?

Vad är det som skulle vara "jobbigt"? Förstår inte riktigt vad du menar där.

bakerman22 skrev:Tror att många inte spelar speciellt starkt för att deras grejer börjar låta skit väldigt tidigt.

Det tror jag också är ganska vanligt. Det var det för mig i alla fall, men med lite erfarenhet, mognad och prestigelöshet insåg jag vad som krävdes. :)

Jag mycket skeptisk till att ljudkvalitet är den avgörande faktorn för hur högt man spelar. Allt är relativt, och även på en mindre hifi-anläggning kan man välja att spela högt eller lågt med hyfsad / god kvalitet. Annars är det väl knappast ens en hifi-anläggning om man inte kan spela på annat än s.k. låga ljudnivåer.

Eller måste man ha någon slags extrem anläggning för att få anses kunna spela högt av hifi-eliten? Vem bestämmer vad som krävs, för vem?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-03 10:43

Almen skrev:

Du feltolkar som vanligt. Jag tycker däremot synd om dig som har ett så regelstyrt lyssningverk. Slappna av lite. "Transparens" och framförallt vid 130dB lyssningsnivå är inte allt i livet. Inget annat än en en ouppnåbar hypotes som aldrig kan verifieras.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-03 10:44

Almen skrev:

Jag har inte sagt att jag tröttnat, bara försökt svara på trådskaparens frågor...?

Vad är det som skulle vara "jobbigt"?

Att göra icke-intelligenta saker in absurdum.

phloam skrev:Jag mycket skeptisk till att ljudkvalitet är den avgörande faktorn för hur högt man spelar.

OK, inte så mycket att diskutera, då.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-03 10:50

phloam skrev: medan Ace Of Spades måste spelas lika högt som Lemmy är vacker. Så det så.

Testade precis; 95dB medelnivå (A-vägt) i lyssningsposition med basarna uppslagna på +10 var ungefär lagom. :P
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-06-03 11:34

bakerman22 skrev:
phloam skrev:

Nu lyssnar jag ju jag helst inte på Ace of spades över huvud taget. :wink:

Men jag förstår vad du menar. Jag väljer styrkan på musiken utifran vad jag känner för. Alltid. Oavsett vad det är.

Tror att många inte spelar speciellt starkt för att deras grejer börjar låta skit väldigt tidigt.

Min teori. :wink:
eller så är de rädda om sina öron!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-06-03 11:46

Flint skrev:
Almen skrev:

Du feltolkar som vanligt. Jag tycker däremot synd om dig som har ett så regelstyrt lyssningverk. Slappna av lite. "Transparens" och framförallt vid 130dB lyssningsnivå är inte allt i livet. Inget annat än en en ouppnåbar hypotes som aldrig kan verifieras.

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-03 12:09

Almen skrev:
Almen skrev:

phloam skrev:Jag mycket skeptisk till att ljudkvalitet är den avgörande faktorn för hur högt man spelar.

Vilka "icke-intelligenta" saker menar du?

Om man säger så här, vad har du för bevekelsegrunder att spela starkt (hela tiden)?

Om man spelar starkt för att man kan, för att det är "verkighetstroget" och för att det låter bra hela tiden, ska då volymen vara hög hela tiden bara för att det går? Bestämmer anläggningen över lyssnaren?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-03 12:27

phloam skrev:
Almen skrev:
Almen skrev:

Vilka "icke-intelligenta" saker menar du?

Det var Strmbrg som skrev det.

Om man säger så här, vad har du för bevekelsegrunder att spela starkt (hela tiden)?

Varför skulle jag vilja spela starkt hela tiden? Vem spelar starkt hela tiden?

Om man spelar starkt för att man kan, för att det är "verkighetstroget" och för att det låter bra hela tiden, ska då volymen vara hög hela tiden bara för att det går? Bestämmer anläggningen över lyssnaren?

Nej. Nej.

Varför frågar du så konstiga frågor? :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-06-03 12:45

Felpost
Senast redigerad av matså 2013-06-06 17:46, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-06-03 23:50

Måste bara dela med mig!

