Satans ljudtekniker! (Knopfler, Globen 12/5)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 21:09

Slartibartfast skrev:Men jag förstår fortfarande inte problemet med att det spelas för högt, det finns liksom ingen anledning för det! Som musiker (jag är väl inte så mkt av det, tjänar inga pengar på det utan gör det för att det är roligt) så har man väldigt lite att säga till om till teknikern (varför han nu ska kalas så?) hur högt det ska vara. Tyvärr så tar det lång tid innan man är kompis med ljudkillen (typ han ska vara fan eller så) och kan påverka. Att jag sedan spelar högt, är inte ett problem! Det måste inses att i slutändan så bestämmer killen där ute hur högt det ska vara. Om han ber mig spela lösare, då gör jag det!

Mvh Jocke

Synd att du bara verkar ha träffat på den sortens tekniker. Om bandet tycker att jag ska sänka (vilket inte händer så ofta numera eftersom jag tar det ganska lugnt med volymen i största möjliga utsträckning) för att det gör deras musik bättre rättvisa så är det deras (och arrangörens) beslut. Jag jobbar åt arrangören och/eller bandet, vilket betyder att de bestämmer, det är de som betalar min lön. Visst kan man ha åsikter och komma med förslag, men i slutänden bestämmer uppdragsgivaren.

Om du kan spela lösare på beställning och hålla den nivån under hela giget så måste jag gratulera dig till att tillhöra undantagen bland musiker, särskilt slagverkare. Jag kan under mer än 15 år i yrket minnas EN trummis som klarat av det.
Never underestimate the power of very stupid people in large groups.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-05-27 21:13

Men kära nån! Oavsett vem som är skyldig, inte kan det väl vara svårare att hålla ljudet under skadliga nivåer är över. Det här handlar inte om tycke och smak utan om att tillfoga andra människor kroppskada.

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 21:13

beboo skrev:Hej cyberpunkt nej jag kan inte sånt här till 100% så du kan ju ha rätt.

Vad vem har du kontroll över vid en koncer då ?

Vem sköter volymen ?

Finns det nån som sköter volymen förutom artisterna ?

Teknikern har kontroll över det som kommer in i mixerbordet. Mikar man upp en gurastärk så kommer det ju ljud direkt ur den, vilket teknikern inte har kontroll över. Men det går även in ljud i miken och vidare ut i högtalarna, det är vad teknikern kontrollerar.

Det kommer alltså alltid ett visst ljud direkt från scenen, och beroende på hur diciplinerade musikerna är och hur stor eller liten lokalen är så är scenljudet en mindre eller större del av det totala ljudet. På små ställen är det mer direktljud, medans på stora arenor är det en rätt liten del.

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 21:18

DrMabuse skrev:Men kära nån! Oavsett vem som är skyldig, inte kan det väl vara svårare att hålla ljudet under skadliga nivåer är över. Det här handlar inte om tycke och smak utan om att tillfoga andra människor kroppskada.

Nu var det ju så att ämnet var "dessa satans ljudtekniker", och då är väl frågan om vem som bär ansvaret högst aktuell.

Och ja, ibland är det faktiskt svårt att hålla ner den totala nivån. I små lokaler låter instrumenten (särskilt trummor) såpass mycket i sig själva att man för att få en vettig mix måste leva med en viss totalnivå. För att komma undan det problemet skulle myndigheterna behöva förbjuda livemusik i vissa lokaler.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-05-27 21:42

För att komma undan det problemet skulle myndigheterna behöva förbjuda livemusik i vissa lokaler.

Det här är en del av problemet, nämligen att myndigheterna är släpphänta och att vi inte har särskilt hårda krav. Jmfr med industrins krav på ljudnivå som är oerhört mycket mer stringenta.

Som jag tidigare skrev är inte myndigheterna särskilt aktiva när det inte finns skattepengar att hämta. Vi har också det här märkliga ansvarsförhållandet. Arrangören är ansvarig för alla sanitets och ordningsfrågor vid ett arrangemang. Arrangören ska övervaka och arrangören ska vidta de åtgärder som krävs så att ljudet håller sig under skadliga nivåer. Men det är inte arrangören som spelar utan hans ombud ( orkestern). Orkestern har i sin tur kanske ett ombud (ljudteknikern). I många fall vet inte arrangören om sitt ansvar när det gäller ljud och annat som kan skada människor så det är inte konstigt att det ser ut som det gör.

beboo

Inläggav beboo » 2005-05-27 21:45

Jaha nu fattar jag inte riktigt.

Så det är teknikernas fel då ??

Spelar jag på en elgitarr så genererar den inte hörselskader till nån utan förstärkare på för hög volym eller hur ?

Vem sköter volymen ?

Ett trummsett låter väll inte så jävla mycket på en säg 50 meters avstånd utan förstärkning att det är öron bedövande eller har jag fel ?

Vem sköter volymen för respekrive instrumet i en live spelning då ?

Vem ser till att gitarren inte låter 10ggr värre än trumsettet ?

Vem bestämmer själva grund volymnen ?

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-05-27 21:57

Juridiskt ansvarig inför publik,åhörare och besökare är arrangören. Det är samma som förhållande som för tex utrymmningsvägar. Om en snickare tidigare under dagen låst en dörr i en utrymmningsväg så är han inte ansvarig om brand skulle uppstå och människor skulle bli innebrända. Det är arrangören som ska kontrollera och se till att lag och myndighetskrav följs och därför kontrollera utrymmningsvägar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-27 22:00

cyberpunk skrev:Nu var det ju så att ämnet var "dessa satans ljudtekniker"

Nu var det ju inte så, det är bra att alltid citera exakt, det blir bättre då.
Ämnet är "satans ljudtekniker"
Kan tydas: "Satans ljudtekniker som rattade i Globen".
Tyvärr är ljudtekniker samma ord i singular och plural vilket verkar rört till en del i tråden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 22:06

paa skrev:
cyberpunk skrev:Nu var det ju så att ämnet var "dessa satans ljudtekniker"

Nu var det ju inte så, det är bra att alltid citera exakt, det blir bättre då.
Tyvärr är ljudtekniker samma ord i singular och plural vilket verkar rört till en del i tråden.

Sant iofs.

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 22:16

beboo skrev:Jaha nu fattar jag inte riktigt.

Så det är teknikernas fel då ??

Spelar jag på en elgitarr så genererar den inte hörselskader till nån utan förstärkare på för hög volym eller hur ?

Nej en elgitarr låter inte utan förstärkare. Men en gitarrist har ju en gitarrförstärkare på scenen, och den ställer han själv volymen på.

Sedan sätter teknikern en mik framför förstärkaren i större lokaler för att få ut det ljudet i PA't. Volymen i PA't sköter teknikern.

beboo skrev:
Vem sköter volymen ?

Se ovan.

beboo skrev:
Ett trummsett låter väll inte så jävla mycket på en säg 50 meters avstånd utan förstärkning att det är öron bedövande eller har jag fel ?

Nej, det låter inte mycket på 50 meters avstånd, men många lokaler där det framförs livemusik är inte i närheten av 50 meter.

beboo skrev:
Vem sköter volymen för respekrive instrumet i en live spelning då ?

Musikerna själva ställer volymen på sina instrumentförstärkare, teknikern sköter vad som går ut i PA't.

beboo skrev:
Vem ser till att gitarren inte låter 10ggr värre än trumsettet ?

Se ovan

beboo skrev:
Vem bestämmer själva grund volymnen ?

Vet inte vad du menar med "grundvolymen". Är det scenvolymen du menar (alltså ljudet som kommer direkt från scenen utan att PA't är påslaget) så är svaret musikerna.

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 22:28

DrMabuse skrev:
Det här är en del av problemet, nämligen att myndigheterna är släpphänta och att vi inte har särskilt hårda krav. Jmfr med industrins krav på ljudnivå som är oerhört mycket mer stringenta.

Att jämföra med industrin tycker jag är fel. Man väljer själv att gå på en konsert, till jobbet måste man gå för att överleva. Dessutom är tidsaspekten viktig i sammanhanget. Åtta timmar om dagen fem dagar i veckan är en helt annan sak än en till två timmars konsert.

DrMabuse skrev:
Vi har också det här märkliga ansvarsförhållandet. Arrangören är ansvarig för alla sanitets och ordningsfrågor vid ett arrangemang. Arrangören ska övervaka och arrangören ska vidta de åtgärder som krävs så att ljudet håller sig under skadliga nivåer. Men det är inte arrangören som spelar utan hans ombud ( orkestern). Orkestern har i sin tur kanske ett ombud (ljudteknikern). I många fall vet inte arrangören om sitt ansvar när det gäller ljud och annat som kan skada människor så det är inte konstigt att det ser ut som det gör.

Jag tycker ansvarsbiten är hur logisk som helst. Det är klart att arrangören har det slutgiltiga ansvaret. Anlitar han någon (band, tekniker, whatever) så är det upp till honom att se till att de följer hans anvisningar. Vägrar de samarbeta är det en annan sak. Som arrangör har du den ultimata makten i två avseenden. Dels kan du i avtal fastlägga att betalning inte utgår om gränsvärdet överskrids, dels har du nyckeln till proppskåpet.

Utbildning och information till arrangörer är självklart ett problem, men om man läser de föreskrifter miljöförvaltningen tagit fram för arrangörer och krögare så förstår man dem också bättre. De är nämligen så tekniskt avancerade att det är helt omöjligt för en lekman att förstå dem. Jag, med över 15 år i branschen fick gnugga geniknölarna en del när jag läste dem, vilket innebär att en normal krögare är totalt chanslös.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-05-27 22:34

Cyberpunk,

Oavsett ansvar så är ju faktum att det knappt går att gå på koncert numera utan att ha proppar om man inte vill skada hörseln. Nu kanske jag är lite elak, men känner du verkligen inget ansvar om du spelar alldeles för högt oavsett om det nu inte går att få till en mix utan denna nivå?

Ser du att det finns någon lösning för det här med för höga nivåer?

Som några positiva exempel kan jag ta upp Nefertiti i Göteborg. Där kan man sitta metrar från scen och det är i princip alltid kanonljud. Hmm... varför funkar det med trummorna där?

Ett annat bra exempel var Pat Metheny Group i Lisebergshallen för några veckor sedan. Mycket bra ljud. Också trummor...

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-05-27 22:50

Att jämföra med industrin tycker jag är fel. Man väljer själv att gå på en konsert, till jobbet måste man gå för att överleva. Dessutom är tidsaspekten viktig i sammanhanget. Åtta timmar om dagen fem dagar i veckan är en helt annan sak än en till två timmars konsert.

Både ja och nej. Självklart så kan reglerna vara mer liberala för arrangemang där människor vistas frivilligt men de som är anställda på krogen, dansrestaurangen eller var det nu är, är inte där av fri vilja utan för att överleva. Vid 100dB(A) anser arbetarskyddsstyrelsen att exponering mer än 15 min vid ett tillfälle medför risk för bestående hörselskada.

Vidare har vi gruppen danslystna som jag tidigare nämnt. Här talar vi om ljudnivåer nära högtalarna på 110-115dB(A) i medelnivå.

Att regelverket för en del arrangörer verkar vara svårtolkat för en del arrangörer är uppenbart och det är en av orsakerna till att jag ibland anlitas.

Fö är dB(A) begreppet ett trubbigt instrument vid så höga ljudnivåer som vi här talar om.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2005-05-27 22:56

Japp, Nefertiti är en av de få som försökt göra något åt eländet

beboo

Inläggav beboo » 2005-05-27 23:24

Alltså cyperpunkt så är det i grund och botten den som sköter anläggningens fel att det är hög volym ?

Eller har musikerna så kraftiga saker att det blir för högt för alla instrument ?

Och Har alla instrument denna höga nivå eller är det bara vissa instrument som har det direkt från musikern ?

Vad behövs ljudteknikern till egentligen ?

Om jag som gittarist i ett band spelar så högt att alla andra instrument inte hörs och skadar dessutom hörseln på folk som lyssnar.
Då blir väll övriga band medlemmar sur på mej för att deras sång inte hörs eller flöjtspelaren för att han inte hörs ??

Vem sköter det ?

Vilka rättigheter har en ljud tekniker ?

Kan en ljud tekniker överhuvud taget bestämma över någon volym från någon artist ?

Eller har alla som är på schen var sin förstärkare och spelar gärnet ?

Vad gör då ljudteknikern ?

blir inte klok på detta

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-27 23:29

Det här inlägget är kanske inte så sakfrågerikt, men jag vill bara säga att jag mycket uppskattat cyberpunks alla sakliga och intelligenta inlägg!

Det känns hoppfullt att det finns verkligt vettiga människor i ljudteknikerbranschen.

Det enda som återstår är att få veta är hur det låter när du tycker att det är bra ljudkvalitt och lagom högt... :wink:

Vänligaste häslningar, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 23:33

Audix skrev:Cyberpunk,

Oavsett ansvar så är ju faktum att det knappt går att gå på koncert numera utan att ha proppar om man inte vill skada hörseln. Nu kanske jag är lite elak, men känner du verkligen inget ansvar om du spelar alldeles för högt oavsett om det nu inte går att få till en mix utan denna nivå?

Ser du att det finns någon lösning för det här med för höga nivåer?

Som några positiva exempel kan jag ta upp Nefertiti i Göteborg. Där kan man sitta metrar från scen och det är i princip alltid kanonljud. Hmm... varför funkar det med trummorna där?

Ett annat bra exempel var Pat Metheny Group i Lisebergshallen för några veckor sedan. Mycket bra ljud. Också trummor...

I större hallar ska det gå att lira på vettiga nivåer, även om akustiken kan vara lite lurig.

Jag har aldrig varit på Nefertiti. Är det den "projektkrogen" det talats en del om, där de lagt ner en massa arbete på akustik, ljudanläggning och utbildning? Hur stort är stället?

Själv spelar jag mycket sällan över vad som anses vara skadligt (dvs. 100dBA medelvärde). Någon enstaka gång kan det bli lite mer, men jag undviker det och jobbar för att begränsa tillfällena.

Självklart känner man ansvar. Vad jag vill komma fram till är att det inte alltid är så lätt som en lekman kan tro. Det är inte så enkelt som att stå vid mixerbordet och dra ner masterregeln en bit.

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 23:36

beboo,

Jag är hemskt ledsen att jag tydligen inte är en tillräckligt bra pedagog för att förklara så du förstår. Jag tycker verkligen jag har försökt, men jag ger upp.

Någon annan som vill försöka?

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 23:45

DrMabuse skrev:Både ja och nej. Självklart så kan reglerna vara mer liberala för arrangemang där människor vistas frivilligt men de som är anställda på krogen, dansrestaurangen eller var det nu är, är inte där av fri vilja utan för att överleva. Vid 100dB(A) anser arbetarskyddsstyrelsen att exponering mer än 15 min vid ett tillfälle medför risk för bestående hörselskada.

Vidare har vi gruppen danslystna som jag tidigare nämnt. Här talar vi om ljudnivåer nära högtalarna på 110-115dB(A) i medelnivå.

Att regelverket för en del arrangörer verkar vara svårtolkat för en del arrangörer är uppenbart och det är en av orsakerna till att jag ibland anlitas.

Fö är dB(A) begreppet ett trubbigt instrument vid så höga ljudnivåer som vi här talar om.

100dBA tycker jag är fullt tillräckligt. Det är mycket sällan jag tycker det behövs mer, och de få gånger jag ansett att det värdet på något sätt begränsat mig i arbetet så är det mer LF jag velat åt, vilket jag anser inte är någon fara för hörseln (och jag tror de flesta håller med).

När du säger "danslystna", menar du då nattklubbarna? Det kan jag isåfall hålla med dig om. Tyvärr är merparten av alla DJ's totalt ignoranta. Inte nog med att de ska köra så förbaskat starkt, de hör inte heller när det distar. De verkar inte tro att grejerna är på förrän alla lampor står konstant på rött. Undantag finnes naturligtvis, men tyvärr bekräftar de allt som oftast regeln.

Det krångliga regelverket ser jag som ett av de större problemen. Många hamnar i situationen att de inte förstår ett smack, och då händer en av två möjliga saker.

Antingen åker papret direkt i papperskorgen utan åtgärd, eller så blir personen tvingad att för dyra pengar ta hjälp utifrån. De flesta ställena som har livemusik, i synnerhet de som har musik utanför mainstreamgenrerna, ligger redan på gränsen till att överleva och är dessutom oftast förpassade till några av de mest olämpliga lokalerna för sagda verksamhet.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-05-27 23:46

cyberpunk skrev:I större hallar ska det gå att lira på vettiga nivåer, även om akustiken kan vara lite lurig.

Faktum är att jag tycker nästan det är värre vid stora arenor, såsom Ullevi, Eriksberg, m.m.

Jag har aldrig varit på Nefertiti. Är det den "projektkrogen" det talats en del om, där de lagt ner en massa arbete på akustik, ljudanläggning och utbildning? Hur stort är stället?

http://www.nefertiti.se/

Själv spelar jag mycket sällan över vad som anses vara skadligt (dvs. 100dBA medelvärde). Någon enstaka gång kan det bli lite mer, men jag undviker det och jobbar för att begränsa tillfällena.

Det tackar vi för!

Förresten, är det här med höga nivåer något som ni ljudtekniker diskuterar mellan er (alltså som ett problem)?

Självklart känner man ansvar. Vad jag vill komma fram till är att det inte alltid är så lätt som en lekman kan tro. Det är inte så enkelt som att stå vid mixerbordet och dra ner masterregeln en bit.

Ok, men det känns lite knepigt när man upplever att "alla" koncerter man är på spelar så högt att det blir olidligt. Jamenar, jag går mycket på koncerter och lyssnar mycket på live musik, men ibland är det som man bara vill sluta med det....

Jaja, tack för att du skriver här, uppskattas! :)

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 23:47

DrMabuse skrev:Japp, Nefertiti är en av de få som försökt göra något åt eländet

Har läst lite grand om Nefertiti. Skulle vara intressant om någon här vet mer och vill berätta.

Vad jag läst och hört av andra som vetat mer så har jag förstått att det inte var några extrema skillnader i nivå som man lyckades åstadkomma. Stämmer detta?

Hur mycket tid och pengar har det lagts ner på projektet?

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 23:50

Audix skrev:Förresten, är det här med höga nivåer något som ni ljudtekniker diskuterar mellan er (alltså som ett problem)?

Absolut!

Teknikmässigt så kommer ju ofta linearray-tekniken på tal just som ett sätt att få jämnare nivåer i en lokal. Synd bara att den inte lämpar sig i mindre lokaler.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-27 23:53

cyberpunk,

Ologiskt att svara på det senaste först, men here we go ...

beboo - Om lite spekulation tillåts! - kanske förstår mer än det ser
ut som. Han eller hon tycks i själva verket ställa en ganska
intressant fråga, nämligen:
Om ljudteknikern inte får/kan styra över musikernas volym (på
instrumenten, vare sig det handlar om trummor eller
gitarrförstärkare) ...

... varför får/kan han då styra över sången?

En förklaring i stil med "den är det enda som helt spelas av PA:t"
duger faktiskt bara nästan.

Andra förklaringar kan hjälpa ytterligare, men det ligger ändå
något i det beboo verkar antyda.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-05-27 23:53

Nyfiken som man är; Kan du nämna några spelningar du kommer jobba med nu i sommar? Vore kul att komma dit och lyssna. 8)

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-27 23:56

IngOehman skrev:Det här inlägget är kanske inte så sakfrågerikt, men jag vill bara säga att jag mycket uppskattat cyberpunks alla sakliga och intelligenta inlägg!

Det känns hoppfullt att det finns verkligt vettiga människor i ljudteknikerbranschen.

Det enda som återstår är att få veta är hur det låter när du tycker att det är bra ljudkvalitt och lagom högt... :wink:

Vänligaste häslningar, Ing. Öhman

Man tackar.

Det är alltid intressant att höra vad andra tycker. Ute på gig har man sällan tid att ta till sig kommentarer, önskemål och frågor.

Jag anser mig inte vara någon supertekniker, det finns många som är mycket duktigare än vad jag är, Ingo bara för att ta ett exempel.
Om du tyckte att det var starkt eller inte när jag mixar skulle nog även bero på vilket band som stod på scenen. Jag anpassar nivåerna så gott jag kan efter publik. Att köra Golbang (världsmusik) på samma nivå som Deathstars (tung industrimetal) är ju inget jag skulle få för mig.

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-28 00:03

Audix skrev:Nyfiken som man är; Kan du nämna några spelningar du kommer jobba med nu i sommar? Vore kul att komma dit och lyssna. 8)

Eftersom jag inte jobbar med de stora festivalerna eller turnéerna så är sommaren lågsäsong för mig. Det som återstår innan sommaren för mig nu är mest några företagsevent och lite skolavslutningar och liknande. Kanske inte så kul att lyssna på...

Återkom via PM efter sommaren isåfall (om man nu blir kvar någon längre tid på detta forum, Hi-Fi är inte direkt något stort intresse).

Användarvisningsbild
cyberpunk

Inläggav cyberpunk » 2005-05-28 00:10

E skrev:cyberpunk,

Ologiskt att svara på det senaste först, men here we go ...

beboo - Om lite spekulation tillåts! - kanske förstår mer än det ser
ut som. Han eller hon tycks i själva verket ställa en ganska
intressant fråga, nämligen:
Om ljudteknikern inte får/kan styra över musikernas volym (på
instrumenten, vare sig det handlar om trummor eller
gitarrförstärkare) ...

... varför får/kan han då styra över sången?

En förklaring i stil med "den är det enda som helt spelas av PA:t"
duger faktiskt bara nästan.

Andra förklaringar kan hjälpa ytterligare, men det ligger ändå
något i det beboo verkar antyda.

Mvh E*

Om beboo nu förstår det hela med att det finns förstärkning både på scen och i PA't så kan väl han/hon ställa frågan på ett rakare sätt?

Mycket beror ju på om man som tekniker har jobbat med bandet förut och de litar på en. Då är problemet med scenvolymen oftast mycket mindre. Är det ett engångsgig, och bandet dessutom har en taskig attityd (av okänd anledning), så är det en rejäl fight att få bestämma över deras scenvolym.

Tänk dig att stå som systemtekniker med Motorhead. Får de inte ha sin scenvolym samt tyb en miljard dB i monitorn så går de inte på scenen, punkt! Inte ens deras egna tekniker har något att säga till om i den frågan, och arrangören har förmodligen skrivit under ett kontrakt där det står att bandet har all beslutsrätt när det gäller ljudet.

Det är mycket politik i frågan också, särskilt vad gäller större utländska akter.

Användarvisningsbild
E

Tydliggöranden om ämnet

Inläggav E » 2005-05-28 00:22

paa skrev:Nu var det ju inte så, det är bra att alltid citera exakt, det blir bättre då.

Viktigt påpekande där, paa!

Det har klargjorts tidigare i tråden vad ursprungsinlägget avser. Dvs,
Hela ljudteknikerkåren har ingalunda kallats satans ljudtekniker!

Ämnet är (var från början) faktiskt:
"Satans ljudtekniker! (Knopfler, Globen 12/5)"
(om man ska citera korrekt, paa :wink: )

Det har dock även klargjorts att man (undertecknad samt flera
ytterligare) också kan ställa sig bakom en generell kritik mot hela
yrkeskåren, av uppenbara orsaker - nämligen att så många
upplever att det är vanligare med för starkt och/eller sunkigt ljud
än det är med bra ljud, trots att förutsättningar för åtminstone en
vettig ljudtrycksnivå finns (läs större lokaler).

Denna generella kritik består givetvis inte av några
satansbeskyllningar, det vore inte sjysst. :!:

"Satans ljudtekniker" har också förklarats och getts förståelse från
två branschaktiva i tråden - nämligen att det är så man reagerar
när man har fått en relativt kostsam konsertupplevelse delvis
förstörd.

Att enbart diskutera Globen-konserten skulle inte leda någon vart
om inte t ex berörd ljudtekniker vore här. Därför är det mycket
uppskattat att en generell diskussion kring konsertljud i allmänhet(*)
blommar upp, men bara om alla är införstådda med det som nu
skrivits. :wink:

*) Såväl ljudtryck som ljudkvalitet - inte helt orelaterade, förstås!
Den sunkiga ljudkvaliteten beror inte sällan på att man försöker att
spela för starkt (el. med utrustning som primärt konstruerats för
att spela maximalt starkt). Det upplevda "för starka ljudtrycket"
beror i sin tur inte sällan på att ljudkvaliteten är så sunkig, dvs att
spektralt innehåll och distorsionsnivå är under all kritik, som står
att läsa om i Ingvar Öhmans uppskattade inlägg i debatten.

Vill också till sist instämma i det fina att flera branschaktiva är med
och skapar en bra debatt. Det är ni som är mest kompetenta inom
branschen som har störst chans att göra något åt problemet, och
bara att ni är här är ett bra steg på vägen!

Mvh E*

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-05-28 09:26

Förhoppningsvis har vi som i större eller mindre utsträckning jobbar med PA-ljud lyckats överföra i alla fall EN viktig sanning till missnöjda konsertbesökare:

Det ÄR inte allltid ljudteknikerns fel att det låter för starkt eller illa, i alla fall inte i MINDRE lokaler! (ej Globen... 8) )

Ljudteknikern har dessutom sällan (nästan aldrig...) sista ordet vad det gäller den ljudnivån som musikerna själva presterar på scenen!
Han/hon kan däremot i allas intresse föra en dialog med bandet, och se till att de blir medvetna om ev. problem.

Att sen tala om att stark volym är tecken på bristande teknik, tycker jag är mycket trångsynt. Att spela trummor är FYSISKT, och känsloladdat - ROCK skapas inte på övningsplattor!
Cymbaler MÅSTE slås an med viss kraft för att låta cymbal!
Vissa skickliga musiker, tex en viss mr Hendrix, använder gitarrförstärkaren och gitarren för att skapa en kontrollerad rundgång till vissa effekter. Det kräver också hög volym.
Det handlar om artistisk integritet.

Ofta handlar det om att musiken framförs i en olämplig lokal. Tyvärr är många lokaler för musik byggda med "dragspelsakustik". De är från en tid det handlade om att låta oförstärkt dragspel och ståbas klinga ut över hela golvet - lääääänge....
(Det bästa jag varit med om var en nattklubb inredd på det manchesterrandiga 70-talet. Scen och publikyta var mycket väldämpade, och ljudet var kalas både på scen och i publik. :D )

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-05-28 11:38

Jag var på en föreläsning nere i Göteborg 2004 under CitySound, en inomhusfestival som funnits i två år nu (och brottas med de här problemen).

En akustiker, några stycken från den här tinnitusföreningen som jag inte kommer ihåg vad de heter, och representanter från Göteborgs Stad satt i panelen, och i publiken satt en hel del ljudtekniker, men även artister.

Den uppfattningen jag fick var att panelen, som delvis var ansvariga för det här Nefertitiprojektet, inte var speciellt insatta i saken. Hade det här projektet dessutom varit ett lyckat projekt antar jag att det hade kommit fram i någon nyhetsmedia, eller åtminstone här på faktiskt. Vi torde ju vara intresserad av livemusik också, framför allt när det återges bra.

Jag tror att cyberpunk (välkommen hit förresten) prickar rätt redan i början, när det gäller krogar och små spelställen. Snålheten bedrar visheten. Arrangörer har alldeles för små marginaler (och vågar dessutom inte satsa på kvalitet, trist nog).
Common sense is not that common.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi