Slartibartfast skrev:Men jag förstår fortfarande inte problemet med att det spelas för högt, det finns liksom ingen anledning för det! Som musiker (jag är väl inte så mkt av det, tjänar inga pengar på det utan gör det för att det är roligt) så har man väldigt lite att säga till om till teknikern (varför han nu ska kalas så?) hur högt det ska vara. Tyvärr så tar det lång tid innan man är kompis med ljudkillen (typ han ska vara fan eller så) och kan påverka. Att jag sedan spelar högt, är inte ett problem! Det måste inses att i slutändan så bestämmer killen där ute hur högt det ska vara. Om han ber mig spela lösare, då gör jag det!
Mvh Jocke
Synd att du bara verkar ha träffat på den sortens tekniker. Om bandet tycker att jag ska sänka (vilket inte händer så ofta numera eftersom jag tar det ganska lugnt med volymen i största möjliga utsträckning) för att det gör deras musik bättre rättvisa så är det deras (och arrangörens) beslut. Jag jobbar åt arrangören och/eller bandet, vilket betyder att de bestämmer, det är de som betalar min lön. Visst kan man ha åsikter och komma med förslag, men i slutänden bestämmer uppdragsgivaren.
Om du kan spela lösare på beställning och hålla den nivån under hela giget så måste jag gratulera dig till att tillhöra undantagen bland musiker, särskilt slagverkare. Jag kan under mer än 15 år i yrket minnas EN trummis som klarat av det.