Har suttit och lyssnat på min anläggning ikväll efter att gästerna gått hem och det låter så bra!

Själv tycker jag det är högt vid minus 15--20db på receivern och ofta den volym som jag drar på när jag vill lyssna högt. Har nu småputtrat på minus 30-40db och jag finner att jag tycker det låter så bra. Visst, det kanske hade låtit ännu bättre om jag höjt men klockan är mycket och vardag så det går inte. Ville väl mest bara förtälja att olika volym upplevs olika bra från dag till dag och ibland låter ens anläggning sådär magisk även vid moderata nivåer. :lol:

Måste få hem någon med en db-mätare så jag kan få reda på hur högt jag egentligen spelar.....
Senast redigerad av genstruktur 2013-06-04 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-04 00:01

FBK skrev:
Flint skrev:
Almen skrev:

+1
Vad fick ni transparens och 130dB ifrån?

Almen kan nog inte spela 130dB heller för den delen, har ni vetskap om hur starkt det är?

Tror ni får definera vad som menas med starkt dessutom :)

När vi har GÖK-träffar brukar medelnivån hamna runt 90dB på lyssningsplats. Är det starkt eller väldigt svagt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj

Rörslutsteg

Inläggav lennartj » 2013-06-04 00:16

boom skrev:Måste nog ? köpa ett steg till för att spela riktigt starkt och dist fritt.

Nej, varför det?
Det som började som slump eller infall har efter drygt 30 år blivit ett val som jag medvetet håller fast vid, nämligen rörslutsteg med lämplig uteffekt i förhållande till högtalarnas verkningsgrad och vilka ljudnivåer jag vill vill utsätta mina öron och grannsämjan för.
Tricket är att ha slutsteg (vanligen med rör) som börjar dista märkbart utan att tvärklippa, när man når den önskade nivån, på ett sätt som påminner om örondist så att hörseln/hjärnan tycker att det är nog nu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-04 01:16

Jag tycker att jag aldrig har hört en anläggning spela akustisk musik riktigt högt/starkt utan att det låter just för högt/starkt.
Det låter inte som om man stod närmare orkestern utan att det låter mera stereoanläggning om ljudet istället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-06-04 04:41

Jag tycker att det spelas otrivsamt huckt på live-konserter. De jag upplevt, vill säga.
Hajar inte vad syftet med det är.
(Nä, just HAJAR inte, säger alltså inte att det "ÄR" fel, ty då skulle jag skrivit det istället.)

Gissar att huckt-andet har med känslan att göra. Men jag gillar't ente.

:?

Hm, furr, när jag var aningens mer "hifi-social" än jag är nu, så var det just huckt man skulle lira på anläggningen vid "kompis-demosarna".

Skulle nog sälldomt dema anläggningen för någon överhufvudtaget idag:
Känns ungefär lika omotiverat (för MIG alltså) som att tex dema min kamera.

Fast, pryl-demandet var ju samtidigt lite småkul,.
På den tiden jag tyckte det alltså.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-04 08:37

Harryup skrev:Jag tycker att jag aldrig har hört en anläggning spela akustisk musik riktigt högt/starkt utan att det låter just för högt/starkt.
Det låter inte som om man stod närmare orkestern utan att det låter mera stereoanläggning om ljudet istället.

mvh/Harryup

Tycker mig känna igen det där... Jag har testat att spela in och upp med samma ljudnivå. Jag har alltså mätt ljudtrycket på lyssningsplats när jag spelat in och sedan spelat upp med samma nivå. Detta gjordes i mitt vardagsrum/lyssningsrum när min son spelade saxofon. Det låter väl starkt och de flesta skulle förmodligen vilja sänka med 5-10 dB mot hur det låter i natura.

Intressant är att jämföra med hur saxofoner låter på köpta fonogram... Flertalet är ruggigt komprimerade.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-06-04 09:06

RogerGustavsson skrev:Intressant är att jämföra med hur saxofoner låter på köpta fonogram... Flertalet är ruggigt komprimerade.

Det är synd, jag gillar instrumentet men ofta låter inspelningen riktigt illa.
Har du några tips på vettiga saxofoninspelningar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-04 10:47

Definitivt INTE Amanda Jensen i alla fall!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-04 19:59

2-ch skrev:Det är synd, jag gillar instrumentet men ofta låter inspelningen riktigt illa.

FREEDOM – THE VISION
http://www.ellingtonandmore.com/cdkonserter/

En del inspelningar på Proprius har bra saxofonljud,
Arne Domnérus & Gustaf Sjökvist, jo sax+orgel även där.

Leif Strands Kammarkör - Som fågelen vid ljusan dag, t.ex. spåret ¨Intermezzo¨ men där klampar det förstås in en kör. På vinylen ¨En skiva¨ finns ett spår, ¨Gud går här på jorden¨, där det brakas loss ordentligt men en finns inte med på samlings-CDn. Vinylerna var nog fyra til antalet. Det är fina fåmikrofontagningar, ett par rundtagande mickar tror jag gällde för dessa inspelningar av Rolf Ingelstam och Håkan Sjögren.

Jazz på stampen, är väl också okej? De från 70-talet och Live is life.

Många klassiska amerikanska jazzinspelningar är ofta gjorda lite väl tidigt. Jag är inte så bevandrad bland dem. När det spelas med lite större sättningar överröstas saxofonerna en del. Trumpeter och tromboner är ju ljudstarkare, liksom trummorna.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-06-04 21:24

2-ch skrev:
RogerGustavsson skrev:Intressant är att jämföra med hur saxofoner låter på köpta fonogram... Flertalet är ruggigt komprimerade.

Nu är jag så långt ifrån expert på sån här musik man bara kan komma, men "Koppel-Andersen-Koppel - Horneks" låter rent snuskigt bra hemma hos mej i alla fall..

Lite orgel, saxofon och rent magiska cymbaler..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-05 07:05

Var tvungen att kolla upp Koppel-Andersen-Koppel och hittade den på Spotify och den var välljudande.

En saxofonist med två ansikten är ju Johan Stengård. Live är han riktigt bra men jag har ännu ingen inspelning där han låter så. Hans inspelningar är bara sliskig Musak och sådan har han inte varit de gånger jag hört honom live. Senaste gången jag hörde honom köpte jag en skiva där flertalet låtar fanns med som han nyss framfört på scen, men inte hjälpte det, var ändå en helt annan musik på CD. Kollade vad som fanns på Spotify och där fanns åtminstone ett album med mera drag - Mellan raderna från 1985.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2013-06-05 07:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-05 07:09

2-ch skrev:

Jag upplever att man kan spela Bakerstreet rätt starkt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-05 18:34

Strmbrg skrev:Jag tycker att det spelas otrivsamt huckt på live-konserter. De jag upplevt, vill säga.
Hajar inte vad syftet med det är.

Och så insåg jag att du och jag menar helt olika saker! Nästan samtliga livekonserter jag går på är precis lagom volymmässigt. Oavsett om det är kammarmusik i en mindre salong, kör- eller orgelmusik i en kyrka, eller symfonisk musik i en konserthall. Jag gissar att du mer tänker på rock-/popkonserter. Om du gör det, håller jag i viss mån med dig. Dock har jag upplevt även sådana där volymen har varit adekvat för tillfället. Men också diton där jag varit lomhörd ett par dagar efteråt.

Dock ska man inte underskatta kammarmusikens dynamik. Exempelvis en sopran med ackompanjerande flygel på några meters håll är en rejäl utmaning att återge för en ljudanläggning på ett trovärdigt sätt. Det är väldigt många anläggningar som inte klarar det.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-05 18:38

MichaelG skrev:Dock har jag upplevt även sådana där volymen har varit adekvat för tillfället. Men också diton där jag varit lomhörd ett par dagar efteråt.

Det var jag efter första besöket hos Ola-68 också. :lol: dock väl värt återbesök!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-05 20:56

2-ch skrev:

Filosofrerar lite om det i en ny tråd, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 17#1521217

Föregående

Återgå till Generellt om hifi