Nattlorden skrev:sprudel skrev:Jag föll mer för hur Plinius presenterade i min setup.
14 B hade dock lite mer djup i ljudbilden, men Pliniusen mer kropp.
Vilket av dem var svårast att hitta karaktär på? ( I min uppfattning är det som du har svårast att uttala dig om det bästa. )
Parentesen förstår jag inte riktigt hur du tänker, utveckla!
Jag har ganska bra minnesbilder av Brystonkaraktären, två olika 4B, ett st och ett sst samt ett 14B sst, och hur de lät i min dåvarande setup.
Bra djup i ljudbilden, inga grader på diskanten, mjuk men nästan för mjuk i toppen, låter rent helt enkelt. Olika instrument höll sig på sin plats ordentligt, men.......
I min värld som jag vill ha det så ska man uppleva att instrument finns på sin plats och att de representeras i ljudbilden av varsin högtalare som gör att du fysiskt upplever dem mer, ljudet strålar mot dig, men de är fortfarande på sina platser i koordinatsystemet. Du har på något sätt en fysisk kontakt med de olika instrumenten och de ljud de frambringar.
Plinius var bättre på att förmedla den upplevelsen i min setup, och den upplevelsen har jag när jag lyssnar irl.
Jag ber läsare av detta ödmjukt om att anstränga sig att försöka förstå vad jag menar, för det är inte helt enkelt att beskriva upplevelsen även om den i sig var påtaglig för mig.
Några av mina ljud- och musikvänner reagerar på liknande vis, andra inte.
Jag har stor respekt för båda kategoriernas lyssningskänslighet, det är utvecklande att utbyta erfarenheter.

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass