Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:phloam skrev:MichaelG skrev:Strmbrg skrev:
För min del så är det där med att spela starkt, på sätt och vis litegrann samma sak som att köra fort, dricka dyrt, göra karriär, tjäna mer.., acca snabbt, resa långt, veta bäst...
...Mer, mer, mer...
För min del är det där med att spela starkt ett sätt att få en liknande upplevelse som när man lyssnar på musiken live. Jag förstår inte det konstiga med detta, eller varför detta upplevs som ett problem. Eller pratar vi om olika saker?
Hälsn. Michael
Jag tror faktiskt.se att det där med att spela starkt handlar väldigt lite om att återskapa verkliga förhållanden, utan mycket mer om den rena kick det ger att förstärka musikens uttryck och budskap med hjälp av volym.
Det är nog ingen slump att vissa musikstilar förknippas med hög volym - just för att innehållet kräver det mer än hos andra. Visst, man kan få en kick av att spela Cornelius Vreeswjik tokhögt, men spelar man Motörhead så är det nästan nödvändigt.
Även live väljs ju volymen efter musikstilen/syftet med musiken för att skapa den rätta kicken hos publiken (där hörseln ofta får betala priset tyvärr).
Så på det sättet håller jag med Strmbrg, att man kanske inte kan få nog av den kicken och vill ha mer, mer... in absurdum ibland. Spelar man allt högt så måste man sen spela jättehogt för att det ska bli nån skillnad.
Var hamnar man då om man enbart lyssnar på hårdrock ?
Jag lyssnar t.ex aldrig på Cornelis ?
phloam skrev:
Bra fråga!
Jag skulle säga att även den som bara lyssnar på hårdrock gör inte det på samma höga volym oavsett allt. Samma gäller där, Guns 'n Roses kan passa bra på glidarnivå i cabben medan Ace Of Spades måste spelas lika högt som Lemmy är vacker. Så det så.
Strmbrg skrev:För min del så är det där med att spela starkt, på sätt och vis litegrann samma sak som att köra fort, dricka dyrt, göra karriär, tjäna mer.., acca snabbt, resa långt, veta bäst...
...Mer, mer, mer...
Det känns som ganska icke-intelligenta metoder att tillämpa.
phloam skrev:Jag tror faktiskt.se att det där med att spela starkt handlar väldigt lite om att återskapa verkliga förhållanden, utan mycket mer om den rena kick det ger att förstärka musikens uttryck och budskap med hjälp av volym.
---
Så på det sättet håller jag med Strmbrg, att man kanske inte kan få nog av den kicken och vill ha mer, mer... in absurdum ibland. Spelar man allt högt så måste man sen spela jättehogt för att det ska bli nån skillnad.
Flint skrev:+1
bakerman22 skrev:Tror att många inte spelar speciellt starkt för att deras grejer börjar låta skit väldigt tidigt.
Dom kan helt enkelt inte, och har därför vant sej med att dom inte kan.
bakerman22 skrev:Men jag förstår vad du menar. Jag väljer styrkan på musiken utifran vad jag känner för. Alltid. Oavsett vad det är.
Men jag tror dock att min grundstyrka som jag har, ligger högre än många andras.
Almen skrev:
Ja, om det är de erfarenheterna ni har, och de bevekelsegrunderna ni hade för att spela starkt, så förstår jag om ni tröttnat. Låter jättejobbigt.
bakerman22 skrev:Tror att många inte spelar speciellt starkt för att deras grejer börjar låta skit väldigt tidigt.
Det tror jag också är ganska vanligt. Det var det för mig i alla fall, men med lite erfarenhet, mognad och prestigelöshet insåg jag vad som krävdes.
Almen skrev:Flint skrev:+1
Ja, om det är de erfarenheterna ni har, och de bevekelsegrunderna ni hade för att spela starkt, så förstår jag om ni tröttnat. Låter jättejobbigt.
Almen skrev:
Jag har inte sagt att jag tröttnat, bara försökt svara på trådskaparens frågor...?
Vad är det som skulle vara "jobbigt"?
phloam skrev:Jag mycket skeptisk till att ljudkvalitet är den avgörande faktorn för hur högt man spelar.
phloam skrev: medan Ace Of Spades måste spelas lika högt som Lemmy är vacker. Så det så.
eller så är de rädda om sina öron!bakerman22 skrev:phloam skrev:
Bra fråga!
Jag skulle säga att även den som bara lyssnar på hårdrock gör inte det på samma höga volym oavsett allt. Samma gäller där, Guns 'n Roses kan passa bra på glidarnivå i cabben medan Ace Of Spades måste spelas lika högt som Lemmy är vacker. Så det så.
Nu lyssnar jag ju jag helst inte på Ace of spades över huvud taget.![]()
Men jag förstår vad du menar. Jag väljer styrkan på musiken utifran vad jag känner för. Alltid. Oavsett vad det är.
Men jag tror dock att min grundstyrka som jag har, ligger högre än många andras.
Tror att många inte spelar speciellt starkt för att deras grejer börjar låta skit väldigt tidigt.
Min teori.
Flint skrev:Almen skrev:Flint skrev:+1
Du feltolkar som vanligt. Jag tycker däremot synd om dig som har ett så regelstyrt lyssningverk. Slappna av lite. "Transparens" och framförallt vid 130dB lyssningsnivå är inte allt i livet. Inget annat än en en ouppnåbar hypotes som aldrig kan verifieras.
Almen skrev:Almen skrev:
Jag har inte sagt att jag tröttnat, bara försökt svara på trådskaparens frågor...?
Att göra icke-intelligenta saker in absurdum.phloam skrev:Jag mycket skeptisk till att ljudkvalitet är den avgörande faktorn för hur högt man spelar.
OK, inte så mycket att diskutera, då.
phloam skrev:Almen skrev:Almen skrev:
Att göra icke-intelligenta saker in absurdum.phloam skrev:Jag mycket skeptisk till att ljudkvalitet är den avgörande faktorn för hur högt man spelar.
OK, inte så mycket att diskutera, då.
Vilka "icke-intelligenta" saker menar du?
Om man säger så här, vad har du för bevekelsegrunder att spela starkt (hela tiden)?
Om man spelar starkt för att man kan, för att det är "verkighetstroget" och för att det låter bra hela tiden, ska då volymen vara hög hela tiden bara för att det går? Bestämmer anläggningen över lyssnaren?
Vad fick ni transparens och 130dB ifrån?FBK skrev:Flint skrev:Almen skrev:Flint skrev:+1
Du feltolkar som vanligt. Jag tycker däremot synd om dig som har ett så regelstyrt lyssningverk. Slappna av lite. "Transparens" och framförallt vid 130dB lyssningsnivå är inte allt i livet. Inget annat än en en ouppnåbar hypotes som aldrig kan verifieras.
+1
boom skrev:Måste nog ? köpa ett steg till för att spela riktigt starkt och dist fritt.
Harryup skrev:Jag tycker att jag aldrig har hört en anläggning spela akustisk musik riktigt högt/starkt utan att det låter just för högt/starkt.
Det låter inte som om man stod närmare orkestern utan att det låter mera stereoanläggning om ljudet istället.
mvh/Harryup
RogerGustavsson skrev:Intressant är att jämföra med hur saxofoner låter på köpta fonogram... Flertalet är ruggigt komprimerade.
2-ch skrev:Det är synd, jag gillar instrumentet men ofta låter inspelningen riktigt illa.
Har du några tips på vettiga saxofoninspelningar?
2-ch skrev:RogerGustavsson skrev:Intressant är att jämföra med hur saxofoner låter på köpta fonogram... Flertalet är ruggigt komprimerade.
Det är synd, jag gillar instrumentet men ofta låter inspelningen riktigt illa.
2-ch skrev:RogerGustavsson skrev:Intressant är att jämföra med hur saxofoner låter på köpta fonogram... Flertalet är ruggigt komprimerade.
Strmbrg skrev:Jag tycker att det spelas otrivsamt huckt på live-konserter. De jag upplevt, vill säga.
Hajar inte vad syftet med det är.
MichaelG skrev:Dock har jag upplevt även sådana där volymen har varit adekvat för tillfället. Men också diton där jag varit lomhörd ett par dagar efteråt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster