Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2018-10-04 00:17

petersteindl skrev:Det absolut bästa formatet borde vara att ha all musik på stansade hålkort. :) Bästa av båda världar, både papper och digitalt.

Yeah, o bara man ser hålen får man en känsla för hur hög fidelity det handlar om. Jag klippte ut hålen och la dem i en låda, Musiksamlingen har aldrig tagit mindre plats, men hur säkerhetskopierar man?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-04 08:32

Hålkort verkar vara för stökigt passar inte i min pensionärs och vintagetillvaro

Det blir lugnare med korsstygn. Problemet med ett sådant projekt är att hustrun inte fattat att hon sedan lång tid är pensionär. Hon cyklar iväg och arbeter istället för att ta fatt i vårt projekt. Jag och hennes dog blir kvar vilket i för sig inte är så dumt.

:wink:

Men digitalisera :mrgreen: hålkortsmaskiner vore något för att krympa utrymmet som behövs.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-04 08:58

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.

Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?

/ B

Ju mindre datormeckande desto bättre i min värld. Javisst, kan man ha en 3000-4000 CD-album på en intern eller extern 2TB hårddisk. NAS kostar en del men om någon erbjuder hjälp med en sådan installation kanske det blir en sådan. Fast då ska man sitta och rippa en massa CD. När det gäller förvaring, så tar ju vinylsamlingen långt mera plats än motsvarande mängd CD.

Roger, vad är det som får dig att tycka att en NAS är komplicerad?

En NAS förenklar så mycket i hemmet så jag blir förvånad att inte alla har en.
Att spara all sin musik, alla filmer och alla foton på en och samma plats och att ha tillgång till allt detaa från alla datorer, läsplattor och mobiler i hela hemmet utan att behöva fundera var allt är, förenklar mycket.
När man köper en ny dator/läsplatta/mobil så har man direkt åtkomst till all media bara genom att koppla upp sig till nätverket i hemmet, man slipper att överföra och lagra samma material på flera enheter.

Min NAS från Qnap är helt bekymmerfri och lättanvänd. Den har två hårddiskar varav den ena är inställd att bara spegla den andra, den skapar alltså en backup på allting utan att jag behöver göra någonting alls. Om oturen skulle vara framme att en hårddisk kraschar så är det bara att dra ur den och trycka i en ny. Den nya kommer då automatiskt kopiera allt på egen hand från den fungerande disken.

Jag behöver inte göra någonting alls med denna NAS annat än att lägga till ny musik i musikmappen från vilken dator som helst i hemmet. Den är även inställd att slå igång sig själv kl.07:00 varje morgon och stänger av sig själv kl.03:00 varje natt. Den går självklart i viloläge när den inte används och är energisnål när den används.
I 8 år har vi nu haft den gåendes utan några problem alls.

Lägg till en stabil streamer (t. ex. en Linn DS/DSM :) ) så har du något med lättare handhavande än en CD-spelare, ungefär som en CD-växlare som rymmer hela din skivsamling, plus mycket mer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-04 10:26

Antal sålda CD-skivor i USA
Bild
Hur musikindustrin tjänar pengar
Bild

Lite spekulationer.

Det som förändrats är att det idag inte finns ett enhetligt sätt att lyssna på musik. Möjligen finns det mainstream. Men sedan är marknaden uppdelad. CD har nog sina användare och till och med entusiaster. Det som talar emot de fysiska medierna är väl en låg marginal för de som skall sälja. Det som kan gynna CD-skivan är väl att det är billigt att producera mindre antal till en lokal marknad samt att ljudkvaliten kan vara bra. Formatet har ju egentligen inga begränsningar i detta avseende.

Det är ju möjligt att cd-skivan överlever.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-04 11:38

Mycket intressant statistik Kronkan!

En stor fördel som jag påpekade tidigare är att ett fysiskt format kostar onödiga pengar. Nu när musiken kan distribueras digitalt så har de rättmätiga ägarna, alltså bandet/artisten chansen att få en större del av försäljningen av deras egen konst, utan onödiga mellanhänder i form stora skivbolag och allt annat som kommer med det.

De stora skivbolagen behövs inte och det är absolut ingen fara för musiken om de försvinner. Musik har funnits långt innan någon tjänade stora pengar på den och den kommer alltid att överleva även om det inte finns några stora pengar att tjäna.
Det kommer bara rensa bort alla de som bara är intresserade av pengarna. Musiken kommer också breddas då all musik inte längre kommer försöka stöpas i samma form av finansiella och kommersiella skäl av dessa bolag.
Förlåt om punkaren i mig lyser igenom lite här. :)

Ett band kan själva finansiera studiokostnaderna och om de har skapat något bra som folk vill lyssna på så finns det stora chanser att få tillbaka de pengarna de lagt på produktionen, men med ett fysiskt format blir det betydligt dyrare, både för artisterna och köparna.

Sen är det även en miljöfråga. Behöver vi mer plastavfall i världen?
Det gör också att jag har svårt att se en framtida uppgång för CD-formatet. Isåfall behövs det ett miljövänligare material.
Vinyl bör också vara i fara av samma skäl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-04 12:06

Det är inget fel i att vara punkare även om jag bara i ytterst begränsad mening är det själv.

Bara en liten reflektion om materialanvändning.

Det går mängder med energi i all den lagring och streaming som görs idag från datorhallar.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-10-04 12:39

Då är jag mycket miljö vänlig som bara köper gamla CD-skivor :D

Henrik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-10-04 12:47

När jag pryade på Margarinbolagets ADB-avdelning så fick jag köra hålkortssortering bl.a.
Kan säga att utan skuld av ingenjören så slukade maskinen en del av korten och gjorde neo-origami av dom.
Så backup behövs, kanske i form av foto lagrade på USB.

/Harryup

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2018-10-04 13:14

nuffe skrev:Då är jag mycket miljö vänlig som bara köper gamla CD-skivor :D

Henrik

Ja det är du!

Skulle vara intressant att se statistik på hur mycket Energiförbrukning som orsakas av strömningstjänster i världen t.ex. Spotify. Det är nog inte så miljövänligt som man tror.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-10-04 13:27

Visst var det trevligt för några år sen när man letade CD på t.ex. CDON, specialsläpp, nya släpp, surroundversioner. Beställa, få hem ett paket, ta upp paketet för att se om alla konvolut var hela, ... Nej, jag gillar snurrande plast. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-10-04 13:31

shaft skrev:
nuffe skrev:Då är jag mycket miljö vänlig som bara köper gamla CD-skivor :D

Henrik

Ja det är du!

Skulle vara intressant att se statistik på hur mycket Energiförbrukning som orsakas av strömningstjänster i världen t.ex. Spotify. Det är nog inte så miljövänligt som man tror.

Vad gäller serverhallarna i Luleå för facebook är det väl? Så kommer väl elen faktiskt från vattenkraft gissar jag. Men mycket ström går det åt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-04 14:07

Stockholm är i detta avseende en förebild :oops: . De återanvänder spillvärmen från datorhallar och gör fjärrvärme av den. Hur många vet jag inte men här ett exempel.
https://www.stockholmexergi.se/nyheter/ ... agenheter/

Det är inte bara el till själva apparaterna utan det behövs väl betydande mängder kyla.

................................................................
I Sverige så skall man lägga sådana cd- och vinylskivor som inte är säljbara i brännbart. Då bränns de och man tillvaratar värme och eventuellt tillverkar el. Det uppstår en liten rest som måste deponeras. Förbränningen sker i 850 grader för att minska utsläpp samt man kan begränsa utsläpp av NOx. Nackdelen med CD-skivor är att det är ett blandmateriel.

Bäst, om möjligt, är väl att sälja och skänka bort spelbara skivor samt att köpa begagnat. Alltid bäst som nuffe säger tidigare.
.......................................

Här ett exempel på återvinning av CD-skivor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-04 14:11

mrGaskill skrev:Visst var det trevligt för några år sen när man letade CD på t.ex. CDON, specialsläpp, nya släpp, surroundversioner. Beställa, få hem ett paket, ta upp paketet för att se om alla konvolut var hela, ... Nej, jag gillar snurrande plast. :)

Just den här spända förväntan på ny musik har försvunnit helt. Minns när jag besökte lokala skivhandlaren och frågade om tips. Å så fick man lyssna lite och antingen hittade man nå't kul - eller inte. Fick man med sig något hem väntade en högtidsstund med lyssning en eller ett par gånger, läsande texterna på skivomslaget (pratar vinyl här men har en viss bäring även på CD). Efter en sådan session fick man en relation till albumet, kände igen låtarna och fick sina preferenser.

Idag, med all tillgänglighet är allt så flyktigt. Man lyssnar några gånger och "that's it". Jag vill absolut inte vara utan denna tillgänglighet men jag saknar den intima kontakten man fick med sina nyinköp. Kanske därför jag fortfarande köper vinylskivor? Nu senast Lisa Ekdahls, När Alla Vägar Leder Hem och Velvet Undergrounds av deras jubileumsskiva av "banan-skivan". När sambon kom hem med den skivan (Velvet Underground) efter ett besök på Moderna Museet med sin dotter satte vi oss och lyssnade igenom hela albumet direkt. En riktig höjdare!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-04 15:09

Bill50x skrev:
mrGaskill skrev:Visst var det trevligt för några år sen när man letade CD på t.ex. CDON, specialsläpp, nya släpp, surroundversioner. Beställa, få hem ett paket, ta upp paketet för att se om alla konvolut var hela, ... Nej, jag gillar snurrande plast. :)

Just den här spända förväntan på ny musik har försvunnit helt. Minns när jag besökte lokala skivhandlaren och frågade om tips. Å så fick man lyssna lite och antingen hittade man nå't kul - eller inte. Fick man med sig något hem väntade en högtidsstund med lyssning en eller ett par gånger, läsande texterna på skivomslaget (pratar vinyl här men har en viss bäring även på CD). Efter en sådan session fick man en relation till albumet, kände igen låtarna och fick sina preferenser.

Idag, med all tillgänglighet är allt så flyktigt. Man lyssnar några gånger och "that's it". Jag vill absolut inte vara utan denna tillgänglighet men jag saknar den intima kontakten man fick med sina nyinköp. Kanske därför jag fortfarande köper vinylskivor? Nu senast Lisa Ekdahls, När Alla Vägar Leder Hem och Velvet Undergrounds av deras jubileumsskiva av "banan-skivan". När sambon kom hem med den skivan (Velvet Underground) efter ett besök på Moderna Museet med sin dotter satte vi oss och lyssnade igenom hela albumet direkt. En riktig höjdare!

/ B

Helt klart har bläddrandet i skivhyllorna skapat några nostalgiska minnen som inte riktigt infinner sig med att ladda ner ett album från bandcamp.

Den klart största höjdpunkten när man åkte till Stockholm var att gå på Sound Pollution i gamla stan. Före resan dit hade man bläddrat igenom deras katalog och läst deras kortfattade beskrivningar av hur banden lät och vilka andra band de liknade. Man ringade in vilka skivor man trodde att man skulle gilla och köpte grisen i säcken.
Man hade självklart med sig sin bärbara CD-spelare så man kunde lyssna på en gång. Kanske föll skivan en i smaken fullt ut på en gång, men eftersom man hade lagt pengarna på den så fick den fler chanser och ofta lärde man sig att gilla den. :)

En del skivköp har skapat tydliga minnen av den dagen man köpte den, speciellt de skivor man gillade mest.
1993 minns jag att jag gick till stan och klippte mig hos en frisör, sen gick jag till skivaffären i hopp om att hitta det nya albumet Slip med bandet Quicksand. När jag kom hem slängde jag i CD;n i spelaren, la jag mig i soffan och följde med i texterna i konvolutet. Det var svårt att veta vilken textrad man var på eftersom den vita texten på svart bakgrund var på längden i hela uppviket. Jag tog en röd och en blå märkpenna, första textraden blev röd, den andra raden fick förbli vit och den tredje blev blå. Resten av raderna följde sedan det mönstret och nu var det lättare att hålla reda på radbyten. :D

Lyssnar fortfarande på denna skiva då och då men numera kan jag texterna utantill och musiken streamas från min NAS istället. Musiken frambringar ungefär samma känsla fortfarande och detta album är en tidlös klassiker i post-hardcore genren.

Bild

https://listen.tidal.com/album/35757649

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-10-04 17:31

Jag håller helt med Bill. Nu när det är ett släpp på t.ex. Spotify så brukar det klyddas och släppas en massa låtar innan. Dessutom så är det skönare att sitta och byta låt med en remotekontroll än en relativt meckig telefon. Men visst är det schysst att ha tillgång till all musik man kan tänka sig nästan med några tryck. :-) Nej, det blir nog till att köpa fler CD i framtiden. Sprätta plast och lyssna ordentligt. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-10-04 22:05

Jag köper mycket musik på CD. Jag har precis fyllt 30 år.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-04 23:30

Jag skrev tidigare om datacentralers energikonsumtion.

Här en artikel om att en femtedel av jordens elkonsumtion kommer att ske i sådana anläggningar år 2025.

https://data-economy.com/data-centres-w ... ower-2025/

Om artikeln är trovärdig är utanför min bedömning. Men en stor del av jordens elproduktion sker med hjälp av kol så det är ju inte helt bekymmersfritt.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2018-10-04 23:54

Jag köper också mycket musik på cd, nästan allt är begagnat dock. Jag köper ikapp det mesta som jag tidigare kopierat till band från kompisar eller haft på lp, och som hör till min ungdom. Det är ju den musiken jag fortfarande gillar.
I stort sett all musik jag gillar är gjord innan komprimeringshysterin började så jag letar upp tidiga utgåvor på tradera eller discogs.
Jag streamar en del också men det är mest för att upptäcka musik som jag tidigare missat och som jag sen avser att köpa.
Med streamingen är det precis som med allt annat för mig, är det för lättillgängligt så är det inte kul, jag vill behöva spara ihop och tänka över mina inköp för att verkligen kunna uppskatta dem.
En av mina drömmar är att cd-utgivningen startar om med vettiga masteringar så man inte behöver köpa det skit som nu ges ut utan kan få välljudande utgåvor.
Jag hoppas på cd-formatets upprättelse i framtiden.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-10-05 08:30

Köper digitala filer (flac) i första hand, cd om det inte finns som download som jag rippar och lägger på NAS:en. Har varken svarv, cd-spelare (har i datorn på jobbet ifs) eller kassettdäck. Är 55+.

Svarven gjorde jag mig av med för ca 15 år sedan och cd-spelaren för 5-6 år sen.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2018-10-05 12:43

Jag är väl lite kluven till CD-formatet i sin fysiska form men håller inte med om "dödförklaringarna", framförallt inte den populära mainstream-historien om att "streaming dödar", åtminstone inte som dessa tjänster fungerar idag. Streamingen betraktar jag mer som en ersättare/komplement till radion och lagring av musik på hårddiskar och flashminnen som "ersättaren" till CDn.

Vinylen har sina "rituella" fördelar och stora konvolut (mycket en fråga om känsla), när det gäller optiska skivor är jag egentligen mer ett fan av välproducerade DVD-Audio eller BD-Audio och så hårddisklagring för material i CD-kvalitet. Ur rent teknisk synvinkel ser jag inte det stora behovet av en upprättelse för konventionell CD utan ser hellre att man plockar ut 24/192-masterfilerna och lagrar på skiva (alltså att det släpps exklusiva utgåvor på antingen DVD-Audio eller BD-Audio) och sköter allt 16-bitarsmaterial via FLAC och/eller andra format.

CD-formatets stora katalog gör dock att det har sin givna plats ur den synvinkeln men jag skulle egentligen helst se antingen DVD-Audio eller BD-Audio som format för finsmakare som vill ha fysiska album med CDn som ett bakåtkompatibelt alternativ, d.v.s att det istället för rena CD-spelare tillverkas sådana som även kan läsa BD-Audio och att de bolag som är ivriga med nya vinulutgåvor även ger ut musiken i sådant format, direkt från mastern (ja, man kan diskutera i det oändliga huruvida CD-formatet räcker eller ej, generellt är det tillräckligt men jag är av uppfattningen att det ändå är bra om musiken kan distribueras direkt från mastern i 24/192 och liknande).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-05 16:29

Jag köper också mycket cd begagnat. Ibland är frakten dyrare än skivan.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-10-05 18:08

genstruktur skrev:Jag köper också mycket cd begagnat. Ibland är frakten dyrare än skivan.

Ja, visst är det typiskt. Ibland hittar jag bra musik för 10 kr och så kostar frakten 40 kr. :twisted:
Alea iacta est.

nigthdreamerssky

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-05 21:01

Jaha ja... jag ser att några har lite hum om att det fanns bra CD skivor i början, men bara om man sållar bland utgivningarna!

När jag började gå över till CD skivor i slutet av 80-talet var det egentligen för att jag inte visste bättre när man tittar i backspegeln. Jag var själv trött på knastriga skivor som förekom bland en del begagnade exemplar jag köpte. En stor bov i dramat på den tiden var att folk tillförde knaster på sina vinyler med så kallat skivtvättmedel som man skulle putsa rent skivorna med. Man ser fortfarande spår på vissa begagnade vinyler idag att man använt sådant medel då det lämnade en flammig yta efter sig. På den tiden fanns ju inte heller sådana skivtvättar som man kan köpa idag.

Men för att återkomma till CD mediumet då. Jag läste då i Hifi & Music tror jag det var; att folk köpte US pressar för att få bättre ljud i CD skivorna.
(Om jag hade varit smart, så borde jag ju tänkt på det då gällande vinyler) Även vissa UK pressar hade bra ljud och i synnerhet de CD skivor som pressades utav skivbolaget Nimbus: De gjorde även mängder med klassiska återutgivningar. Man kan hitta deras signum Mastered by NIMBUS på innercirkeln ovansidan på skivorna; att masteringen blev så bra berodde på deras seriösa och gedigna kvalitetsarbete samt att masteringen gjordes på glasmastrar.

http://pinkfloydarchives.com/Discog/UK/ ... matrix.jpg

Apropå renässans på CD så tror jag faktiskt att det är på ingång genom att folk redan börjat leta bland äldre CD skivor för att slippa remastringar och det finns folk som letar CD skivor på jakt efter speciella mastringsmästare i de originalutgåvor som finns att tillgå.
Jag tror stenhårt på att folk kommer att upptäcka vissa bolags kvaliteter såsom Nimbus pressningar Mastered by NIMBUS och så är jakten och samlarvärdet igång. Har själv tänkt på att fortsätta leta tidiga CD pressningar typ US och vissa UK pressar samt i synnerhet NIMBUS pressningar.
Det var synd att jag sålde de skivor jag hade när jag var arbetslös på 90-talet, men jag trodde ännu på remastringars förträfflighet eftersom det blev lyckat med Led Zeppelin så...

Visst kan man köpa nya CD skivor som är remastrade och har bra ljud, men man får kolla vad som är vad!
För övrigt håller jag mig till vinylens värld i första hand numera.. 8)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-10-05 21:23

Jag tror att fysisk media är och kommer förbli en nischprodukt för musikfans och entusiaster något/några decenier till. Dom som är unga barn idag kommer nog inte köpa fysisk media när dom blir äldre.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-10-05 23:02

Musik i sig är immateriellt, så, streaming är kanske mer rationellt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-06 00:08

nigthdreamerssky skrev:Jaha ja... jag ser att några har lite hum om att det fanns bra CD skivor i början, men bara om man sållar bland utgivningarna!

När jag började gå över till CD skivor i slutet av 80-talet var det egentligen för att jag inte visste bättre när man tittar i backspegeln. Jag var själv trött på knastriga skivor som förekom bland en del begagnade exemplar jag köpte. En stor bov i dramat på den tiden var att folk tillförde knaster på sina vinyler med så kallat skivtvättmedel som man skulle putsa rent skivorna med. Man ser fortfarande spår på vissa begagnade vinyler idag att man använt sådant medel då det lämnade en flammig yta efter sig. På den tiden fanns ju inte heller sådana skivtvättar som man kan köpa idag.

Men för att återkomma till CD mediumet då. Jag läste då i Hifi & Music tror jag det var; att folk köpte US pressar för att få bättre ljud i CD skivorna.
(Om jag hade varit smart, så borde jag ju tänkt på det då gällande vinyler) Även vissa UK pressar hade bra ljud och i synnerhet de CD skivor som pressades utav skivbolaget Nimbus: De gjorde även mängder med klassiska återutgivningar. Man kan hitta deras signum Mastered by NIMBUS på innercirkeln ovansidan på skivorna; att masteringen blev så bra berodde på deras seriösa och gedigna kvalitetsarbete samt att masteringen gjordes på glasmastrar.

http://pinkfloydarchives.com/Discog/UK/ ... matrix.jpg

Apropå renässans på CD så tror jag faktiskt att det är på ingång genom att folk redan börjat leta bland äldre CD skivor för att slippa remastringar och det finns folk som letar CD skivor på jakt efter speciella mastringsmästare i de originalutgåvor som finns att tillgå.
Jag tror stenhårt på att folk kommer att upptäcka vissa bolags kvaliteter såsom Nimbus pressningar Mastered by NIMBUS och så är jakten och samlarvärdet igång. Har själv tänkt på att fortsätta leta tidiga CD pressningar typ US och vissa UK pressar samt i synnerhet NIMBUS pressningar.
Det var synd att jag sålde de skivor jag hade när jag var arbetslös på 90-talet, men jag trodde ännu på remastringars förträfflighet eftersom det blev lyckat med Led Zeppelin så...

Visst kan man köpa nya CD skivor som är remastrade och har bra ljud, men man får kolla vad som är vad!
För övrigt håller jag mig till vinylens värld i första hand numera.. 8)

Jag blev lite intresserad av det där med MASTERED BY NIMBUS så jag luskade lite i vad den texten på CD;n egentligen betyder då jag tycker det verkade lite konstigt.
Det betyder bara att CD;n är tillverkad av Nimbus, inte att de har mastrat den.

Här är informationen jag hittade på Steve Hoffman Forum:

LesPaul666 said:
If I call recall correctly, Nimbus is a UK company that used to manufacture classical LP's, and started manufacturing CD's in the '80's. I think they don't actually master them, they master the glass stampers, I would imagine.

bdiament svarar:
This is almost exactly right. (I say "almost" because the glass gets plated and *that* is used in the subsequent manufacturing step - not the glass itself.)
Technically, in the CD world, what folks like Steve and I do is referred to as "pre-mastering", the mastering being the cutting of the glass.

This is confusing, I know. In the same way, the original multitrack recording initially created in the studio is the "master", the final stereo mix is the "master" and the mastering engineer uses that to create (you guessed it) the "master", used by the replication facility when they (guess what) master the glass.

So, those discs that say "mastered by Nimbus" can be thought of as *manufactured by Nimbus*.
Unless of course, someone at Nimbus did the mastering too.
:D
http://forums.stevehoffman.tv/threads/m ... on.115143/

Om detta stämmer att dessa Nimbus CD ofta låter betydligt bättre än andra CD så innebär det att valet av pressningsfabrik har en stor avgörande betydelse för den slutgiltiga ljudkvaliten på en CD.

I så fall kan man konstatera att musik som bara släpps i nedladdat digitalt lossless format och aldrig fått ett CD släpp alltid har denna potential att låta precis så bra som Nimbus CD-pressar, eller ännu bättre eftersom en pressning då aldrig ens ägt rum. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-10-06 09:38

Det som är fördelen med strömning är att stereon inte behöver ta så stor plats. Bang & Olufsen har ju lyckats bra på den punkten. De har trådlösa snygga högtalare som går att koppla till i princip vad som helst, och går att koppla ihop med sina egna grejor. Så får att lyssna på musik eller se film så räcker en TV från dem och ett par högtalare. Centerkanalen är inbyggd i TVn och kan tillsammans med fler högtalare bilda 5.1-system och så vidare.

Estetiskt och väldigt enkelt. Sen är det ju jädrans dyrt dock. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-10-06 09:38

Sen har de ju sina snygga BeoPlay-produkter också om man bara vill lyssna på musik i mono.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-10-06 11:57

mx skrev:Sen har de ju sina snygga BeoPlay-produkter också om man bara vill lyssna på musik i mono.

Just det. Där nämner du en sak som jag ofta tänkt på, nämligen att monolyssning med en och endast en högtalare fått renässans. Det fenomenet kan man ju fundera på. Då ungdomen istället lyssnar i lurar så är det stereo. Lurar i stereo kontra en högtalare i mono! Sens moral: lurar är bättre eftersom det är stereo. Dessutom kan man gå omkring med lurar utan att ljudet ändrar sig. Är stereo med högtalare på väg att dö ut? Är det bara gamla gubbar som lyssnar på stereo med högtalare?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-10-06 13:51

petersteindl skrev:
mx skrev:Sen har de ju sina snygga BeoPlay-produkter också om man bara vill lyssna på musik i mono.

Just det. Där nämner du en sak som jag ofta tänkt på, nämligen att monolyssning med en och endast en högtalare fått renässans. Det fenomenet kan man ju fundera på. Då ungdomen istället lyssnar i lurar så är det stereo. Lurar i stereo kontra en högtalare i mono! Sens moral: lurar är bättre eftersom det är stereo. Dessutom kan man gå omkring med lurar utan att ljudet ändrar sig. Är stereo med högtalare på väg att dö ut? Är det bara gamla gubbar som lyssnar på stereo med högtalare?

Det verkar så. Det blir kanske en smal hobby, som analogfoto eller nåt sånt.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi